Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase bør vi velge


Lady
 Share

Recommended Posts

Men det er tredjegangshund og ingen har sagt at jeg skaffer hund ut fra kun utseendet.

He he, historien endres litt etter litt i slike tråder. :)

Obs, da beklager jeg det :)

Som du kanskje skjønner er det et lite "problem" at kooikeren ofte blir oppfattet som en pen og enkel familiehund, derfor har vi kooikereiere en tendens til å stikke piggene ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mitt tips er å gjøre det litt enkelt for deg selv når du vil ha en familiehund.. Beagle er en jakthund, til tross for at noen har disse som familiehunder. Dette kan føre til mye ekstra arbeid i et hun

Dette skriver jeg ikke fordi jeg eier puddel, men det lønner seg som Krutsi har skrevet, å ikke kjøpe hund basert på utseendet fordi man fort kan ende opp med en rase som ikke passer så godt inn som m

Jeg er forelsket i puddel, belgere, buller, westier, münsterlander, breton, osv, men pdd passer jeg* ikke til noen av rasene. Vi har en jämthund som får sinnssykt mye trening, mer enn mange andre

Posted Images

Men Beagle er da vell ingen lydløs rase akkurat? De få individene jeg kjenner til bjeffer mye, og kan ikke være løse at all uten å stikke til skogs. De krever vell også en del aktivitet for å være fornøyde. Ikke er de allergivennlige heller...

Hva med å se på omplasseringshunder som ligger ute? :)

Skal du ha allergivennlig hund så blir det betydelig mindre å velge i når det kommer til raser! Da er det raser som puddel lagotto,vannhund, nakenhund, bichonrasene o.l som gjelder. De fleste krever derav en del pelsstell.

Untatt dette så kunne du jo sett på noen spanielraser? cocker? engelsk springer spaniel? eventuelt golden retriever?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Beagle er da vell ingen lydløs rase akkurat? De få individene jeg kjenner til bjeffer mye, og kan ikke være løse at all uten å stikke til skogs. De krever vell også en del aktivitet for å være fornøyde. Ikke er de allergivennlige heller...

Hva med å se på omplasseringshunder som ligger ute? :)

Skal du ha allergivennlig hund så blir det betydelig mindre å velge i når det kommer til raser! Da er det raser som puddel lagotto,vannhund, nakenhund, bichonrasene o.l som gjelder. De fleste krever derav en del pelsstell.

Untatt dette så kunne du jo sett på noen spanielraser? cocker? engelsk springer spaniel? eventuelt golden retriever?

Nakenhunder er veldig sjelden allergivennelige, mange reagerer ofte mer på de enn pelshunder da det sjelden er pelsen man reagerer på.

Ellers, beaglen er ikke lydløs. Du har passet en beagle (ett individ) et par dager, det betyr ikke at du vet hva du går til. Heldigvis så er det stort sett veldig få oppdrettere her i landet som selger beagle til noen som ikke skal jakte med de, heldigvis. I usa er beagle en langt vanligere familierase, men der er det også avlet slik i mange mange mange generasjoner. I norden er beagle avlet for jakt jakt jakt og individene vi har her har nok en god del mer innstikter enn den gjengse usa beagle familiehund.

Du virker en smule arrogant og kommer bare med korte svar tilbake.

Om du forteller hva du kan gi en hund på daglig basis, hva som er viktig for deg i et hundehold og hvordan hunden bør være er det mye lettere å hjelpe deg med å finne riktig rase. Om det bare er utseende du skal ha hund etter kan du dra på Ikea og finne en der :) Tro meg, utseende blir du fort vant til uansett. Jeg likte overhode ikke beaglen da vi fant ut at den passet oss best jaktmessig, nå syns jeg han er vakrere enn vakrest, Det regner jeg med kan gå begge veier.

Jeg reagerer forresten mest på beaglen av de jeg har, allergisk altså.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes portugisisk vannhund kan passe for dere. Jeg har nå mest erfaring med min egen, og han er bare 5 mnd, men har nå truffet endel andre etterhvert. Pelsstell vil det jo bli etter en stund, men min eelsker å bli børstet, så da blir det bare kos. Hittil er han usedvanlig rolig i alle situasjoner, men liker å varsle om ting han hører og ser ute. Portiser skal ( har jeg blitt fortalt) være rolige til de skal " jobbe", og det stemmer bra med min. Synes du skal treffe noen portiser jeg:) Min har forsåvidt blit " testet" med 7 allergikere, og ingen har reagert, men han er valp, og en bør teste med voksen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daglig trenger jeg en treningskompis, både døtrene mine ig jeg. Vi er ute mesteparten av fritiden vår.

