Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis meg ytterpunktene av din rase!


Kiyomi
 Share

Recommended Posts

Om alt skulle vært så naturlig, så burde man vel strengt tatt heller ikke avlet fra hunder som trenger klær om vinteren, potesokker for ikke å slite ut potene sine etc etc :aww:.

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med den? For det første så trenger ikke alt være naturlig for min del. Helt okei for meg at mennesker driver avl og oppdrett, men jeg vil bare ikke kalle det naturlig.

For det andre er det jo forsåvidt naturlig med kort pels om det er en rase som kommer fra en plass hvor man ikke trenger så mye pels. Ikke alle områder har skikkelig vinter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Oj. Noen har skrudd på det hodet for hardt.

Tja, jeg synes nå disse ulvene er godt vinklet. Vil gjerne ha sånne vinkler på mine egne hunder i alle fall.

Jeg trodde hele poenget var at man ikke nødvendigvis skulle poste bilder av stygge hunder, men ytterpunktene av standarden. Hell, jeg postet bilde av min egen hund, og synes han var smellvakker for

Posted Images

Takk for utfyllende info Hermes :) Artig å lese.

Ja kan hende det er den Antonia, hun har iallefall veldig kort pels ennå, så den ganske nettopp. Aner ikke hvor/hva glimt er da men. Eieren til den jeg ser er en voksen dame, 50+ kanskje? Veldig fin er bisken iallefall :)

Glimt er verdens beste frisørsalong;) mari forklarte hvor den ligger! Jepp den eieren jeg tenker på:) hunden er kjempe fin, og veldig livlig:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med den? For det første så trenger ikke alt være naturlig for min del. Helt okei for meg at mennesker driver avl og oppdrett, men jeg vil bare ikke kalle det naturlig.

For det andre er det jo forsåvidt naturlig med kort pels om det er en rase som kommer fra en plass hvor man ikke trenger så mye pels. Ikke alle områder har skikkelig vinter.

Nå var det jo du som dro opp dette med at det er så lite naturlig.... og strengt tatt skulle man vel ikke hatt hunder her nord som ikke klarer seg gjennom en vinter uten å bli påkledd, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Show:

showgrey.jpg

Racing:

racegrey.jpg

Så denne i dag, en greyhound fra coursing-linjer (ikke racing) som vinner litt på utstilling i AKC:

936707_10101829847353063_1450570729_n.jp

Det første som slår meg er at den er veldig lett bygget i forhold til en god del av de greyhoundene jeg har sett vinne på utstilling. Ellers ganske moderat?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så denne i dag, en greyhound fra coursing-linjer (ikke racing) som vinner litt på utstilling i AKC:

bilde

Det første som slår meg er at den er veldig lett bygget i forhold til en god del av de greyhoundene jeg har sett vinne på utstilling. Ellers ganske moderat?

Holdes ikke ofte løpshundene litt slankere enn utstillingshundene også? Mulig forskjellen ikke hadde vært stor om de var i samme hold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdes ikke ofte løpshundene litt slankere enn utstillingshundene også? Mulig forskjellen ikke hadde vært stor om de var i samme hold?

Klart, en løpshund kan ikke drasse på ekstra vekt. Hvorfor utstillingshundene må det, skjønner jeg derimot ikke helt, selv om hunden selvsagt ikke må være i konkurransekondisjon til enhver tid.

Men jeg har inntrykk av at en del greyhounder fra showlinjer kan være større og kraftigere. De er i hvert fall ofte større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart, en løpshund kan ikke drasse på ekstra vekt. Hvorfor utstillingshundene må det, skjønner jeg derimot ikke helt, selv om hunden selvsagt ikke må være i konkurransekondisjon til enhver tid.

Men jeg har inntrykk av at en del greyhounder fra showlinjer kan være større og kraftigere. De er i hvert fall ofte større.

Både whippets og greyhounds skal ha myke linjer. Har de det ikke fra naturens side, så kan det bøtes på med litt ekstra polstring, ser det ut til.

I tillegg til størrelse og vekt, så er vel ofte showgreyhound lengre i det meste - hals, rygg, bakbein.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det jo du som dro opp dette med at det er så lite naturlig.... og strengt tatt skulle man vel ikke hatt hunder her nord som ikke klarer seg gjennom en vinter uten å bli påkledd, eller?

Jeg skjønner fortsatt ikke hva du mener med det, eller jeg forstår hva du sier, men jeg forstår ikke sammenhengen med det du sier og at du sitterer meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både whippets og greyhounds skal ha myke linjer. Har de det ikke fra naturens side, så kan det bøtes på med litt ekstra polstring, ser det ut til.

