Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå august


Symra&Pippin
 Share

Recommended Posts

Dere som er flinke til å lage mat.

Idag prøvde jeg å lage knekkebrød fra bunnen av, og det var jo ganske enkelt. Men de bøyer seg så- tips mot det? Ser jo ut som skåler noen av de( tok litt hardt i nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Se på den søtsaken da!

Jeg er på vei hjem med valp  Han er bitteliten. Og veldig trøtt. 

Det er jo virkelig ikke noe stress med denne valpen. Den pisser og driter inne, men det er heller ikke noe stress. Eneste er at jeg gleder meg til tenna faller ut og den blir større og mer robust  Den

Posted Images

Guest Snusmumrikk
1 time siden, *Kat84* skrev:

Nei selvfølgelig ikke. Det er jo på grunn av at han uansett skal ha god muskulatur at jeg ikke har hørt på hun som påstod at valper ikke skal ut på tur, de skal kun stimuleres mentalt :P 
Men mange mener at sykling er en langt større belastning enn noe annet, så for å være sikker på å ikke gjøre noe som eventuelt kunne forverret det hadde jeg tenkt å vente. 

Ironisk nok slipper alle disse, som mener at sykling er så stor belastning, hundene sine løs med en drøss andre hunder så de får herje fra seg flere ganger i uka. DET er belastende og skaderisiko det. Hunder som herjer og knøvler hverandre :lol: Men det tenker ingen på. Nei, sykling i moderat fart er ikke spesielt belastede så lenge underlaget er godt og de ikke løper og trekker skjevt (som mange som trekker gjør i springer). 

49 minutter siden, Mud skrev:

 

Nå vet jeg ikke hvorfor jeg quota deg, og får ikke bort quoten, så hei :lol: Det kan jo hende at stakkars Toddy ikke ser hvilken ende som har tenner og hvilken som lukter godt da. Da er det fort gjort at tannenden blir litt skummel :innocent:

31 minutter siden, Frida og fuglehundene skrev:

Jeg synes det er mye bedre med sykkel enn kickbike og synes kickbike er dyrt og oppskrytt :lol: 

Og jeg syns motsatt (bortsett fra at jeg foretrekker et annet merke da - kickbike er vinglete, men lite ståbrett og med dårlige bremser). Tror man må prøve deg frem på hva man foretrekker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, hvor lenge varer langline-brannsår? Møtte en fyr med en vilter unghund i langline, og han insisterte på å holde i enden av lina mens hunden hans hilste på min. Endte med et saftig brannsår på leggen min, rundt 10 cm langt. Har fått lignende før, men denne lina var nylon (tror jeg) og lagde mye vondere sår. Er to dager siden nå, og det sviir :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

I dag skal jeg prøve å få laminert rally-skiltene, så vi kan begynne litt mer seriøst med treningen. Har begynt å trene litt på hat-skiltene igjen, men det er ikke SÅ lenge til stevnehelg i oktober, så selv om vi skal på kurs igjen i midten av måneden så skader det jo ikke å begynne litt før.

Ikke at jeg har det minste lyst på stevne, men når alle de andre på kurset skal, så ikke snakk om at jeg skal være noe dårligere. Dyret mitt blir altfor gira i en slik setting, så jeg tviler på at jeg får noe særlig kontakt med henne da, men vi kan jo bare dra for erfaringen sin skyld, og blåse i hvordan resultatet blir. 

Også var det den muren, da...I dag må jeg bli ferdig med de sidene jeg har startet på, også må jeg finne ut om jeg skal male hele muren bak vedovnen hvit, eller bare i mellom steinene. 

Og så MÅ jeg klippe gresset i hundegården ved verandaen så ikke huggormen finner veien dit en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste 3 ukene har jeg hatt poden rundt meg 24/7 og jeg må innrømme at jeg har sett frem til litt barnefri.  

Nå sitter jeg bare å kikker på klokka og venter på å hente han. De spiser kl 14, da må det være greit å hente han 14:30?