Oppdrettere jeg har snakket med mener at den fint kan brukes tiø familiehund.

Jeg vil også drive aktivt med agility og spor.

Jeg finnes ikke arrogant, men skriver fra telefonen for det meste og det er litt styr.;)

Jeg har altså vært matmor til denne hunden mange ganger, så LITT vet jeg da.;) bedre forberedt enn mange andre Beagleførstegangs.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skulle ha min første hund var jeg også helt fullstendig forelsket i beagle (ikke så rart- synes fortsatt de er den vakreste rasen som finnes). Jeg kjente også et individ da som jeg likte selv om han var understimulert og ikke kunne være løs noen sted.

Etterhvert måtte jeg innse at de viktigste kriteriene mine; at hunden skulle kunne være løs på tur med meg og at den måtte være allergivennlig ikke var forenelig med å skaffe en beagle. I tillegg ville jeg ikke jakte og siden beaglen er renavla i Norge i generasjoner for jakt så følte jeg ikke det var snillt mot hunden å skaffe meg en. Resten av familien var heller ikke interessert i en hund der man ikke kan glemme døra oppe uten at hunden skyndter seg ut for å jakte alene.

Jeg endte opp med en helt annen rase enn beagle - en rase jeg ikke så for meg i starten å eie. En så liten hund med masse pels - den var jo ikke en ordentlig hund og kunne da vel ikke være med på noen ting tenkte jeg. I ettertid har jeg aldri angret en dag på rasen, han er fantastisk, med på alt, røytefri, ikke jaktinnstinkt, kan gå lengre turer enn meg, er en skikkelig kosegutt og alt jeg ønsket meg - selv om han ikke så ut som "drømmerasen" og min forelskelse ved første blikk.

Det er mange andre raser som kan passe dere enn beagle og mitt råd er å legge vekk forelskelsen litt, være helt fullstendig ærlig i hvor mye tid man har til hunden (som oftest ser man for seg å bruke mer tid enn man ender opp med, eller å være mer aktiv enn man egentlig blir) hva man ønsker med hundeholdet sitt og hvilke kriterier man har. Hvis dere ender opp med beagle er det fint, men kanskje det er en annen rase som burde bo hos dere istedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skulle ha min første hund var jeg også helt fullstendig forelsket i beagle (ikke så rart- synes fortsatt de er den vakreste rasen som finnes).

Breton var min rase som jeg var forelska i og ville ha :) Jeg er glad jeg valgte annet da jeg ikke jakter og tror en Breton hadde vært så feil for meg og mitt hundehold, selv om det sikkert hadde gått fint. men hadde det vært full klaff? neppe!

Ts: Hvorfor spør du om hvilken rase du skal velge når du på forhånd har bestemt deg for beagle??

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor rolig ønsker du?

Whippet? Rolig inne, aktiv ute. Krevert ikke stort annet enn å få løpt fra seg et par ganger i uken, men er samtidig med på alt.

Lite hår, men annet enn det er den ikke spesielt allergivennlig (da må du over på rasene som ikke røyter).

.

En whippet bør nå absolutt få 'løpt fra seg' mer enn et par ganger i uken.. Lite pels.? Nja, så lenge den sitter fast på hunden så.. Når de røyter er det forbausende mye mer pels som kommer av, enn det ser ut som, når den sitter på... I tillegg er hårene korte og stive og formelig 'eter' seg inn i alt av stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg tenker at siden du har bestemt deg for beagle og egentlig ikke er intressert i tips om andre raser, så kjøper du beagle fra en oppdretter som ikke syns det er viktig at hunden jaktes med. Så trener dere masse fysisk med hunden, gå gjerne på et par lydighets kurs, tren spor, men glem agility så lenge det ikke foregår innendørs i hall. Så får dere sikkert et fint og greit hundeliv, bare vær forberedt på at hunden må gå i bånd størsteparten av sitt liv. Hvis det ikke er problematisk for dere, så er det vel bare å kjøre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En whippet bør nå absolutt få 'løpt fra seg' mer enn et par ganger i uken.. Lite pels.? Nja, så lenge den sitter fast på hunden så.. Når de røyter er det forbausende mye mer pels som kommer av, enn det ser ut som, når den sitter på... I tillegg er hårene korte og stive og formelig 'eter' seg inn i alt av stoff.

