Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, april


maysofie
 Share

Recommended Posts

  • Svar 3.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Akkurat nå er jeg superfornøyd med lille Fettergutt. Jeg er nemlig på vei hjem fra kurs med en rykende fersk B-godkjent lavinehund.  Flinke Fetter skuffer aldri.

Hei sonen  Må bare dele.. Colored Melody's Calendar Girl. HD: A/A  AD: 0/0 Gjennomført MH - Bestått, med 1 på skudd.   Verdens fineste lille aussie-frøken❤

Fine bikkjer! Han heter Herr Hu, og er verdens søteste! Han ble 2 år i går.  Han er ikke 100% offisielt min enda, vi har ikke ordna med omregistrering, men vi har hatt ham siden rett etter nyttår

Posted Images

Jeg har tabell, og det skal ikke være noe problem med det - jeg har hatt samme tabellen de siste 15 årene, og fått igjen til dels store summer hvert år, frem til i fjor - da fikk jeg baksmell for første gang på mange mange år. Alt har vært helt i orden, og såre vel - etter baksmell i fjor, bad jeg om ekstra skattetrekke - kjekk sparing - not so much faktisk. Uten hadde sommeren blitt ganske mørk om jeg får si det selv.
Men jeg har funnet feilen da, tror jeg...  Og det har med lønnssystemet å gjøre.

Skatten baserer seg på mer enn penger inn. Har du hatt samme boliglån? Samme betalte renter på studielån? Samme rente? Hvis du googler "enkel skatteberegning" kommer du til en kalkulator som hjelper deg å finne riktig skattekort. :) Bomma selv i år, men har tjent en del mer enn jeg beregnet (og hadde høyere boliglån så det ble ikke så ille)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Akkurat nå, mushi skrev:


Skatten baserer seg på mer enn penger inn. Har du hatt samme boliglån? Samme betalte renter på studielån? Samme rente? Hvis du googler "enkel skatteberegning" kommer du til en kalkulator som hjelper deg å finne riktig skattekort. :) Bomma selv i år, men har tjent en del mer enn jeg beregnet (og hadde høyere boliglån så det ble ikke så ille)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk
 

Ehh.... vi tar det igjen...
Jeg har hatt samme tabell, og prosent de siste 15 årene. Jeg har stort sett fått igjen firesifrede beløp, noen ganger femsifret faktisk (da hadde jeg andre fradrag altså). Jeg har INGEN gjeld, og jeg har kun en bil som formue - den bilens verdi synker stadig og har vært et standar innslag på min selvangivelse siden 2009, altså - det er INGEN endringer i hverken eiendeler, gjeld eller formue - inntekten har rett nok økt pittelitt, men den er 100% lik den som skattetaten selv har beregnet at jeg skal tjene for året 2016 - dvs. det skiller 5 kroner. Så ut ifra de faktiske forhold så burde det være klin umulig at jeg får baksmell. I alle fall når jeg i tillegg trekker ekstra skatt. Jeg har derfor sjekket lønnslipper fra i fjor, og regnet på det - og jeg vet nå hvorfor jeg har fått baksmell.
Uten den "feilen" så ville jeg fått igjen et beløp som så og si tilsvarer det jeg har betalt ekstra - pluss noen kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Belgerpia said:

Om du har gått ned i lønn så burde du i alle fall ikke få baksmell da :(

Men sjekk alt du får ekstra utbetalt, om det trekkes tabell på overtid og ekstra arbeid så kan det være årsaken til baksmell.
 

 

Nei, det er ikke årsaken. Jeg har blitt student igjen, så inntekten ble redusert drastisk. Litt krise dette, må gå gjennom med lupe kjenner jeg. Nedgang i renta på boliglånet bør heller ikke være avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

9 timer siden, Raksha skrev:

 

 

:lol: Ser definitivt hans side av saken ja... Dere produserer halm selv?  Er flere som fremdeles kjører og henter rundballer på "midlertidige" lagrinsplasser langs jordekanter rundt omkring :lol:  

 

 

 

Hvaslags fjøs skal dere ha? Er vel ikke så mange alternativer til talle enn spaltegulv eller gummimatte med møkktrekk over. Vi har sistnevnte - dvs spaltegulv foran roboten. Og det angres bittert på møkktrekket. Skulle de bygd nytt i dag så hadde det blitt spaltegulv over hele. 

