Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis meg ytterpunktene av din rase!


Kiyomi
 Share

Recommended Posts

Jeg fascineres av border collie, brukslinjene, og denne variasjonen. En del av meg sier at det er slik det burde være med alle raser, i større eller mindre grad (forskjellig bruksområde vil selvsagt gi forskjellig resultat).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Oj. Noen har skrudd på det hodet for hardt.

Tja, jeg synes nå disse ulvene er godt vinklet. Vil gjerne ha sånne vinkler på mine egne hunder i alle fall.

Jeg trodde hele poenget var at man ikke nødvendigvis skulle poste bilder av stygge hunder, men ytterpunktene av standarden. Hell, jeg postet bilde av min egen hund, og synes han var smellvakker for

Posted Images

Jeg fascineres av border collie, brukslinjene, og denne variasjonen. En del av meg sier at det er slik det burde være med alle raser, i større eller mindre grad (forskjellig bruksområde vil selvsagt gi forskjellig resultat).

Det burde IKKE være slik. Det burde være mulig å være vakker ihht standard samtidig som man er funksjonell og "brukbar"?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde IKKE være slik. Det burde være mulig å være vakker ihht standard samtidig som man er funksjonell og "brukbar"?

Det går fint ann det :) Denne karen her er svært godt premiert på utstilling, og er i tillegg ganske så brukbar (det sier ihvertfall prøveresultatene :P ).

2799878941_3384734a.jpg

Dette ble kanskje litt OT, og hadde ikke så mye med ytterpunkter å gjøre :innocent: Skal se om jeg greier å finne fram noen bilder av ytterpunkter når det kommer til NEG når jeg kommer hjem.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen motsetning mellom funksjonell og vakker.

Da er vi vel enige, egentlig? Jeg sier jo at jeg tenker det burde være mulig å se ut som den rasen man er OG være funksjonell. Bare syns det var merkelig at du brukte bordercollien som eksempel på vakker og funksjonell, da det ikke er en spesielt homogen rase med tanke på utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde bare og få frem forskjellene mellom de to typene. Har aldri påstått at noen av disse er ekstreme ytterpunkter av sin type. Kom gjerne med bedre eksempler;)

Poenget her var jo ikke å vise frem typeforskjeller, men ytterpunkter. ;)

Kan du si litt om hvordan du ser på de som moderat? Jeg syns det er vanskelig med disse pelshundene.

Ingen av disse har ekstreme hoder (selv om den ene ser ut til å ha store mengder pelsprodukter på hodet), er ekstremt store eller små, spinkle eller tunge, eller ekstreme pelser, hverken den ene eller den andre veien. Derav min mening om at det er to moderate hunder av forskjellig type.

For å vise ytterpunkter, uten noen mening forøvrig.

Hode, profil:

shetland_sheepdog_portrait_by_honeycorn-

400_St_Louis_head_study.jpg

Hode/kropp:

shetlandSD-3.jpg

Harper_0632.ResizeJPG.jpg

Pelsmengde:

avatar_0906.JPG

chevy_son_dennis_x.jpg

Også her noen variasjoner i type, men man ser poenget. Ikke de mest ekstreme eksemplene jeg har, men jeg har ikke tid til å lete lenger.

ts.gif

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Utstillingshundene har en tendens til å ha veldig mye tydligere vinkler enn bruksvariantene og mange (ikke nødvendigvis i denne tråden, men ellers) uffer seg over de dårlige vinklene på bruksvariantene. Tenker f.eks på retrivere. Men ser vi ut i naturen finner vi hverken, rev, ulv, sjakaler eller ferale hunder med veldig tydlige knevinkler? Poenget mitt er bare at jeg tror ikke alle disse brukshundene er "dårlig vinklet". Jeg tror de stort sett er sunt vinklet.

Der tror jeg du har et poeng. Vi har nok en tendens til å tro at mer vinkler er sundt enn det nødvendigvis er. De fleste ulver ville nok bli kasta ut av en utstilling med dårlige vinkler selv om den blir sammenlikna med moderat vikla raser :P

Da er vi vel enige, egentlig? Jeg sier jo at jeg tenker det burde være mulig å se ut som den rasen man er OG være funksjonell. Bare syns det var merkelig at du brukte bordercollien som eksempel på vakker og funksjonell, da det ikke er en spesielt homogen rase med tanke på utseende.

Det kommer jo an på om man er enig i hva som er pent og riktig eksteriør også da. Jeg er helt enig i at det går an å kombinere pent og funksjonelt, og i de fleste raser også riktig eksteriør etter standard. Men så kommer problemet. Om jeg tar en rase jeg liker godt, men som har store forskjeller mellom bruksvariant og utstillingsvariant som eksempel: schäfern. Om du spør utstillingsfolket vil du få høre at bruksavla schäfere ikke likner på rasen sin og at utstillingavla schäfere har riktig utseende og er funksjonelt bygd. Spør du meg er det bruksvarianten som ser ut som en schäfer skal gjøre (bare se på gamle bilder av rasen) og kan argumentere for det om vi går gjennom standarden. Det vil sikkert utstillingstillengern også kunne gjøre, selv om jeg er unenig. Jeg mener også at den varianten er mye sundere og mer funksjonelt bygd enn utstillingvarianten. Både jeg og utstillingstilhengern mener jo at "vår" variant er den som ser ut som rasen skal gjøre og er funksjonell. Vi er fortsatt ikke enige i hvordan en funksjonell og pen schäfer skal se ut. Selv om vi begge mener det kan kombineres.

