Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå - september


Bananen
 Share

Recommended Posts

Trenger litt innspill! 

 

Jeg har noen i nabolaget(jeg leier) som nylig har kjøpt seg en valp. Den er vel ca 12 uker nå. Den har fra starten av blitt plassert i en løpestreng i hagen. Der står den, lenge, alene og bjeffer.

Bjeffing generelt plager meg ikke, mer det at jeg ikke synes det er OK å sette en liten valp slik og gå inn og lukke døren. Og jeg må høre på den stakkars valpen hver dag. 

De har også barn, og disse er ofte ute å leker i hagen, som ender med hyling og skriking fordi valpen sikkert har klort eller bitt og masse kjefting. Det høres ut som de herjer mye med valpen før en begynner å grine. Det er da ingen voksne til stede. 

Barna driver også å kommer ut innimellom når valpen bjeffer og hyler og kjefter på den. Noen ganger får den tydeligvis fysisk straff da jeg hører den piper. Heller ikke noe voksne til stede her. Den eldste begynte på skole i år. De har tidligere åpnet ytterdøren og stuedøren min for å komme inn her pg hilse på hundene fordi de hadde sett vi bodde her. Ufordragelige unger... 

 

Jeg ser ikke direkte inn i hagen fra leiligheten, men hører alt inn i stuen. Når vi går på tur forbi ser vi den godt. Da står den å bjeffer på meg og mine hunder. Jeg håper da at noen skal komme ut så jeg kan si noe, men ingen dukker opp selv om jeg står der i 10 minutter.. Frister av og til å gå inn å ta den med og gå på ytterdøren på andre siden av huset og vise de hvor lett det er å stjele en valp som ingen passer på. 

Men til det jeg lurer på. Har jeg noe jeg kan si? Synes dere dette er OK? Hva hadde dere gjort? Flere i klubben mener jeg bør si ifra, men jeg er litt usikker på hva jeg skal si. Har heller aldri sett de på "turer" i nabolaget og den blir jo ikke særlig sosial av å stå bindet i en hage å bjeffe på folk hver dag.. 

Kan jeg komme med noe regler som de kanskje tar mer seriøst? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Når du står midt på en idrettsplass et sted i Ungarn og griner av lykke, men du kjenner ikke en kjeft rundt deg som du kan sprette metaforiske champagneflasker med... Foenix ble internasjonal cha

Akkurat nå er jeg veldig fornøyd og litt stolt av lille store Fetter som har blitt B-godkjent redningshund på ettersøk i helgen. Flinke gutten min.  

Jaggu ble hun ikke fylkesmester og vinner av klassen også

Posted Images

@Ane Det var nylig et lignende tilfelle her i byen som ble diskutert, og der handlet det om uvitenhet fra ny eier. Mattilsynet  eller dyrebeskyttelsen ble varslet, husker ikke hvem og posten er slettet, som kom og tok en prat. Men gå og snakk med dem først, si at du reagerer på at valpen er så mye ute alene og at den bråker en del, og spør om årsaken til at den er så mye ute.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

 

--

AN har jeg en mage som har veldig mye å snakke om. Den har vært litt av og på i hele helgen, så jeg forventer egentlig en runde med skikkelig haraball. Får håpe det blir i dag da, både fordi da blir jeg ferdig med det, og fordi at i morgen skal valpene til veterinær og få chip og vaksine, så da har jeg ikke tid eller mulighet til å være sjuk :P

