Gå til innhold
Hundesonen.no

Hellhound Huskies Trøbbel


pippin
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Svar 221
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Oi haha! Lenge siden sist gitt! Må oppdatere her litt oftere! Har planer om å trene mye i vår/sommer samt gå MASSE masse tur. Vært på en to timers tur på glatt i dag. Jeg hater føret som er nå. De

Hehe! Mana er ekstremt rask ja Men gøy blir det nok uansett Mayah er sikkert stor! Hvor høy er hun nå ca? Vi har kommet inn fra tur. Jeg fikk redigert noen bilder før jeg må dra på jobb. Nydelig

Ja det er klart man må spamme litt etter helgas besøk så her kommer en del bilder. Resten ligger på bloggen! Fredagen ble brukt til å bli kjent og leke. Lørdag ble det tur i regn med

Idag har vi trent litt LP. Utendørs og filmet deler av det. Vi har så godt som ikke trent i hele vinter, så jeg er fornøyd med hvor mye hun husker. Litt små (og stor) pirk her og der når det gjelder oss begge ser jeg :P Kom gjerne med innspill! Mana var litt distrahert for i bakgrunnen står 12 huskyer og bråker.

http://www.youtube.com/watch?v=1VbYTxNmVK8&feature=youtu.be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mye bra her! :) Hun er oppmerksom og följsam (hva heter det på norsk? :P ) og du har flere fine øvelser på gang.

Jeg ville gjort ting annerledes på dekk fra holdt. Hun spretter opp hver gang du kommer inntil, og i stedet for å si dekk igjen også belønne, så ville jeg lagt henne ned uten å belønne og gått i fra og rundt på nytt til hun ikke spretter opp. Kanskje du må hjelpe henne litt i starten for å forstå at hun skal bli liggende. Og deretter ville jeg alltid belønnet henne mens hun ligger. Jeg trener så og si aldri oppsitt på dekk fra holdt/under marsj for å ikke ha for stor forventning om hva som kommer, bare en sjelden gang i blant når de er veldig stabile på å bli liggende uansett hvor lenge jeg står der.

På avstanden er jeg usikker på om hun får belønning inne hos deg? Jeg ser hun kommer mot deg et par ganger, men da er dere utenfor kameraet så jeg ser ikke hva som skjer. Hvis hun får det, så ville jeg vært veldig forsiktig med det. Det aller vanligste problemet man får på avstand er framdrift, og det får man en del trekk for i konkurranse. :)

Sånn generelt så ser jeg at du er flink til å rette deg etter hunden hvis hun ikke sitter helt riktig i utgangsstilling, det er noe jeg ville prøvd å jobbe vekk. Hun må rette seg etter deg ellers kan du få skjeve holdter, innsitter osv. :) Også ville jeg gjort mer ut av godbitene, i stedet for å dytte de i munnen på henne, så ville jeg kastet de litt innimellom, herjet litt før hun får de osv. Eller enda bedre, bruke mer leke for å få opp fart og motivasjon. Jeg ville jobbet en del med dekk alene for å få den kjappere, for det kan hun med rett motivasjon. Feks etter du har gitt henne ball på filmen, så er hun mye ivrigere rett etterpå i forhold til når du gir godbiter. I tillegg så kan du med fordel bli enda flinkere på å slutte "på topp". Hun har feks en apport hvor hun galopperer både inn og ut, samt klarer innsitten ganske bra. Jeg ville avsluttet der med masse tjo og hei, i stedet for å ta en til hvor hun traver og må ha hjelp på innsitten. Min erfaring er at det siste du gjør ofte sitter godt i nøtta på disse firbeinte, og iallefall hvis du gjør litt stas over at de gjorde riktig.

Er alt dette en økt, eller flere økter?

Edit: Det ble litt mer enn jeg hadde tenkt, så jeg følte for å legge til at jeg er kjempeimponert, det er jo ikke akkurat en "rase" som er laget for den typen arbeid, jeg synes du har jobbet veldig godt med henne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Klippe masse tips!*

Wow takk for feedback Carina! :)

Dette var en økt og jeg har klipt bort en god del lek og deler der hun var for mye distrahert. Innrømmer glatt at jeg holdt på litt for lenge fordi hun tilslutt ble mer og mer distrahert og derfor sliten. Dette var først gang hun hentet apporten og klarte å sette seg inntil meg med den, så jeg ble litt gira kan du si :lol:

Dekk fra holdt, der har jeg knota det til... Jeg har klipt bort en del der jeg bare går frem og tilbake mens hun ligger og belønner henne fra liggende. Og så repetert dette noen ganger. Men jeg må belønne henne mer fra liggende ja, og få bort den forventningen om at hun skal opp i sittende før jeg sier noe. Dekken skal vi jobbe mer med :)

På avstanden får hun ikke belønning når hun kommer imot meg. Hun tulla fælt innimellom der så istedet for å "stå" så kom hun inn til meg. Men det er min feil fordi jeg ville "prøve" ut "stå" uten at hun kan det helt. Tips til å få henne stasjonær under disse øvelsene? Bruke target for å stå iro med frambeina eller noe, synes å huske noe sånt?

