Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor kjettingtrekk?


Margrete
 Share

Recommended Posts

Hos oss funkar Nomen greit iallefall med langt tau bak. Men jeg trekker kun 1/3 av kroppsvekten.

Har holdt på en god stund nå, ca 1-2 ganger i uken og da 1-3 km. Så langt har iallefall ikke fysio funnet noe feil med på kroppen til bikkjen ved bruk av nome. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 311
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

jeg ville tro det var en kombinasjon genetikk og treningsmetode?

Jeg er ikke så svak som Siri, men litt svak er jeg. Så jeg har handlet vektmansjetter

Bruker en type spennbånd for bil - sånn, bare ikke så lang som 2,5 meter: http://biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Feste-og-lastspenner/Spennband-34270/ Har tredd kjettingen inn på båndet og

Posted Images

Så 1/3 av kroppsvekten regnes som lite? Så da er ikke 10kg særlig mye for Casper da?

Skal kjøpe i dag tenker jeg. Men lider av bestemmelsesvegring, og gidder ikke stå inne på biltema en time og lure på hva jeg skal kjøpe :lol:

Talli et ganske gjennomtrent og begynte på en langt lavere vekt.

Blaze trekker lavere vekt og kortere avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så da er 10kg kanskje mer målet etterhvert da. Tror du det er ok å starte med 5,7kg? (eller 6kg). (han veier 35kg)

Jeg leste gjennom tråden her og så at det vanlige var å starte med ca 1/5 av vekten på hunden, litt mindre på større hunder og litt mer på mindre hunder (små hunder trekker ofte mer i forhold til vekt). Jeg startet med 2,8 på whippeten, som veier 14 kg. Korte strekninger (500 meter startet vi med), men økte ganskre raskt til et par km. Kommer ikke til å legge på noe mer vekt på henne før hun er eldre.

Jeg tipper han omtrent ikke vil merke 5,7 kg (litt som DPen min på den filmen), men sikkert fin startvekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem med sele til mennesker? Til våren skal jeg begynne dekktrekk, for å få ekstra trening opp bakkene (hundene skal få hjelpe meg, så de skal få trekke samme dekkene sammen med meg, hehe). Kjøpe sele til pulktrekk eller lignende? Vektløfterbelte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde ikke den kjettingen jeg skulle ha, så tror jeg endte opp med så lite som 3kg (sto ikke vekt på der, men tror det var den. Eller muligens 4kg)

Gikk et par km nå, han var ikke videre anstrengt nei. Men så likevel at han hadde noe bak, så han trakk jo, men veldig anstrengende var det nok ikke :P

Synes selen funket greit egentlig, er nok ikke optimalt, men tror ikke det er skadelig heller? Henger iallefall ikke på krysset nå, siden jeg tok den ut i alle kanter.

Som dere ser så jobber han ikke noe særlig, så vet egentlig ikke om det vil gi noen effekt i det hele tatt med så liten vekt... :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde ikke den kjettingen jeg skulle ha, så tror jeg endte opp med så lite som 3kg (sto ikke vekt på der, men tror det var den. Eller muligens 4kg)

Gikk et par km nå, han var ikke videre anstrengt nei. Men så likevel at han hadde noe bak, så han trakk jo, men veldig anstrengende var det nok ikke :P

Synes selen funket greit egentlig, er nok ikke optimalt, men tror ikke det er skadelig heller? Henger iallefall ikke på krysset nå, siden jeg tok den ut i alle kanter.

Som dere ser så jobber han ikke noe særlig, så vet egentlig ikke om det vil gi noen effekt i det hele tatt med så liten vekt... :P

Min erfaring er at snø gir mindre motstand, og det blir derfor lettere når hunden har begynt å gå. Salukien har dratt godt over 10 kg på snø uten å stresse (nesten 50% av kroppsvekt).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit å begynne rolig, med mindre belastning. Nå husker jeg ikke om jeg har postet det i denne tråden før, men jeg har et treningsopplegg for kjettingtrekk liggende et sted...

Hmm når du sier det så tror jeg at jeg skummet over noe slikt en gang, kanskje det var i denne tråden da. Leste ikke ordentlig siden jeg ikke hadde tenkt så lang som å begynne med kjetting, men nå skal jeg se om jeg finner :-)

Edit: dette innlegget?

Da må jeg iallefall kjøpe mer kjetting :P har jo bare 1/7 del av Casper sin vekt bak.

Britta Agardh anbefaler i boken Konditionsträning for hund:

Uke 1: 5 min belastning, 1 min hvile, 10% vekt, 3 repetisjoner

Uke 2: 6 min belastning, 1 min hvile, 15% vekt, 4 repetisjoner

Uke 3: 6 min belastning, 1 min hvile, 20% vekt, 5 repetisjoner

Uke 4: 6 min belastning, 1 min hvile, 25% vekt, 6 repetisjoner

Hun er opptatt av puls, og mener hunden skal gå med en puls på 190 bmp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ymse er 7 mnd og krever mye fysisk, kan han begynne å trekke lett i kortere avstander nå? Han veier 23 kg.

