Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå mai


Gjest
 Share

Recommended Posts

20 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

En deilig tur langs stranda i duskregn. Det dufter så fantastisk ute nå! :wub:

Det dufter fantastisk! På befaringen i går, stod vi og bare inhalerte duften av blomstrende hegg :ahappy: 

Nå har jeg høstet mine første hjemmedyrka rabarbra-er (hvordan sier man rabarbra i flertall????). Mon tro om det kanskje må bli en pai av det kanskje? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Herregud, jeg vant budrunden  jeg er huseier  oi, shiit, jeg kan ikke tro det! Det er perfekt!!!

Jeg har vært en "svipptur" i Oslo i dag og hentet vårt nye familiemedlem Hils på Miriel, (Hotfuzz Against All Odds) Har bare kjent henne i underkant av 12 timer, men guri for en kul frøken, som t

Thea har kommet hjem! 3 uker holder i massevis, og jeg håper hun aldri tar turen ut igjen

Posted Images

Akkurat nå, Siri skrev:

Det dufter fantastisk! På beafaringen i går, stod vi og bare inhalerte duften av blomstrende hegg :ahappy: 

Nå har jeg høstet mine første hjemmedyrka rabarbra-er (hvordan sier man rabarbra i flertall????). Mon tro om det kanskje må bli en pai av det kanskje? 

Rabarbrapai med litt krem eller is! Det er min barndoms 17-maikake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glam trenger ny ormekur i morgen, men det er kanskje ikke så mange veterinærer som jobber da?

Tutle til Råholt og få stemplet passet i dag, da. For min faste veterinær stengte visst fire i dag. 

Noen ganger er jeg så svimete at jeg burde hatt anstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Rabarbrapai med litt krem eller is! Det er min barndoms 17-maikake.

Med IS!!!! Det er noe  av det beste jeg vet :D Det var ingen som laget det i min barndom :aww: 

5 minutter siden, Bananen skrev:

Haha. Det ble kjøpt med rabarbra på butikken i dag (før jeg leste om rabarbra her). :lol:

Edit: jeg knakk rabarbraene i to for å få plass i kjøleskapet ... er de fortsatt holdbare da? :icon_confused:

Det går nok helt fint skal du se :D 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Siri skrev:

Nå kom jeg på... altså - folk er utrolig frekke? Da jeg kom ut fra sykehuset i dag, og låste opp bilen, så lå den en parkeringsbot under vindusviskeren. Ok? Jeg hadde da vitterlig betalt p-avgift med mobilen? Jeg sjekket app'en og den tikket og gikk den... Så kikket jeg på bota - og der var det en rød renault med NESTEN identisk bilnummer som var skrevet opp :o. Noen trodde tydeligvis at de slipper unna bot om noen andre får den :lol: Jeg tok den med til en av parkeringsvaktene som heldigvis var til stede - og han kikket på lappen og lo litt - bretta den sammen og putta den i lomma si :D 

Det er så frekt, veldig bra du oppdaget det.

Sitter her og ser på Tour of fjords, og har litt vondt i hjerte fordi jeg ikke får kjørt noe, men beina mine er virkelig vonde. DUMME BEIN!!!

Og jeg er sulten, sjesken og har lyst til at noen skal lage middag til meg...

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver  ***** vår gjør jeg den samme sjokkartede oppdagelsen:  Jeg har pollenallergi.  I år skal jeg faktisk teste ut medisin,  jeg kan ikke ha bly i kropp og hode med min timeplan.  Rennende øyne og nese plager meg ikke, jeg legger ikke merke til det før folk spør om jeg er allergisk.  Med blyhode funker bare ikke... og jeg har mistet 70% av kortidsminnet mitt,  noe som sannsynligvis forklarer hvorfor dette kommer som et sjokk hvert år :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Mud said:

Hver  ***** vår gjør jeg den samme sjokkartede oppdagelsen:  Jeg har pollenallergi.  I år skal jeg faktisk teste ut medisin,  jeg kan ikke ha bly i kropp og hode med min timeplan.  Rennende øyne og nese plager meg ikke, jeg legger ikke merke til det før folk spør om jeg er allergisk.  Med blyhode funker bare ikke... og jeg har mistet 70% av kortidsminnet mitt,  noe som sannsynligvis forklarer hvorfor dette kommer som et sjokk hvert år :P

:lol:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tinkie skrev:

:lol:  

Jupp :icon_redface:

Ringte mamma for å klage og hun var over gjennomsnittet oppgitt. Jeg lovte henne visst i fjor at jeg skulle dra til legen og ordne meg medisiner før pollensesongen.  Og det samme året før der...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Mud said:

Jupp :icon_redface:

Ringte mamma for å klage og hun var over gjennomsnittet oppgitt. Jeg lovte henne visst i fjor at jeg skulle dra til legen og ordne meg medisiner før pollensesongen.  Og det samme året før der...  

