Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

• Svar 620
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

" Og bare så det er sagt: Skam tilhører ikke kidsa uansett, de har bare lånt den fra oss. For kvisete fjortiser bryr seg kanskje om rulleplasser og hooking, men de betaler ikke lisens. Vi betaler lise

Jeg tenker at det er lurt å se på denne serien uten å anta at hver eneste scene er der for å fortelle eller lære oss noe, men at narrativene og opplevelsene til karakterene er der for å drive handling

Herregud. Den fineste samtalen noensinne. Alle unge, uansett legning, burde hatt en Jonas.   Den mangelen på reaksjon gjorde at jeg brast i gråt, ass. Og så tenker jeg på alle de gangene jeg har

Posted Images

Skrevet
33 minutter siden, Mud skrev:

Jeg er så imponert over skuespillet jeg. Det er helt utrolig!

Ja det er helt vilt! Tiden hvor norske skuespillere spilte alle roller som om de stod på teaterscenen er over. Good riddance! 

Fikk frysninger av meldingen fra mammaen. <3 Håper hun holder seg der.

Jeg synes dette er den beste sesongen hittil, uten tvil. Jeg ventet lenge med å starte den opp fordi jeg tenkte at en komme ut-sesong stod i fare for å bli klisje og kårny PK, det hadde jeg tålt så innmari lite. Men sånn ble det ikke. Det er en fryd å la seg rive med og få være med på berg og dalbanen.

• Like 4
Skrevet

Måtte faktisk se det siste klippet på hotellet to ganger. Jeg ble bare sugd inn, og jeg er så spent på hva som skjer nå! 

Fikk tårer i øya av meldingen fra moren. :bye:

• Like 1
Skrevet

Syns klippet på hotellrommet illustrerte bra at Even var "et annet sted" (uavhengig av hva slags diagnose) enn Isak, sier egentlig Isak noenting omtrent når de styrer på der inne? Even tok helt av.

• Like 2
Skrevet

Enig. Den gradvise oppbyggingen fra det små-bisarre, som likevel er innenfor normalen, til der Isak begynner å lure på hva som skjer, og tilslutt, det øyeblikket der Isak skjønner at noe er fullstendig galt, var utrolig bra gjennomført. 

• Like 2
Skrevet
20 minutter siden, Kaja skrev:

Hahah ble medlem av en skamgruppe på facebook. Aldri sett noen overanalysere noe så mye før. 

Ganske mye bra i kommentarfeltene under hver episode og melding også!

Skrevet
47 minutter siden, Kaja skrev:

Hahah ble medlem av en skamgruppe på facebook. Aldri sett noen overanalysere noe så mye før. 

Hvem gruppe da?
Ser det er flere ...

Skrevet
På 3.12.2016 at 11:50 AM, Perfect Image skrev:

Huff :( Stakkars Isak, og så godt moren hans kom med et vettug svar i forhold til alt annet vi har sett av henne, det trengte han veldig nå.

Og ja, selv om Sonja var nok urettferdig der så er det ikke så rart. Der har hun holdt ut i tykt og tynt med en bipolar fyr, for å så bli dumpet fordi han finner seg en type. Jeg har ingen tvil om at hun vet at Even ER forelsket i Isak, men hun er bitter ung tenåringsjente hun også, som også har det vondt og må fortsette å være der til en viss grad for Even og håper vel innerst inne at det er henne han vil ha, selv om hun vet nok at realiteten er en annen selv når han kommer ut av sin maniske periode. Det er ikke rart at hun som 16-17 år gammel jente oppfører seg som hun gjør. 

Sonja er 19! 

Skrevet
På 3.12.2016 at 8:12 PM, Elisabeth00 skrev:

Enig. Den gradvise oppbyggingen fra det små-bisarre, som likevel er innenfor normalen, til der Isak begynner å lure på hva som skjer, og tilslutt, det øyeblikket der Isak skjønner at noe er fullstendig galt, var utrolig bra gjennomført. 

Ja, fyttirakkern. Ble bare sugd inn, fikk frysninger når det gikk opp for Isak! Fine :cry:  Og veldig ålreit fremstilling av mani. Virkelig.

Og for noen skuespillere. Herregud :heart: 

• Like 2
Skrevet

Der fikk Magnus sitt wow-øyeblikk! Shit! En av de beste scenene i sesongen spør du meg. Syns de er veldig flinke til å la kompisene komme med gode poenger og ufarliggjøre ting. 

• Like 8
Skrevet

Magnus er så ukomplisert, han ser ikke problemer og hindringer som andre, han bare er og gjør. <3 Hadde aldri trodd at han var den som skulle dytte Isak i riktig retning.