Mange hunder av en rase kan være funksjonelle og se ut som rasen sin selv om det ikke er en homogen rase. Ville du ikke sett at det var bilder av bc om det ikke hadde stått under bildet? Hva som er funksjonelt kan også variere ganske mye etter små variasjoner i bruken av hunden (men fortsatt innenfor rasens bruksområde).

Endret av Snusmumrikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Men jeg tror nok det alltid vil være på den her måten, og jeg tror ikke ting egentlig kommer til å snu seg. Når det først har kommet, så blir en "gammel vane vond å vende" Disse "typene" har sine tilhengere som står jo like hardt fast som "oss andre" at det er slik en Collie skal se ut, og det vil alltid være dommere som premiere disse. Jeg ser at mangfold er fint for rasen selv om jeg ikke kunne tenkt meg å ha slike hunder, men når ekstremt går utover funksjon og helse blir det for ille :(

Minnes en collie jeg så i Ålesund - jeg fikk litt assosiasjoner til tibetansk mastiff faktisk :lol:. Den var godt pelset, for å si det sånn.

Utstillingshundene har en tendens til å ha veldig mye tydligere vinkler enn bruksvariantene og mange (ikke nødvendigvis i denne tråden, men ellers) uffer seg over de dårlige vinklene på bruksvariantene. Tenker f.eks på retrivere. Men ser vi ut i naturen finner vi hverken, rev, ulv, sjakaler eller ferale hunder med veldig tydlige knevinkler? Poenget mitt er bare at jeg tror ikke alle disse brukshundene er "dårlig vinklet". Jeg tror de stort sett er sunt vinklet.

Snøfrost kom meg i forkjøpet, men ville hundedyr er da overhodet ikke dårlig vinklet? Det er mange rasehunder som kunne vært misunnelig på vinklene på disse dyra:

hkXFixxHBBwkwl9-hzRs5A9szxRpmPWs3QWqziQn

Fjellrev01_1.jpg

220px-Canis_lupus-Wolf-Polar_Zoo_Norway-

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men ville hundedyr er da overhodet ikke dårlig vinklet? Det er mange rasehunder som kunne vært misunnelig på vinklene på disse dyra:

Tja, det kommer vel litt an på dyrene man ser på?

Dhole:

standing.jpg

Hyene:

Spotted_Hyena_in_Serengeti_cropped.jpg

Mankeulv:

2302-004-1CB47046.jpg

Brown hyena:

brown%20hyena4-cropped.jpg

Nå er ikke hyena hundedyr per def, men lell.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukket fra hannhundlisten for golden retriever, publisert på retrieverklubben.no (altså ikke de mest ekstreme ekstremene, for å si det sånn):

En lett og spinkel type (forøvrig Scalas halvbror):

661_500_csupload_43851226.jpg?u=23019711

En helt annen type

eliott.jpg?w=645

Verdens første utstillingschampion i rasen, Noranby Campfire for vel 100 år siden:

noranby-campfire.jpg?w=500

Edit: styra masse og fikk ordna bilder :aww:

Endret av Pim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi vel enige, egentlig? Jeg sier jo at jeg tenker det burde være mulig å se ut som den rasen man er OG være funksjonell. Bare syns det var merkelig at du brukte bordercollien som eksempel på vakker og funksjonell, da det ikke er en spesielt homogen rase med tanke på utseende.

Men en border collie ser da ut som en border collie, selv om det er stor variasjon? Jeg syns border collie er vakre fordi de er funksjonelle. Du vil nok finne mange eksempler på raser som er funksjonelle og mer homogene enn border collie, og vel og bra er det, men syns ikke det tar noe fra border collien. På andre raser er det jo mye variasjon på helt andre måter, mens de fortsatt er funksjonelle; de fleste mynder har ikke restriksjoner på farger, da dette ikke har noe med oppgaven de skal kunne utføre å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltie fra amerikanske linjer

olliedean.jpg

:lol: Hva SKJER med denne da?? :lol::no: Herlighet..

Nei jeg er glad jeg har sans for atletiske og funksjonelle hunder! Og så fascinerende (og skremmende) det er å se forskjellen på hunder som liksom skal være samme rase. Wow.. :|

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt interessant med disse ulve-/hundedyrbildene, er jo at de fleste av dem viser dyr som i utstillingsringen ville regnes som "understilt". Det belyser to ting:

1. Det er neppe naturlig for normalt konstruerte hunder å stå med beina så langt bak seg som de gjør i utstillingsringen.

