Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva syns du 'egentlig' om kupering?


Kaja
 Share

Recommended Posts

Jeg synes at kuperte hunder er noe av det styggeste jeg ser.

Generelt synes jeg at hunder ser mye penere ut med hale. Aussie, breton etc. er helt klart penest med lang hale. :)

Ja, og sett bort fra utseendet så er jeg også helt imot det, også på sau, kyr, griser, etc.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 96
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har litt problemer med å forstå at fordi man er imot inngrepet (noe jeg også er) så klarer man ikke å se at det kan være pent med kuperte ører. For jeg vil tro at når det blir brukt ordet "Kvalmt"

Man fjerner/sjuler noe som er viktig for kommunikasjon og påfører litt ubehag. Jeg synes hverken kupering eller øreteiping er noe grusomt, men synes det er meningsløst.

Jeg synes at kuperte hunder er noe av det styggeste jeg ser. Generelt synes jeg at hunder ser mye penere ut med hale. Aussie, breton etc. er helt klart penest med lang hale. Ja, og sett bort

Jeg synes at kuperte hunder er noe av det styggeste jeg ser.

Generelt synes jeg at hunder ser mye penere ut med hale. Aussie, breton etc. er helt klart penest med lang hale. :)

Ja, og sett bort fra utseendet så er jeg også helt imot det, også på sau, kyr, griser, etc.

Ot, MEN jeg må bare kommentere dette. Ikke at jeg FOR kupering av produksjonsdyr (selv om jeg ikke er helt i mot heller), men når man får en knyttneve av en piskende hale, spekket med størknet møkk rett i øyet, så linsen detter ut, da kan du banne på at jeg i det øyeblikket endret mine verdier. Og det hele topper seg, når man sitter der på huk og vasker juret på dyret, mens man prøver å se gjennom et tårevått linseløst øye, og pisken kommer igjen og treffer deg med full kraft rett i bakhodet så du tryner under kuen. I DET øyeblikket så var jeg mer for kupering enn noen sinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kuperingsrasene er absolutt finest med naturlige ører og haler. Er ikke egentlig så glad i stumphale heller, jeg foretrekker lang hale, jeg. :) Ståører kunne nok vært fint på flere av ørekuperingsrasene, men på kuperte hunder ser man jo at det ikke er på ekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ot, MEN jeg må bare kommentere dette. Ikke at jeg FOR kupering av produksjonsdyr selv om jeg ikke er helt i mot heller), men når man får en knyttneve av en piskende hale, spekket med størknet møkk rett i øyet, så linsen detter ut, da kan du banne på at jeg i det øyeblikket endret mine verdier. Og det hele topper seg, når man sitter der på huk og vasker juret på dyret, mens man prøver å se gjennom et tårevått linseløst øye, og pisken kommer igjen og treffer deg med full kraft rett i bakhodet så du tryner under kuen. I DET øyeblikket så var jeg mer for kupering enn noen sinne.

Signerer den! En kuhale som er enten søkk våt av møkk eller tørka med "kuler" på er ikke behagelig å få midt i trynet!

Man kan jo binde halene opp i strikk, da går de ikke ned i møkka, men når frem til ansiktet om du sitter og tørker juret...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flere dårlige/ikkepassende kuperinger samt dårlig etterbehandling av ører enn *wow* ører, på alle raser, og spes på dober og GD som har virkelig lange og smale kuperinger. Det er en sann kunst å kupere slik at det fremhever hodet best mulig.

I tillegg må jeg få si at det er kun på sorte hunder jeg personlig kan synes det er fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes selv at ståører(slik som ulven har) er penest på hund, men kuperte ører ser bare fake ut og ser jo bare ut som stygge djevelhorn.

