Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva syns du 'egentlig' om kupering?


Kaja
 Share

Recommended Posts

  • Svar 96
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har litt problemer med å forstå at fordi man er imot inngrepet (noe jeg også er) så klarer man ikke å se at det kan være pent med kuperte ører. For jeg vil tro at når det blir brukt ordet "Kvalmt"

Man fjerner/sjuler noe som er viktig for kommunikasjon og påfører litt ubehag. Jeg synes hverken kupering eller øreteiping er noe grusomt, men synes det er meningsløst.

Jeg synes at kuperte hunder er noe av det styggeste jeg ser. Generelt synes jeg at hunder ser mye penere ut med hale. Aussie, breton etc. er helt klart penest med lang hale. Ja, og sett bort

Siden eier har lagt ut bildet med offentlige innstillinger håper jeg at det er greit at jeg viser frem ett her. Her er ei amerikansk født tispe, men med mest europeisk i linjene.

861328_10151204083875771_1586372975_o.jp

Flott bilde! Og jeg synes hunden hadde vært finest med sine naturlige ører :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang kuhaler, så er det jo ikke værre enn at man barberer halen og børster dyrene om det skulle ha vært veldig gørmete ute/grisete inne (noe som kan skje når man f.eks bytter over til gras av høyere kvalitet - altså selv om fjøset i utgangspunktet holdes ren). Det gjør i hvertfall vi hjemme.

Og at det skal være nødvendig å kupere jakthunder for å unngå skader er noe tull. Hunder bruker uten tvil halen som en viktig balanse-hjelp i terrenget.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og at det skal være nødvendig å kupere jakthunder for å unngå skader er noe tull. Hunder bruker uten tvil halen som en viktig balanse-hjelp i terrenget.

Tja har selv hatt jaktspringer i hus med lang hale som endte med å kupere den to ganger pga skade under arbeid og intens logring.

Det ble først kupert halv og ved 1/3 hale sluttet den å bli slått i stykker.

Hunden hadde forøvrig samme balanse etterpå som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt problemer med å forstå at fordi man er imot inngrepet (noe jeg også er) så klarer man ikke å se at det kan være pent med kuperte ører. For jeg vil tro at når det blir brukt ordet "Kvalmt" så er det ikke fordi bikkja er kvalmt stygg, men fordi man er i mot inngrepet. Går det ikke da an å si at jeg syns hunden er finest med ørene ned?

Ble vi ikke litt enig i begynnelsen av diskusjonen om at vi var i mot kupering men at vi skulle uttale oss om eksteriøret? Med eller uten haler og ører og hva vi syntes var pent eller ikke?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt problemer med å forstå at fordi man er imot inngrepet (noe jeg også er) så klarer man ikke å se at det kan være pent med kuperte ører. For jeg vil tro at når det blir brukt ordet "Kvalmt" så er det ikke fordi bikkja er kvalmt stygg, men fordi man er i mot inngrepet. Går det ikke da an å si at jeg syns hunden er finest med ørene ned?

Ble vi ikke litt enig i begynnelsen av diskusjonen om at vi var i mot kupering men at vi skulle uttale oss om eksteriøret? Med eller uten haler og ører og hva vi syntes var pent eller ikke?

jo det er sikkert mulig.

Så for å omformulere meg: Nei, jeg synes det ikke er pent... men grunnen til at jeg ikke synes det er pent er fordi jeg vet hvordan det har blitt sånn. Hadde hunden hatt sånne ører naturlig hadde jeg kanskje klart å synes det er pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang kuhaler, så er det jo ikke værre enn at man barberer halen og børster dyrene om det skulle ha vært veldig gørmete ute/grisete inne (noe som kan skje når man f.eks bytter over til gras av høyere kvalitet - altså selv om fjøset i utgangspunktet holdes ren). Det gjør i hvertfall vi hjemme.

Og at det skal være nødvendig å kupere jakthunder for å unngå skader er noe tull. Hunder bruker uten tvil halen som en viktig balanse-hjelp i terrenget.

Joda, halene, ble stelt som jeg skrev. Men den ene kuen hadde en problemhale for å si det slik ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble vi ikke litt enig i begynnelsen av diskusjonen om at vi var i mot kupering men at vi skulle uttale oss om eksteriøret? Med eller uten haler og ører og hva vi syntes var pent eller ikke?

Jo, og jeg synes at hunder er mye penere med hale. Gjelder også f.eks. aussier hvor noen blir født med lang og noen med stumphale. Synes at kuperte ører er stygge, og det sett bort ifra inngrepet som utføres. De ser ikke naturlige ut slik som hos ulven og huskyen, men stygge og unaturlige ut.

Fargene på bildet av boxeren over var flotte. Men hunden hadde vært penere med en hale som kom som en naturlig forlengelse av ryggen, med ører som ikke så ut som om noen hadde festet to kremmerhus på toppen av hodet, og med en snute med litt lengde på.

Det er min mening om saken. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kuperer ørene til pit bullen pga estetikk og intet annet. Det var ikke utbredt praksis når det kommer til hundekamper. :)

Jeg synes noen hunder er fine kupert. Alano f.eks, de er ofte penere uten ører.

alanoespanolBilde376.jpg

Zarpas-1.jpg

Ellers så liker jeg enkelthunder kupert, mer enn raser. Pit bull og amstaff har jeg sett så mye på at jeg knapt merker om de er kuperte eller ikke, så det er litt hipp som happ. Jeg synes de er finest med ører da må jeg innrømme, men det er nok mest fordi jeg vet hvor deilig og silkemyke de er at jeg ikke klarer å være objektive.