I tillegg til størrelse og vekt, så er vel ofte showgreyhound lengre i det meste - hals, rygg, bakbein.

Whippeten er vel på vei samme retning. Mange er VELDIG store og lange

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så denne i dag, en greyhound fra coursing-linjer (ikke racing) som vinner litt på utstilling i AKC:

936707_10101829847353063_1450570729_n.jp

Det første som slår meg er at den er veldig lett bygget i forhold til en god del av de greyhoundene jeg har sett vinne på utstilling. Ellers ganske moderat?

Huff den var ikke særlig pen :P Den var veldig tynn, og ikke etter standard for standard greyhound ihvertfall. Feks brystkassen skal i linje med albuen. Det at den er tynn gjør at den virker veldig luftig og langbeint. Jeg tror ikke denne ville gjort det særlig bra i ringen her. (ikke det at jeg syns det er det viktigste da men)

Løpshundene holdes ikke slankere, de er slankere bygget enn show varianten. (og mindre) Men noen igjen har mye mer bulende musklatur, kraftigere og kortere hals etc. enn show varianten, så derfor kan de virke kraftigere. Men alt i alt virker show varianten både større og tyngre (som de er). det vises.

Jeg vet at på utstilling er det mange som får beskjed om å "slanke" hunden sin, og noen gjør dem tynnere før utstilling enn vanlig, noe jeg ikke skjønner. Det skal godt gjøres å få en tykk greyhound, men det er vel hver sin smak. Jeg syns mange show greys er for ekstreme med de viklene og lang hals og rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff den var ikke særlig pen :P Den var veldig tynn, og ikke etter standard for standard greyhound ihvertfall. Feks brystkassen skal i linje med albuen. Det at den er tynn gjør at den virker veldig luftig og langbeint. Jeg tror ikke denne ville gjort det særlig bra i ringen her. (ikke det at jeg syns det er det viktigste da men)

Løpshundene holdes ikke slankere, de er slankere bygget enn show varianten. (og mindre) Men noen igjen har mye mer bulende musklatur, kraftigere og kortere hals etc. enn show varianten, så derfor kan de virke kraftigere. Men alt i alt virker show varianten både større og tyngre (som de er). det vises.

Jeg vet at på utstilling er det mange som får beskjed om å "slanke" hunden sin, og noen gjør dem tynnere før utstilling enn vanlig, noe jeg ikke skjønner. Det skal godt gjøres å få en tykk greyhound, men det er vel hver sin smak. Jeg syns mange show greys er for ekstreme med de viklene og lang hals og rygg.

Løpshundene burde være dypere i brystet enn denne,så den er liksom hverken eller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff den var ikke særlig pen :P Den var veldig tynn, og ikke etter standard for standard greyhound ihvertfall. Feks brystkassen skal i linje med albuen. Det at den er tynn gjør at den virker veldig luftig og langbeint. Jeg tror ikke denne ville gjort det særlig bra i ringen her. (ikke det at jeg syns det er det viktigste da men)

Det er dybden på brystkassen du tenker på, at den skal gå i linje med albuen? Enig i det punktet, men syns greyhounds generelt ofte har dårlig underlinje, både show og racing.

EDIT: På den svarte greyen du postet, showhunden, syns jeg det ser noe bedre ut, men skulle gjerne sett kassen litt lengre frem. Dette er vel en norskoppdrettet hund, om jeg ikke tar feil?

Endret av Hermes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dybden på brystkassen du tenker på, at den skal gå i linje med albuen? Enig i det punktet, men syns greyhounds generelt ofte har dårlig underlinje, både show og racing.

EDIT: På den svarte greyen du postet, showhunden, syns jeg det ser noe bedre ut, men skulle gjerne sett kassen litt lengre frem. Dette er vel en norskoppdrettet hund, om jeg ikke tar feil?

Ja fra Jet`s. Syns den største svakheten er mangel på bryst. Sjeldent man ser gode bryst på rasen.

Jeg syns forøvrig at forskjellen er størst på hannhundene, tispene er ikke så "ille". På generellt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke min rase men :P Jeg har bodd med en racing greyhound og vært med på greyhoundtreff her. Synes det var utrolig mye variajson, både i størrelse og utseende! Her er noen jeg har møtt her:

Izzy, som jeg bodde med. Peneste jeg har sett her, siden hun har litt rundere linjer i hodeformen, litt mer whippetaktig mens mange andre har litt lange hoder:

6633_10152321885170147_885212855_n.jpg

564679_10152353955200147_1526248472_n.jp

Noen andre:

395483_10152404918155147_1233118501_n.jp

Jeg er helt fascinert av MUSKLENE på disse løpshundene!