Signerer den! En kuhale som er enten søkk våt av møkk eller tørka med "kuler" på er ikke behagelig å få midt i trynet!
Man kan jo binde halene opp i strikk, da går de ikke ned i møkka, men når frem til ansiktet om du sitter og tørker juret...
Ot, MEN jeg må bare kommentere dette. Ikke at jeg FOR kupering av produksjonsdyr (selv om jeg ikke er helt i mot heller), men når man får en knyttneve av en piskende hale, spekket med størknet møkk rett i øyet, så linsen detter ut, da kan du banne på at jeg i det øyeblikket endret mine verdier. Og det hele topper seg, når man sitter der på huk og vasker juret på dyret, mens man prøver å se gjennom et tårevått linseløst øye, og pisken kommer igjen og treffer deg med full kraft rett i bakhodet så du tryner under kuen. I DET øyeblikket så var jeg mer for kupering enn noen sinne.

Nå har jeg tørket av min andel jur for å si det slik, men jeg har virkelig aldri synes at kupering på noen måte kan forsvares.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes selv at ståører(slik som ulven har) er penest på hund, men kuperte ører ser bare fake ut og ser jo bare ut som stygge djevelhorn.

Nå har jeg tørket av min andel jur for å si det slik, men jeg har virkelig aldri synes at kupering på noen måte kan forsvares.

Støtter ikke kupering, men jammen hadde det vært godt for oss "melkere" om halen ikke hadde vært der støtt ;) Men kyr har jo ganske god nytte av halen sin så det er fælt om folk fjærner den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes selv at ståører(slik som ulven har) er penest på hund, men kuperte ører ser bare fake ut og ser jo bare ut som stygge djevelhorn.

Nå har jeg tørket av min andel jur for å si det slik, men jeg har virkelig aldri synes at kupering på noen måte kan forsvares.

Tja, jeg er ikke for kupering av kuhaler jeg heller, jeg er bare ikke helt i mot, sett fra røkterens ståsted. Og jeg stelte veldig fint med kuene "mine" jeg altså. Dvs jeg striglet dem hver dag, og fjernet dritt fra halen, men denne spesifikke kuen, gjorde livet mitt som avløser surt - helt til hun gikk i pølsen (ja, ond som jeg er, så var jeg lettet da det skjedde).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSC_0189.JPG

Synes det er kjempe stilig utseendemessig, og gir feks en doberman en strammere inntrykk.(Bilder over :Dober Gringo var bodyguarden til lille mudi Laska mens han bodde i Ungarn) Synes ikke det er like stilig når de kuperer ørene veldig korte, men det har jo noe med hvordan ørene er i utganspunktet...
Kuperte haler synes jeg også kan være fint.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes selv at ståører(slik som ulven har) er penest på hund, men kuperte ører ser bare fake ut og ser jo bare ut som stygge djevelhorn.

Nå har jeg tørket av min andel jur for å si det slik, men jeg har virkelig aldri synes at kupering på noen måte kan forsvares.

Løsningen er melkerobot. :aww::lol: Neida, løser ikke alt, men løser myyye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes doberman er penest med hengeører. De får et mye trivligere eller mildere uttrykk enn når de har ståører. Tror mange som møter en kupert doberman automatisk trekker seg litt unna, er nok en rase som har blitt "uthengt" i filmer etc. som en tøff type man ikke skal pirke på nesen. Tror det rett og slett blir lettere med sosialisering av hunden med hengeører (altså bare ut fra utseende, ikke det at hunden også kommuniserer med andre ved ørene).

Når det gjelder haler synes jeg også de skal være med. Kuperte eller stumphalete hunder synes jeg ser lite proposjonale ut, de blir liksom litt fortunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en del år med amstaff synes jeg at en med naturlige ører absolutt er å foretrekke! Jeg blir skikkelig varm i hjertet av et pent hode med korrekte vakre naturlige ører.

De fleste faller fullstendig for kuperte amstaffer. Det er kanskje en kunst å se "forbi" ørene? Alle kuperte er nemlig ikke flotte raseindivider.

Edit: er selvfølgelig ikke for kupering når det gjøres kun for utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imot kupering av raser som rottweiler, dobermann og lignende raser.

