Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis meg ytterpunktene av din rase!


Kiyomi
 Share

Recommended Posts

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Oj. Noen har skrudd på det hodet for hardt.

Tja, jeg synes nå disse ulvene er godt vinklet. Vil gjerne ha sånne vinkler på mine egne hunder i alle fall.

Jeg trodde hele poenget var at man ikke nødvendigvis skulle poste bilder av stygge hunder, men ytterpunktene av standarden. Hell, jeg postet bilde av min egen hund, og synes han var smellvakker for

Posted Images

:lol: Hva SKJER med denne da?? :lol::no: Herlighet..

Nei jeg er glad jeg har sans for atletiske og funksjonelle hunder! Og så fascinerende (og skremmende) det er å se forskjellen på hunder som liksom skal være samme rase. Wow.. :|

jaja...smaken er som baken :P

disse amerikanske linjene har jo blitt så poppis nå om dagen pga fargene...

men jeg forstår det bare ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Hva SKJER med denne da?? :lol::no: Herlighet..

Nei jeg er glad jeg har sans for atletiske og funksjonelle hunder! Og så fascinerende (og skremmende) det er å se forskjellen på hunder som liksom skal være samme rase. Wow.. :|

Amerikanerne har sin egen smak når det gjelder hund...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser disse for å være normalt konstruerte (egne hunder), og de fristilles i ringen, og ja, de står sånn om de stiller seg fritt uansett om de er på utsiden eller innsiden av ringbåndet. Det er en del av det å være balansert konstruert å stille beina naturlig i hvert sitt hjørne. Er en hund derimot ubalansert på ett eller annet vis, ja da er det mer naturlig å avlaste dette ved å stille beina ute av balanse for å kompensere. Jeg har hatt en slik en også, og nettopp pga. manglende vinkler i kne/hase sto hun konsekvent understilt på ett bakbein.

Mine hunder står kun slik hvis de er på vakt/ser eller hører noe spennende i horisonten. Ingen av de har noen gang blitt trent til utstilling/stå riktig.

Den nederste lignet nå mer på en Taigan da?

Nettopp. Slik afghaneren også gjorde, en gang i tiden. Blant coursing-linjer i USA, som denne, vil du finne mer eller mindre pels. Andre eksempler:

DustySmallNativeBitch-Jutta.jpg

6947296961_b8254a6590_h.jpg

Endret av Hermes
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder står kun slik hvis de er på vakt/ser eller hører noe spennende i horisonten. Ingen av de har noen gang blitt trent til utstilling/stå riktig.

Og mine har stilt seg opp sånn på egenhånd siden de var valper - lenge før de ble trent til noe som helst. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder står kun slik hvis de er på vakt/ser eller hører noe spennende i horisonten. Ingen av de har noen gang blitt trent til utstilling/stå riktig.

Ja? Det er jo nettopp en slik posisjon man simulerer når man stiller opp på utstilling også, egentlig... Den alerte hund som står i spenn og venter på hva som kan dukke opp bak horisonten (eller noe slikt *ler*).

Ser dette ut som en hund som står i ubalanse?

406032_496148130412401_1345554109_n.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Det er jo nettopp en slik posisjon man simulerer når man stiller opp på utstilling også, egentlig... Den alerte hund som står i spenn og venter på hva som kan dukke opp bak horisonten (eller noe slikt *ler*).

Ser dette ut som en hund som står i ubalanse?

*snipp*

Jeg syns ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo ta afghanerne...

Show (tilfeldig googlebilde):

afghan61.jpg

Jakt:

Backlit_Afghan_Hound.jpg

Skulle jeg noen gang hatt afghaner, vet jeg hva jeg skulle hatt...

Næh! Det ante jeg ikke. Det er en afgahner (tror jeg) i Trondheim som jeg har sett mange ganger over en tid, minst et år. Jeg så den ganske nettopp, og det slo meg at den aldri ble helt voksen den der, mon tro hvorfor den hadde så lite pels, etc. Den ser akkurat ut som denne med rosa dekken :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næh! Det ante jeg ikke. Det er en afgahner (tror jeg) i Trondheim som jeg har sett mange ganger over en tid, minst et år. Jeg så den ganske nettopp, og det slo meg at den aldri ble helt voksen den der, mon tro hvorfor den hadde så lite pels, etc. Den ser akkurat ut som denne med rosa dekken :ahappy:

Det er noen med Taigan oppi selbu-ish ell no da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næh! Det ante jeg ikke. Det er en afgahner (tror jeg) i Trondheim som jeg har sett mange ganger over en tid, minst et år. Jeg så den ganske nettopp, og det slo meg at den aldri ble helt voksen den der, mon tro hvorfor den hadde så lite pels, etc. Den ser akkurat ut som denne med rosa dekken :ahappy:

