Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Siste hjemmedag før hverdagen begynner :) Jaja, var innom jobben en tur i går og det var bare koselig, så jeg skal nok overleve hverdager, også :) Skal til legen i dag, da. Godt at en annen kan bestemme hvor arbeidsfør en er.

Enda en vakker dag venter. Nå tror jeg sesongen som isvandrer er over og vi får komme oss til skogs, igjenhiker-1.gif

• Svar 6.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå har jeg vært ufin og skummet alt om er skrevet siden sist, men jeg vil så gjerne få dele noen gode nyheter med dere: Jeg sto på eksamen i dag! Og siden jeg har outet meg i en annen tråd, kan j

Jeg hentet kjole i posten i dag jeg

Noomi har HD-A.

Posted Images

Skrevet
Ah, og jeg som trodde briarder var hunder, liksom :P

Har jeg ikke fortalt deg at briarder er noe helt eget og spesielt? Og at man må være supermenneske for å ha dem?

Den kan selvsagt røntges og ikke avleses av en som er utdannet og dermed ikke få en diagnose.

Men blir det sendt til NKK så blir det lagt i dogweb (og om jeg husker rett så skal veterniærene sende det inn om det er tatt på bakgrunn av å sjekke for akkurat HD.)

Eller bildene er tatt og avlest, men eier har ikke betalt :)

Sitter på jobb, knasker knekkebrød og drikker vann...

Skrevet

Huff Gråtass :hug::hug:

Til dyrlegen med Bodil idag, første akupuntur time + sjekk av kul. Stakkars jenta er ikke helt seg selv, vært ordentlig sliten de 2 siste dagene, men hun snørrer litt og nyser så er nok bare forkjøla tenker jeg.

Skrevet

Huff, Gråtass.... Forferdelig trist å lese :no:

Amira er ikke helt i form om dagen. Mulig hun bare er slapp fordi hun har vondt i kroppen pga mye hard fysisk aktivitet i påsken, men da pleier hun å halte, ikke bli slapp! Matsluket har til og med droppet å spise opp maten sin :hmm: Har gitt henne massasje og tatt på BOT-dekkenet idag og da virket hun veldig fornøyd i hvertfall.

Jeg kan nok aldri starte med kjøttproduksjon :P Vi måtte levere 5 oksekalver og 2 kuer med Nortura-bilen nå og jeg står igjen og gråter krokodilletårer mens sjaføren forsikrer meg om at han skal stelle pent med dem :bye: De var helt sprudlende av begeistring nårde kom opp på bilen og gjorde små raptus-hopp, men når de skulle kjøre rautet de til alle de andre kalvene som svarte tilbake. Synes sånt er veldig, veldig trist jeg.

Skrevet

Stor klem til Gråtass!

-

Akkurat nå er jeg veldig usikker på om jeg skal kjøpe meg nye sko etter jobb eller ikke :P Har bare kjedelige behagelige Nike, men har lyst på et par kule sko som jeg kan bruke når jeg ikke skal gå/stå mye..

Skrevet

F**n! Jeg har klart å ta med meg jobb tlf hjem :(

Og med den formen jeg er i, så vet jeg ikke om jeg kommer meg på jobb i kveld... Får hive i meg noen paracet og sove litt, kanskje jeg kommer på noe lurt.

Skrevet
Huff, Gråtass.... Forferdelig trist å lese :no:

Amira er ikke helt i form om dagen. Mulig hun bare er slapp fordi hun har vondt i kroppen pga mye hard fysisk aktivitet i påsken, men da pleier hun å halte, ikke bli slapp! Matsluket har til og med droppet å spise opp maten sin :hmm: Har gitt henne massasje og tatt på BOT-dekkenet idag og da virket hun veldig fornøyd i hvertfall.

Jeg kan nok aldri starte med kjøttproduksjon :P Vi måtte levere 5 oksekalver og 2 kuer med Nortura-bilen nå og jeg står igjen og gråter krokodilletårer mens sjaføren forsikrer meg om at han skal stelle pent med dem :bye: De var helt sprudlende av begeistring nårde kom opp på bilen og gjorde små raptus-hopp, men når de skulle kjøre rautet de til alle de andre kalvene som svarte tilbake. Synes sånt er veldig, veldig trist jeg.

Det kunne ikke jeg heller ha jobbet med :cry:

6 av 10 på Mensatesten, synes ikke det var så værst jeg :aww:

De hersens tallene tok meg, jeg må bli bedre på tall..

Skrevet

Jeg drømte om Line i natt. Aner egentlig ikke hva det var, men hun var fryktelig vanskelig med et eller annet, og jeg ble skikkelig irritert. :lol: Så Line: Slutt å vær vanskelig! :lol:

Venter jeg på rørlegger mannen. Regner med at det er en mann, og ikke en lekker damen som vises i visse dokumentarfilmer. :aww:

Edit: Og da var rørleggermannen kommet. Og for første gang i mitt liv så GLEDER jeg meg til å vaske opp. :P

Guest Belgerpia
Skrevet

*Klem til Gråtass*

Er jeg på jobb, trøtt som en dupp og skjønner ikke helt hvordan jeg skal få skrapet sammen energi til å komme gjennom dagen.

Skrevet

Timen er i morra :sint_01: Og jeg veit at jeg ikke har hørt feil, ellers hadde jeg ikke skrevet opp Onsdag i kalenderen min! Også begynte jeg å grine itilegg (i bilen da vel og merke, kan ikke grine foran folk) jeg er så redd fro at den bikkja kommer til å dø.