Nåja, jeg har en hannhund på 3 år som klarer seg overraskende lenge uten å få "løpt fra seg", så det varierer vel. De er mer aktive som yngre så klart, men valpen på 5 mndr har overlevd en dag eller to uten å være løs. Selvsagt går vi for å la de løpe fritt så ofte som mulig, men de går virkelig ikke på veggen av å ha rolige dager (spesielt ikke eldstemann).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett lite innspill ang hva slags aktiviteter du vil holde på med.

Ser at du også vil drive på med litt Agility.. Jeg tror nok du ville få mye mer glede av å velge noe annet enn Beagel.

Det er tyngre å jobbe med en slik type hund.. Klart du kan ha det moro underveis .. gøy og aktivisere en hund uansett rase med agility.. men det går som regel tregt..

Jeg har trent litt AG LP og Rally med mine samojder i flere år-- men skikkelig moro er det å trene med papillonnene som tar dette mye raskere..(mener ikke at det er papillon du skal ha.. den detter utenfor mange av dine kriterier)

Men er det helt umulig for deg å "komme utenfor" Beagel..så er det vel det dere skal ha :)

Lykke til med valget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, jeg har en hannhund på 3 år som klarer seg overraskende lenge uten å få "løpt fra seg", så det varierer vel. De er mer aktive som yngre så klart, men valpen på 5 mndr har overlevd en dag eller to uten å være løs. Selvsagt går vi for å la de løpe fritt så ofte som mulig, men de går virkelig ikke på veggen av å ha rolige dager (spesielt ikke eldstemann).

Nå mener jeg ikke hva en hund kan 'klare seg med'.. 'Klare seg med' bør ikke være en mal for hundehold, eller dyrehold i det hele, for den del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En whippet bør nå absolutt få 'løpt fra seg' mer enn et par ganger i uken.. Lite pels.? Nja, så lenge den sitter fast på hunden så.. Når de røyter er det forbausende mye mer pels som kommer av, enn det ser ut som, når den sitter på... I tillegg er hårene korte og stive og formelig 'eter' seg inn i alt av stoff.

Ja, de har veldig lite pels.

Jeg for min del foretrekker den type røyting fremfor hunder som røyter slik at det er hår over alt (ja, jeg har hatt begge typer pels). Med whippeten så ser man hår der hunden har ligget, punktum...

Oppdretter har 10 whippeter, og ligger ikke hår noen steder annet enn i sengene til hundene. ;)

Hårene er ikke stive, de er myke. Samme type hår som dvergpinscher. Men korte er de ja.

Har min hvite whippet ligget i min mørke sofa, så syns det. Men jeg kan gå over med klesrulle en gang, og da forsvinner alle hårene.

"Krevert ikke stort annet enn å få løpt fra seg et par ganger i uken, men er samtidig med på alt."

At du velger å tolke det som at den kun trenger å bevege på seg et par ganger i uken får være opp til deg.

Og igjen, ja. Whippeten krever ikke stort annet enn å få løpt fra seg innimellom. I tillegg er det milde, omgjengelige hunder. Enkle og greie. Nettopp derfor de passer til veldig mange forskjellige mennesker.

Jeg tar det som en selvfølge at alle hunder får tur hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg jo ikke hvor dine hunder oppholder seg, hva slags møbler du har( har hundene tilgang til møblene) og hva slags klær(stoff) du bruker.. Men at hårene holder seg bare der hundene ligger ( mulig, hvis de ligger i bur..) er IKKE min erfaring.. Når de røyter, så merkes det i høyste grad på møbler og ikke minst på klærne.. :P

Pelskvaliteten varierer også, noen har korte stive hår og andre har lengre og mykere hår.

Det må være god kvalitet på den klesrullen, for her har det gått adskillige meter med.. :P

Milde og omgjengelige..de bør være det, dessverre er ikke det alltid tilfelle lenger.. 'Amerikaniseringen' av rasen har slett ikke bare gagnet den.

Det er forskjell på 'krever' og ønsker, jeg mener fremdeles at en løpetur et par ganger i uka, ikke er tilstrekkelig for trivselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg er forelsket i dem.

Jeg er forelsket i puddel, belgere, buller, westier, münsterlander, breton, osv, men pdd passer jeg* ikke til noen av rasene.

