Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis meg ytterpunktene av din rase!


Kiyomi
 Share

Recommended Posts

Jeg syns ikke whippet-bildene var veldig illustrerende, men jeg syns også det er vanskelig å finne bilder som viser forskjellene, det er lettere å se i virkeligheten. Den engelske typen er mindre og mer "elegant". Den amerikanske/kontinentale er noe kraftigere, mer langstrakt og "stylish". Linjene holdes heller ikke helt ifra hverandre, de blandes gjerne.

Men det finnes jo "bolewhippeter" og veldig spinkle pinnedyr? Jeg vil se bilder av DE jeg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Oj. Noen har skrudd på det hodet for hardt.

Tja, jeg synes nå disse ulvene er godt vinklet. Vil gjerne ha sånne vinkler på mine egne hunder i alle fall.

Jeg trodde hele poenget var at man ikke nødvendigvis skulle poste bilder av stygge hunder, men ytterpunktene av standarden. Hell, jeg postet bilde av min egen hund, og synes han var smellvakker for

Posted Images

Seriøst? :lol: de er jo kjempe forskjellige! Jeg skjønner ikke forskjell på varianter og ytter punkter,er det ikke det samme? To av de jeg la ut er jo i hver sin ende av skalaen på vekt og form, men begge er samme rase og til utstilling ? Jeg kan jo legge ut bilde av noe som mange regner som nærmest perfekt og en dårlig konstruert en isteden, hvis det blir mer riktig? *blond* ps beklager ord deling feil, det er telefonen som er dum og jeg orker ikke rette.

Sent from my LG-P880 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er vanskelig å finne slike ytterpunkter på dalmisen :P De er liksom sjelden ekstreme i ene eller andre retningen. men det finnes individer som er veldig mynde, null front, veldig spinkle og små osv VS de individene som er store, tønneforma osv. Samt de individene som er veeeeeldig lange. hehe!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? :lol: de er jo kjempe forskjellige! Jeg skjønner ikke forskjell på varianter og ytter punkter,er det ikke det samme?

Varianter trenger ikke ha negativt fortegn, mens ytterpunkter gjerne eksemplifiseres med ekstremiteter på den ene eller andre måten. Se feks på bildene Snøfrost la ut av en ekstrem show-SH og en ekstrem trekk-SH. Helt vanvittig at det er samme rase. Der vil jeg tru at "alle" kan se forskjellen, mens det på de bildene du la ut krever en rasekjenner for å se om det er helt kreisi den ene eller andre veien. Jeg ser også at den amerikanske er slankere enn den siste du la ut, men de ser jo ut som helt vanlige dalmatinere begge deler. Når det er sagt, så er det jo kjempeflott om det ikke er så himla ekstreme forskjeller som på feks SH hos andre raser! :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de rasene som ikke er delt i bruks- og showvariant vil det aldri bli like store forskjeller i eksteriøret.

Tja, jeg vil ikke tråkke i noens salat, men la oss ta langhårscollien. De er vel ikke delt, men likevel er det flere ganske ekstreme? Skal se om jeg finner bilder etterpå. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de rasene som ikke er delt i bruks- og showvariant vil det aldri bli like store forskjeller i eksteriøret.

Du har vel mer ekstreme og moderate linjer også innenfor show og tildels bruks, og sikkert også i raser som ikke er delt? Ta for eksempel afghanere, de er jo strengt tatt ikke delt i show og bruks (kanskje bortsett fra i enkelte land på kontinentet, hvor man etter hvert får mer utpregede racing og lure coursing-linjer), men du har likevel forskjeller mellom det moderate og det ekstreme, i pelsmengde osv.

På den andre siden, whippeten er tildels delt mellom show og racing (ikke i like stor grad som greyhound), men det er likevel først og fremst skillet i type mellom den engelske og den amerikanske/kontinentale som slår meg, og ikke gradsforskjellen mellom mer ekstreme og mer moderate linjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg vil ikke tråkke i noens salat, men la oss ta langhårscollien. De er vel ikke delt, men likevel er det flere ganske ekstreme? Skal se om jeg finner bilder etterpå. ;)

Joda, men selv om ikke rasen er delt som sådan så er det jo store forskjeller i forhold til bruksområder. Jeg vil vel tro at det er en grunn til at vi ikke ser de overpelsa variantene i Norge f eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasen min er jo ikke delt i typiske bruks- og showlinjer, her bruker folk hundene sine på IPO/RING-konkurranser den ene helga, og viser dem på utstilling den neste, heldigvis, men vi har selvsagt store variasjoner i utseende og da spesielt pelsmengde- og lengde.

Dette er eksempler på to hunder fra helgens spesialutstilling - begge er voksne hunder, den ene et år eldre enn den andre (også er det selvsagt forskjell fordi den ene er hannhund, den andre tispe):

970511_542388859141369_2000924656_n.jpg

Oppdrettet i Tsjekkia, etter tsjekkisk mor og fransk far.