At jeg flytter meg på innsitten har blitt en dårlig vane. Hun flytter seg om jeg sier "plass" også, så er det bedre å bruke det?

Leking skal jeg bli flinkere på. Har bestilt en kamprotte som jeg vet hun kommer til å digge! :) Der vi trener er det en 3 meter høy kant som jeg er litt redd for at hun skal falle ned om hun blir for ivrig så jeg kaster ikke ballen for langt osv. Men hun elsker jukepelser og er glad i ball. Jeg må bare trene inn mer at hun skal jobbe for å få disse slik at hun jobber hardere for disse.

Sånn ellers, mtp rasen osv, så er jeg ganske fornøyd med det lille jeg har fått til. Hun er ikke lett å holde fokusert over tid eller motivere bestandig :P Takk for skryt da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow takk for feedback Carina! :)

Dette var en økt og jeg har klipt bort en god del lek og deler der hun var for mye distrahert. Innrømmer glatt at jeg holdt på litt for lenge fordi hun tilslutt ble mer og mer distrahert og derfor sliten. Dette var først gang hun hentet apporten og klarte å sette seg inntil meg med den, så jeg ble litt gira kan du si :lol:

Dekk fra holdt, der har jeg knota det til... Jeg har klipt bort en del der jeg bare går frem og tilbake mens hun ligger og belønner henne fra liggende. Og så repetert dette noen ganger. Men jeg må belønne henne mer fra liggende ja, og få bort den forventningen om at hun skal opp i sittende før jeg sier noe. Dekken skal vi jobbe mer med :)

På avstanden får hun ikke belønning når hun kommer imot meg. Hun tulla fælt innimellom der så istedet for å "stå" så kom hun inn til meg. Men det er min feil fordi jeg ville "prøve" ut "stå" uten at hun kan det helt. Tips til å få henne stasjonær under disse øvelsene? Bruke target for å stå iro med frambeina eller noe, synes å huske noe sånt?

At jeg flytter meg på innsitten har blitt en dårlig vane. Hun flytter seg om jeg sier "plass" også, så er det bedre å bruke det?

Leking skal jeg bli flinkere på. Har bestilt en kamprotte som jeg vet hun kommer til å digge! :) Der vi trener er det en 3 meter høy kant som jeg er litt redd for at hun skal falle ned om hun blir for ivrig så jeg kaster ikke ballen for langt osv. Men hun elsker jukepelser og er glad i ball. Jeg må bare trene inn mer at hun skal jobbe for å få disse slik at hun jobber hardere for disse.

Sånn ellers, mtp rasen osv, så er jeg ganske fornøyd med det lille jeg har fått til. Hun er ikke lett å holde fokusert over tid eller motivere bestandig :P Takk for skryt da :)

Bare hyggelig, jeg vet selv hvor nyttig det kan være å få tilbakemelding av andre som ser på "utenfra". :) Høres ut som du har tenkt gjennom mye av det jeg nevnte på egenhånd og det høres kjempefornuftig ut! :)

Nå har bare jeg lært inn avstand på to hunder, og har vært heldig nok til at samme metode har funket på begge - dog er jeg ikke 100% ferdig med Ida siden vi nettopp har begynt å legge inn stå'en. Jeg har ikke brukt musematte, men det er sikkert fullt mulig. Jeg tror de fleste jeg har sett har pleid å ha låste bakbein på hundene i avstanden, ikke frambein. Kanskje noen andre med erfaring med den metoden kan hjelpe deg bedre der? :) Jeg har rett og slett jobbet ved siden av hunden og lært den teknikken på alle stillingsendringene. Det tar litt tid og mye repetisjon, men jeg føler det sitter rimelig godt når de først virkelig har skjønt det. Når de gjør helt rett med tanke på teknikk, så tester jeg det ut foran de, og øker etterhvert avstanden så lenge de gjør det riktig. Det beste du kan gjøre med avstanden er uansett å ikke gå for fort frem, spesielt med tanke på avstanden mellom deg og hunden. Uansett metode så ville jeg vært sikker på at hun gjorde det riktig på kortere avstand før jeg økte. Om hun ikke får det til, så ville jeg rett og slett gått litt tilbake i øvelsen. Og jeg deler øvelsen mye opp, hvis det er en stillingsendring som er spesielt vanskelig for hunden, så trener jeg kanskje kun på det i stedet for å kjøre hele øvelsen.