Vi har en jämthund som får sinnssykt mye trening, mer enn mange andre jakthunder jeg kjenner siden hun er med i trekkhundspannet vårt på trening, så det skorter jo ikke på mosjon for dyret. MEN, et ekstremt viktig men, jeg ser aldri den hunden så lykkelig som når hun får gå på jakt. Jakthunder er skapt for å jakte, og joda en greier seg sikkert uten, men vil du være så egoistisk (for å sette det litt på spissen) og ta fra hunden sitt kall i livet? Seriøst?

Jeg driver ikke med jakt (det er bror som står for den biten og eier jämten), så jeg kunne aldri hatt samvittighet til å skaffe meg en hund som er avlet for jakt.

* Bare for å poengtere at selv om en hund kan virke så fin for meg, betyr ikke at jeg passer til hundens opprinnelige bruk/krav/osv. Tenk mye på hva DU kan gi hunden, ikke bare omvendt.

Edit: Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor du spør når du er så bastant på at du skal ha beagle, og ikke virker åpen for noen av rådene her. Du sier at utseendet ikke teller (så mye?), samtidig som du har avvist flere raser blankt på utseendet. Hæ.

Endret av Khela
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg jo ikke hvor dine hunder oppholder seg, hva slags møbler du har( har hundene tilgang til møblene) og hva slags klær(stoff) du bruker.. Men at hårene holder seg bare der hundene ligger ( mulig, hvis de ligger i bur..) er IKKE min erfaring.. Når de røyter, så merkes det i høyste grad på møbler og ikke minst på klærne.. :P

Pelskvaliteten varierer også, noen har korte stive hår og andre har lengre og mykere hår.

Det må være god kvalitet på den klesrullen, for her har det gått adskillige meter med.. :P

Milde og omgjengelige..de bør være det, dessverre er ikke det alltid tilfelle lenger.. 'Amerikaniseringen' av rasen har slett ikke bare gagnet den.

Det er forskjell på 'krever' og ønsker, jeg mener fremdeles at en løpetur et par ganger i uka, ikke er tilstrekkelig for trivselen.

Mine hunder oppholder seg selvfølgelig i hele leiligheten. Og jeg har stoffsofa ;) Klesrullen vi bruker på sofaen er fra HM. Har jeg min på fanget, så er det bare å børste av eventuelle hår med hendene. Ingenting som fester seg inni klær og stoff.

Jeg forstår egentlig ikke hva du er så ueninig med, jeg har da ikke påstått at rasen ikke røyter. Men jeg foretrekker helt klart røytingen til hunder med pelstype som dvergpinscher og whippet, i forhold til raser med dekkhår og underull, som bc, golden, flat osv. Skal man snakke om stive hår, så får man heller nevne dalmatiner og mops. Der er det røyting og innfiltring i stoffer, osv :P

Om man ikke tåler noe hår, så går man for en røytefri rase ;)

Selvsagt finnes det dårlige individer hos whippet også, å tro noe annet er bare naivt. Men jevnt over er det en fin rase, og bruker man sunn fornuft ved valg av oppdretter, så skal man ha maks uflaks for ende opp med en ugrei hund. :)

Til det siste, ja?

Whippet som rase stiller faktisk svært få krav den. Det er en særdeles enkel og grei hund. Den krever ikke mental trim, milelange turer, osv (blir det med på det, selvsagt, men den krever det ikke). Den er faktisk svært tilpasningsdyktig.

Jeg mener at det ikke holder å bare gå vanlige turer med whippeten, den krever også å få løpt løs et par ganger i uka. Alle hunder har godt av å få løpt løs innimellom, men det er enda viktigere for myndene å få muligheten til dette ved jevne mellomrom.

Men hva mener du en whippet trenger da, forutenom turer og å få løpt løs? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En whippet bør nå absolutt få 'løpt fra seg' mer enn et par ganger i uken.. Lite pels.? Nja, så lenge den sitter fast på hunden så.. Når de røyter er det forbausende mye mer pels som kommer av, enn det ser ut som, når den sitter på... I tillegg er hårene korte og stive og formelig 'eter' seg inn i alt av stoff.

