Jump to content
Hundesonen.no

Akkurat nå Oktober

Recommended Posts

Jeg ønsker oktober hjertelig velkommen! Tida går fort og det liker jeg :P

Edited by Tonje

Forumet fortsetter under annonsen

Jeg tror alle som går en MH-bane med hundene sine, blir overrasket over hunden sin på minst et moment ;) Nora f.eks var mer lydberørt enn jeg hadde trodd, mens Leah hadde mindre jaktlyst enn jeg trodde. Det blir spennende å se hva jeg blir overrasket av med Ali :lol: Jeg tror hun er forholdsvis lik halvbrødrene sine, så om hun blir stående på spøkelsene, så er det det som er overraskelsen.. hehe 

Nei, denne her ble ikke særlig overrasket over at jeg måtte låse alle dører og at skinnet var slettes ikke noen stor skummel hund. Det jeg derimot ble overrasket over er at han har vokst seg til å kunne ha åpne dører og aldri slippe noen inn (selv ikke familie eller kjente) og er en schæfer på godt og vondt. Men MH'n fortalte meg ikke noe nytt sånn strengt tatt :P Hadde vært artig å ta den testen igjen nå, når jeg tenker meg om. Tror vi hadde fått sett en helt annen hund, eller at jeg ble overrasket over at det var ikke jo ikke slik han skulle være denne gangen :P

Akkurat nå sitter jeg å gjør slettes ingenting, men jeg planlegger sporene og resten av dagen i hodet. Har oppdaget at jeg er litt vel overivrig i hjelpen min igjennom vinklene så i dag skal vi begynne å jobbe oss vekk fra subbing inn i vinkelen og subbing ut av vinkelen. Også er den prinsessen min kjemperask på å lære seg nye ting. I går skulle jeg lære henne noe nytt i forhold til bakpartskontroll (snurre 360 grader mot venstre med forbeina i ro), litt knot og styr for å holde orden på alle beina, men brått kunne hun det! Både foran meg, ved siden av meg og under marsj! Så får vi se da, om hun lar seg lure til å utvikle dette, for det er her hun brått slutter å være smart og kvikk *sukk* En jævel på å lære seg nye ting, men så er det slutt. Mon tro om det er jeg som går alt for fort frem? Jeg har en ørliten mistanke om det, det står en aldri så liten celle ytterst i øret mitt å skråler om noe slikt, men jeg velger å overhøre den. Hva vet vel den om hundetrening *himle* Så er det svømming med de begge, før vi rusler hjem og Asti skal bades, det lukter råtten Asti og det er INGEN god lukt! Etter det lurer jeg litt på om det er igjen noe så jeg kan få ryddet og støvsuget bilen min innvendig. Flott med slike gode planer synes jeg! Tipper det er slutt etter at Asti er badet og fønet jeg :P Da kan jeg sitte på en stol å se på mannen rydde i garasjen. Han er som en hoarder, 1 ting i kastehaugen (hundeting) og 20 ting (gjerne ødelagte) i spare haugen. Blir stas å sitte å erte han med kvitteringer fra 1900 tallet å late som jeg skal brenne de. Mannen kommer til å være klar for sperra avd på Gaustad før jeg er ferdig og vi kan ha søplemat til middag! hapydancsmil.gif What a day! *synge og trykke send før hun sier mer vas*

Poste i september fikk jeg ikke gjort nei, så da måtte jeg flytte alt over til oktober. For dette var var viktig for meg å dele!

• Like 5

Oktober- det betyr snart vinter det!  :D  GLEDER MEG!! :)

(bilde fra desember 2014.. mimre mimre)

10455088_10154979486805693_3686590493987555429_n.jpg

Edited by Meg
  • Like 14

Guest 2ne

Nei, denne her ble ikke særlig overrasket over at jeg måtte låse alle dører og at skinnet var slettes ikke noen stor skummel hund. Det jeg derimot ble overrasket over er at han har vokst seg til å kunne ha åpne dører og aldri slippe noen inn (selv ikke familie eller kjente) og er en schæfer på godt og vondt. Men MH'n fortalte meg ikke noe nytt sånn strengt tatt :P Hadde vært artig å ta den testen igjen nå, når jeg tenker meg om. Tror vi hadde fått sett en helt annen hund, eller at jeg ble overrasket over at det var ikke jo ikke slik han skulle være denne gangen :P

Så du ble ikke overrasket over noe som helst da du gikk med Asti? Ikke på noe momenter? Det er ikke helt det jeg husker :P 

--

AN har dagen starta for andre gang. Blæra mi er en langt mer effektiv vekkerklokke enn mobilen er, men jeg nekter å stå opp halv fem, det får da være grenser for hvor tidlig dagen trenger å starte. Problemet med å sove igjen er at da hører jeg ikke når Black Eyed Peas synger "Pump it! Louder!" :P Datterbarnet vil at vi skal ta en tur til hovedstaden og spør om jeg vil ta 10 eller 11-toget. Jeg tipper det blir 11-toget, kroppen min reagerer ikke så fort om "morran" den.. :yawn:  

Sitter jeg og venter på at en fryser skal innse at han er kald nok og jeg kan åpne døra.. Gaaaaahh...