Ja, jeg ville heller fått henne til å flytte seg etter deg, det vil hjelpe deg senere. :) Også pass på å bare belønne de innsittene som er bra, da vil hun mer og mer søke seg dit på egenhånd for å få belønning. Det er liksom alltid noe med å bestemme deg for hvordan du vil det skal se ut, og belønne det du synes er bra - selvsagt ut i fra hvor dere er i treningen.

Skjønner godt at du ikke vil bruke ball der ja. :P Jeg synes ikke det er lite du har fått til, jeg så jo hvordan hun var når jeg passet henne også, tilbød utgangsstilling helt av seg selv og greier, kjempesøt. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig, jeg vet selv hvor nyttig det kan være å få tilbakemelding av andre som ser på "utenfra". :) Høres ut som du har tenkt gjennom mye av det jeg nevnte på egenhånd og det høres kjempefornuftig ut! :)

Nå har bare jeg lært inn avstand på to hunder, og har vært heldig nok til at samme metode har funket på begge - dog er jeg ikke 100% ferdig med Ida siden vi nettopp har begynt å legge inn stå'en. Jeg har ikke brukt musematte, men det er sikkert fullt mulig. Jeg tror de fleste jeg har sett har pleid å ha låste bakbein på hundene i avstanden, ikke frambein. Kanskje noen andre med erfaring med den metoden kan hjelpe deg bedre der? :) Jeg har rett og slett jobbet ved siden av hunden og lært den teknikken på alle stillingsendringene. Det tar litt tid og mye repetisjon, men jeg føler det sitter rimelig godt når de først virkelig har skjønt det. Når de gjør helt rett med tanke på teknikk, så tester jeg det ut foran de, og øker etterhvert avstanden så lenge de gjør det riktig. Det beste du kan gjøre med avstanden er uansett å ikke gå for fort frem, spesielt med tanke på avstanden mellom deg og hunden. Uansett metode så ville jeg vært sikker på at hun gjorde det riktig på kortere avstand før jeg økte. Om hun ikke får det til, så ville jeg rett og slett gått litt tilbake i øvelsen. Og jeg deler øvelsen mye opp, hvis det er en stillingsendring som er spesielt vanskelig for hunden, så trener jeg kanskje kun på det i stedet for å kjøre hele øvelsen.

Ja, jeg ville heller fått henne til å flytte seg etter deg, det vil hjelpe deg senere. :) Også pass på å bare belønne de innsittene som er bra, da vil hun mer og mer søke seg dit på egenhånd for å få belønning. Det er liksom alltid noe med å bestemme deg for hvordan du vil det skal se ut, og belønne det du synes er bra - selvsagt ut i fra hvor dere er i treningen.

Skjønner godt at du ikke vil bruke ball der ja. :P Jeg synes ikke det er lite du har fått til, jeg så jo hvordan hun var når jeg passet henne også, tilbød utgangsstilling helt av seg selv og greier, kjempesøt. :wub:

Ja å terpe på de forskjellige posisjonene er lurt, takkf or tipset :) Jeg har jo gått litt fort frem og må gå tilbake noen trinn for å belønne rask dekk, rask sitt og fin posisjonering. Samt å belønne bra stillinger og minke avstanden en del til jeg er sikker på at hun skjønner hva jeg mener og vil ha ut av henne. Og trene på enkelte momenter og så sette disse sammen til hele øvelsen etterhvert. Jeg jobber som regel med et og et moment før jeg setter de sammen til deler, eller hele øvelsen tilslutt og det fungerer veldig bra.

Og det hjelper mye å få input fra utsiden, ihvertfall fra erfarne trenere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jaggu meg ikke lenge til Mana er ett år gammel! Vi kommer hjem fra ferie den dagen, og den helga skal brukes på Mana! :wub:

Her om dagen var jeg på tur med henne. Gikk nok en ny vei og fant kjempefine steder! Hjemmesida til Mana er nede, uvisst hvorfor, så jeg legger inn noen bilder jeg tok her. Lenge siden jeg tok med meg kameraet på tur. Båndtvangen ble brutt en liten stund, fryd å se henne løpe og hoppe glad rundt!

Grisehalen! Nesten..

IMG_1877.jpg

IMG_1901.jpg

IMG_1892.jpg

IMG_1931.jpg

Vi fant mosemekka!

IMG_1948.jpg

IMG_1975.jpg

KenguMana, på jakt etter kongler. Kongler er dødskult!

