Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis meg din bunad!


Synnikken
 Share

Recommended Posts

  • Svar 362
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da kan vi matche både på 17 Mai og når vi gifter oss 

@Lunatic Funfact: jeg lager faktisk sølvet til jubileumsdrakten til oslo

Sånn, fikk til datan. Grønn nordlandsbunad, samme som mamma og mormor. (Og ja..gliset gikk rundt den dagen. Bare stoppet av ørene.)

Posted Images

Jeg har Lofotsbunad. Den har jeg arvet etter min mor, den er nesten 30 år gammel nå. Bare synd den er alllt for stor.

Har ikke noe bra bilde av meg selv, så dette får holde:

lofoten-bunadrosen-03.jpg

Fant bilde HER!

Fikk den sydd inn over 10 cm i fjor :D Tenk at jeg var så blubbe for noen år siden :S Da var den faktisk litt trang. Nå har jeg god plass i den. Den kunne faktisk av vært sydd inn enda litt til, så ikke veska henger så skakt.. Bunaden er faktisk 36 år i år :)!!! Tar god vare på den <3 Legger ved et mindre pent bilde av undertegnende i den :P

post-239-0-52293600-1400603836.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

post-1402-0-28685800-1431679456.png

Veldig glad i bunaden min fra Vest-Telemark. Jeg arvet den av bestemor som ikke lenger passet den da jeg var konfirmant. Den største søljen min er faktisk håndlagd av bestemor sin onkel! Nå fikk jeg egentlig ikke noe "valg" med tanke på hvilken bunad jeg skulle ha, men Vest-Telemark er et naturlig valg uansett når det kommer til tilhørighet.

Skjorta jeg har på er forøvrig ikke den som hører til drakta. Jeg fikk brått lyst til å bruke bunaden på julaften, og da var ikke den tilhørende skjorta ren.

Får ikke brukt den i år, da den må syes ganske godt inn for at den skal passe :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er født til bunaden min :) Den er vi per dags dato 4 som har lov til å bære, og den hører til gården jeg er født på (uppi Nord-Gudbrandsdalen). Kun jenter født på gården har lov til å bære den, og siden jeg ikke er odelsjenta- skal den returneres til gården den dagen jeg ikke er mer. Mine jenter kan ikke bære den. Dessverre har jeg ikke lua på her, på det eneste bildet jeg fant, obsternasig 14-åring osv...

attachicon.gifBunadsjente - Kopi.png

Red: Flat-som-en-pannekake-fjortis gjør ikke noe særlig for bunaden :ahappy: Og ryggbroderiet er noe for seg selv. Som jeg ikke har bilde av :lol:

Den var utrolig fin :wub: Vakker farge på den!

Rogalandsbunaden er utrolig fin også. Jeg liker at vesten kommer i så mange ulike farger.

Selv har jeg Bergensbunad :)

11257764_10153280834250610_8909008762874

Jeg ville egentlig ikke ha bunad. Jeg syntes det var kjipt at alle hadde samme plagg. Men min mor tvingte meg, så da falt valget på den lyse Bergensbunaden som er litt mindre vanlig enn de fleste andre :) Jeg får masse kommentarer og spørsmål om hvor den er fra, så det er moro :ahappy: Nå er jeg veldig glad for at jeg alltid har noe å gå med på 17. mai og i dåp osv. Varm er den også :ahappy: Søljene på Bergensbunaden er også utrolig fine syns jeg, da det ligner på paraplyer og regndråper, veldig passende for Bergen!

[187500.jpg

Jeg har også Hardangerbunad, men den er så vanlig føler jeg. Ikke liker jeg det hvite forkle heller :lol: Den hadde vært mye finere uten.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk egentlig bunad til konfirmasjonen min, men har enda ikke fått den laget. Nå får jeg mer og mer lyst på en, men er skikkelig usikker på hvilken jeg skal ha. De bunadene jeg har tilhørighet til synes jeg ikke så mye om, og jeg har forelsket meg skikkelig i bunaden fra Bø i Telemark.. Jeg er veldig splittet på om jeg bare burde gå for det eller ikke, for jeg vil jo ikke at foreldrene mine skal bruke så mye penger på en bunad jeg ikke ELSKER. Samtidig er tilhørigheten litt av poenget med en bunad.

Pr nå står det mellom Bø i telemark, jubileumsdrakten fra Oslo eller rett og slett en fantasidrakt. Er så vanskelig å velge :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg Bergensbunad :)

Jeg ville egentlig ikke ha bunad. Jeg syntes det var kjipt at alle hadde samme plagg. Men min mor tvingte meg, så da falt valget på den lyse Bergensbunaden som er litt mindre vanlig enn de fleste andre :) Jeg får masse kommentarer og spørsmål om hvor den er fra, så det er moro :ahappy: Nå er jeg veldig glad for at jeg alltid har noe å gå med på 17. mai og i dåp osv. Varm er den også :ahappy: Søljene på Bergensbunaden er også utrolig fine syns jeg, da det ligner på paraplyer og regndråper, veldig passende for Bergen!

