Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase bør vi velge


Lady
 Share

Recommended Posts

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mitt tips er å gjøre det litt enkelt for deg selv når du vil ha en familiehund.. Beagle er en jakthund, til tross for at noen har disse som familiehunder. Dette kan føre til mye ekstra arbeid i et hun

Dette skriver jeg ikke fordi jeg eier puddel, men det lønner seg som Krutsi har skrevet, å ikke kjøpe hund basert på utseendet fordi man fort kan ende opp med en rase som ikke passer så godt inn som m

Jeg er forelsket i puddel, belgere, buller, westier, münsterlander, breton, osv, men pdd passer jeg* ikke til noen av rasene. Vi har en jämthund som får sinnssykt mye trening, mer enn mange andre

Posted Images

En whippet trenger ikke å få løpe fra seg mer enn et par ganger, jeg vet om flere som fint klarer seg med lite trim, da eierne ikke har anledning til det. Men jeg syns whippeten fortjener å løpe fra seg litt oftere, eller i hvert fall få godt med tur. Men det er veldig tilpasningsdyktige hunder, som kan leve med både særs aktive og særs inaktive mennesker. Det har jeg flust av eksempler på, og de fleste av disse whippetene har det godt og er hverken over- eller understimulert.

Igjen; slike utsagn er farlige, for det kan fort oppfattes slik av hvalpespekulanter, at rasen 'krever ingenting' for å være fornøyd. Hvordan vet man forresten at hundene virkelig trives , når de bor hos 'særs inaktive' mennesker?? Slike vurde ikke ha hund i det hele tatt, uansett rase, er nå min mening..

Nei, at du ikke har hørt om at noen markerer inne, det tror jeg på.. Det er ikke akkurat sånt som oppdrettere/ hanhundeiere , 'roper så høyt om'.. ;)

Når det gjelder røyting; som du sier, alt er relativt, men jeg som ikke har hatt dalmatiner, vil påstå at man så absolutt ,merker røytingen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei huff nå har jeg lest meg gjennom hele tråden, og her stod det mye "uhyggelig". Jeg hadde kanskje bestemt meg jA, men det går vel an å spørre etter innspill for det? Beklager at jeg misliker dere med overskriften.

Må si jeg ble litt lei meg av alt huggeriet.:( er det vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg bare hårsår, kanskje? Kan hende det, altså.

Jeg ønsket vel litt flere positive tilbakemeldinger enn jeg fikk. Men det får jeg tåle. :)

Men jeg synes ikke det er noe hyggelig å bli kalt arrogant og at folk overtolker.

Det STÅR i hovedinnlegget at jeg for så vidt hadde bestemt meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg bare hårsår, kanskje? Kan hende det, altså.

Jeg ønsket vel litt flere positive tilbakemeldinger enn jeg fikk. Men det får jeg tåle. :)

Men jeg synes ikke det er noe hyggelig å bli kalt arrogant og at folk overtolker.

Det STÅR i hovedinnlegget at jeg for så vidt hadde bestemt meg. :)

På dette forumet finnes det endel som er veldig veldig opptatt av og glade i rasene de har, og helst ser at de skal brukes til det de er avlet frem for. Særlig jakthunder. Så det er derfor det kan bli litt hett når folk som ikke vil jakte ønsker seg hardbarka jakthunder :) Dessuten har flere her (meg inkludert) sett hvor galt det KAN gå når man ønsker seg hund og ikke kan oppfylle det hunden behøver ift egenskapene sine, og at eiers ønsker og evner går på tvers av hundens behov og drifter. Det betyr ikke at det nødvendigvis kommer til å gå galt i ditt tilfelle, men derfor sitter det nok lett å advare når folk vil kjøpe seg brukshunder av ulik art uten å ville bruke de.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant og si; så la jeg først merke til at du allerede hadde bestemt deg for rase, ved siste gjennomlesning. ;) Jeg tror nok mange ,som meg, først og fremst leser overskriften.

