Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Æsj....  Rocky har med all sannsynlighet blitt utsatt for kennelhoste smitte. Han fikk nesevaksine i fjor, men er jo fremdeles en sjanse for at han ble smitta. Hvilke symptomer burde jeg se etter, sånn utenom slapphet og hosting. De 2 er det eneste jeg husker fra første gang han hadde det for mange år siden. 
Skal til dyrelegen på mandag for årets vaksine, så han vil jo uansett bli sjekka av vet da, men er dumt å smitte andre om han nå skulle være smittsom plutselig. 

• Svar 3.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

På tide med ny tråd!   ____________________________________________________________________________________________________   Siden jeg er førstemann ut i denne kopierer jeg inn in

JEG FANT BUNADSØLVET MITT OMG OMG OMG ??????????? Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

Wow!  Som noen på chatten fikk med seg så var jeg og spiste på mcdonalds i går kveld, og der sto det en fantastisk dame bak kassa som fikk så mye kjeft av han som laget burgerene. Skrev dette til Mc

Posted Images

Skrevet
23 minutter siden, Sagaa skrev:

Huff, dette var ikke valpetiden jeg har sett for meg. 

Var ute og lekte med Saga tidligere. Satt på huk og skulle reise meg opp, men jeg knakk sammen i intens smerte. Kneskålen har visst gått ut av ledd. :icon_cry:

Drittkropp.

:hug:

Guest Klematis
Skrevet

Hehe. Jeg og Timmy ligger og koser på sofaen, så går det en stund og jeg hører en lyd bak meg.

Det er Bizi som benytter anledningen når jeg ligger med ryggen til for å prøve seg på å stjele resten av koteletten min som ligger på middagstallerkenen på stuebordet. Nice try!:ahappy:

Skrevet
31 minutter siden, Sagaa skrev:

Var ute og lekte med Saga tidligere. Satt på huk og skulle reise meg opp, men jeg knakk sammen i intens smerte. Kneskålen har visst gått ut av ledd. :icon_cry:

Drittkropp.

:hug:

Skrevet
12 timer siden, Turb skrev:

Nå fikk jeg lyst på whippet... O_O 
Hvis neste hund ikke blir en kelpie til så kanskje jeg må skaffe meg et sånt fint stankelbein istedet :P 

Nå sitter jeg og bekymrer meg for om forsøket jeg fucka opp i går kommer til å fungere eller ikke... 

Jaaaaa, whippet-stankelbein-slabbedask er gøøøøy! :D Klarte ikke svare på Tapatalk, jeg. :P 

• Like 2
Skrevet

Usj.. Da har * bjeffene, står nesten alt ute I bånd nabo  hund* blitt oppgradert til * bjeffene løper rundt I hele nabolaget ,selvlufter nabo  hund * :no:   *sukk*  redd hun kommer til og ligge under et bilhjul snart om de ikke slutter og slippe henne løs slik....  

Skrevet
22 minutter siden, Rocket skrev:

Æsj....  Rocky har med all sannsynlighet blitt utsatt for kennelhoste smitte. Han fikk nesevaksine i fjor, men er jo fremdeles en sjanse for at han ble smitta. Hvilke symptomer burde jeg se etter, sånn utenom slapphet og hosting. De 2 er det eneste jeg husker fra første gang han hadde det for mange år siden. 
Skal til dyrelegen på mandag for årets vaksine, så han vil jo uansett bli sjekka av vet da, men er dumt å smitte andre om han nå skulle være smittsom plutselig. 

Aron fikk også nesevaksina i fjor (august), men har alikevel klart å karre til seg kennelhoste to ganger siden da :P  første runden var vi hos svigers samme dagen som han fikk symptomer, og tispa der ble skikkelig skikkelig dårlig.. Den siste runden bodde jo Taipa her, men hun hadde null symptomer. Fikk alikevel samme "karantene" som Aron, siden hun nok bare på smitten, selv om hun ikke fikk symptomer. 

