Jump to content
Hundesonen.no

Sonens vasketråd

Recommended Posts

Hva er deres beste tips til å vekk hundelukta fra huset? Vi skal mest sannsynlig snart selge huset, og selv om vi ikke merker det selv, så er jeg ganske sikker på at det lukter hund her. Jeg pleier å putte alt av tepper, ryer og pledd i vaskemaskinen med gjevne mellomrom, og sette ut skåler med edikk hvis jeg har kjent det selv. Har også kjøpt sånn luktfjerne-spray på Jula. Noen andre tips? Noe spesielt man kan bruke i vannet når man vaske gulvet feks som hjelper? Og hva med sofaen, noe spess man kan vaske den med? Vil gjøre det jeg kan for at det ikke lukter hund her på visning :P 

3 minutter siden, jma skrev:

Hva er deres beste tips til å vekk hundelukta fra huset? Vi skal mest sannsynlig snart selge huset, og selv om vi ikke merker det selv, så er jeg ganske sikker på at det lukter hund her. Jeg pleier å putte alt av tepper, ryer og pledd i vaskemaskinen med gjevne mellomrom, og sette ut skåler med edikk hvis jeg har kjent det selv. Har også kjøpt sånn luktfjerne-spray på Jula. Noen andre tips? Noe spesielt man kan bruke i vannet når man vaske gulvet feks som hjelper? Og hva med sofaen, noe spess man kan vaske den med? Vil gjøre det jeg kan for at det ikke lukter hund her på visning :P 

Vask gulv og kjøkkenskap o.l. med eddikvann :) 
Hvis det er viktig at det lukter såpe på visninga, så vasker du over gulvene med noe som lukter godt rett før (det gjorde jeg).
Fjern alt av matter/tepper på gulv, og vask gardinene (med skyllemiddel, gjerne).
Ha på rene, nyvaskede sengetepper på alle senger, og nyvaskede pledd i sofaen (om du velger å la det ligge et eller to der. 
Luft godt :) 
Siden man får beskjed om å fjerne alle spor av husdyr, så er også sjansen stor for at folk ikke vil tenke over det uansett.
Flere som var på visning her som ikke fikk med seg at det bodde hunder her (med mindre de granska sofaen da).
Jeg vaska ca alt hver uke, mens det sto på... 

2 timer siden, Lillekrapyl skrev:

Kan en vaske en dundyne på 90 grader?

Det er sikkert teknisk mulig :D Men hvor lurt det er... Hva står på vaskelappen? Evt kan du levere inn til rens hvis den har blitt skikkelig ugg?

Forumet fortsetter under annonsen
Akkurat nå, Kokospaniel skrev:

Det er sikkert teknisk mulig :D Men hvor lurt det er... Hva står på vaskelappen? Evt kan du levere inn til rens hvis den har blitt skikkelig ugg?

Står 60.. Barn med omgangssyke. 

9 minutter siden, Lillekrapyl skrev:

Står 60.. Barn med omgangssyke. 

Ville ikke vasket på mer enn 60 da. Heller tatt den på skylling først. Og evt vasket to ganger.

• Like 1

Guest Vims

@Lillekrapyl Høres ut som 60 holder da, ja. Eventuelt med ekstra skylling, som Pringlen sier. Moderne vaskemaskiner er gode nok til at det aller meste blir reint på 60.

Forumet fortsetter under annonsen

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Ikke akkurat en finn annonse, men noen som ønsker en «znudel» eller?😂
    • Det er dessverre vanskelig å finne god statistikk på området, og den som er blir ofte misbrukt. Da ender man opp med tolkninger og myter som at golden retriever biter mest og pitbull er kosebamser. Eller at rase ikke betyr noen ting. I mangel av god statistikk og ingen statistikk (meg bekjent) som tar høyde for eier-faktoren, så får man i tillegg bruke annen kunnskap og logikk. Annen kunnskap kan feks være dette med at form og funksjon rent genetisk (i alle fall epigenetisk) henger sammen. Det var postet en artikkel om dette her på forumet for et år eller to siden, men jeg finner den ikke igjen. Logikk er jo enkle ting som skadepotensial i en stor, sterk hund sammenlignet med en dvergpuddel. Basert på alt dette så er det vel relativt få som mener rase ikke er en betydelig komponent. Unntaket er vel en del forkjempere for enkelte raser. Jeg fant en oppsummering av en del forskning på området her. Jeg påstår på ingen måte at den er noen fasit, spesielt ikke for norske forhold, men det er interessant lesning. Blandt annet viser den til en bittstatistikk for USA fra 1982-2014 hvor pitbull klart "vinner" med over 3000 hendelser. Nummer to på lista (rottweiler) har drøye 500 og nummer 3 (schæfer) drøye. Det er så enorme forskjeller at det vanskelig kan avskrives som tilfeldigheter. Over halvparten av hendelser mot mennesker med dødelig utfall skyldes også hunder identifisert som pitbull (identifisert som, men kan ha vært lignende raser eller blandinger - men pitbull er ikke egentlig en rase uansett, så det blir litt semantikk). Samtidig viser de til en anerkjent studie som sier at pitbull er blant de minst aggressive rasene, så bildet er ganske komplekst. Man kan vel imidlertid lure på hvilke pitbulleiere som velger å la hunden sin testes for aggresjon...   
    • oftest er det familiehunder er mitt inntrykk og det forsterkes ved å lese statistikken fra USA.  men det er også hendelser der hunder på kjetting/i går har drept eller skadet mennesker. Dessverre. 
    • Er det noen som har noen bilder fra pakkinga av hundebur ol. før utstillinga? 
    • Ja, det er ihvertfall ofte en gjenganger, er mitt inntrykk, at det enten er en flokk med hunder som angriper samlet eller hunder som står på kjetting/i hundegård. Det blir for enkelt å peke på én faktor, og si: "Aha, se her, ja. Disse fire rasene er blodtørstige og livsfarlige. Fordi, gener." Hadde det vært så enkelt så hadde man jo faktisk kunnet unngå alle alvorlige ulykker som involverte hund ved å forby visse raser. Jeg lander alltid på at det burde være langt lettere å forby hundehold for enkelte. I tillegg burde det være flere krav til hundeeiere og mer regulering av salg og kjøp av dyr. For det er ingen tvil om at ustabile, store hunder med uegna eiere kan være en dødelig kombinasjon.
  • Nylig opprettede emner