Den så jeg og endel da jeg bodde i trondheim, tror kanskje den bor i ila... (var iallefall der jeg så den mest). Var liten valp på den tiden, og det er jo ett år siden. Den var iallefall en afgahner (snakket med eieren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen med Taigan oppi selbu-ish ell no da ;)

Ja det må enten være taigan eller jakt-afgahner da. Jeg har bare trodd at den var enten en ung eller klippet/rart pelset afgahner jeg :P Tror den bor på Bakklandet eller Møllenberg faktisk, er iallefall der jeg ser den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det må enten være taigan eller jakt-afgahner da. Jeg har bare trodd at den var enten en ung eller klippet/rart pelset afgahner jeg :P Tror den bor på Bakklandet eller Møllenberg faktisk, er iallefall der jeg ser den.

Det er noen få taigan i Norge, kan være det du har sett. Usikker på hvor disse befinner seg nå.

"Jakt-afghaner" er ikke noe begrep altså, bare brukte begrepet jakt som kontrast til show. Det er nok spesielt i USA du finner slike, som brukes til coursing og racing (eller "field and track" som de gjerne kaller det i statene), men det er også i ferd med å skje en deling av rasen i Europa, særlig Tyskland, Belgia, og landene rundt der.

Taigan fra Kirgisistan:

383525_397702566964448_582579132_n.jpg

Taigan fra USA:

578414_471611296216503_855574300_n.jpg

Afghaner, 1919:

sharpstoffeeprizedogsafghanhoundno3920s.

Afghaner, 1930-tallet:

vintageafghan.jpg

Afghanere, gammelt bilde (variert pelslengde):

amps_hounds.jpg

EDIT: Skal ikke si direkte hva jeg mener om at disse hundetypene har blitt til dette (men det er vel innlysende hva jeg mener om det):

394px-Afghan_hound_dogshow.jpg

Endret av Hermes
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det må enten være taigan eller jakt-afgahner da. Jeg har bare trodd at den var enten en ung eller klippet/rart pelset afgahner jeg :P Tror den bor på Bakklandet eller Møllenberg faktisk, er iallefall der jeg ser den.

Bor en afgahner i etasjen over glimt, med ganske kort pels;) dette er ei tispe på ca ett år, som er ganske lik eieren sin:D hun stakk av i fjor sommer, å vi var med å hjelpe til å lete, så der av sikker informasjon;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende info Hermes :) Artig å lese.

Ja kan hende det er den Antonia, hun har iallefall veldig kort pels ennå, så den ganske nettopp. Aner ikke hvor/hva glimt er da men. Eieren til den jeg ser er en voksen dame, 50+ kanskje? Veldig fin er bisken iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimt er rett over Bakke Bru, på hjørnet ved kammen der. Solsiden-siden. :)

De afghanerne med kortere pels var virkelig nydelige. De ser ut som de har den mykeste pelsen i verden.

Så snålt at det finnes utstillingsekstremer av mynder. Jeg forbinder de så autentiske og intakte disse gamle mynderasene, at de har blitt bevart liksom. Jaja, man lærer noe nytt hver dag. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimt er rett over Bakke Bru, på hjørnet ved kammen der. Solsiden-siden. :)

De afghanerne med kortere pels var virkelig nydelige. De ser ut som de har den mykeste pelsen i verden.

Så snålt at det finnes utstillingsekstremer av mynder. Jeg forbinder de så autentiske og intakte disse gamle mynderasene, at de har blitt bevart liksom. Jaja, man lærer noe nytt hver dag. :)

Nå har nok pelsmengden nesten like mye med moderne pelsstellsregimer og -produkter som med gener å gjøre, så under der finnes det nok i hvert fall en del igjen av den opprinnelige afghaneren. Men, det er klart, det er skjedd noe etter flere tiår med utstillingsavl. Akkurat når det gjelder afghaneren har det vel heller ikke vært det helt store innslaget av direkteimporter fra opprinnelsesområdene heller.

Heller ikke andre mynderaser er uberørt av flere generasjoner avl for utstillingsringen. De er kanskje ikke like fluffy som noen andre raser, men de er blitt mer homogene, og til dels karikerte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Men pelsen må jo ha blitt avlet lengre, ikke bare stelt lengre. Slik jeg har forstått det så gror ikke hår lengre enn det det er programmert til.