Aron har hatt symptomer (innmari til innovernysing og "skumoppkast", og nå sist bare hosting), men har ikke blitt slapp eller dårlig :) 

Hvis Rocky får symptomer så mener jeg det er slik at de ikke vil vaksinere han. Fortell veterinæren at han har vært i kontakt med hund med kennelhoste, så titter hun kanskje ekstra nøye på han. Den beskjeden fikk jeg med Taipa da jeg vaksinerte henne mens de fortsatt var i karantene. Men da var det to dager unna karantenefriskmelding (to uker etter siste symptom hos Aron), og hun var fin, så da fikk hun vaksine :) 

krysser fingrene for at Rocky ikke blir syk!

• Like 1
Skrevet

@Rocket Får ikke til å edite: edit: kanskje greit å ringe veterinæren å høre om de ønsker han inn på mandag. Spørs litt på når han var i kontakt med smittehunden? Inkubasjonstiden er vel 3-10 dager, så det er jo "umulig" å si om han blir syk før etter 10 dager (så lenge han ikke får symptomer før det såklart) 

Skrevet
Akkurat nå, Monikawt skrev:

Aron fikk også nesevaksina i fjor (august), men har alikevel klart å karre til seg kennelhoste to ganger siden da :P  første runden var vi hos svigers samme dagen som han fikk symptomer, og tispa der ble skikkelig skikkelig dårlig.. Den siste runden bodde jo Taipa her, men hun hadde null symptomer. Fikk alikevel samme "karantene" som Aron, siden hun nok bare på smitten, selv om hun ikke fikk symptomer. 

Aron har hatt symptomer (innmari til innovernysing og "skumoppkast", og nå sist bare hosting), men har ikke blitt slapp eller dårlig :) 

Hvis Rocky får symptomer så mener jeg det er slik at de ikke vil vaksinere han. Fortell veterinæren at han har vært i kontakt med hund med kennelhoste, så titter hun kanskje ekstra nøye på han. Den beskjeden fikk jeg med Taipa da jeg vaksinerte henne mens de fortsatt var i karantene. Men da var det to dager unna karantenefriskmelding (to uker etter siste symptom hos Aron), og hun var fin, så da fikk hun vaksine :) 

krysser fingrene for at Rocky ikke blir syk!

Takker! 
Er ikke 100% sikker at hunden har kennelhoste, men for hennes del så håper jeg at det er så enkelt. Hun har hatt nok i det siste, og alternativet til kennelhoste er hjertet. (Sparket av hest, heftig orme angrep, mulig lymfekreft, men ser heldigvis ut til å være en infeksjon bare, ikke fått svar på prøvene tatt av "klumpen" enda.) 

Er faktisk litt usikker på når han var borti henne sist, er vel i hvertfall 4 dager siden jeg hadde ham med i stallen når hun har vært der. Får ringe dyrelegen i morgen å høre ja, de har vel journalen hennes også, mener vi bruker samme dyrelegekontor. 

Skrevet
23 timer siden, Sbtlita skrev:

Prøver å holde hodet over vannet.. og prøver å være positiv. Men vanskelig når mamma i dag fikk beskjed av legen at hun kan ha en av tre ting; blodkreft, hudkreft eller betennelse i blodet (heter vel noe annet men husker ikke nå)...

Eneste man kan gjøre nå er å håpe legene tar feil på alle plan og det er noe uskyldig virus eller noe, eller at det er betennelsen.

Svar får vi på fredag...

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Håper det er så snilt som overhodet mulig! :hug: 

@Snoffe og @Sagaa :hug:

4 timer siden, Perfect Image skrev:

Brennende kjærlighet med pølserester fra igår, bacon rester fra imorges, elg kjøttdeig og hjemmelaget potetmos med innslag av kålrot og sellerirot (shhh ikke si det til de andre tobente :P ) løk, purre og cheddarost :D 

Det hørtes godt ut i forhold til den varianten jeg har spist!

4 timer siden, Krutsi skrev:

Mamma har sett en hund i dag hun.. En sånn derre "Staffordshire puddelgreie, nei ligna på sånn boxer"... 

