-
Nye innlegg
-
Til hva? Det er umulig å anbefale en rase uten å vite hva slags aktivitetsnivå du ser for deg, om du skal drive aktivt med jakt, bruks eller hundesport, hvor mye pelsstell og støvsuging du vil ha osv.
-
Ja. Det hjelper veldig hvis du kan si litt om familiesituasjonen, hva slags aktivitet og aktivitetsnivå du planlegger med hunden, hvor mye tid du kan tenke deg å bruke på pelsstell og om det er andre ting som er viktige i hundeholdet.
-
Så da kan jeg velge hvilken gjeter som jeg ønsker da? Tenkte på gjeterhunder som har minst mulig bruks. Men selvfølgelig litt.
-
Anekdotisk er nettopp det. Jeg fraråder sterkt å velge en rase i håp om å få et individ som er utypisk for rasen. Lyd er noe som påvirkes av hva rasen er avlet for og egnet til. Det finnes alltid unntak, og en god pedagog og hundetrener kan kanskje greie å minske og delvis kontrollere egenskapene i større grad, men det er ikke noe å ta utgangspunkt i med mindre man virkelig ønsker en spesifikk rase. @maskot schnauzere generelt er raser med mye lyd, og riesen er ingen unntak. De små spanielene også kan ha MYE lyd, de er jo selskapshunder som også er holdt for å varsle eierene om trusler.
-
-
Nylig opprettede emner
Recommended Posts