Sent from my iPhone using Tapatalk

I dag og i morgen jobber jeg innimellom de to nye, der den ene synes jeg er slem når jeg gir beskjeder. Gi meg styrke. 

Guest Jonna

....er jeg glad jeg ikke har valpene ute. Brått begynte håndtverkerene kaste ting ut av andre etg og ut på plenen min. Håper de sjekket først :huh:

Vet dere hvor mye kaffe det er i en halv kopp? Akkurat nok til å dekke alle papirene på pulten min! :D :p

• Like 7

Åh, det ser helt herlig ut! :ahappy: 

Håper på snø i vinter (det er ingen selvfølge i Bergen), sånn at vi får oss noen skiturer. Hvis ikke får vi ta en tur til fjells :)

• Like 1

Ser helt fantastisk ut :heart::thumbs:

• Like 1

Vet dere hvor mye kaffe det er i en halv kopp? Akkurat nok til å dekke alle papirene på pulten min! :D :p

Oh nooo, hahaha :D

• Like 1

Så du ble ikke overrasket over noe som helst da du gikk med Asti? Ikke på noe momenter? Det er ikke helt det jeg husker :P 

--

AN har dagen starta for andre gang. Blæra mi er en langt mer effektiv vekkerklokke enn mobilen er, men jeg nekter å stå opp halv fem, det får da være grenser for hvor tidlig dagen trenger å starte. Problemet med å sove igjen er at da hører jeg ikke når Black Eyed Peas synger "Pump it! Louder!" :P Datterbarnet vil at vi skal ta en tur til hovedstaden og spør om jeg vil ta 10 eller 11-toget. Jeg tipper det blir 11-toget, kroppen min reagerer ikke så fort om "morran" den.. :yawn:  

jo når du sier så var det ett par ting jeg stusset på, men helheten var ikke overraskende på meg 

ser magisk ut:wub:! Kjører du løp også, ellerr holder du deg til deilige turer? 

-----

@Siri har dessverre vokst opp med tidenes verste fiskekoker *grøsse* :P 

Ahhh...oktober, endelig! Gleder meg faktisk til snø og mørke kvelder:) For ikke å snakke om at da blir vi endelig kvitt den forbanna hjortelusflua, sinnsykt mange av de i år *grøss*

@Siri har dessverre vokst opp med tidenes verste fiskekoker *grøsse* :P 

Det gjorde jeg også :lol:. Eller.... det kan hende jeg bare var vrang og ikke likte fisk... 
Men nå som voksen har jeg i hvert fall funnet ut at både "kokt" og stekt fisk smaker godt så lenge man har skikkelig tilbehør og man tilbereder fisken riktig :).

Det gjorde jeg også :lol:. Eller.... det kan hende jeg bare var vrang og ikke likte fisk... 
Men nå som voksen har jeg i hvert fall funnet ut at både "kokt" og stekt fisk smaker godt så lenge man har skikkelig tilbehør og man tilbereder fisken riktig :).

jeg har alltid likt fisk, så lenge den ikke er overkokt. Men siden jeg alltid har fått fisk som er overkokt, og ikke trukket i varm vann så har jeg litt (veldig) aversjoner mot fisk som skal i kokvann :P stekt laks og ørret kan jeg maule uten  noe tilbehør, og det har jeg alltid kunnet :) 

Jeg lyger litt til dere, for jeg elsker (!) kveite. Og den blir lagt i dampkokeren. Hmm.. men torsken den må stekes altså :aww: 

Nå klikker jeg! Katta MÅ drite på natta og jeg våkner hver natt av lukta! Lukker jeg døra til soverommet våkner jeg fordi kattene og hundene maser om å komme inn/ut. Har ikke sovet en hel natt uforstyrret på to uker!

Noen som vil ha en søt katt?? Veldig snill, slikker masse og liker å ligge på fanget ditt mens du spiser middag eller strikker.