Jo, vi sier det sånn.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Celeritas skrev:

Aha, takk for svar:) Er en ganske stor valp da, flat, men kan man sitte på huk ved dem dersom de er urolige? Er aller mest bekymret for at hun skal hoppe og slikke på dommeren..eller bite:shocked::icon_redface: Er helt ny på dette med utstilling, så er ganske skummelt for meg også haha:blink:

Jeg ser du har fått svar nå, men jeg quotet deg for å si at de aller fleste dommere synes det er greit med litt valpefakter, valper skal liksom være valper, tillitsfulle og glade! Og en dreven dommer vet nok hvordan h*n skal unngå valpetennene. Hovedsaken er at dommeren får sett hunden innimellom dansingen, og der kommer treningen inn. Forestill deg at du er dommeren og skal bedømme eksteriør og bevegelser, og så trener du og valpen på å få vist fram det.

Sa Heidi, som aldri ble noen stor handler, selv om hun sikkert har vist hund i ringen 100 ganger.

Edit: 100 er å overdrive, fant jeg ut etter litt hoderegning. 70 kanskje. Ein ska itj lyg!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Celeritas skrev:

Aha, takk for svar:) Er en ganske stor valp da, flat, men kan man sitte på huk ved dem dersom de er urolige? Er aller mest bekymret for at hun skal hoppe og slikke på dommeren..eller bite:shocked::icon_redface: Er helt ny på dette med utstilling, så er ganske skummelt for meg også haha:blink:

Puppies will be puppies! Jeg tror nok dommeren har vært borti litt av hvert av valpefakter. Men ja, erfaringsmessig bør du lære henne av med hoppingen, ellers sliter du litt senere. Flatten er høyt og lavt i hodet sitt fra før av, da hjelper det ikke at de er høyt og lengre høyt utenpå også. :lol: Sleikingen får du nok aldri vekk, men det kan jeg bare si fra mitt individ. Han hopper ikke, men med engang han ser en liten hudflekk, skal den slikkes på. Og han vil bare ha koskoskos hele tiden, og han lener gjerne hele kroppsvekten (40 kg) sin inntil deg til du nesten velter. Aaah, flattelivet!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
1 time siden, Siri skrev:

Som Snusmumriken sa, du vil sikkert ikke la være å trimme ham om han skulle ha HD? Det er lurt å lære dem sykkelvett så tidlig som mulig, synes jeg (som sagt - jeg har syklet tidlig med alle mine hunder, og ingen av dem har fått noe som helst belastningsskader eller problemer med bein eller poter, verken da de var unge eller ble voksne). 

Bare tull selvsagt :) (ok - dette er en kjepphest jeg stadig rir altså :lol:). Du legger jo ikke ut på 20 km langtur med bikkja uten trening uansett, man tar det jo rolig og forsiktig i starten - og en hund som ikke tåler å bli syklet med ville jeg vært sterkt bekymret for, for å si det sånn :). Og hvorfor skal det være en større belastning? For hva? De løper jo bare? Noen trekker, men det er jo ikke verre enn om man går på ski med dem? Jeg er ikke engang bekymret for om sykkelturen går litt på asfalt heller (hunden kan jo løpe i grøfta eller på kanten). Nei kom deg ut og trim bikkja, du :) 

Min tanke rundt det har vært høyere fart og dermed mer "dunk" mot hardt underlag om man sykler på vei eller fortau osv i forhold til når man slipper løs i marka eller gir dem mulighet til å styre fart litt selv. 
MEN han er jo blitt såpass stor nå og har fått bygget både utholdenhet og muskulatur såpass at han bør jo forsåvidt være klar. Altså.. .det er en brukshund, ikke en porselenstallerken :lol:  

51 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Ironisk nok slipper alle disse, som mener at sykling er så stor belastning, hundene sine løs med en drøss andre hunder så de får herje fra seg flere ganger i uka. DET er belastende og skaderisiko det. Hunder som herjer og knøvler hverandre :lol: Men det tenker ingen på. Nei, sykling i moderat fart er ikke spesielt belastede så lenge underlaget er godt og de ikke løper og trekker skjevt (som mange som trekker gjør i springer). 