Har snakka med NAV-damen min i dag også, jeg ringte henne for straks en uke siden, men hun hadde ikke mulighet til å ringe tilbake før. Syns det er kleint å forklare hvorfor jeg har landet på å søke uføretrygd nå, for jeg føler alltid at jeg kunne prøvd litt mer, det er derfor jeg ikke har søkt før på de 12 årene jeg har vært i systemet, liksom. Litt preget av kjendislege Skavlan (eller ikke egentlig, for den diskusjonen har pågått så lenge jeg kan huske - "du kan jo egentlig jobbe selv om du er litt syk"). Det hjelper ikke å bli spurt sjuhundreogseksti ganger om jeg er sikker på at det ikke er noen bedring i sikte, for hvordan kan man være sikker på det, liksom? Men nei, det ser ikke så innmari sannsynlig ut, jeg har levd i håpet om bedring i 12 år nå, men ting blir jo alltid bare verre. Alltid. Og nå er jeg så redusert at jeg ikke har noe liv lenger. Det lille sosiale livet jeg har er når jeg får besøk liksom. Jeg gjør ingenting med hundene lenger. Jeg orker ikke å være aktiv i hundemiljøet lenger. Jeg har ikke et liv, rett og slett. Men jeg burde sikkert prøvd å komme ut i jobb igjen bare en gang til allikevel. En to tre, på det sjuende skal det skje? :gaah: Skulle ønske kroppen min var like insisterende som hodet mitt er. 

:hug:

Sist jeg sjekket så var gjennomsnittstiden 7 år i NAVsystemet før uføresøknaden ble sendt. Så du har hvert fall prøvd lengre enn de fleste. 

Og vet du, jeg skal vedde på at helsen din bedrer seg når du har fått innvilget ufør. Det har skjedd med samtlige jeg kjenner, inkludert meg selv. Det er en enorm påkjenning å leve fra tiltak til tiltak og det sliter på en allerede syk kropp. For meg var det utrolig bittersøtt å få uføretrygd fordi det var et enormt nederlag - det skulle jo ikke bli sånn, men jeg var så innmari sliten av å være syk, av usikkerheten rundt det økonomiske og fremtiden og det var bare godt å slippe NAV og meldingskort osv osv i en allerede slitsom hverdag. Og når du får uføretrygd så vet du jo at du kan si det fra deg igjen om du blir bra nok en gang. Jeg har vært ufør i en del år nå allerede og det har hjulpet meg til å bli bedre, det har gitt meg tid til å prøve allverdens medisiner, trene hos fysioterapeut og ha fokus på å bli så bra jeg kan bli. Og nå har jeg fått meg et nytt verv og jobber en bitteliten prosent. 

Med tiden og roen til å bli så bra som du kan bli kan det hende du også kan jobbe en gang, men ta tiden du trenger 2ne. 

 

 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen folk altså.. Kjører hjemover på scooteren. Jeg hater å ha biler bak meg, og jeg vil hindre trafikken så lite som mulig. Ser i speilet at det kommer 5-6biler et stykke bak, så jeg svinger inn på et busstopp for å slippe de forbi, før det blir kø bak meg. Passasjeren i ene bilen åpner vinduet og kaster et pappkrus med brus fra mcDonalds mot meg! Han bomma, såvidt. Hva tenker folk egentlig med? 

 

Men ellers har jeg hatt en grei dag! Veilederen min var visst ikke på samme vakt som meg idag, så jegfikk gå med en ann sykepleier. Hun er nyutdannet, og veldig flink til å ta meg med, vise, forklare og å la meg prøve. Så dagen idag fløy avsted sammenlignet med tidligere vakter! :)

 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, laikamor skrev:

Noen folk altså.. Kjører hjemover på scooteren. Jeg hater å ha biler bak meg, og jeg vil hindre trafikken så lite som mulig. Ser i speilet at det kommer 5-6biler et stykke bak, så jeg svinger inn på et busstopp for å slippe de forbi, før det blir kø bak meg. Passasjeren i ene bilen åpner vinduet og kaster et pappkrus med brus fra mcDonalds mot meg! Han bomma, såvidt. Hva tenker folk egentlig med? 

 

Men ellers har jeg hatt en grei dag! Veilederen min var visst ikke på samme vakt som meg idag, så jegfikk gå med en ann sykepleier. Hun er nyutdannet, og veldig flink til å ta meg med, vise, forklare og å la meg prøve. Så dagen idag fløy avsted sammenlignet med tidligere vakter! :)

 

Likte at dagen din var bedre, ikke at noen kasta McD krus på deg! 