Skrevet

I dag innså jeg at jeg ble lurt 1. april. Selvsagt var det ikke hundekjøtt i pølsene i Norge.... Satt og stusset i dag - hvorfor ble det ikke mer blest rundt det? Før lyset gikk opp for meg.. :icon_redface:

• Like 7
Skrevet
Har jeg ikke fortalt deg at briarder er noe helt eget og spesielt? Og at man må være supermenneske for å ha dem?

Nei, og jeg glemte tydeligvis at også briarder er en av de rasene man må være supermenneske for å ha. Jeg er full av beundring for deg som har orket å ha briard i så mange år da, og stort sett to av gangen :bow:

.. Er jeg like trøtt som Belgerpia :P

Skrevet
Nei, og jeg glemte tydeligvis at også briarder er en av de rasene man må være supermenneske for å ha. Jeg er full av beundring for deg som har orket å ha briard i så mange år da, og stort sett to av gangen :bow:

Ja, nei, altså - jeg beklager jo på det sterkeste at jeg ikke har fortalt deg hvilket overmenneske jeg faktisk er - men nå vet du altså det :lol:.

Sitter jeg og tenker at jeg BURDE strengt tatt være trøtt, men det er jeg ikke. Men jeg er sulten, veldig sulten. Tre knekkebrød holder i grunnen ikke så himla lenge som frokost... det kjipe er at jeg har bare knekkebrød å spise resten av dagen også :aww:.

• Like 1
Skrevet

Uh yeah!

18K igjen på skatten :D

Passet jo fint, siden macn min døde i går. Den er på sykehuset, men jeg er litt skeptisk til hvor mye penger jeg gidder å legge i en 3 år gammel maskin... Hva er forventet levetid på mac? Å hvor mye koster det å skifte ut to fjører i touchpaden liksom?

Vurderer faktisk Imac jeg, sånn stasjonær.... Sånn at jeg har en reserve. I kid you not, denne her windowsgreia har holdt på å gå i veggen opp til flere ganger :lol:

Skrevet
Også begynte jeg å grine itilegg (i bilen da vel og merke, kan ikke grine foran folk) jeg er så redd fro at den bikkja kommer til å dø.

Det er så kjipt å lese om Bodil som jeg veit du er så glad i, men samtidig rørende å se hvordan dere steller med henne. Det KAN jo hende at ting kommer på stell, hun er jo bare ungjenta. :console:

Tilbake på jobb etter 12 dager fri. Ser bort på sirkusjentene mine som ligger og lurver seg i sofaen og kjenner jeg blir helt hard og svart i magen av å tenke på Gråtass og det vanvittige frafallet dere har hatt de siste månedene. :hug:

I går kom min fine mann hjem etter 4 uker i sitt nye hjemland. Det var helt greit, kjente jeg. :heart:

Skrevet
Jeg drømte om Line i natt. Aner egentlig ikke hva det var, men hun var fryktelig vanskelig med et eller annet, og jeg ble skikkelig irritert. :lol: Så Line: Slutt å vær vanskelig! :lol:

Jeg er da for F*** ikke vanskelig! Hva mener du med det? Har du dokumentasjon på det? Hæ?

Husker den gangn jeg jobbet i parkeringen - en gang ble jeg kalt offenlig ansatt kverulant :lol:

• Like 3
Skrevet
I dag innså jeg at jeg ble lurt 1. april. Selvsagt var det ikke hundekjøtt i pølsene i Norge.... Satt og stusset i dag - hvorfor ble det ikke mer blest rundt det? Før lyset gikk opp for meg.. :icon_redface:

:lol::lol::lol:

Den spøken hørte jeg også.. Bare jeg og gubben tok den me en gang :P tidenes beste aprilspøk!!

Sent from my GT-I9100

Skrevet
Ja, nei, altså - jeg beklager jo på det sterkeste at jeg ikke har fortalt deg hvilket overmenneske jeg faktisk er - men nå vet du altså det :lol:.

Ja, jeg er nok litt treg i oppfattelsen, jeg har jo kjent deg i noen år nå, så jeg burde ha fått det med meg :lol:

Hva er forventet levetid på mac?

Skal man tro mac-entusiastene, så er det omtrent til evigheten og forbi :aww:

Skrevet

...lurer jeg på hvorfor jeg spiste tyrkisk pepper til frokost, når jeg har knekkebrød i skapet her....

• Like 1
Skrevet
...lurer jeg på hvorfor jeg spiste tyrkisk pepper til frokost, når jeg har knekkebrød i skapet her....

Fordi det er godteri og det er bedre enn sunt, kjedelig og tørt knekkebrød :aww:

• Like 4
Skrevet
Jeg er da for F*** ikke vanskelig! Hva mener du med det? Har du dokumentasjon på det? Hæ?

Husker den gangn jeg jobbet i parkeringen - en gang ble jeg kalt offenlig ansatt kverulant :lol:

Der ser du. :lol: Jeg er jo til og med sanndrømt der! :lol:

Nå virker tyngdekraften på kjøkkenet mitt igjen. Liker ikke at den oppheves i deler av leiligheten. :getlost: Kanskje jeg har liggende en eller annen gjenstand her som burde vært lagra på Warehouse 13??? :o

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...