• Like 5
Skrevet

Ah, trodde den kom 2030 jeg, og titta på det som lå øverst nå. Følger ikke med, så ante ikke at det ikke var episoden, så lurte på om de hadde klippa grovt ift det de sa de skulle filme på jobb. Men da får vi se da...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. Takk for svar.  Nei, jeg har alltid ment og prøvd å unngå å hilse på hunder. At hunden min bare skal lære seg at andre hunder eksisterer, men at han ikke har noe med de å gjøre. Annet enn de 2-3 hundevennene han har. Det skal jo sies at vi bor på landet, så ferdes mest i skog og fjells, så vi møter ikke folk eller hunder så ofte hjemme. Men han er veldig trygg og grei, mtp han har vært med meg på jobb over hele landet siden han var 10 uker. Har tatt han med meg inn til byen ved noen anledninger for sosialisering, altså se men ikke røre, og det går stort sett kjempe flnt. Men da er det mer avstand, og jeg har prøvd med alle mulig godbiter og ball, og det er som en bc flest at det er ballen som er best. Men det bruker vi svært sjeldent da han girer seg opp altfor mye og mister fokus. Med ballen kan han være løs blant hunder og folk uten å bry seg om de. Hadde vært morsomt å hatt halvparten av fokuset hans uten ball, som han har med ball 😀 Nå blir han 2 år om en mnd, og problemet rundt hunder har blitt mye bedre. Og vi har ikke gjort noe annerledes egentlig, annet enn å prøve å få mer avstand. Han kan løfte litt på halen og pelsen, men ingen bjeffing eller knurring. Han lander veldig fort etter vi har passert også. Hadde ett tilfelle hvor en liten hund løpt mot og bjeffet og herjet i inngjerdet hage, da dro han i båndet og reiste litt pels. Men ingen lyd da heller, men ble fint med videre og snuste for seg selv i grøfta mens den andre holdt på i bakgrunn. Mye av det er nok pga båndet virker det som også. I langline hvor han får fler forsøk og muligheter til å tenke selv, før lina blir stram så går det bedre enn i kort bånd hvor det kanskje blir stramt med en gang. Så jeg tror jo vi er på bedringens vei, og at det vil bli enda bedre mellom 2 og 3 år 🤞
    • Ikke et dumt spørsmål i det hele tatt! Det er faktisk veldig lurt å tenke på både helse, mengde og hva slags belønning man bruker. Til valp ville jeg brukt små, myke godbiter som er lette å spise raskt. Poenget er at bitene skal være bittesmå, spesielt når du belønner ofte. Bruker du mye godbiter i trening, kan du gjerne ta litt av dagsrasjonen og bruke den som treningsmat. I starten belønner man ofte, fordi valpen skal forstå hva som lønner seg. Etter hvert som atferden blir mer stabil, kan du begynne å belønne mer variert: noen ganger godbit, noen ganger ros, noen ganger lek, noen ganger å få snuse, hilse eller løpe videre. Lek kan også være en veldig god belønning, særlig for valper som synes drakamp, jaktlek eller leke sammen med deg er gøy. Du trenger ikke ha alle lommer fulle for alltid, men i valpeperioden er det smart å ha belønning lett tilgjengelig. Etter hvert faser du ikke belønningen helt ut, men du belønner sjeldnere og mer strategisk. Jeg har skrevet mer om ulike typer belønning her: Belønning – hvordan og med hva belønner jeg hunden min?
    • Jeg har en venninne som har to hunder mad navn Emmy og Lilly, så det var litt morsomt! Jeg synes Emmy er finest av de tre
    • Ja, det kan absolutt virke som om en hund har “null sosiale ferdigheter”, spesielt hvis hun har hatt lite gode erfaringer med andre hunder, dårlig sosialisering, mye stress eller har lært at konflikt er den tryggeste strategien. Men ofte handler det ikke om at hunden “ikke gidder å forstå”, men at hun blir så stresset, usikker eller gira at hun ikke klarer å lese signalene godt nok. Da kan hun enten bli for intens, gå for tett på, overse dempende signaler eller reagere kraftig når andre hunder sier ifra. Jeg ville ikke latt henne “finne ut av det selv” med andre hunder hvis det stadig ender i konflikt. Da får hun bare mer trening i feil strategi, og de andre hundene får en dårlig opplevelse. I stedet ville jeg jobbet med veldig kontrollerte møter: god avstand, rolige hunder, korte økter, parallelle turer og pauser før det bikker over. Målet er ikke nødvendigvis at hun skal bli sosial med alle hunder, men at hun lærer å være rolig rundt andre hunder uten å måtte bort, mase, kjefte eller skape konflikt.
    • Hei! Jeg ville vært litt forsiktig med å tolke dette som “bølling”, selv om det kan se sånn ut. Hos usikre hunder kan bjeffing fort bli en strategi som fungerer: “jeg bjeffer, og da får jeg mer kontroll / den andre hunden holder avstand”. Selv om nabohunden er snill, betyr ikke det nødvendigvis at Lilje opplever situasjonen som trygg. Jeg ville derfor ikke latt henne være tett på ham når hun kjefter, men heller bruke ham som en trygg treningshund på større avstand. Gå parallelle turer der hun slipper direkte kontakt, blikk og press. Belønn rolig atferd, snusing, kontakt med deg og det å kunne se ham uten å reagere. Hvis hun begynner å kjefte, er dere sannsynligvis for nærme eller situasjonen varer for lenge. Målet er ikke at hun skal “skjerpe seg”, men at hun lærer en annen strategi enn å skremme bort. Og for nabohundens skyld er det helt fair å skjerme ham fra å bli kjeftet på tett oppi. Jeg ville fortsatt brukt snille hunder i treningen, men med mer avstand, kortere økter og mindre direkte samhandling. Jeg har skrevet mer om dette her: Hunden bjeffer på andre hunder – hva kan du gjøre?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...