Ja jo, dobere kanskje. Men jeg synes egentlig er like fine intakte. Fint med begge deler når de er staselig og godt musklet som Belgerpia sier.

I statene kuperer de ørene til kamphundene sine så motstanderen ikke får noe å henge igjen i, halen også gjerne.

Man ser det ofte på både bilder og repotasjer om kamphunder, pluss at man ser at mesteparten av de kamphundene dyrepolitiet får reddet har kuperte ører og hale.

Nå snakker jeg i nå tid og i amerikanske miljøer, hva de gjør her i Norge vet jeg ikke og vil egentlig ikke tenke på det for det er så nerme liksom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupering kan være fint og det kan være direkte stygt når det er slurvette gjort. Dobermenn, boxer og riesen er nydelige helkuperte, men ikke nødvendigvis penere enn ukuperte.

Greia med og fjerne hele øret omtrent slik som det ofte sees på pit og en del av mastiffene synes jeg bare er stygt, og foruten en tenkt praktisk årsak som fordel i hundekamper kan jeg ikke forstå at noen vil ha bikkja si slik, men det er vell smak og behag det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da det ble forbudt å kupere, syntes jeg rasene som tidligere var kupert ble helt rare uten kupering. De ble liksom en annen rase... Nå er jeg så vant til det at jeg foretrekker ukuperte hunder. Helt klart at en kupert Boxer eller Doberman ser mye mer typete ut som helkupert. Farligere og mer på vakt, liksom... De ser liksom snillere ut ukuperte. Og det ser jeg ikke på som noe minus...

Jeg synes at på gamle bilder av Boston terriere ser de rene og markante ut med kuperte ører. Det gjør hodet mer kvadratisk, da det ikke kommer noen forstyrrende elementer utenfor selve kvadraten. Tror ikke det var andre grunner enn rent estetisk å kupere Botsons, men synes det er helt greit å se gamle bilder av kuperte hunder. De er flotte! MEN... Når jeg ser kuperte Boston Terriere nå, så tenker jeg at det er irriterende, for jeg klarer dermed ikke å se hvilke linjer som passer mitt fremtidige oppdrett. Jeg får jo ikke kupere (og ønsker ikke heller) og vil dermed bruke hunder som har små og opprettstående ører. Det er jo umulig å se om en kupert hund har de ørene jeg "trenger"... Men min rase er ikke såå forandret ukupert som mange andre raser, de har fortsatt opprettstående ører og kort hale, så de har jo samme uttrykk.

Så jeg vil heller at man skal avle på de ørene man vil ha, enn å kupere de som er "feil"

Å kupere for å unngå skader som muligens kan skje... For noe tull. Det tror jeg er bare noe de som sier det tror. Som at de fleste i USA fjerner den ekstra kloen de fleste hunder har på "leggen" fordi den kan henge seg opp, og "blør noe forferdelig". Altså det gjør det sikkert når det skjer. Men jeg har hatt, kjent og vært i nærheten av hunder i alle mine leveår. Og jeg vet faktisk ikke om en hund i min omgangskrets som har revet av denne... Så hvor ofte skjer det liksom?? Jeg kjenner derimot en hund som rev av seg en klo fra en av potene på labben, men man kan jo ikke begynne å fjerne klørne på alle poter for det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest på amerikanske forum at standaren der er kuperte ører og hale på dobermann, så der kan ikke naturlige stilles ut. (de blir ihvertfall ikke plassert)

Jeg syns militærkuperte/medium ører på dobber er "penest", men desto mer oppskjærte er de. Så og si hele øret er borte.. Show kuperingen er bare lattelig.

Her er de tre ulike lengdene som kuperes:

http://www.dobermanclub.org/Buying_Puppy/ears.html

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var jeg forelsket i kupert Dobermann, Beauceron og Risen. Men har sett endel stygge bilder av kubert Doberman, der ørene ikke står ordtelig. Så er jeg så gla i ørene som digler alle veier, når hun løper og leker. og halen som loggrer ned kaffe kopper. Så foretreker ukupert utsenede. Men vis jeg ser en bra kupert Dobermann, må jeg se lit ekstra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kuperte ører og utstilling, så er det en del dommere som ikke klarer å se forbi det elegant/årvåkne på en dobermann eller dvergpinscher (gjelder sikkert andre raser også). Vi har mange eksempler på at det er kuperte hunder som går opp som vinnere på store utstillinger i f. eks Sverige. Noen ganger er det for oss utenfor ringen helt klart at den og den går opp ene og alene fordi de mangler ører. Men nå er det nå engang sånn at det er dommeren som dømmer.

Blir veldig spennende å se hva som blir gjort på WW i Budapest i år. Jeg har i alle fall en dverg med naturlige små fine ører, så uttrykket blir ikke så veldig ulikt de som er ørekuppert.

Det første bildet er av Ani med naturlige ører, og det andre er av hans far Topic med kuperte ører.

4603953.jpg

Topichode.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg litt sånn mot strømmen, for jeg synes faktisk at feks dobermann er aller penest med hengeører og hel hale. :wub:

Sånn på siden så synes jeg det er utrolig sjelden å se en "bra" ørekupering på dober, som regel ser ørene helt skjeve og rare ut.

(Sånn for sikkerhets skyld, jeg er også i mot hele kuperingen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...