Nja, alt er relativt. Når man har bodd med dalmatiner før man får seg whippet, så syns knapt pelsen til whippeten i det hele tatt, og selv om de er korte, er de ikke stive, i hvert fall ikke som dalmispels :P

En whippet trenger ikke å få løpe fra seg mer enn et par ganger, jeg vet om flere som fint klarer seg med lite trim, da eierne ikke har anledning til det. Men jeg syns whippeten fortjener å løpe fra seg litt oftere, eller i hvert fall få godt med tur. Men det er veldig tilpasningsdyktige hunder, som kan leve med både særs aktive og særs inaktive mennesker. Det har jeg flust av eksempler på, og de fleste av disse whippetene har det godt og er hverken over- eller understimulert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet som rase stiller faktisk svært få krav den. Det er en særdeles enkel og grei hund. Den krever ikke mental trim, milelange turer, osv (blir det med på det, selvsagt, men den krever det ikke). Den er faktisk svært tilpasningsdyktig.Jeg mener at det ikke holder å bare gå vanlige turer med whippeten, den krever også å få løpt løs et par ganger i uka. Alle hunder har godt av å få løpt løs innimellom, men det er enda viktigere for myndene å få muligheten til dette ved jevne mellomrom.Men hva mener du en whippet trenger da, forutenom turer og å få løpt løs? :)

Det er akkurat slike rasebeskrivelser jeg frykter.. Whippets blir her fremstilt som kjempeenkle og greie hunder, som passer alle og enhver.. De har omtrent null krav og alt de trenger for å være glade og fornøyde, er litt trim..

Slike beskrivelser gagner IKKE rasen og heller ikke det enkelte individ. De eneste det gagner, er oppdrettere som er mest opptatt av og oppdrette penger og ikke rasen/individene.

Rasen er ikke så enkel som det her fremstilles. Endel individer har ganske utpreget jaktlyst pg det er ingen hemmelighet at endel hanhunder er utpregede "pissenisser", dvs markerer inne titt og ofte, og kastrering hjelper nødvendigvis ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat slike rasebeskrivelser jeg frykter.. Whippets blir her fremstilt som kjempeenkle og greie hunder, som passer alle og enhver.. De har omtrent null krav og alt de trenger for å være glade og fornøyde, er litt trim..

Slike beskrivelser gagner IKKE rasen og heller ikke det enkelte individ. De eneste det gagner, er oppdrettere som er mest opptatt av og oppdrette penger og ikke rasen/individene.

Rasen er ikke så enkel som det her fremstilles. Endel individer har ganske utpreget jaktlyst pg det er ingen hemmelighet at endel hanhunder er utpregede "pissenisser", dvs markerer inne titt og ofte, og kastrering hjelper nødvendigvis ikke..

Jeg er enig i dette, og tror en av grunnene til at whippeten har blitt mer populær de senere årene er at de "annonseres" som lette og enkle, som omgjengelige familiehunder. Det er problematisk, selv om det er helt riktig at de er enkle hunder — hvis man da ser bort ifra jaktinstinktene rasen skal ha.

Jeg har ikke hørt om whippeter som driver og markerer/tisser inne? Jeg har tvert imot kun kjennskap til husrene whippeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at siden du har bestemt deg for beagle og egentlig ikke er intressert i tips om andre raser, så kjøper du beagle fra en oppdretter som ikke syns det er viktig at hunden jaktes med. Så trener dere masse fysisk med hunden, gå gjerne på et par lydighets kurs, tren spor, men glem agility så lenge det ikke foregår innendørs i hall. Så får dere sikkert et fint og greit hundeliv, bare vær forberedt på at hunden må gå i bånd størsteparten av sitt liv. Hvis det ikke er problematisk for dere, så er det vel bare å kjøre på.

Hei Gråtass!

Vi har heldigvis private området der hunden skal få løpe flere ganger i uka i tillegg til daglig trening. Et fint hundeliv er bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
    • Takk   Skal sjekke de 2, fant allerede masse materialle om eller med dem på youtube.    Dersom din hund begynte på 100 meters avstand! wow da er det kanskje håp for min hund også. Hos oss er det når den andre er i nærheten.  Har også oppfattet det som om han vil "beskytte" oss. Har opplevd at i en hundepark sammen med hannhund har det gått greit, de holder avstand osv. Men så raskt jeg tar på båndet så er rullgardinen nede igjen...:)  Bøkene du nevnte skal jeg ta en titt på. Vi bor på innlandet og privattimer med instruktør er noe vi vurderer.  Takker...:)        
    • Synes frem til 6 mnd mtp de sylskarpe valpetennene. Valper blir også mye morsommere synes jeg når de er litt mer «brukbare» etter min mening. Men krevende er de lenge til. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...