IMG_2000.jpg

IMG_2036.jpg

Fineste jente :wub:

IMG_2098.jpg

Idag har vi vært på tur i 3,5 time i solsteken. Kjempekoselig!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er dritflott! :) Nydelig ansikt med de fargene og øynene!

Takk! :)

Fine bilder! Men kan du ikke bryte båndtvangen på en parkeringsplass eller et jorde, heller enn midt i skogen? :(

Det tør jeg ihvertfall ikke iom at hun elsker hunder og folk, og siden innkallingen ikke sitter 100% med slike forstyrrelser kan jeg ikke se for meg hvordan det kunne endt på et trafikkert sted osv. Dette var 2. gangen hun fikk løpe uten bånd siden båndtvangen startet. Hun holdt seg nør meg hele tiden, og på stien. Så eventuelle dyr som kunne blitt skremt, ville blitt skremt av meg også. Jeg prøver å holde båndtvangen så ofte jeg kan og vil, men jeg valgte å slippe henne litt da. Har også brukt langline, og da vandrer hun like langt som om hun ikke har bånd på.

Skal sjekke ut friområdene her i nærheten neste gang dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langtur idag også. 4 timer tilbrakt i skogen og det må man jo når det er så fint vær! :D Vi storkoste oss! Fikk tatt noen bilder og disse ligger på bloggen min, da Manas er nede for telling... http://huskymana.blogg.no/

Ellers fant vi et buormskinn Mana syntes var veldig spennede. Og skummelt..! Veldig fascinerende å se hvordan hun reagerte på det, og skjønte at dette kom fra et dyr som ikke er til å tulle med. Instinkter..! Fikk filmet litt av reaksjonen.

http://www.youtube.com/watch?v=t2Ht0EOxrtc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Æh! Å herregud jeg har ikke lagt inn bilder eller noe fra hun ble ett år gammel! *føle seg som dårlig mamma....*

Hun ble ett år den 11. mai! :D

Vel her er noen bilder fra 18 mai... :P Synes jenta mi har blitt en pen (barnslig) dame jeg :wub:

IMG_2861.jpg

IMG_2896.jpg

IMG_2911.jpg

IMG_2915.jpg

IMG_2869.jpg

IMG_2923.jpg

Og idag har vi trent LP igjen... Jeg MÅ bli flinkere til å trene oftere og på ett moment omgangen innimellom. Nå går jeg som regel igjennom alt og det er ikke bra. Smekk på fingrene til meg! Og så ble det ikke så strukturert som jeg gjerne ksulle ha gjort det likevel.. Enda mer smekk! Men men.. fvf begynner å likne noe, vi har tatt et par vendinger. Det må vi trene mer på.

Apporten er helt grei. Må ha mindre fjas med apporten på vei inn, og litt mer fart. Og få henne rett inn i utgangsstilling og ikke nøling der.

Dekk fra holdt - jobber med å ha henne i liggende posisjon når jeg kommer tilbake, hun er kjapp til å reise seg. Belønner mye når hun ligger. Må også få bort dobbeltkommando innimellom fra sitt til ligg. Her kan hun nøle.

Innkallingen er ganske bra, bare mer presisjon så er den i boks. Litt prik her og der, men det løser seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flinke dere er! Neste gang vi er på tur må en av oss huske kamera! Kan bli mange fine bilder av de to langbeinte jentene våre! :wub:

Ja at jeg ikke tenkte på det sist! Er jo fint å ta bilder oppå den knausen vi var på sist sist nå. Må huskes neste gang! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er klart man må spamme litt etter helgas besøk så her kommer en del bilder. Resten ligger på bloggen! :)

Fredagen ble brukt til å bli kjent og leke.

IMG_3495.jpg

IMG_3929.jpg

IMG_3880.jpg

Lørdag ble det tur i regn med begge hundene, og så en tur seinere på kvelden med bare Geo.

IMG_3566.jpg

IMG_3567.jpg

IMG_3590.jpg

IMG_3615-1.jpg

IMG_3633.jpg

IMG_3647.jpg

IMG_3675.jpg

IMG_3698.jpg

IMG_3762.jpg

IMG_3763.jpg

IMG_3788.jpg

IMG_3825-1.jpg

IMG_3852.jpg

Idag lekte de en del før Geo ble henta..

IMG_4014.jpg

IMG_4044.jpg

IMG_4065.jpg

IMG_4086.jpg

Og så må jeg skryte av verdens flinkeste hund! Hun er så herlig og jeg så stolt når hun oppfører seg så fint med Geo! Så tolerant og forsiktig, selv om unghunden i henne tok over innimellom, men da fikk hun beskjed og roet seg fort. Flinka! :wub:

IMG_4096.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...