Jeg ser hva du sier med at de ikke er uberørte, noe annet ville vært vanskelig tror jeg. Men alikevel så framstår de så funksjonelle og fine. Det har sikkert noe med at jeg kjente en myndenerd en gang, hun gikk veldig inn i historien og viste meg masse bilder. For en som ikke er like kjent med rasene så lignet de veldig på de jeg ser i dag. Iallfall mye mer enn de fleste andre raser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det skulle være slik at ville hundedyr har knappere vinkler enn utstillingshunder, hvorfor drar man automatisk slutning til at det er bedre? Naturen er ikke perfekt, det er ikke alltid resultatet er det ultimate.

Jeg tar ikke stilling til hva som er hesligst konstruksjon altså, det er bare litt prinsippet naturlig = best jeg ofte tenker litt på.

Ehmmm, nå er vel naturen et resultat av darwins teori. Naturlig seleksjon og den sterkestes rett. Hvis noe ikke funker dør det ut. Om det er perfeksjon avhenger av hva man legger i perfeksjon. Noe som uten intervesjon fra mennesker er selvforsørgende i sitt miljø er for meg et perfekt dyr. Hunder vil aldri være perfekte for meg, det må i såfall være dingo eller liknende.

Naturlig = uten mennesklig intervensjon = best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig. Koevolusjon er en faktor å ta med. Menneskelig intervensjon behøver ikke å være "unaturlig". Er mennesket i så fall unaturlig?

Æ sei bare : engeslk bulldog, chihuahua og andre raser som trenger hjelp til å formere seg og parre seg. Og alle andre hunder med fysiske defekter så jævlige at de ikke hadde overlevd det å jakte mat selv over lengre tid (i ulendt terreng). HD/AD, korsbånd hadde ryki, rygger hadde fått spondylose og de hadde blitt blinde av katarakt før de hadde fått tid til å formere seg på et bærekraftig nivå. Resten hadde fått kreft, epilepsi, nyre/leversvikt eller allergier/hudlidelser. Andre hadde vel forøvrig daua av pelser som må ha vedlikehold for at hundene i det hele tatt skal kunne se.

Som siv.ing i miljø og klima mener jeg jorda hadde vært better off without humans, også hunder generelt. Men også som siving er jeg realistisk nok til å vite at det er en utopi, og dagens tilstand vil vedvare.... Men jeg synes overhodet det ikke er perfeksjon. Perfeksjon er urørt natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehmmm, nå er vel naturen et resultat av darwins teori. Naturlig seleksjon og den sterkestes rett. Hvis noe ikke funker dør det ut. Om det er perfeksjon avhenger av hva man legger i perfeksjon. Noe som uten intervesjon fra mennesker er selvforsørgende i sitt miljø er for meg et perfekt dyr. Hunder vil aldri være perfekte for meg, det må i såfall være dingo eller liknende.

Mennesket er en del av naturen. :) Jeg har aldri forstått hvorfor vi skal ekskluderes fra naturen, er det fordi vi bruker redskaper? Vi har våre evolusjonære flaskehalser, og vi er den flaskehalsen til andre arter. Vi følger de samme evolusjonære prinsippene som alt annet levende på jorden.

Evolusjonen styres av tilfeldigheter. Selv om noe funker så betyr det ikke at det er perfekt.

Jeg ser ikke på det slik du gjør, at det som overlever er perfekt. Menneskekroppen har en hel haug med skavanker, vi er ikke spesielt funksjonelt bygget. Vi er supertrege, vi er ikke spesielt sterke, vi er ekstremt klumsete og på mange måter veldig sykelige. Egentlig så er vår store hjerne vårt eneste fortrinn. Men vi er utvilsomt et resultat av evolusjonen.

På den andre siden så er hunder på mange måter mye mer vellykket enn sine ville slekt. De lever lengre, de har ubegrenset tilgang på mat, de får medisinsk oppfølging, jeg vil ikke utelukke at de derfor er friskere. Iallfall har de mye bedre velferd! Hunder har på symbolsk måte brukt mennesket som sitt redskap og har i evolusjonært syn vært "sterkere" (selv om den sterkestes rett i Darwins øyne neppe er det samme som mange tolker det,) enn f.eks ulven. Se så mange flere de er, se variasjonen, se så mye de forplanter seg og hvor lenge de er fruktbare.

Naturlig = uten mennesklig intervensjon = best.

Jeg ser ikke automatikken i det i det hele tatt. Sikkert fordi jeg inkluderer mennesker i naturen, men til og med om jeg ikke gjorde det, så er det en konklusjon jeg ikke er villig til å hoppe til uten litt mer substans i materien. :)

Men dette er litt off topic egentlig. Interessant da. :)

For å ta det on topic igjen.

Ytterpunker på en rase? Det skal bli. :D

Amerikansk bulldog

1005038.jpg

2461794389_b75d932fbb_o.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...