Gå til innhold
Hundesonen.no

Sonens vasketråd


Yodel
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Se tulip! I Australia har de skjønt det. In case of emergency:

Da har jeg vasket halve kabinettet med zalo, eddik og vann på sprayflaske. Lot det virke 5-10 minutter før jeg gnei det inn med en litt grov klut. Funket veldig bra!

Reposter denne for lesere som ikke gidder å lese hele tråden

Posted Images

... Hva om man ikke har milo? *rødmesmiley*

Vurderte å håndvaske den i dusjen med shampoo og balsam, jeg, men det er kanskje ikke riktig? :lol:

milo må man da ha! kjøp på mandag

ikke bruk shampo, det er avfettende, bruk heller en bitteliten dert grønnsåpe om du har, ikke bruk balsam

ellers går det kanskje an å børste ut skitten? Og skylle ulla med bare vann, gjør skinnet så lite vått som mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

milo må man da ha! kjøp på mandag

ikke bruk shampo, det er avfettende, bruk heller en bitteliten dert grønnsåpe om du har, ikke bruk balsam

ellers går det kanskje an å børste ut skitten? Og skylle ulla med bare vann, gjør skinnet så lite vått som mulig

Jammen tulip, er så kjedelig å kjøpe sånt! :lol:

Skal prøve med børste og vann. Tusen takk! :) Skriker ut om det ikke funker, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuskinnstepper med lærkanter (forståelig) (ekte)

Rio har tissa et par ganger på de, eddig og bakepulver er prøvd uten effekt. De stinker enda

Er det eneste som vil fungere å sende de på rens?

du kan prøve å rense de i snøen om du kan vente til vinteren, ellers må de til rens ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har de hengt ute i regnvær i noen uker, så jeg tror jeg kan vente til vintern ja, haha :P

Hvordan lagrer jeg de best?

skinn hengt ute i regn? du vil ødelegge de altså?? *heveforbausaøyebrynsmiley*

La de tørke, og rull de sammen med hårene innover, legg de kjølig (loft el) og tørrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skinn hengt ute i regn? du vil ødelegge de altså?? *heveforbausaøyebrynsmiley*

La de tørke, og rull de sammen med hårene innover, legg de kjølig (loft el) og tørrt

Jeg syns de er stygge, det er sambo sine :P Så for min del spiller det INGEN rolle :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns de er stygge, det er sambo sine :P Så for min del spiller det INGEN rolle :P

Da tror jeg den eneste måten å få de skikkelig rene på, er å vaske de i maskinen på ca. 60 grader. Muligens må du opp i 90 grader også. For å få de heeelt rene altså. :whistle:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bruke lunkent vann med litt eddik for å vaske over trelaminatgulv? Tørke etterpå såklart. Svigerfar kommer på besøk i morgen så vil gjerne at det ser litt halvveis greit ut :P .

Litt sent å svare på dette nå, men kan komme greit med en senere anledning...

Zalo funke knallbra på laminatgulv!

Litt Zalo i vaskevannet gir kjempeblanke, fine gulv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odelsgutten har vært på rådyrjakt. I mangel på kjølelager har han latt en rådyrbukk oppskåret i biter ligge til mørning i et gammelt kjøleskap. Men akk, den ene kvelden etter den andre har gått uten at han har hatt anledning til å pakke og fryse det ned. Så i dag gikk det til peases som reveåte. Under kjøleskapstømmeseansen hadde han gassmaske på seg. Og huset lukter død og fordervelse. Bokstavelig talt. Hvordan kjøleskapet lukter har jeg ikke enda våget å undersøke. Likstank, frykter jeg.

Hvordan skal jeg gå frem for å få vekk den lukten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en stor (metall)vannskål til dyra, og under den er det blå gummi. Men, av en eller annen ulogisk grunn ble det nå en gul ring etter den på kjøkkengulvet, som ikke går bort. Gulvet er "gummibelegg-ish". Hva burde jeg gjøre? Er redd for å ødelegge gulvbellegget, selv om det snart skal ut forhåpentligvis..

Edit:

Odelsgutten har vært på rådyrjakt. I mangel på kjølelager har han latt en rådyrbukk oppskåret i biter ligge til mørning i et gammelt kjøleskap. Men akk, den ene kvelden etter den andre har gått uten at han har hatt anledning til å pakke og fryse det ned. Så i dag gikk det til peases som reveåte. Under kjøleskapstømmeseansen hadde han gassmaske på seg. Og huset lukter død og fordervelse. Bokstavelig talt. Hvordan kjøleskapet lukter har jeg ikke enda våget å undersøke. Likstank, frykter jeg.

Hvordan skal jeg gå frem for å få vekk den lukten?

Åh, det høres gyselig ut! Wonderbaum i hele huset? Sånn do-spray? :lol:

Endret av Jankaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundetiss på utendørs fliser? Vi har ikke gress i hagen, kun et flislagt område. Når han tisser spyler vi det med hageslangen, men det lukter fremdeles tiss der ute (det blir jo bare spredt utover med vannet).

Antar jeg kan bruke eddik for å ta knekken på det, men hva er beste fremgangsmetode? Blande ut ganske mye eddik i en bøtte med vann, tømme på flisene og så skrubbe med utendørskosten? Spyle av til slutt med hageslangen, eller bare la eddikvannet ligge til det tørker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vasker man saueskinn?

Sånn typisk ludde fra ikea. Hadde egentlig tenkt å kaste den etter en dag på Bjerke, men ser nå at den ikke er så inne som jeg fryktet. Kanskje den står til å redde?

Jeg har god erfaring med maskinvask av saueskinn, 30 graders ullprogram med milo. Rull skinnet løst, og legg det i maskina med hårene ut. Hvis skinnet er veldig vått etter ullprogrammet har jeg kjørt en ekstra runde med skylling og sentrifugering, med meget godt resultat (skyller også ut resterende såpe).

Jeg har tidligere vasket for hånd med fortynna grønsåpe - mye jobb for først å massere godt inn og så få all såpa ut igjen, og ikke minst å få skinnet tørt.

Å gre gjennom pelsen med karde fungerer også utmerket! Hvis ikke skinnet er veldig skittent, får du effektivt ut hundehår og støv med børste og filleristing. Gre gjerne også etter at det er vasket så blir skinnet nesten som nytt!

47-222_l.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ok, en viss nykomling fant ut at det var lurt å tisse i sofaen (markere at "denne er min"?) i går natt, og vi har fortsatt ikke fått bort lukten. Har dynket med eddik. Nå satt jeg ut puten han traff for lufting andre gang, og håper det ikke begynner å regne. Tips?

Bakepulver er gull til sånt. Geo tisset på vegg-til-vegg-teppet der jeg bodde før, da tok jeg på bakepulver og lot det ligge en god stund før jeg støvsugde det opp. Kan være nødvendig å gjenta støvsugingen i flere omganger for å få ut alt bakepulveret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...