Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

• Svar 2.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tar sinnsykt mange bilder på lure coursing treninger/prøver. Utfordringen min er å få bilder som ikke er kjedelige og platte.. Føler jeg traff litt annerledes her!

Posted Images

Skrevet

Synnøve: Synes bildet var fint og skarpt, men veldig trangt! Hadde blitt bedre med litt luft rundt

Vivere: Utrolig stemningsfullt! :) Synd det er litt utbrent.

Skrevet

Enig med Mushi at det er skikkelig stemningsfullt. Veldig fint hvordan det speiler seg i vannoverflaten som har litt rifler, og de "skarpe" fjellene som kommer rett opp av ingensteds.

Skrevet

Jeg øver meg på å få skarpe bilder, ikke bry dere nevneverdig om det i bakgrunden (en hagestol). Har jeg lyktes denne gangen?

Snuta er ikke i fokus, hvordan kan jeg få BÅDE snuta OG øynene til å være i fokus? Blæh..

1012_10152195177610311_1281367346_n.jpg

Skrevet

Mindre blenderåpning vil vel gjøre at du får hele hodet i fokus. Fint bilde :-) Ville ha skarpet det opp ett hakk i ett eller annet program, da vil nok snuten se ut som den er mer i fokus og :-)

Skrevet

Hvordan gjør man det?

Hvilket redigeringsprogram bruker du? Du trenger f.eks photoshop, photoscape, viewNX2, Capture NX, lightroom osv. Vanskelig å svare konkret siden det er forskjellig i alle programmer.

Skrevet

Bruker Lightroom

Hadde vært veldig nyttig å vite da jeg slitet litt med det.

Eneste programmet jeg ikke har :P Men sikkert noen andre som kan fortelle deg det! Ellers så heter det vel sharpen i alle program, så hvis du roter litt rundt finner du det nok.

Skrevet

Jeg øver meg på å få skarpe bilder, ikke bry dere nevneverdig om det i bakgrunden (en hagestol). Har jeg lyktes denne gangen?

Snuta er ikke i fokus, hvordan kan jeg få BÅDE snuta OG øynene til å være i fokus? Blæh..

1012_10152195177610311_1281367346_n.jpg

fikset litt skarphet i Photoshop

skarphet_zps7311658d.jpg

Skrevet

Skal du ha skarpest mulig bilder når du tar bildene i RAW, så gjelder det å ha førsteklasses skarptegnede objektiver.

Men stort sett trenger alle bilder å skarpes opp litt i etterkant. Spesielt bilder tatt i RAW-formatet.

Men selv om bildet ditt ikke var superskarpt, så var det skarpt nok :)

Skrevet

Skal du ha skarpest mulig bilder når du tar bildene i RAW, så gjelder det å ha førsteklasses skarptegnede objektiver.

Men stort sett trenger alle bilder å skarpes opp litt i etterkant. Spesielt bilder tatt i RAW-formatet.

Men selv om bildet ditt ikke var superskarpt, så var det skarpt nok :)

Men hvordan skarper man det opp i eks LR?

Skrevet

Under boksen som heter "Detail". På høyre side når du befinner deg i "Develop" modulen.

Jeg har som sagt øvd meg litt på skarping, men skjønner ikke heelt alle de andre punktene under, kan du forklare litt hva de forskjellige gjør?

Skrevet

Først forsvant tåka, så ble det kaldt. Over åsen ble himmelen svart og minuttet før vinden og den første snøen pisket gjennom lufta kom sola fram i et lite minutt.

8124452865_e9ec29437d_b.jpg