Jeg vil si ja. Trekkhunder begynner gjerne yngre? Men det bør handle mest om tilvenning av sele og følelsen av å ha vekt bak seg først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si ja. Trekkhunder begynner gjerne yngre? Men det bør handle mest om tilvenning av sele og følelsen av å ha vekt bak seg først :)

Sweet:) han blir llikom ikke sliten av tur, så må ha litt å variere mellom! Da blir det kjetting og selekjøp i morra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg vil si ja. Trekkhunder begynner gjerne yngre? Men det bør handle mest om tilvenning av sele og følelsen av å ha vekt bak seg først :)

Trekkhunder begynner i den aldern for å lære at trekk er moro og hvordan de skal oppføre seg i spann. Samtidig legger de jo selvfølgelig fysisk et grunnlag for seinere trening, men de trenes ikke i 7 mnd alder for å slite dem ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekkhunder begynner i den aldern for å lære at trekk er moro og hvordan de skal oppføre seg i spann. Samtidig legger de jo selvfølgelig fysisk et grunnlag for seinere trening, men de trenes ikke i 7 mnd alder for å slite dem ut.

Ja, det høres fornuftig ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt tau skal man ha bak? Og hvordan monterer man kjetting på en nomesele? RED: jeg har en ganske dvask hund som gjerne burde få på seg litt muskler. Bør jeg begynne med 1 kg i starten? (hun veier 30)
Jeg starta med 1,7 på min 30kg hund og vi gikk i veldig kupert terreng. Det var altfor lav vekt for min. Men altså, det er jo bare å prøve. ;-) Min var også dvask, men jeg fikk hun raskt i form. Det er forslag til treningsopplegg hvis du ser litt bakover i tråden. Sent from my C6603 using Tapatalk
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt tau skal man ha bak? Og hvordan monterer man kjetting på en nomesele?

RED: jeg har en ganske dvask hund som gjerne burde få på seg litt muskler. Bør jeg begynne med 1 kg i starten? (hun veier 30)

I hvert fall langt nok til at hele kjettingen ligger på bakken under trekk, og gjerne litt til. Du ønsker minimal vertikal motstand, det kan være skadelig over tid, særlig med en nomesele som kan presse på krysset.

Jeg bruker karabinkrok for å feste tau til nomesele. Du kan også bruke et gammelt kobbel du ikke bruker lengre, i stedet for tau, så lenge kobbelet er langt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type tau og fester bruker dere mellom hund og kjettingen? Jeg har brukt flettet paracord med kroker i begge ender, men jeg klarer ikke å feste det skikkelig + at krokene blir ødelagt ganske fort.

Lenge siden du spurte, her brukes det MR koppel med strikk (evt annet kobbel med strikk) for dempingens del. Kjekt med mrkobbel er jo krok i begge ender. Om ting blir ødelagt går det an og feks og ha et eget tau/kjetting eller noe annet billig noe festet i kjettingen, som kan henge på der permanent også bare klipser du på båndet i en løkke eller noe. Da burde båndet og kroken på båndet berge fint og det er enkelt og klipse av og på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden du spurte, her brukes det MR koppel med strikk (evt annet kobbel med strikk) for dempingens del. Kjekt med mrkobbel er jo krok i begge ender. Om ting blir ødelagt går det an og feks og ha et eget tau/kjetting eller noe annet billig noe festet i kjettingen, som kan henge på der permanent også bare klipser du på båndet i en løkke eller noe. Da burde båndet og kroken på båndet berge fint og det er enkelt og klipse av og på.

Takk for tipset! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt tau skal man ha bak? Og hvordan monterer man kjetting på en nomesele?

RED: jeg har en ganske dvask hund som gjerne burde få på seg litt muskler. Bør jeg begynne med 1 kg i starten? (hun veier 30)

1 kg høres ganske lite ut. Du kan nok gå opp til 5 i allefall. En må nesten bare prøve seg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Minipina sin tursele, og fester en hanefot i ringene på siden av hunden, og et strikkbånd mellom hanefoten og kjettingen, ikke så langt strikkbånd men kjettingen ligger fint på bakken, er det ok? Det er jo der WP tingen hadde sitti uansett :P Skal prøve å få tatt et bilde en eller annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Minipina sin tursele, og fester en hanefot i ringene på siden av hunden, og et strikkbånd mellom hanefoten og kjettingen, ikke så langt strikkbånd men kjettingen ligger fint på bakken, er det ok? Det er jo der WP tingen hadde sitti uansett :P Skal prøve å få tatt et bilde en eller annen gang.

Ja, da blir jo kjettinga festet i sidene på selen/hunden, det burde funke. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...