Jeg har også Hardangerbunad, men den er så vanlig føler jeg. Ikke liker jeg det hvite forkle heller :lol: Den hadde vært mye finere uten.

Jeg hadde sikkert også spurt deg om hvor bunaden din kom fra. :P Selv om du hadde hatt den i mørk (er det svart den vanligvis er?) versjon.

Hardangerbunaden er min favoritt. :P Den og vossabunaden. :ahappy:

Jeg fikk egentlig bunad til konfirmasjonen min, men har enda ikke fått den laget. Nå får jeg mer og mer lyst på en, men er skikkelig usikker på hvilken jeg skal ha. De bunadene jeg har tilhørighet til synes jeg ikke så mye om, og jeg har forelsket meg skikkelig i bunaden fra Bø i Telemark.. Jeg er veldig splittet på om jeg bare burde gå for det eller ikke, for jeg vil jo ikke at foreldrene mine skal bruke så mye penger på en bunad jeg ikke ELSKER. Samtidig er tilhørigheten litt av poenget med en bunad.

Pr nå står det mellom Bø i telemark, jubileumsdrakten fra Oslo eller rett og slett en fantasidrakt. Er så vanskelig å velge :P

Synes at man skal velge noe man liker, samtidig som at det jo er litt kjekt at man har en viss tilhørighet. Hadde vært veldig rart om jeg skulle fått meg trønderbunad eller nordlandsbunad når jeg ikke har noen røtter der.

Ellers så konfirmerte ikke jeg meg, og fikk bunad til 18-årsdagen istedenfor. Synes at det var veldig greit. Man er gjerne litt mer voksen med fargevalg og slikt ( :P ), samt at det jo er mange som utvikler seg en del fra man er konfirmant. Er nok en del som har en bunad som ikke passer lengre, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at man skal velge noe man liker, samtidig som at det jo er litt kjekt at man har en viss tilhørighet. Hadde vært veldig rart om jeg skulle fått meg trønderbunad eller nordlandsbunad når jeg ikke har noen røtter der.

Ellers så konfirmerte ikke jeg meg, og fikk bunad til 18-årsdagen istedenfor. Synes at det var veldig greit. Man er gjerne litt mer voksen med fargevalg og slikt ( :P ), samt at det jo er mange som utvikler seg en del fra man er konfirmant. Er nok en del som har en bunad som ikke passer lengre, hehe.

Nå er det jo snart seks år siden jeg konfirmerte meg :P Så jeg har jo vokst og tenkt mye på det. Og jeg vil ha en jeg ELSKER, for det finnes så mange fine, men samtidig er det jo litt rart å velge en man ikke har noen tilhørighet til. Men jeg liker formen og typen som den fra Bø, ikke sånn "rett-ned"-bunad. Det er veldig fint på andre, men det kler virkelig ikke meg.. Meh, vanskelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i min bunad, selv om den ikke har blitt brukt mange gangene. Arvet den av mamma, og jeg fikk den tilpasset til konfirmasjonen min. Håper å passe inn i den til neste 17.mai! Det er hardangerbunad, og jeg synes den er utrolig fin! Tror jeg har lagt ut bilde tidligere i tråden.

Jeg har fått mer og mer sansen for herrebunader også. Før synes jeg det så litt snålt og uvant ut. Nå synes jeg det er veldig fint. Skulle ønske typen hadde bunad :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bunad i konfirmasjonsgave av min bestemor som hun selv broderte og monterte, i tillegg var det tilhørende sølvet bursdags- og julegaver oppgjennom åra (så den betyr veldig mye for meg).

Jeg har vel ikke brukt den på 10 år eller noe, så finner ingen bilder av meg med den på.

Jeg hadde også et dilemma da jeg skulle velge bunad, da jeg virkelig ikke likte bunadene som kommer fra steder jeg har tilhørighet fra, så vi endte til slutt opp med en festdrakt i stedet: Silje Festdrakt i grønn.

Googlet bilde:

silje_festdrakt1348234792.jpg

Det har ikke vært anledninger til å bruke den de siste årene, og trodde nå jeg hadde vokst ut av den (bestemor lagde den slik at det var mulighet til å legge ut og ned), men prøvde den faktisk på 17.mai, og den sitter perfekt! Så da vet jeg at jeg fortsatt har noe til enhver anledning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fanabunad. Båndene ser svarte ut på bildet, men de er egentlig mørkeblå. Det er en del som har denne bunaden som har knallblå silkebånd og knallrød farge i tillegg, men jeg synes at det fort blir glorete, og ville heller ha en mørkere blåfarge i fløyel(ser svart ut på bildet da), og en roligere rødfarge.Ja, og så kan dere godt overse at forkleet har blitt rynkete etter en lang biltur. :aww:

Vel, bildet har forsvunnet men jeg har fremdeles samme bunad:

NyBunad1.jpg

Fremdeles samme bilde, fremdeles hodeløs og fremdeles med rynkete forkle. :P:aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk egentlig bunad til konfirmasjonen min, men har enda ikke fått den laget. Nå får jeg mer og mer lyst på en, men er skikkelig usikker på hvilken jeg skal ha. De bunadene jeg har tilhørighet til synes jeg ikke så mye om, og jeg har forelsket meg skikkelig i bunaden fra Bø i Telemark.. Jeg er veldig splittet på om jeg bare burde gå for det eller ikke, for jeg vil jo ikke at foreldrene mine skal bruke så mye penger på en bunad jeg ikke ELSKER. Samtidig er tilhørigheten litt av poenget med en bunad.