Du kan dra nå og få elektronisk resept, og så ha det så du kan ta ut når du trenger ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mud skrev:

Jupp :icon_redface:

Ringte mamma for å klage og hun var over gjennomsnittet oppgitt. Jeg lovte henne visst i fjor at jeg skulle dra til legen og ordne meg medisiner før pollensesongen.  Og det samme året før der...  

Du trenger ikke resept heller :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tinkie skrev:

Du kan dra nå og få elektronisk resept, og så ha det så du kan ta ut når du trenger ;) 

Vet ikke om jeg orker :P Og i følge resten av familien - som har innsett og tatt eierskap til allergien for årevis siden - funker medisinen best hvis man tar det forebyggende.  

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Du trenger ikke resept heller :P 

Det er vel bare zyrtec som er reseptfri?  Den gjør jo ofte at man blir trøttere. Men det er verdt et forsøk å ta det på kveldstid tenker jeg. Om natten er det greit å være trøtt :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Mud said:

Vet ikke om jeg orker :P Og i følge resten av familien - som har innsett og tatt eierskap til allergien for årevis siden - funker medisinen best hvis man tar det forebyggende.  

Det er vel bare zyrtec som er reseptfri?  Den gjør jo ofte at man blir trøttere. Men det er verdt et forsøk å ta det på kveldstid tenker jeg. Om natten er det greit å være trøtt :P

 

Jeg blir ikke trøtt av Zyrtec. :)  Du kan vel få øyedråper og nesespray også, det løsner jo litt opp i bihulene.

Det funker best med piller forebyggende, ja, men de funker jo akutt også!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mud skrev:

Det er vel bare zyrtec som er reseptfri?  Den gjør jo ofte at man blir trøttere. Men det er verdt et forsøk å ta det på kveldstid tenker jeg. Om natten er det greit å være trøtt :P

 

Er noen andre også nå, men vet ikke om det er forskjell i virkestoff e.l. jeg blir utrolig nok ikke trøtt av de.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Mud said:

Vet ikke om jeg orker :P Og i følge resten av familien - som har innsett og tatt eierskap til allergien for årevis siden - funker medisinen best hvis man tar det forebyggende.  

Det er vel bare zyrtec som er reseptfri?  Den gjør jo ofte at man blir trøttere. Men det er verdt et forsøk å ta det på kveldstid tenker jeg. Om natten er det greit å være trøtt :P

 

Du får Telfast, Kestine og Clarityn også, de har ulike virkestoff fra hverandre og fra Zyrtec (Cetrizin er det virkestoffet i Zyrtec), men det er jo svindyrt da uten blå resept :P 
Jeg blir stuptrøtt av Zyrtec, bruker Loratadin (virkestoffet i Clarityn). Har ikke prøvd Telfast eller Kestine. Men kan jo være nesespray og/eller øyedråper holder for deg. Livostin er da de som har raskest effekt. Lomudal bør man begynne med før pollenet bryter ut. Og de andre er med kortison og neppe nødvendig hvis ikke nesa er veldig betent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Snøfrost said:

Du får Telfast, Kestine og Clarityn også, de har ulike virkestoff fra hverandre og fra Zyrtec (Cetrizin er det virkestoffet i Zyrtec), men det er jo svindyrt da uten blå resept :P 
Jeg blir stuptrøtt av Zyrtec, bruker Loratadin (virkestoffet i Clarityn). Har ikke prøvd Telfast eller Kestine. Men kan jo være nesespray og/eller øyedråper holder for deg. Livostin er da de som har raskest effekt. Lomudal bør man begynne med før pollenet bryter ut. Og de andre er med kortison og neppe nødvendig hvis ikke nesa er veldig betent. 

Hm. Jeg fikk noe annet en gang, tror den het ... Aerius? Eller noe? Fikk den fordi jeg fikk ettervirkninger av en medisin som kunne gi utslett som allergimedisin fikset opp i. Men jeg tok bare en av de tablettene. På sykehuset fikk man Cetrizin under medisineringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Snøfrost skrev:

Du får Telfast, Kestine og Clarityn også, de har ulike virkestoff fra hverandre og fra Zyrtec (Cetrizin er det virkestoffet i Zyrtec), men det er jo svindyrt da uten blå resept :P 
Jeg blir stuptrøtt av Zyrtec, bruker Loratadin (virkestoffet i Clarityn). Har ikke prøvd Telfast eller Kestine. Men kan jo være nesespray og/eller øyedråper holder for deg. Livostin er da de som har raskest effekt. Lomudal bør man begynne med før pollenet bryter ut. Og de andre er med kortison og neppe nødvendig hvis ikke nesa er veldig betent. 

Nesa er ikke det som plager meg. Jeg nyser og harker, er rød i øynene  etc,  men det er bare som å være forkjølet og det plager meg ikke. Jeg tenker ikke over sånt stort sett. Det blir bare en vag irritasjon i bakhodet.  