Forumet fortsetter under annonsen
Guest
This topic is now closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Tusen takk! 😊
      Man blir jo så selvkritisk 🙈 
    • Da ville jeg ikke bekymret meg. Gi henne evt. litt kokt ris og/eller fiskeboller med middagen.
    • Det beste er å først sjekke alle ingrediensene i tidligere for, det kan være fisk der selv om det ikke er hovedproteinet.  I mange tilfeller anbefaler de jo lam da det er lite brukt.  Ellers er jeg selv fan av reinsdyr foret til tundra. Selges på nettdyret. 
    • Min gjør det i trapper, og hun har problemer med HD og låsninger i ryggen.
    • Jeg kan ikke sammenligne den så mye med puddelen da jeg ikke kjenner puddelen nok, men kan si litt når det gjelder de punktene du nevner. Det eneste jeg kan si at det er vel mer felles mellom puddel og retriever enn puddel og pinscher. Happy-go-lucky, førerorienterte hunder. Som allsidig brukshund er den uovertruffen. Lettlært, lettmotivert og lett å belønne både med lek og mat. Alle hundesportene du nevner vil den klare med glans. Og mange andre. På godt og vondt (vondt fordi det kanskje har gjort at den har havnet ørlite bakpå når det kommer til retrieverjakt) har mye av avlen på jaktgolden vært rettet mot LP, og elitenivå er normalt sett innenfor rekkevidde. Så også i rallylydighet. Smeller har jeg holdt på med litt selv, og det takler hun fint, er interessert, men kanskje ikke like sprudlene glad som hun er når hun får hente en dummy i skogen. Men det kan skyldes treningen - jeg syntes ikke det var så morsom (eller jo egentlig, men ... lang historie) og det merker hunden. Når det kommer til NRH så er det mange som går den veien, og jeg vet om flere som både er godkjent og som holder på/er svært nær. Det er virkelig en potet-hund som kan gjøre det meste og kan vel gjøre det bra i agility (selv om det finnes andre førstevalg der), bruks og ikke minst retrieverjakt. De har svært god avknapp inne, fungerer fint i leilighet og er generelt veldig tilpasningsdyktige. Er glade i alt av folk, og knytter seg til alle i husstanden selv om den som gjør mest kule ting med den nok kan bli ekstra populær. Svært førerorientert. Går veldig fint løs. Ridetur vet jeg lite om, men kjenner i alle fall en som er en slags stallhund i perioder - regner med det innebærer rideturer også. Min elsker å kløve. De jeg kjenner/vet om (20+) som har en har fint klart å tilvenne dem å være alene hjemme, jeg har dessverre slurvet der selv. Røyting? Ja, de røyter i perioder, men er jo normalt sett både mindre i størrelse og vesentlig mindre pelset enn show-linjene. Dvs vesentlig mindre hår. Jeg børster ikke hunden og drar fram støvsugeren et par ganger i uka på det verste. Noen vil nok mene det er to ganger for lite, og med børsting får man jo fanget opp mye før det havner på gulvet. Hårene er ellers svært sympatiske. Tas lett med støvsuger uansett overflate og ruller seg opp i høflige dotter om du er sen med støvsugeren  Nærmest røytefri i perioder på et par-tre måneder i gangen, men kan nok variere med individ. Ellers er pelsen fullstendig vedlikeholdsfri. Jeg har ikke dusjet min på tre år, og selv etter at hun er full av søle så ramler det bare av og hunden er like ren etter at den har tørket. Fordel om hunden har tørket ute, riktignok  Men mange vil nok foretrekke å bade eller dusje dem fra tid til annen - bare ikke overdriv det - pelsen og huden har en funksjon om den er i balanse og for hard vask kan føre til hudproblemer. Lunkent vann til vanlig, såpe i ny og ne. Helse? Jeg hører også fra tid til annen at det er så mye dårlig helse på jaktgolden. Stort sett fra folk som aldri har eid en selv, men som alltid har en hel bunsj av syke jaktgoldener i klubben sin. Jeg kan bare si at jeg ikke oppfatter jaktgolden som spesielt utsatt, men de har - i lag med sine goldenslektninger forøvrig - sine greier de også. Skulle jeg basert meg på de jeg kjenner fra «min» oppdretter, så ville jeg sagt at det er veldig friske hunder, men vet godt at det kan gi et like skjevt bilde som de som kjenner mange syke hunder. Ville vært spesielt oppmerksom på allergi/hudproblemer, noe øyeproblematikk (bør (skal?) testes for ved avl) og som alltid HD/AD. Og så har det vel blitt en del mer avl på disse hundene siden jeg kjøpte hund - den gang var det vel bare 3-4 aktive oppdrettere i Norge. Så det kan ha kommet flere til, hvorav noen sikkert kan være useriøse. Så gjør hjemmeleksa, som alltid. Ellers: Masse, masse, masse arbeidslyst og motor og rotrening ute/når det skjer ting er fornuftig å begynne med tidlig. Masse iver, av og til litt armer og bein - kan gå for fort. Jeg anser det ikke som stress, selv om det sikkert finnes stressede individer, men rett og slett overtenning - gjerne grunnet for heftig belønning. Myke hunder. Lærer fryktelig fort. Veldig god selvkontroll - noe en slik type jakthund jo må ha. Generelt lite lyd  - igjen noe som er påkrevd av en slik type jakthund som skal sitte stille i evigheter og vente på sin tur til å jobbe. Det er virkelig morsomme hunder, med masse følelser, hengivelse, entusiasme og klovnerier. Lykkepiller. Men de «krever» sitt. Jeg vil ikke si de er krevende i forstand av at de er vanskelige, det er på mange måter enkle hunder, men det er en hund som tar mye plass i livet. De vil være med, de er nysgjerrige, vil ha kos og inviterer eier med på ablegøyer. Det er ikke en hund som vil trives med å ligge i en krok og tas fram ved behov. Ble mye positivt der, men det skyldes jo at jeg liker retrievere. Om man synes entusiasme er stressende, nysgjerrighet er masing og «glad i folk» er utidig, så blir det en annen historie.
  • Nylig opprettede emner