Pr nå står det mellom Bø i telemark, jubileumsdrakten fra Oslo eller rett og slett en fantasidrakt. Er så vanskelig å velge :P

Når du skriver jubileumsdrakt fra Oslo? Hvilken tenker du på da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mCAiK8Xh.jpg?1

Nei, Musikeren har ikke kneppet skjorten. Ja, begge skjortene er rynkete. Nei, ansiktene våre ser ikke sånn ut til vanlig. (#ufotogene) Ja, forkleet skal sitte midt på bysten. Nei, jeg vet ikke hvorfor. :aww:

Beltestakk fra Telemark. Etternavnet til morfar kommer fra Skien, så mamma følte at det var innafor å velge denne drakten fordi den var penest. :aww::lol: Synes den er rålekker da, har lyst på en sånn selv, tror jeg. Eller Oslo festbunad, kanskje.

Jeg skal ønske meg min egen bunad til 30-årsdagen min eller bryllupet mitt, avhengig av hvilken som kommer først.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke linket ordentlig akkurat nå, men denne: http://s1199.photobucket.com/user/tnjberg/media/tnjsklha0190.jpg.html

@Tinkie Det er jo den jeg har skikkelig lyst på! Du ser smashing ut! *ikke-misunnelig-i-det-hele-tatt*

Jeg elsker den, den er så utrolig flott! Og så digger jeg at det er sneket inn litt neonrosa i beltet :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok aldri til å få kjøpt meg bunad ( nok annet å bruke penger på ), men selv om jeg strengt tatt også kan velge mellom nordlandsbunad, hardangerbunad, lierbunad og moldebunad ville jeg definitivt valgt Nedre Buskerudbunaden.

Jeg har ikke slekt som har "opphav" der, men jeg er født i Drammen og oppvokst i området + at jeg synes den er den fineste bunaden.

Det er gøy å se at flere og flere unge har begynt å bruke den :)

nedre-buskerud-bunadrosen-sort-02_thumb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var utrolig fin :wub: Vakker farge på den!

Rogalandsbunaden er utrolig fin også. Jeg liker at vesten kommer i så mange ulike farger.

Selv har jeg Bergensbunad :)

11257764_10153280834250610_8909008762874

Jeg ville egentlig ikke ha bunad. Jeg syntes det var kjipt at alle hadde samme plagg. Men min mor tvingte meg, så da falt valget på den lyse Bergensbunaden som er litt mindre vanlig enn de fleste andre :) Jeg får masse kommentarer og spørsmål om hvor den er fra, så det er moro :ahappy: Nå er jeg veldig glad for at jeg alltid har noe å gå med på 17. mai og i dåp osv. Varm er den også :ahappy: Søljene på Bergensbunaden er også utrolig fine syns jeg, da det ligner på paraplyer og regndråper, veldig passende for Bergen!

[187500.jpg

Jeg har også Hardangerbunad, men den er så vanlig føler jeg. Ikke liker jeg det hvite forkle heller :lol: Den hadde vært mye finere uten.

Jeg skal arve min mor sin hvite forresten, jeg har kanskje sagt det, husker ikke :icon_redface: .

Jeg valgte blå vestlandsdrakt da jeg konfirmerte meg, men er ikke så glad i den nå. Den har "bryggen" brodert i kragen og nederst på skjorteermene.

Har ikke bilde av meg selv, men her er ett (tatt rett fra google)

914697_294697580689765_906934655_n.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Tenker det blir festdrakt på meg i første omgang :) Ikke har jeg råd til bunad, også vil jeg kjenne litt på dette med å ha på meg noe som minner om en bunad. Såååeh, sparkjøp er min største helt i første omgang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal arve min mor sin hvite forresten, jeg har kanskje sagt det, husker ikke :icon_redface: .

Jeg valgte blå vestlandsdrakt da jeg konfirmerte meg, men er ikke så glad i den nå. Den har "bryggen" brodert i kragen og nederst på skjorteermene.

Har ikke bilde av meg selv, men her er ett (tatt rett fra google)

914697_294697580689765_906934655_n.jpg

Ja, du har nevnt det en gang :) Derfor jeg trodde du hadde samme som meg. Vestlandsdrakten er fin også. En venninne av meg har den i helt svart, det var stilig, og min tante hadde den i gul :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det blir festdrakt på meg i første omgang :) Ikke har jeg råd til bunad, også vil jeg kjenne litt på dette med å ha på meg noe som minner om en bunad. Såååeh, sparkjøp er min største helt i første omgang :P

Jeg synes Sparkjøp sine varianter er superflotte, så en "live" i år, da en venninne hadde kjøpt seg en! :) GO FOR IT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...