Men trøtthet og  tungt grøtete hode er litt vel hemmende i hverdagen,  spesielt når jeg merker at hjernen går sakte også. Jeg lever-  ironisk nok vil mange mene - av å ha en rask hjerne :P

Derfor må jeg ha noe som virker mot det og ikke nødvendigvis mot rennende og kløende nese.  Jeg vet at det ikke er irritasjonen i nese,  øyne og hals som gjør meg trøtt og fjern,  jeg blir ikke sånn når jeg er forkjølet.  

Kan man få de andre medisinene du nevner uten resept?  Jeg har ikke tid til å gå til legen og det er som oftest lang ventetid :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Bananen said:

Hm. Jeg fikk noe annet en gang, tror den het ... Aerius? Eller noe? Fikk den fordi jeg fikk ettervirkninger av en medisin som kunne gi utslett som allergimedisin fikset opp i. Men jeg tok bare en av de tablettene. På sykehuset fikk man Cetrizin under medisineringen.

Ja Aerius er desloratadin, men den er ikke i reseptfri :) 
Mannen har den, og er egentlig ganske lik loratadin, men nyere. (loratadin blir i stor grad metabolisert til desloratadin som også er aktiv mot allergi) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Mud said:

Nesa er ikke det som plager meg. Jeg nyser og harker, er rød i øynene  etc,  men det er bare som å være forkjølet og det plager meg ikke. Jeg tenker ikke over sånt stort sett. Det blir bare en vag irritasjon i bakhodet.  

Men trøtthet og  tungt grøtete hode er litt vel hemmende i hverdagen,  spesielt når jeg merker at hjernen går sakte også. Jeg lever-  ironisk nok vil mange mene - av å ha en rask hjerne :P

Derfor må jeg ha noe som virker mot det og ikke nødvendigvis mot rennende og kløende nese.  Jeg vet at det ikke er irritasjonen i nese,  øyne og hals som gjør meg trøtt og fjern,  jeg blir ikke sånn når jeg er forkjølet.  

Kan man få de andre medisinene du nevner uten resept?  Jeg har ikke tid til å gå til legen og det er som oftest lang ventetid :(

 

Ja, du kan få de i små forpakninger uten resept :)

Tar noen dager før du har full effekt av dem da, og du kan bli trøtt av de andre en Zyrtec også, men det er et mindre utbredt problem. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Snøfrost skrev:

Ja, du kan få de i små forpakninger uten resept :)

Tar noen dager før du har full effekt av dem da, og du kan bli trøtt av de andre en Zyrtec også, men det er et mindre utbredt problem. 

Flott ! 

Kidden fikk jo zyrtec og da sov han plutselig 12 timer i strekk.  Han var direkte dopet,  så den kuttet jeg ut tvert og han fikk aerius i stedet.  

Kom plutselig på at jeg fortsatt har den stående et sted *løpe å sjekke dato *

 

Edit : nope,  han gikk på singulairgranulat når vi kuttet ut og den er for barn under 5 år og gikk ut i 2013 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ryddet i litt ytterklær som er slitte og har gjort nytten sin. Stormberg har "kjøp turbukse - få med jakke" tilbud nå, så da kommer det pakke i posten til meg om noen dager :whistle: Sparte 600 kr, så trenger vi jo ikke å snakke så høyt om at uansett hvordan jeg snur og vender på det, har jeg allikevel brukt 800 :lol: Det er ikke dyrt med tanke på hva jeg får for pengene, og jeg trenger både ny turbukse og jakke, men det er mye penger uansett. I alle fall i mitt budsjett. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Mud skrev:

Nesa er ikke det som plager meg. Jeg nyser og harker, er rød i øynene  etc,  men det er bare som å være forkjølet og det plager meg ikke. Jeg tenker ikke over sånt stort sett. Det blir bare en vag irritasjon i bakhodet.  

Men trøtthet og  tungt grøtete hode er litt vel hemmende i hverdagen,  spesielt når jeg merker at hjernen går sakte også. Jeg lever-  ironisk nok vil mange mene - av å ha en rask hjerne :P

Derfor må jeg ha noe som virker mot det og ikke nødvendigvis mot rennende og kløende nese.  Jeg vet at det ikke er irritasjonen i nese,  øyne og hals som gjør meg trøtt og fjern,  jeg blir ikke sånn når jeg er forkjølet.  

Kan man få de andre medisinene du nevner uten resept?  Jeg har ikke tid til å gå til legen og det er som oftest lang ventetid :(

 

Jeg bruker Aerius fordi den ikke gjør meg trøtt i det hele tatt, jeg har også mest den bomull-i-hodet-følelsen heller enn rennendeøyne/nese. Last ned appen HelseRespons på mobilen så kan du legge inn info om legekontor osv, der kan du sende melding rett til legen type "ønsker resept på allergimedisin" så trenger du ikke dra innom noe legekontor :ahappy:

Vi kom oss på trening vi, han var (merkelig nok) litt vanskelig å motivere med pølse og Frolic men var jevnt over ganske flink, siste runden vi gikk på bana ville vi bare fått trekk for noen ganger med stram line og to tilfeller av hund som skumper borti skilt :P Nå må bare matmor få nervene under kontroll før lørdag, så kan det gå bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...