577689_655384154488797_837223700_n.jpg

Norskoppdrettet søskenbarn av min Willy :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ytterpunkter av Boston Terrier. Boston terrier er opprinnelig en mix mellom bulldogg og Engelsk Hvit Terrier og skal være en god blanding mellom disse. Ikke for spinkel og ikke for grov. Men etter 150 år så er rasen fotsatt ikke homogen. Man ser også en del sprik mellom variantene på utstilling, om ikke så ekstremt som disse eksemplene... Disse variantene er vel ganske nær ytterpunktene.

Først en "Terrier type" med spinkel kropp, høybent og lenger snute og store ører...

boston_terrier_2.jpg

Så en kraftig og muskuløs. Lave ben, mye muskler, kort snute, bred munn.

HBT165w1_Pxgen_r_Ax541.jpg

De kan også være mye mer bulldogg type enn dette, skal se om jeg finner noe mer ekstremt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På whippet er det ikke like enkelt å illustrere dette synes jeg. Det finnes flere typer innenfor rasen, men ingen er mer ekstreme enn andre sånn egentlig..

Den er også litt "delt" i forhold til show og LC, men der igjen er det mer mentalt forskjell enn utseende.. De som avler rettet imot racing, så er ikke bestandig hundene de beste ekstriørmessige, men det er jo ekstriørfeil sånn sett..

Det er en variasjon på størrelse da, men det er kanskje ikke så lett å vise på bilde..

I forhold til ytterpunktene, så vil jeg kanskje si at det som er forskjellen er hvor "ekstrem" de er i vinkler og buer..

i64223576._szw270h3500_.jpg

whippet.jpg

Og så andre siden:

whippet_small.jpg?1349714203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Den i midten er vel ikke helt korrekt ifølge standarden, for whippet skal jo ikke ha karpet rygg? Eller, vil ikke du kalle det karperygg?

Den første virker også veldig ubalanser, rett fremme og veldig vinklet bak.

Jeg liker den nederste best, selv om det kanskje er litt vel "firkantet".

Men ja, det er vanskelig å illustrere rasen, og det er egentlig mye variasjon i rasen selv om noen få typer dominerer (særlig da på utstilling). Fra gammelt av har du alt fra greyhound-lignende, italiensk mynde-lignende, terrier-lignende, osv. whippeter. Det var jo en relativt moderne "blanding".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den i midten er vel ikke helt korrekt ifølge standarden, for whippet skal jo ikke ha karpet rygg? Eller, vil ikke du kalle det karperygg?

Den første virker også veldig ubalanser, rett fremme og veldig vinklet bak.

Jeg liker den nederste best, selv om det kanskje er litt vel "firkantet".

Men ja, det er vanskelig å illustrere rasen, og det er egentlig mye variasjon i rasen selv om noen få typer dominerer (særlig da på utstilling). Fra gammelt av har du alt fra greyhound-lignende, italiensk mynde-lignende, terrier-lignende, osv. whippeter. Det var jo en relativt moderne "blanding".

Jo, den ville vel jeg muligens kalt karperygget ja, men det var mer som et eksempel på "overdrevent" hvis man ser på helheten av hunden..

I mine øyne så er det den nederste som er "mest" korrekt sånn sett, men alikevel litt mangler alikevel..

Jeg synes det er litt vanskelig å finne den "perfekte" whippet i mine øyne og som i tillegg er ukjent nok til at den kan brukes som et eksempel her... men denne er en type jeg liker :)

med_49beade948ffe.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne så er det den nederste som er "mest" korrekt sånn sett, men alikevel litt mangler alikevel..

Jeg synes det er litt vanskelig å finne den "perfekte" whippet i mine øyne og som i tillegg er ukjent nok til at den kan brukes som et eksempel her... men denne er en type jeg liker :)

med_49beade948ffe.JPG

Jepp, den nederste var heller ikke den perfekte whippet (men den ser også ung ut, jeg tror ikke den er ferdig utviklet). Ikke minst mangler den skikkelig underlinje, den har litt "tønneformen" som jeg syns jeg ofte ser på greyhounds, og jeg syns mynder skal ha skikkelig tuck-up og god brystdybde.

Fin whippet!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, den nederste var heller ikke den perfekte whippet (men den ser også ung ut, jeg tror ikke den er ferdig utviklet). Ikke minst mangler den skikkelig underlinje, den har litt "tønneformen" som jeg syns jeg ofte ser på greyhounds, og jeg syns mynder skal ha skikkelig tuck-up og god brystdybde.

Fin whippet!

Jeg må jo si at jeg liker selvfølgelig mine whippeter best da :lol: spesielt eldstemann :lol:

Og det er jo helt objektivt selvfølgelig :lol::aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje mellomtingen:

310059_638427529504399_658804282_n.jpg

En sterk og funksjonell bygget labrador, som er en jaktlabrador.

Syns den kunne hatt noe bedre vinkler foran og litt bedre kneledd for å være mest mulig funksjonell i terrenget (også ift å unngå belastningsskader), men ellers enig. Fin type, og slank, sterk og flott hannhund. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...