Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva syns du 'egentlig' om kupering?


Kaja
 Share

Recommended Posts

Jeg trodde jeg syntes kupering var fint på enkelte raser, men jeg syns vist ikke det. De bildene som er lagt ut og de hundene jeg har sett syns jeg rett og slett ikke er pene.

Jeg må jo bare le av gd med kuperte ører da.. Kupering gir liksom et skumlere uttrykk, men gden blir jo ikke litt skummel engang! :lol:

Nei, jeg liker lang hale og herlige, hengende ører :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 96
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har litt problemer med å forstå at fordi man er imot inngrepet (noe jeg også er) så klarer man ikke å se at det kan være pent med kuperte ører. For jeg vil tro at når det blir brukt ordet "Kvalmt"

Man fjerner/sjuler noe som er viktig for kommunikasjon og påfører litt ubehag. Jeg synes hverken kupering eller øreteiping er noe grusomt, men synes det er meningsløst.

Jeg synes at kuperte hunder er noe av det styggeste jeg ser. Generelt synes jeg at hunder ser mye penere ut med hale. Aussie, breton etc. er helt klart penest med lang hale. Ja, og sett bort

Jeg synes ikke noe særlig om utseendet kupering gir. På pudler synes jeg det er morsomt å se en kupert hale hvis puddelen har en skikkelig ball på halen, men det er ikke så fint som en lang hale! Eneste jeg kunne tenkt meg at var lov her i Norge er fjerning av ulveklo, fordi den er så i veien når jeg skal børste pudlene på frambeina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noe særlig om utseendet kupering gir. På pudler synes jeg det er morsomt å se en kupert hale hvis puddelen har en skikkelig ball på halen, men det er ikke så fint som en lang hale! Eneste jeg kunne tenkt meg at var lov her i Norge er fjerning av ulveklo, fordi den er så i veien når jeg skal børste pudlene på frambeina.
Enig i sistnevnte. Den er bare til bry spør du meg. Blir fort tørr og sprekker opp og er ikke i nærheten av å ha noen funksjon der den sitter engang.

Jeg synes forøvrig GD ikke er noe fine som kuperte. Det ser bare teit ut. Samme med DP. En kupert hund er kun fin om kuperingen er veldig, veldig pent og godt utført, for å si det sånn. Men ingen av kuperingsrasene er stygge ukupert synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I statene kuperer de ørene til kamphundene sine så motstanderen ikke får noe å henge igjen i, halen også gjerne.

Man ser det ofte på både bilder og repotasjer om kamphunder, pluss at man ser at mesteparten av de kamphundene dyrepolitiet får reddet har kuperte ører og hale.

Nei, det er pga looks og har ingen praktisk funksjon. Det er bare fint om hunden henger seg fast i et øre kontra buken eller andre plasser som tar mye mer skade, et øre eller en hale er lett å avse.

Dyrepolitiet i USA har sin egen agenda,og den agendaen er god den, det er ikke det. Men at hunder som brukes i kamp kuperes pga av en praktisk årsak er å pushe det.

edited to add:

"Ear cropping is detrimental to fighting dogs because it exposes the inner part of the ear which is very vascular and bleeds heavily."

"Ear cropping in pitbulls was only done when the ears got shreaded up during matchs way back in the day. But over time people thought that it made them look tougher or look better and started doing it for the look instead of the need."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å se noe pent i kupering hele tråden, men klarer ikke :lol: Boxeren tidligere i tråden syns jeg ihvertfall ikke var fin, men tenk så nydelig hun hadde vært med lang hale og herlige hengeører :wub:

Jo, unntaket er briarden, den så jo bare søt ut :D Men liker ukupert også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ovtcharka generelt kler ørekupering, så lenge den gjøres helt kort. De er like fine med og uten, selv om det ser veldig forskjellig ut - som oftest registrerer jeg det ikke før jeg ser etter det. Halekupering synes jeg ikke er pent på noen, tror jeg.

grozaDaurDon.jpg

almaz_yurga.jpg

alba01.jpg

13.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes faktisk ikke kupering er noe pent i det hele tatt =/ Jeg synes nå de aller fleste hunder er nydelige uansett utseende, men har aldri sett en kupert hund som jeg har tenkt at var veldig fin. Naturlig kort hale og ståører er det ikke noe galt med, selvfølgelig, men det blir bare merkelig for meg å se en helkupert boxer, for eksempel.

