Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva syns du 'egentlig' om kupering?


Kaja
 Share

Recommended Posts

De fleste er jo imot kupering (inkl meg) da det ikke alltid blir gjort på en måte som er god for hundene.

Sånn rent utseendemesig lurer jeg på hva dere syns :)


En helkuppert dobber er noe av det flotteste jeg ser, majestetisk!

Grand Danoisen liker jeg best med naturlige ører, men noen av de er flotte som kuperte også.

Diskuter! Vis gjerne bilder av din rase, om det var en kuperingsrase før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 96
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har litt problemer med å forstå at fordi man er imot inngrepet (noe jeg også er) så klarer man ikke å se at det kan være pent med kuperte ører. For jeg vil tro at når det blir brukt ordet "Kvalmt"

Man fjerner/sjuler noe som er viktig for kommunikasjon og påfører litt ubehag. Jeg synes hverken kupering eller øreteiping er noe grusomt, men synes det er meningsløst.

Jeg synes at kuperte hunder er noe av det styggeste jeg ser. Generelt synes jeg at hunder ser mye penere ut med hale. Aussie, breton etc. er helt klart penest med lang hale. Ja, og sett bort

Jeg syns en dvergpinscher med sabelhale og naturlige, spisse ståører er det absolutt flotteste. De kan være pene de kuperte også, og enkelte ganger kan jeg rent estetisk foretrekke kuperte ører fremfor dverger med store, runde, dumboører. Når det gjelder halen syns det er penest med hale, uansett om de har krøll eller sabel.

Når det er sakt så er jeg helt imot kupering, og jeg ville heller aldri eid en kupert hund, da jeg ikke vil være med å støtte dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utseenedemessig, synes jeg flere raser er penest med kuperte ører og/eller hale. Helkupert dobermann er noe helt spesielt noe, i forhold til både hale og ører. Briard med kuperte ører synes jeg bare ser dumt ut. :P Mens beauceron er også en rase jeg foretrekker med kuperte ører.

Ang hale, så dukker det jo opp stumphalede hunder i tidligere kuperingsraser en sjelden gang. Og da burde det vært mulig å avle de inn evt, så man får en naturlig kort hale (siden man kjenner forskjell på stump og kupert, skulle det jo ikke bydd på problemer i utstillingsringen, da får evt dommere bare lære seg den forskjellen).

Men kupering er jeg ikke noe for. Man kutter ikke friske deler av en hund pga hva man foretrekker utseendemessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes faktisk kupert dobermann blant annet er utrolig flott å se på!

Så en på Finn her forrige dagen og kjente at jeg fikk skikkelig lyst på, men jeg kunne aldri støttet den type unødvendig behandling av hunden (foruten at dobermann ikke hadde passet inn hos meg da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innrømmer glatt at jeg sikler litt hver gang jeg ser en pent kupert dobermann med masse fine muskler.. Jeg synes både kuperte ører og hale på den rasen er fantastisk flott. Jeg synes også at rottweilere er flotte med kupert hale. Utover det kan jeg ikke komme på noen raser som jeg synes er finere kupert enn ukupert, sånn egentlig.

Om dobermann var født med stående ører og kort hale hadde det uten tvil vært den vakreste rasen jeg hadde visst om... Faktisk.. :innocent:

Og siden diskusjonen skulle gå på utseende er det unødvendig at jeg sier at jeg er i mot kuppering. Men så sier jeg det allikevel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pent helkuppert dobber... Åååh! Det er så majestetisk og stolt som det kan få blitt! Utrolig vakkert syn! Jeg ville ikke gjort det selv dersom jeg hadde hatt muligheten, men om de var født sånn, derimot :P

Noen raser er knallflotte med det, men det sitter litt dypt inne å innrømme det kjenner jeg, for jeg er ganske imot det. Sånn egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg er fullstendig imot kupering av ører og hale - MEN, det er svært lite som er så lekkert som en velmusklet helkupert dobermann - jeg ønsker ikke at det skal være sånn, men lekkert er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ører ja, hale nei. Akkurat det siste er ikke fordi jeg ikke synes det kan være estetisk tiltalende, men fordi jeg bare har litt vegring mot det å kappe av bein - og da blir det bare ikke pent i mine øyne. Men faktisk, kall meg gjerne grusom, så har jeg ingen problemer med ørekupering, sånn bortsett fra at jeg synes det er penest på "kuperingsrasene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boerboel kuperes fortsatt mye på halen, men mange oppdrettere har sluttet å gjøre det (hvertfall utenfor Sør-Afrika).

Smaksmessig syns jeg det kan se kult ut på mange raser, kanskje ører mer enn hale. Det er vel fordi det gir et "annerledes" uttrykk enn det jeg er vant til å se med hengeører, og da blir det automatisk litt mer interessant/kult å se på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rase kuperes i utlandet. Ca 30% blir født stumphaler.

Man kan ikke avle stumphale med stumphale for det vil gi færre/dødfødte valper. Så man er avhengig av halehunder, selv om "alle" vil ha haleløs hund. Stumphale er egentlig en genfeil

Jeg synes en flott Breton uten hale er flott.

Når vi valgte valp nå, så valgte vi den uten hale. Hale er ikke den viktigste egenskapen, men når man kunne velge så ble den uten hale. Så vi har to halehunder og to uten hale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt imot det. Jeg syntes før at det var fint, men nå er det bare fake og jeg ser bare avkuttede ører. Selvfølgelig er det mange raser som hadde kledd stå ører, men nå er det ikke slik i realiteten. Så da blir det hele plastisk kirurgi og veldig ego. Jeg tror ikke jeg hadde hatt samvittighet til å gå rundt med en kupert dobber. Etter å ha eid rasen selv har jeg bare blitt mer og mer glad for hvordan de faktisk er født og da ble hele kuperingen bare enda mer tåpelig. Hvorfor ha en falsk utgave liksom..

Men vet at i miljøet er dette et hett tema. I land hvor dette praktiseres er de helt imot haler og naturlige ører og snakker da om at rasen mister hele sitt preg hvis de er naturlige. Og mange vil slutte å ha rasen hvis det hadde blitt forbudt med kupering. Egentlig litt trist, men samtidig vet man jo at mange velger hund kun etter utseende.

Så nært kom jeg ståører på Chanti :P

chanticrop.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt imot det. Jeg syntes før at det var fint, men nå er det bare fake og jeg ser bare avkuttede ører. Selvfølgelig er det mange raser som hadde kledd stå ører, men nå er det ikke slik i realiteten. Så da blir det hele plastisk kirurgi og veldig ego. Jeg tror ikke jeg hadde hatt samvittighet til å gå rundt med en kupert dobber. Etter å ha eid rasen selv har jeg bare blitt mer og mer glad for hvordan de faktisk er født og da ble hele kuperingen bare enda mer tåpelig. Hvorfor ha en falsk utgave liksom..

Men vet at i miljøet er dette et hett tema. I land hvor dette praktiseres er de helt imot haler og naturlige ører og snakker da om at rasen mister hele sitt preg hvis de er naturlige. Og mange vil slutte å ha rasen hvis det hadde blitt forbudt med kupering. Egentlig litt trist, men samtidig vet man jo at mange velger hund kun etter utseende.

Så nært kom jeg ståører på Chanti :P

chanticrop.jpg

Akkurat det, kan jo være en fordel da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...