Men er ikkje imot kupering av jakthunder. Skal selv skaffe meg jakt cocker, dei blir halekupert i england nettopp på grunn av og unngå skader på halen under jakt. Er mykje bedre og kuppere halen enn og la den få mange sår og skader og at den evt må amputere halen i seinere tid. Mykje meir smertefullt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikkje imot kupering av jakthunder. Skal selv skaffe meg jakt cocker, dei blir halekupert i england nettopp på grunn av og unngå skader på halen under jakt. Er mykje bedre og kuppere halen enn og la den få mange sår og skader og at den evt må amputere halen i seinere tid. Mykje meir smertefullt.

Det kan absolutt diskuteres. Jeg kjenner en oppdretter av jaktspringer og jaktcocker. Etter at de besluttet å gi seg med halekupering på 80-tallet så har de ikke hatt problemer med skader på halene. Jeg synes at det er tull å kupere "hvisomattekanskje" det kan skje en ulykke en gang i fremtiden.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes Pitbullen er flott med kuperte ører...men ikke noe av de to tingene er lov i Norge.

(Ja, jeg vet hvorfor mange kuperer ørene til Pitbullen, jeg støtter IKKE IKKE IKKE hundekamper!!!)

Man kuperer ørene til pit bullen pga estetikk og intet annet. Det var ikke utbredt praksis når det kommer til hundekamper. :)

Jeg synes noen hunder er fine kupert. Alano f.eks, de er ofte penere uten ører.

alanoespanolBilde376.jpg

Zarpas-1.jpg

Ellers så liker jeg enkelthunder kupert, mer enn raser. Pit bull og amstaff har jeg sett så mye på at jeg knapt merker om de er kuperte eller ikke, så det er litt hipp som happ. Jeg synes de er finest med ører da må jeg innrømme, men det er nok mest fordi jeg vet hvor deilig og silkemyke de er at jeg ikke klarer å være objektive.

Ja jo, dobere kanskje. Men jeg synes egentlig er like fine intakte. Fint med begge deler når de er staselig og godt musklet som Belgerpia sier.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes doberman er penest med hengeører. De får et mye trivligere eller mildere uttrykk enn når de har ståører. Tror mange som møter en kupert doberman automatisk trekker seg litt unna, er nok en rase som har blitt "uthengt" i filmer etc. som en tøff type man ikke skal pirke på nesen. Tror det rett og slett blir lettere med sosialisering av hunden med hengeører (altså bare ut fra utseende, ikke det at hunden også kommuniserer med andre ved ørene).

Når det gjelder haler synes jeg også de skal være med. Kuperte eller stumphalete hunder synes jeg ser lite proposjonale ut, de blir liksom litt fortunge.

Litt det som gjør at en kupert dobermann er lekker å se på. Den ser skarpere og mer årvåken ut.

Nå er det forskjellig hvordan ørene kuperes alt etter hvor man er i verden. Det kan være stor forskjell på ørene på en boxer kupert i Italia sammenlignet med USA. USA har ofte så ekstremt lange kuperte ører, det er jeg ikke så fan av.

Og så er jeg veldig uenig med deg angående proporsjoner. Nettopp det kvadratiske uttrykket på en halekupert boxer eller dobermann gjør det pent. Begge er raser som skal være omtrent like høy som lang, dvs som et kvadrat. Halen forstyrrer ofte det uttrykket av kvadratisk og de ser lengre ut enn det de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns kupering kan være lekkert.

Imot kupering av raser som rottweiler, dobermann og lignende raser.

Men er ikkje imot kupering av jakthunder. Skal selv skaffe meg jakt cocker, dei blir halekupert i england nettopp på grunn av og unngå skader på halen under jakt. Er mykje bedre og kuppere halen enn og la den få mange sår og skader og at den evt må amputere halen i seinere tid. Mykje meir smertefullt.

Det er et svakt argument, det er lav prosent av de med hale som jakter som skades. Det er akkurat det samme som å sterilisere alle tisper for å forebygge livmorbetennelse, når man vet at "bare" 20% faktisk får det, så skal alle utsettes for operasjonen? Et inngrep er et inngrep.

Jeg har jo selv kupert hund,og ja ho var vakrere før kuperingen. Men bikkja er like god.

Og det med kupering av jakthunder er jeg litt ymse på rett og slett. Møtt mange hunder med hale,og de har aldri hatt problemer.

Kupert eller amputert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...