2. Illustrasjonshundene hadde neppe sett så velvinklet ut bak om de hadde vært stilt som en utstillingshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt interessant med disse ulve-/hundedyrbildene, er jo at de fleste av dem viser dyr som i utstillingsringen ville regnes som "understilt". Det belyser to ting:

1. Det er neppe naturlig for normalt konstruerte hunder å stå med beina så langt bak seg som de gjør i utstillingsringen.

2. Illustrasjonshundene hadde neppe sett så velvinklet ut bak om de hadde vært stilt som en utstillingshund.

Jeg anser disse for å være normalt konstruerte (egne hunder), og de fristilles i ringen, og ja, de står sånn om de stiller seg fritt uansett om de er på utsiden eller innsiden av ringbåndet. Det er en del av det å være balansert konstruert å stille beina naturlig i hvert sitt hjørne. Er en hund derimot ubalansert på ett eller annet vis, ja da er det mer naturlig å avlaste dette ved å stille beina ute av balanse for å kompensere. Jeg har hatt en slik en også, og nettopp pga. manglende vinkler i kne/hase sto hun konsekvent understilt på ett bakbein.

Fritt oppstilt (av seg selv), ustelt på en vanlig hverdag (og 3 uker etter valpefødsel):

947328_10152851654405641_2045289285_n.jp

Fritt oppstilt i ringen:

249819_10150644476810641_5820696_n.jpg

Fritt oppstilt i hagen:

1915_127732495640_9337_n.jpg

Fritt oppstilt i ringen:

5260_240369970640_208864_n.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt interessant med disse ulve-/hundedyrbildene, er jo at de fleste av dem viser dyr som i utstillingsringen ville regnes som "understilt". Det belyser to ting:

1. Det er neppe naturlig for normalt konstruerte hunder å stå med beina så langt bak seg som de gjør i utstillingsringen.

I beg to differ! Jeg har feks to hunder (og fordi den ene er såpass ekstrem i sitt avvik, føler jeg det er relevant å komme med en "men min hund..."-historie): En med meget moderate bakbeinsvinkler og en som det er litt mer schvung over. Den første er flertallig certvinner, også på store, internasjonale utstillinger, mens den siste er altfor stor og bumsete, og har ovenikjøpet en feilkonstruksjon i skjellettet i bakparten som gjør at det ser ut som hun går med bleie og at beina også har funksjon som hjulvisper. Hun kan heller ikke riste seg uten å flate ut på bakken, og denne våren er den første noensinne hvor jeg ikke vurderer avlivning fordi hun for en gangs skyld er like happy og aktiv som ellers, i stedet for å ikke klare å gå i trapper eller bevege seg effektivt, høyst sannsynlig pga smerter, som pleier å være det sedvanlige scenarioet med Aiko rundt disse tider.

Og poenget? Nettopp fordi hun er så handicappa som hun er, er det helt avgjørende at hun balanserer kroppen sin, og denne hunden har alltid, uten unntak, stilt seg opp med beina i hvert hjørne som den flotteste utstillingshund. Du kan se det når hun stopper opp og et bein eller to er understilt; hun vil alltid flytte de beina som ikke står på plassen sin helt intuitivt, ellers klarer hun ikke å stå.

Min yngste Super-Samurai trenger aldri gjøre denne justeringa, fordi hun alltid stiller seg opp som for å overvære hele verden på en gang, og hun fristilles også på utstilling. Jeg bare holder i båndet. Det hender hun lener seg litt på et bakbein eller ikke er så strunk som hun kan være, men hun trenger altså ikke alltid stå med alle beina i hvert sitt hjørne, fordi hun kan balansere uansett. Det med holdning er også litt relevant her, for de hundedyra det har blitt vist bilder av her stiller seg ikke akkurat opp for å ta seg ut eller være store i kroppen sin. Høyst sannsynlig er ulven fanga nettopp i et øyeblikk hvor den stopper kort opp, og blir kanskje stående noe paff og se på skapningen med kamera. Tar den derimot inn et bytte og vurderer å ryke etter, vil jeg tippe at holdninga er en ganske annen. Vi ser også dette i shibaringen, at de hundene som mangler spunk og "storhet" må holdes i posisjon eller flyttes bein på, men de andre som entrer ringen og kommer for å vinne, de trenger en bare å være med på kalaset til. Her er hun ca 4 mnd gammel og ute på vift. Legge merke til helt paralelle bein:

200650_10150463899235301_1783326_n.jpg

Dette gjelder allerede moderate hunder. På "overvinkla" hunder som en del boxere, whippeter og dalmatinere, er jeg enig i at det kanskje ikke er fullt så vanlig å se hundene stille seg opp sånn for egen maskin, men med unntak av whippet, så fristilles jo stort sett disse også, og de står der med logrehalene sine og ser ganske så fornøyde ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det skulle være slik at ville hundedyr har knappere vinkler enn utstillingshunder, hvorfor drar man automatisk slutning til at det er bedre? Naturen er ikke perfekt, det er ikke alltid resultatet er det ultimate.

Jeg tar ikke stilling til hva som er hesligst konstruksjon altså, det er bare litt prinsippet naturlig = best jeg ofte tenker litt på.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...