Nope, ikke hun som har kjeftet mest på meg siden Sjef kom i hus fordi jeg gikk for mye tur! Frem til han var året skulle han nemlig bare vært ute i hagen og hatt bittesmå rusleturer ikke langt fra eiendommen. 
Kan bli overstimulert og stressa. Og full i HD om de får bevege seg skjønner du :aww: Selv har hun hunder på 10-12 kg. Og lurer på hvorfor hun blir bitt i armer, ben, og leker blir revet i stykker når hun har valp på 5-6 mnd som bare får hjernetrim (les: sitt, dekk, og stå på kasse i typ 10 minutter til dagen) og littegrann løping i hagen :lol: 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@*Kat84* jeg sykler med Pigg iallefall - han er 14 mnder gammel. Han får selv bestemme tempoet, jeg presser ham ikke til å gå fortere (dog noen ganger saktere) og vi holder distansen ganske kort. Mellom 4-5 km på grusvei. Det er mye mindre bråstopper og kast når han sitter fast i meg og sykkelen enn det det er når han er løs iallefall. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siri skrev:

Jeg slipper ikke Willy så mye i skogen heller - ikke fordi han stikker av i tide og utide, men noen ganger forsvinner han på en liten jaktrunde, og jeg får jo omtrent hjertet i halsen... han er sjelden borte mer enn et minutt da :aww:. Det verste er jo om vi går oss på sau som ligger i veggrøfta og koser seg - de er det ikke så lett å få øye på før man omtrent tråkker på dem... 

:lol: Kamikazesauer :aww:  Jeg hadde også grense på 1 minutt før jeg fikk panikk... Så fikk jeg basenjo og saluki :lol: Passerer det 3 min uten at jeg ser noen, så begynner jeg å vurdere å stresse, går det 5 min uten at jeg ser en er null stress. :lol: Men slipper jo ikke i skogen da. Skal bare bli i litt bedre form så jeg orker å gå tur opp på snaufjellet - der kan jeg jo slippe dem når sauene er borte :D 

1 time siden, Siri skrev:

Det har vi også... ei søye med to lam har funnet et hull i gjerdet rundt jordet her, og hun kommer inn hver dag for å meske seg, og jeg gidder ikke å lufte hundene utpå jordet når hun er der - Willy går jo uansett i langline utpå der, men Yasmine bruker jeg jo å ha løs, men jeg tar ikke sjansen på at jeg har helt kontroll på henne dersom sauene begynner å løpe :aww: 

:lol: Her er det noen som har sti mellom oss og nabogården - ingen av oss har sau. Sendte sms til kona til eiern, hun sa jeg skulle ringe han (hadde ikke nr hans så fikk det og) men da hadde det gått til naboen igjen, så svarte at jeg ringer når de kommer tilbake :lol: 

 

En liten time med lukka øyne gjorde underverker for både meg og barnet. Fått i oss litt mat igjen og henta meg kaffe. Snuppa vår har blitt tynn i ferien, så blir bra å komme i barnehagen igjen om en uke og bli feita opp :aww: (hun spiser bedre der enn hjemme). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herreminhatt som det fossregner ute. Da kan jeg ikke jobbe i hagen, selv om det trengs, og jeg kan slettes ikke sole meg og lese på verandaen. Da står valget mellom å fortsette skap- og skuffeopprydding på kjøkkenet eller dra en tur til byen for å kikke etter klær på Indiska. 

*Løpe til bilen*

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ozzy skrev:

Vi leier ut og forventer ikke å få vite sånne ting.  (Eller, nå leier vi ut til lillesøsteren til Rørlegger'n så da forventer vi det :lol:   Men ellers liksom!) 

Han ser det jo etterhvert! 

Jeg leier ikke av noen i familien, så da vil jeg tro det er innafor å ikke nevne noe spesielt om det, og heller ta det når det kommer opp naturlig/han ser det :lol: 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, *Kat84* skrev:

Altså.. .det er en brukshund, ikke en porselenstallerken :lol:  

Nemlig :lol: 

12 minutter siden, Raksha skrev:

:lol: Kamikazesauer :aww:  Jeg hadde også grense på 1 minutt før jeg fikk panikk... Så fikk jeg basenjo og saluki :lol: Passerer det 3 min uten at jeg ser noen, så begynner jeg å vurdere å stresse, går det 5 min uten at jeg ser en er null stress. :lol: Men slipper jo ikke i skogen da. Skal bare bli i litt bedre form så jeg orker å gå tur opp på snaufjellet - der kan jeg jo slippe dem når sauene er borte :D 

Det er lov til å få panikk når bikkja blir borte... selv om han bare står bak en busk og leker.. hehh. busk. Herregud så mange ganger jeg har trodd han var borte, også står han 80 m foran på stien bak en busk :aww:

12 minutter siden, Raksha skrev:

:lol: Her er det noen som har sti mellom oss og nabogården - ingen av oss har sau. Sendte sms til kona til eiern, hun sa jeg skulle ringe han (hadde ikke nr hans så fikk det og) men da hadde det gått til naboen igjen, så svarte at jeg ringer når de kommer tilbake :lol: 

:lol: Her ligger de jo gjerne utafor huset, beiter og koser seg - evt er de på marsj mot andre beiter sånn i halv fem-tida på morran :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Siri skrev:

Nemlig :lol: 

Det er lov til å få panikk når bikkja blir borte... selv om han bare står bak en busk og leker.. hehh. busk. Herregud så mange ganger jeg har trodd han var borte, også står han 80 m foran på stien bak en busk :aww:

:lol: Her ligger de jo gjerne utafor huset, beiter og koser seg - evt er de på marsj mot andre beiter sånn i halv fem-tida på morran :) 

De gangene Pippin har "stukket av" kunne jeg se hodet hans som stakk ertende opp fra en busk nesten hele tiden. Han ville jo egentlig være sammen med meg. :lol:

Akkurat nå sitter jeg og venter på at hundene skal bli tørre så jeg kan stappe dem i bilen og kjøre en tur. De ble våte av regnet på siste tissetur.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemmer aldri khromisen til ei venninne når han var ca ett år. Stakk av og holdt seg på ca 1 m avstand fra henne - kunne jo ikke gå langt, men ikke søren om hun fikk tak i ham... :P Også satte han seg ned og skrek - hun holdt nemlig fram en håndfull med kjøttdeig til ham og det var EKKELT :D:D Ull (gamlehunden min) gikk rolig bort og spiste kjøttedeigen fra hånda hennes og så på hunden hennes som om han var gal :D:D 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
14 minutter siden, Siri skrev:

Nemlig :lol: 

Da er sykling like lurt som å gå tur blir konklusjonen da. :) 

Som jeg sa til den hysteriske venninna mi som bare gir mental stimulering frem til de nærmer seg året: Om man sitter med en 1 år gammal muskelløs pudding som plutselig skal lære seg å gå tur har man i hvert fall et problem etterpå :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, *Kat84* skrev:

Da er sykling like lurt som å gå tur blir konklusjonen da. :) 

Lurere faktisk - om du vil ha litt kondis på bikkja i hvert fall :D

4 minutter siden, *Kat84* skrev:

Som jeg sa til den hysteriske venninna mi som bare gir mental stimulering frem til de nærmer seg året: Om man sitter med en 1 år gammal muskelløs pudding som plutselig skal lære seg å gå tur har man i hvert fall et problem etterpå :lol: 

Sannsynlig vis :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Lurere faktisk - om du vil ha litt kondis på bikkja i hvert fall :D

Sannsynlig vis :lol: 

Man vil jo ikke ha kondis på bikkja.. For da begynner de å synes det er gøy å røre seg, og så blir de sprek. Så maser de for å ut, og så må de ha mer trening for å bli slitne osv.. 

Ond sirkel det der.. Nei, putt dem i bur si no jeg :aww: 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Krutsi skrev:

Man vil jo ikke ha kondis på bikkja.. For da begynner de å synes det er gøy å røre seg, og så blir de sprek. Så maser de for å ut, og så må de ha mer trening for å bli slitne osv.. 

Ond sirkel det der.. Nei, putt dem i bur si no jeg :aww: 

Ja det gjør jo hundeholdet så mye lettere også. Da slipper jeg å lære ham å ikke røre mine ting. :D 
Vurderer å kjøpe flexi også nå så slipper jeg å tenke på å vedlikeholde det å gå noenlunde pent. Han er jo så snill likevel, og det må jo alle som får ham mot seg i 120 km/t forstå :aww:  :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fått operasjonsdato!  5 november, noen mnd seinere enn jeg håpet og ble fortalt men nå har jeg ihvertfall noe å forholde meg til.  Håper det kommer en åpning før, men hvis ikke så får jeg bare vente da..  Begynner å bli vant med å vente etter ni år og fire, snart fem operasjoner, er mye sånt i helsevesenet :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...