 

 

 

 

 

 

 

Vi aner ikke hva slags fjøs vi ender med enda :P Vi har nå gått endel kurs og foredrag og om fjøsbygging, ku signaler, og er der nå vi driver og besøker fjøs. Tror samboer angrer et snev på å ha involvert meg så mye, for vi sitter igjen med mye forskjellig inntrykk og meninger etter alt dette- hehe. 

 

 

 

Veldig veldig kjekt å høre om andres erfaringer, takk! Er egentlig det vi har etterspurt mest når vi har besøkt fjøs som har fått etablert seg litt, hva de angrer på. Oppe hos dere kan det jo også bli ganske kaldt om vinteren, så det er jo den største utfordringen i forbindelse med hva man velger med møkkaordninger. Jeg vil også helst ha kaldt fjøs egentlig.. Nei vi får se, spennende prosess ihvertfall.

 

 

 

Ja produsere halmen selv. Nå er det jo mange som får det vi ikke trenger å presse selv, så det blir jo ekstra kjipt for dem også å miste det. Er mye å ta hensyn til!

 

 

18 timer siden, Polfarer skrev:

 

 

 

 

Jeg liker også veldig gode talle, spesielt til ungdyra :)

 

Om dere er nedover forbi Oslo får dere si ifra så kan det ordnes med omvisning på nye fjøset på NMBU, om dere ikke har vært der :)

 

 

 

 

 

Å! Det vil vi gjerne, sender deg en pm om jeg vet vi skal den veien. Takk ::flowers:

 

 

 

 

 

 

Nå har jeg nettopp sendt avgårde årets første og forhåpentligvis siste døfødte kalv med kadaverbilen. Har to vegger igjen i gangen og beise, spiser nå avokado med havsalt så skal jeg sette igang der. Tror det er ei kvige som får kalv iløpet av formiddagen :) Samboer er i skogen og overser noe hogging, han måtte hjemom en tur istad når jeg kikket ut og så en kalv oppi forhekken :P Luring de kalvene. Fatter ikke hvordan han kom seg inn.

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Perfect Image skrev:

Vi aner ikke hva slags fjøs vi ender med enda :P Vi har nå gått endel kurs og foredrag og om fjøsbygging, ku signaler, og er der nå vi driver og besøker fjøs. Tror samboer angrer et snev på å ha involvert meg så mye, for vi sitter igjen med mye forskjellig inntrykk og meninger etter alt dette- hehe. 

Veldig veldig kjekt å høre om andres erfaringer, takk! Er egentlig det vi har etterspurt mest når vi har besøkt fjøs som har fått etablert seg litt, hva de andrer på. Oppe hos dere kan det jo også bli ganske kaldt om vinteren, så det er jo den største utfordringen i forbindelse med hva man velger med møkkaordninger. Jeg vil også helst ha kaldt fjøs egentlig.. Nei vi får se, spennende prosess ihvertfall.

Ja produsere halmen selv. Nå er det jo mange som får det vi ikke trenger å presse selv, så det blir jo ekstra kjipt for dem også å miste det. Er mye å ta hensyn til!

 

"Ny"fjøset her har vært oppe siden 2009 så de begynner å samle seg mange erfaringer. Og sånn min erfaring er "keep it simple" - jo mer fancy - jo mer som går galt. Det ligger uendelig mange timer( og tusenlapper) med reperasjoner av møkktrekket foreksempel, samme med feeboten og matbordet de hadde.  Kjempeenkelt pg praktisk når ting funker, men fytti så kjipt når ting ikke virker, og det skjer ofte... Vi ser jo også mindre slitasje på klauver med mye gummigulv kontra spaltegulv. Men skal dere ha ammekyr så blir det vel betraktelig mer utegang enn melkedyra våre får.  Vi har stengt fjøs om vintern for å holde temperaturen ok for kalver og melkerobot, har kalvinger året rundt, ikke konsentrert til et tidspunkt.  