Eller briard, for den saks skyld. Den var jo bare superteit! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kuperes de egentlig? Hvorfor har man ikke bare laget rasene med ståører/whatever? Er det fordi man ikke vil mixe blod osv, eller hva er greia?

Ovtcharkaen ser fjærn ut med kuperte synes jeg. Mye flottere med ørene sine. Nei, jeg liker ikke looken på kupering. Man ser jo at de er skjært og unaturlige. Men en dobbis med ståører hadde vært flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble prøvd på dobermann på et tidlig stadie, uten hell. De fant vel ut at det var mye lettere å skjære av ørene enn å fortsette å prøve å avle det inn. Dobermann er jo også en av de rasene med mest innblandinger av diverse raser, så det var vel ikke enkelt å få det til virket det som.

De kuperer jo saluki også, de som brukes til jakt. For at de skal høre bedre.. ehh jadda. Har bare bilde på face, fant ikke på google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breton med hale

http://jakthund.files.wordpress.com/2012/07/2011-23.jpg

Breton uten hale

http://jakthund.files.wordpress.com/2012/07/frankrike-693.jpg

Jeg får dessverre ikke satt inn bilde herfra, derfor link.

Personlig synes jeg en flott Breton er fin uten hale, men det funker med hale også.

Er det ikke sånn med breton at den kan bli født med naturlig kort hale? Vet det er sånn med noen franske stående fuglehunder (sikkert andre raser også), synes det er ganske spesielt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men briarder ser bare ut som forvokste skye terriere med kuperte ører. :P

23488.jpg

Briard ser helteit ut kupert! Altså, det er bare kjempekomisk! Sånn sett kan man vel si at jeg liker det forsåvidt. :lol:

Ja, akkurat :lol: Jeg flira istedetfor å rynke på nesa :P

Eller briard, for den saks skyld. Den var jo bare superteit! :lol:

ØYHHHHH!!! Makan til frekkhet azz :aww:

625433_4992157720546_325453369_n.jpg

Kul denne vel?

Og likhet med sky da gitt.... *host*

65072_564747666873824_1046961412_n.jpg

*det er vel ingen hemmelighet at jeg kaller skyterrier en briard med kuperte bein...*

Hvorfor kuperes de egentlig? Hvorfor har man ikke bare laget rasene med ståører/whatever?

På min rase så står det helt klart at ukuperte hunder SKAL ha hengende ører - det er diskvalifiserende med naturlig stående ører faktisk. Men hvorfor ørene på briard ble kupert aner jeg faktisk ikke.... Nå er det forbudt å kupere stort sett i hele Europa, og selv i land der kupering fortsatt er tillatt, er det mange som dropper det fordi de ikke får stilt dem ut der de ønsker med kuperte ører. Selv hjemlandet Frankrike har forbud mot kupering, og det er flott :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så mange år til at det å i det hele tatt diskutere kupering vil være slutt. Det er færre og færre land på verdensbasis at dette er lov. Og det må vi vel, uansett om vi syns det er pent eller ikke, tross alt være glad for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men hvordan klarer egentlig de rasene å se skikkelig med all den pelsen hengende ned foran øynene? Eller er det vanlig å ha strikk i luggen utenom utstilling? :P

Yorken til min bror blir overlykkelig hver gang luggen blir kortklippet og han ser skikkelig igjen. :ahappy:

Jeg setter alltid opp håret i strikk ja :). Da ser de like bra som en hvilken som helst annen rase :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krøllebølla har alltid strikk, gjerne flere også. Hun ser ikke stort om panneluggen henger i øynene på henne, så det er en nødvendighet :)

Sånn utover det, så er det stilig med helkupert doberman, men jeg syns det er ganske stilig med intakte dyr som beholder alle friske kroppsdeler og :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så mange år til at det å i det hele tatt diskutere kupering vil være slutt. Det er færre og færre land på verdensbasis at dette er lov. Og det må vi vel, uansett om vi syns det er pent eller ikke, tross alt være glad for.

Nå åpnes det jo for å stille kuperte hunder i Norge igjen, så det jo ikke akkurat en debatt som legges død...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...