Når det gjelder valg av rase, så er det nok i beste mening at folk ikke anbefaler en jakthundrase, til noen som ikke skal bruke den til jakt. :)

Argumentene mot, ser jeg ingen grunn til å gjenta, men prøv å ta rådene som oppriktig mente og i beste mening. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk.

Ja, jeg vurderer det. Men jeg er litt redd våpen. Jeg får modnes og snakke med m\pappa. Han jaktet jo både med Engesk setteren og Bretongutten vår.

Nå skal jeg prøve ¨å få lagt inn et bilde av finingen

Lykke til og gratulerer med reservasjon av valp! Kan jeg foreslå å ta jegerprøven, kanskje dere blir bitt av basillen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-12458-0-10588600-1375977113_thumb.jpost-12458-0-36044900-1375977182_thumb.j

Da håper jeg dere ser hunden.

Den er 16 uker- det var litt uheldig at tispa fødte 7 velskapte barn rett før ferien, men nå får de "ben å gå på", disse herrene og damene.

Han er oppførst som en "Mozart", så får vi se om vi beholder navnet. Det var egentlig helt ok.

Oppdretter har ikke tiltalt han så mye ved navn.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant og si; så la jeg først merke til at du allerede hadde bestemt deg for rase, ved siste gjennomlesning. ;) Jeg tror nok mange ,som meg, først og fremst leser overskriften.

Når det gjelder valg av rase, så er det nok i beste mening at folk ikke anbefaler en jakthundrase, til noen som ikke skal bruke den til jakt. :)

Argumentene mot, ser jeg ingen grunn til å gjenta, men prøv å ta rådene som oppriktig mente og i beste mening. :)

Takk. I will. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig valp :) Støtter forslaget om å prøve f.eks spor og slike ting. Sikkert kjempe morsomt både for deg og hunden :D

Post gjerne flere bilder etterhvert, beagler er nydelige!

Det er akkurat slike rasebeskrivelser jeg frykter.. Whippets blir her fremstilt som kjempeenkle og greie hunder, som passer alle og enhver.. De har omtrent null krav og alt de trenger for å være glade og fornøyde, er litt trim..
Slike beskrivelser gagner IKKE rasen og heller ikke det enkelte individ. De eneste det gagner, er oppdrettere som er mest opptatt av og oppdrette penger og ikke rasen/individene.
Rasen er ikke så enkel som det her fremstilles. Endel individer har ganske utpreget jaktlyst pg det er ingen hemmelighet at endel hanhunder er utpregede "pissenisser", dvs markerer inne titt og ofte, og kastrering hjelper nødvendigvis ikke..


Jeg ser poenget ditt, men tror du leser litt mer fra innleggene enn det som faktisk har blitt skrevet:

Whippeten krever ikke stort annet enn å få løpt fra seg innimellom. I tillegg er det milde, omgjengelige hunder. Enkle og greie. Nettopp derfor de passer til veldig mange forskjellige mennesker.
Jeg tar det som en selvfølge at alle hunder får tur hver dag.

Det er ingen som har skrevet at disse hundene passer alle og enhver.

Men uansett hvor mye man vrir og vender på det, så ER whippet en enkel rase. Nettopp derfor vil den naturligvis passe til fler enn hva f.eks en bc eller rottis vil gjøre.

Personlig syns jeg rasen er langt enklere enn jeg fikk forespeilet, både av oppdrettere og andre. Jeg visste faktisk ikke at det kunne være så enkelt å ha hund. Og jeg får gang på gang høre av whippetfolk at jeg har fått en aktiv valp. Men igjen, alt er jo relativt.

Jeg er ingen oppdretter, men jeg forstår ikke hvorfor man skal påstå at en rase er noe annet enn det den er. Og en whippet er generelt sett en enkel hund.


I tillegg må ikke innleggene dras helt ut av sammenheng. Jeg har ikke skrevet en anbefaling til gud og hvermann, jeg har kommet med et konkret forslag til trådstarter om en alternativ rase hun kan vurdere.
Når trådstarter skisserer medium trim, sykling, jogging, fjelltur, og i tillegg liker beagle, så ser jeg ikke hvordan det er så ille å foreslå whippet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...