Blir spennende å se hva dere ender opp med :D Og har litt vondt av samboern din :lol: ! Er ikke enkelt når det kommer inn nye meninger, gitt. 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

"Ny"fjøset her har vært oppe siden 2009 så de begynner å samle seg mange erfaringer. Og sånn min erfaring er "keep it simple" - jo mer fancy - jo mer som går galt. Det ligger uendelig mange timer( og tusenlapper) med reperasjoner av møkktrekket foreksempel, samme med feeboten og matbordet de hadde.  Kjempeenkelt pg praktisk når ting funker, men fytti så kjipt når ting ikke virker, og det skjer ofte... Vi ser jo også mindre slitasje på klauver med mye gummigulv kontra spaltegulv. Men skal dere ha ammekyr så blir det vel betraktelig mer utegang enn melkedyra våre får.  Vi har stengt fjøs om vintern for å holde temperaturen ok for kalver og melkerobot, har kalvinger året rundt, ikke konsentrert til et tidspunkt.  

Blir spennende å se hva dere ender opp med :D Og har litt vondt av samboern din :lol: ! Er ikke enkelt når det kommer inn nye meninger, gitt. 

 

 

Ja, med melkerobot har man jo ikke så mye valg akkurat.
 Her blir kalvene født mellom januar og mars, gjerne på kaldeste tidspunktet men har fungert utrolig bra og kalvehelsen har vært på topp selv med så kaldt. Men det er jo ikke rå vind, eller rått i luften (Veldig tørr luftklima her.) og med talle så blir det jo utrolig lunt der vi setter opp grindene. 
Ja, han som ønsket også at jeg skulle være så involvert så nå får han igjen for det :aww: Bestekompisen hans synes det er utrolig morsomt, jeg har mye av samme tankegangene som han og han pleier å si at samboer hører aldri på han og aldri gjort det før eller men nå får han igjen med mine meninger :lol: Vi har vært på endel mening og erfarings utvekslingskvelder og det synes jeg er veldi kjekt. Hva vi ender med får fremtiden vise :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk sjokolade av en elev :D jeg har fine elever. Nå jobber de med filmprosjekt som de skal vise frem på fredag. Gleder meg til å se hva de har kommet opp med. Tror vi alle kommer til å le godt også håper jeg de har lært noe av det også :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lola Pagola skrev:

Gah! Brannmannen er her nå, dvs har han parkert i innkjøringen og har stått der i 10 minutter nå med lysa på. Kom igjeeeeen da!

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk
 

Sett fyr på noe så blir det kanskje liv i han :P 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk igjen en pen sum jeg også... Men jeg mistenker at det meste går til gjeld og at jeg ikke ser noe til pengene... :( Må prøve å finne på noe lurt, så jeg får de pengene. Som arb.ledig med lite utbetalt fra NAV, så er de pengene kjærkommen :) ALDRI fått igjen så mye. Men må nok ta noen tlf. til de jeg har gjeld til... :) Og håpe at det løser seg, for snille piker :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonen vet jo alt, så derfor spør jeg... Jeg skal flytte. Langt avgårde. Hvordan går jeg frem for å få med meg flyttelasset mitt? Har nesten ikke møbler, men har likevel for mye til å få med meg alt i bilen min. Hvor finner man noen som kan ta transporten for meg, og hvor mye koster slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom igjen 'a jente, gå og snakk med han da. Litt intiativ på morran eller? :icon_confused::ahappy: 

Neeei lang oppkjørsel! Hadde gjort det om det bare var å åpne døren. Føler at det å gå ut blir masete. Han har sikkert ting han må gjøre før han kommer inn. Men nå så jeg liv i bilen!

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Lola Pagola said:

Gah! Brannmannen er her nå, dvs har han parkert i innkjøringen og har stått der i 10 minutter nå med lysa på. Kom igjeeeeen da!