 

Grubler mye på valp og hvem, hva, hvor for tiden. I dag skal de få klippet klør igjen og få markkur. Og Naisha skal også få klippet sine klør.  Men først mat. Jeg er skrubbsulten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Paranomia skrev:

Bestilt klær på Ellos som trøst for at Ida ødela noen klær :sleep: Ble ikke akkurat noe mer fornøyd da jeg så at to av kattungene hadde gnagd istykker den splitter nye buksa mi. De hadde gnagd hull tvers igjennom, skulle tro det var gjort av mus hadde det ikke vært for at jeg så dem gjøre det. 

Og jeg fant en skinnsofa på IKEA som bare var såå fin. Men å bruke 20.000 på en sofa er ikke fryktelig aktuelt nå, gitt. :P 

Hvor lenge tror du den sofaen holder seg pen...? Jeg skal ha en splitter ny sofa - når alle kattene er døde. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
4 timer siden, enna skrev:

:hug:

 

3 timer siden, MarieR skrev:

Ånei! :console:Krysser alt jeg har for at det er noe han kan leve godt med lenge enda!

 

 

3 timer siden, Symra&Pippin skrev:

God bedring til settervimsen!

 

1 time siden, Snoffe skrev:

:hug:

 

 

1 time siden, Tonje skrev:

Klem til både @Christine og @2ne :console: 

Takk dere! Vet jo ingenting før vi får svar på prøvene, bare så dritt å gå å vente og ikke vite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Rora skrev:

Blir femte eksamen i 1P matte i november ettersom jeg har stryki de siste fire gangene og i selve faget på skolen pga null hjelp fra lærer. 

Og så finner jeg ut at jeg har dyskalkuli (talldysleksi)! Da er det kanskje ikke så rart at jeg er dårlig i matte! :icon_confused:

Du vet du har krav på litt av hvert under eksamen når du har fått "diagnosen"? Bare stå på for å få alt du har krav på! 

Jeg har også dyskalkuli (og dysleksi), og det er heldigvis ikke livets undergang. For min del var det godt å få en forklaring på hvorfor jeg ikke klarer å løse selv de enkleste matteoppgavene. Og det var lettere å finne en lærer som hadde et ønske om å hjelpe meg. 

Lykke til!

 

@Mardina :hug: Håper det løser seg for deg!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rora skrev:

Blir femte eksamen i 1P matte i november ettersom jeg har stryki de siste fire gangene og i selve faget på skolen pga null hjelp fra lærer. 

Og så finner jeg ut at jeg har dyskalkuli (talldysleksi)! Da er det kanskje ikke så rart at jeg er dårlig i matte! :icon_confused:

Trenger du privatlærer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Rora skrev: Blir femte eksamen i 1P matte i november ettersom jeg har stryki de siste fire gangene og i selve faget på skolen pga null hjelp fra lærer. 

Og så finner jeg ut at jeg har dyskalkuli (talldysleksi)! Da er det kanskje ikke så rart at jeg er dårlig i matte! :icon_confused:

Du vet du har krav på litt av hvert under eksamen når du har fått "diagnosen"? Bare stå på for å få alt du har krav på! 

Jeg har også dyskalkuli (og dysleksi), og det er heldigvis ikke livets undergang. For min del var det godt å få en forklaring på hvorfor jeg ikke klarer å løse selv de enkleste matteoppgavene. Og det var lettere å finne en lærer som hadde et ønske om å hjelpe meg. 

Lykke til!

 

@Mardina :hug: Håper det løser seg for deg!

Kan jeg spørre om du har en? Søsteren min har dyskalkuli, og jeg ønsker ofte å forstå hvordan hun har det :icon_redface:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tutle skrev:

Kan jeg spørre om du har en? Søsteren min har dyskalkuli, og jeg ønsker ofte å forstå hvordan hun har det :icon_redface:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ikke annet enn at jeg fikk vite at jeg er ikke dum fordi jeg ikke klarer å se hvordan tallene skal plasseres :) Og at det for meg ble lettere å forstå at det er en grunn til at jeg ikke forstår det andre forstår. 

Eneste som kan være vanskelig er i møte med mennesker som forstår matte lett. De har stort sett ingen forståelse for at jeg sliter, og ikke klarer å plassere tall på riktig sted. Får ofte høres at matte er så lett, det er så logisk. Men det er det ikke når man ikke klarer å se hvordan ting skal flyttes :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Wachita skrev:

Noen som vet om overnatting i Førde, i forbindelse med utstillingen der? Trenger soveplass til 4 mennesker og 4 belgere!