IMG_3846.jpg

Mulig det er vinkelen som gjør det, men denne her synes jeg ikke var speiselt pen :P :

484717_10152404918285147_279548694_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers, har lyst på field spaniel, og jeg synes det er veeldig mye variasjon i hodene hos dem. Spesielt variasjon i mengde hengelepper og hengeøyne. Jeg synes ikke hengeøyne er fint i det hele tatt, og helst syns jeg det er finest med minst mulig hengelepper. I rasestandarden står det om øyne: Mørkt hasselnøttfargede. Vidt åpne, men mandelformede med tett
tilliggende øyelokksrender, skal ikke vise blinkhinner. Uttrykket er alvorlig og mildt.

Det er veldig mange hunder som var veldig tunge hoder og noe litt voldsomme hengeøyne etter min smak, mens det også finnes hunder uten, penest etter min smak.

Molly (http://www.molly-fieldspaniel.com/)

936209_10201430262904995_987922273_n.jpg

En av tispene til Kennel Hasaty (http://www.hasaty.com/)

luna1hode.jpg

Det er nok ikke snakk om hann/tispeforskjeller, jeg har sett tisper med hengeøyne og. disse tre hannene er godt premierte hannhunder, men mye finere, uten hengeøyne (etter min smak)

hannhunden til høyre, Flashie, en nydelig hannhund (http://www.flashie-fieldspaniel.com/)

944602_10201278610953791_1756297844_n.jp

Tristan til kennel Winterbourne (http://www.fieldspaniel.se/):

tristan.jpg

Casper til kennel Winterbourne:

556022_10151419703858498_746384323_n.jpg

Ellers kan de visst få ganske mye pels. Vet ikke om alle har anlegg for å få så mye hår eller om det er slik de blir uten klipp, men jeg syntes hvertfall den var utrolig søt, fant den på FB-gruppen Field Spaniels:
196468_4167087729234_104210494_n.jpg

Teller sikkert ikke som ytterpunkt, men likevel, sånn ser de ut snauklippet :P Synes den var skikkelig søt jeg! Om man bare vil ha en liten forandring eller en pause fra pelsstell, så ser de jo ganske stilige ut kortklippede og synes jeg :) Ser nesten ut som en welsh syntes jeg utenom fargene! Dette er Sally fra Kennel Winterbourne:

oksett.jpg

Hmmm nå lærte jeg meg faktisk akkurat hva blinkhinner er for noe. Og det er noe jeg synes jeg har sett på fieldene, litt mye blinkhinne... Som feks på den Casper. Når det står i rasestandarden at disse ikke skal vise, hvorfor legger jeg mer merke til blinkhinnene hos fieldene enn andre raser? Var etter at jeg begynte å se på fieldspaniel at jeg la merke til dette for første gang.

Endret av SoppenCamilla
Fjernet to bilder.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på om alle dere som uttale dere om bakbensvinkler vet hva det vil si...? Nei, det er ikke vinklene i "hasene"...

(kanskje flere burde gå kynologikurs???)

Bakbeinsvinkler er per definisjon alle vinklene i bakbeina, i hvert fall om man retter seg etter anatomiske begreper. Hva NKK sitt kynologikurs måtte mene er i grunn uinteressant i dette tilfellet, om de underviser noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fra Jet`s. Syns den største svakheten er mangel på bryst. Sjeldent man ser gode bryst på rasen.

Jeg syns forøvrig at forskjellen er størst på hannhundene, tispene er ikke så "ille". På generellt grunnlag.

Men når det gjelder hva som gjør en rask hund,og det er vel det som ligger i bunnen på alle myndestandardene,så er fronten altså av mindre viktighet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link? Greyhound hjertet er stort men gjelder det samme for salukien?

Det er temmelig kjent, hvis du for eksempel ser episoden om saluki på programmet om hunderaser på Animal Planet, er dette med hjertet noe de legger stor vekt på.

Belkin skriver:

The heart is different. If you condition a dog the heart will get larger and stronger. Since the Saluki was bred for long-distance running, it has a heart that is considerably larger than that of other dogs to start with, and it can, indeed, get very big. Racing pigeons, which are another example of an animal that has been bred for extreme aerobic capacity, have a heart weight that is over three times the weight of a street pigeon's heart. That large heart beats more slowly. A Saluki, particularly when it is in good condition, has a very low heart rate because each beat pumps so much blood. It is the same with human distance runners. The Saluki comes this way genetically, and then develops more through conditioning. Apparently there is always enough room for the heart, regardless of the shape of the chest.

http://saluqi.home.netcom.com/belkin.htm

Wikipedia skriver generelt om myndene: "a deep chest to support an unusually (compared to other dogs) large heart".

http://en.wikipedia.org/wiki/Sighthound

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...