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk
 

Your social awkwardness is showing :lol:

Jeg sitter og skriver oppgave. Det løsna endelig etter mange uker med hard hodedunking i skrivesperreveggen. Deilig. 

Just now, Artemis said:

Sonen vet jo alt, så derfor spør jeg... Jeg skal flytte. Langt avgårde. Hvordan går jeg frem for å få med meg flyttelasset mitt? Har nesten ikke møbler, men har likevel for mye til å få med meg alt i bilen min. Hvor finner man noen som kan ta transporten for meg, og hvor mye koster slikt?

Sjekk ut Nimber :) Vi fikk nettopp fraktet masse levende fisk fra andre siden av landet for 500 kr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lola Pagola skrev:

 


jaaa og nå angrer jeg for nå er bilen borte!

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk
 

 

:lol: !

 

Fantastisk, jeg har ligget i senga i ett strekk i natt. Ingen tisseturer, og lillemor kom løpende inn selv ti over sju. DET er sjelden vare det :ahappy:  

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MonicaT skrev:

Sånne netter kan man leve lenge på :) 

 

 

Oh yes! :D  Føler meg nesten som et nytt menneske, selv om det er "normal" søvn for meg, med oppvåkninger og sånt, så er det fantastisk å slippe å måtte ut av senga :D Lillemor må gjerne fortsette med å komme inn selv altså. Veldig kos når hun kommer krypende opp i senga og ligger og småprater til meg mens jeg våkner :ahappy: 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonen vet jo alt, så derfor spør jeg... Jeg skal flytte. Langt avgårde. Hvordan går jeg frem for å få med meg flyttelasset mitt? Har nesten ikke møbler, men har likevel for mye til å få med meg alt i bilen min. Hvor finner man noen som kan ta transporten for meg, og hvor mye koster slikt?

Norge? Da kan du jo leie en tilhenger fra circle k eller noe, tror det skal være mulig å levere hengeren på en annen stasjon enn der man hentet. Får leid rimelig store hengere med tak og:)

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Artemis skrev:

Sonen vet jo alt, så derfor spør jeg... Jeg skal flytte. Langt avgårde. Hvordan går jeg frem for å få med meg flyttelasset mitt? Har nesten ikke møbler, men har likevel for mye til å få med meg alt i bilen min. Hvor finner man noen som kan ta transporten for meg, og hvor mye koster slikt?

Legg det ut på mitt anbud, da får du ofte gode tilbud og ser hvor prisnivået ligger :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Lola Pagola skrev:

he's back! Men gikk inn til naboen først... stønn

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk
 

Men da har du i hvert fall tid til å gå på do ;) 

Hjemme fra jobb en time tidligere enn jeg skulle. De har ikke lagt inn riktig flightnummer eller destinasjon i dag heller i skjemaene sine, så da var det ikke så mye mer jeg fikk gjort...

Og mannen har fått ny arbeidsbukse og fått levert rapport om tyveri til sin arbeidsgiver som tok kontakt med de som har ansvaret for å drifte hele anlegget. Så nå er han ikke bukseløs lengre, og jeg venter i spenning på fortsettelsen  :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Lola Pagola said:


Norge? Da kan du jo leie en tilhenger fra circle k eller noe, tror det skal være mulig å levere hengeren på en annen stasjon enn der man hentet. Får leid rimelig store hengere med tak og:)

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk
 

Skal fra og til Norge, men kjører helst gjennom Finland og Sverige. 

Hmmm, det er jo et alternativ, hvis det går innenfor vektgrensen på bilen min. Har bare vanlig B-førerkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Morsomt, Phoenix har jeg jo møtt flere ganger, og dømt i rallyringen. Velkommen tilbake!
    • Får prøve meg på å bli sonis igjen. Var aktiv med en annen bruker for relativt mange år siden (typ 10 år?😅), og kan faktisk melde meg inn i valpegjengen for 2024 med Krim på 11 uker. Han er etter Australian Mates Go For It "Alva" og Cefeus Blazing Phoenix II "Phoenix". 
    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...