Campingen kanskje? Jeg og samboern bodde der da vi var her nede for å se på leiligheter. Ellers så er det to hotell her tror jeg. Hadde vi hatt plass skulle dere fått kommet hjem til oss, men det blir nok i trangeste laget :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tonje skrev:

Campingen kanskje? Jeg og samboern bodde der da vi var her nede for å se på leiligheter. Ellers så er det to hotell her tror jeg. Hadde vi hatt plass skulle dere fått kommet hjem til oss, men det blir nok i trangeste laget :P 

Vi har sett på hyttene der, men de skulle ha 1150kr for pr natt for plass til 4 stk. Det er litt i drøyeste laget. Finner vi ikke noe har vi to biler vi sover i da :) 
Hehe, skjønner det blir fort trangt ja! Men tusen takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Wachita skrev:

Vi har sett på hyttene der, men de skulle ha 1150kr for pr natt for plass til 4 stk. Det er litt i drøyeste laget. Finner vi ikke noe har vi to biler vi sover i da :) 
Hehe, skjønner det blir fort trangt ja! Men tusen takk :) 

300,- pr pers - kan ikke komme så mye lavere enn det vel? Om det ikke er sånn type koie med to køyesenger og en krakk da, da er det dyrt :P 

Vært på tur. Nå tomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

300,- pr pers - kan ikke komme så mye lavere enn det vel? Om det ikke er sånn type koie med to køyesenger og en krakk da, da er det dyrt :P 

Vært på tur. Nå tomt.

Når du sier det sånn høres det ikke så fryktelig dyrt ut :P Men vi er to husholdninger, så da blir det 1200kr for to dager på meg og mannen, og 1200kr for de andre, da blir det fort dyrt igjen :P Så vi får se hva vi ender opp med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Krutsi skrev:

Håper samboeren din da aner hvor lett han slipper unna :P her i huset hadde det garantert ikke blitt noe opprydning, lufting noe mer eller rolige reaksjoner om jeg fant ei dø mus under senga.. :lol: 

Haha! Kanskje jeg er for snill dat:| Resten av historien ble at jeg våknet 04.50 i natt av panisk musepiping..så jeg sto opp og fikk både katten og musa ut..og lukket den ***** døra:sint_01:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, lijenta skrev:

Nærbutikken er veldig kjekk å ha. JA jeg var på jobb i hjemmetjenesten og måtte handle. Personen bare kikka på meg og sa ja den katta er ikke bortskjemt så du kan handle hvilke kattemat som helst :) Det hadde ikke skjedd i en storbutikk

Ja, det er liksom noe med sjarmen. Vår har alltid kaffen varm, kuttet opp en wienerstang og en bolle med kjærlighet til ungene, alltid tid til å ta en prat og spør hvordan det går med treskingen/oppusning/ungene/dyra whatever og stemningen er bare så trivelig. Man blir i så godt humør av å gå der :) Så tenker at å bevare blir viktig så da får man handle der i hverdagen når vi ikke skal ha noe spesielt. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, laikamor skrev:

Noen folk altså.. Kjører hjemover på scooteren. Jeg hater å ha biler bak meg, og jeg vil hindre trafikken så lite som mulig. Ser i speilet at det kommer 5-6biler et stykke bak, så jeg svinger inn på et busstopp for å slippe de forbi, før det blir kø bak meg. Passasjeren i ene bilen åpner vinduet og kaster et pappkrus med brus fra mcDonalds mot meg! Han bomma, såvidt. Hva tenker folk egentlig med? 

 

Folk er rett og slett ufyselige!

:hug: 2ne, selv om det ikke hjelper så mye. Jeg leste for en uke siden en artikkel om hvordan den ordentlig kampen kom etter kreften, å leve med tapet av energi og samme tid forventer samfunnet at man skal være takknemlig for å overleve og klar for å bidra.... Tenkte på deg da, og hvor mange som ikke er klar over den store jobben som kommer etter noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...