Skal jeg nevnte at hun har hatt hund og vært delvis aktivt i over 20 år? 

Jeg er imponert :aww: det var forresten en staff hun så :lol: 

:lol:  Nå vet jeg om en som hadde en bupusche for ørten år siden, og det hørtes jo nesten ut som det var en sånn en mora de hadde møtt på i beskrivelsen (bulldog, puddel, schäfer)

1 time siden, Monikawt skrev:

<klipp>

Ekkel opplevelse!

Jeg kjører forøvrig alltid med alle dørene låst...

• Like 1
Skrevet
5 minutter siden, Snøfrost skrev:

Håper det er så snilt som overhodet mulig! :hug: 

@Snoffe og @Sagaa :hug:

Det hørtes godt ut i forhold til den varianten jeg har spist!

:lol:  Nå vet jeg om en som hadde en bupusche for ørten år siden, og det hørtes jo nesten ut som det var en sånn en mora de hadde møtt på i beskrivelsen (bulldog, puddel, schäfer)

Ekkel opplevelse!

Jeg kjører forøvrig alltid med alle dørene låst...

Dette var en rasetypisk feminin staff :P mulig den er litt spe, men tror den er ikke helt utvokst.. Men mamma er jo mamma i et nøtteskall, så er bare hun som kan komme med slike forklaringer :P 

men den blandingen der kunne jo umulig være søt....? :lol: 

Skrevet

Akkurat nå plager jeg kundeservice på dnb. Mobilbanktull. Så får vi se om jeg får noe bedre svar dennegangen, jeg hater å måtte dra frem pc for å legge inn regninger som kommer i postkassa, mye enklere å bare legge dem inn på mobilen med en gang så slipper jeg p glemme dem. Lat  OG glemsk... Skrekkelig dårlig kombinasjon. 

Skrevet
45 minutter siden, Rocket skrev:

Takker! 
Er ikke 100% sikker at hunden har kennelhoste, men for hennes del så håper jeg at det er så enkelt. Hun har hatt nok i det siste, og alternativet til kennelhoste er hjertet. (Sparket av hest, heftig orme angrep, mulig lymfekreft, men ser heldigvis ut til å være en infeksjon bare, ikke fått svar på prøvene tatt av "klumpen" enda.) 

Er faktisk litt usikker på når han var borti henne sist, er vel i hvertfall 4 dager siden jeg hadde ham med i stallen når hun har vært der. Får ringe dyrelegen i morgen å høre ja, de har vel journalen hennes også, mener vi bruker samme dyrelegekontor. 

Huff, for et turbulent hundeliv! :( håper hun kommer seg gjennom alt, hva enn hun måtte streve med!

kennelhoste er noe herk! Så utrolig smittsomt.. For min del har det igrunn bare vært veldig irriterende, siden jeg har vært så heldig med at Aron faktisk ikke har blitt veldig dårlig av det :) 

Skrevet

Satte bilen på McQueen på Dal idag for total vask og alt for å kunne selge bilen.. fikk igjen bilen skadet.. endte opp med tre kvarter med krangling før jeg dro (uten å betale) og skal få komme tilbake imorgen og få montert på listen til bilen igjen... Du vet bilen har jo gått så langt og er brukt så hardt (40 000 på tripptelleren liksom :P ) var argumentet dems... også er det såperester på hele utsiden av bilen... :/ Plussen får være veldig ren motor.... :blink:

13000673_10156785956930464_374821669_o.jpg

Guest *Kat84*
Skrevet
4 timer siden, Krutsi skrev:

Mamma har sett en hund i dag hun.. En sånn derre "Staffordshire puddelgreie, nei ligna på sånn boxer"... 

Skal jeg nevnte at hun har hatt hund og vært delvis aktivt i over 20 år? 

Jeg er imponert :aww: det var forresten en staff hun så :lol: 

Staffiedoodle? :blink:

1 time siden, Sagaa skrev:

Drittkropp.

God bedring :hug:

4 minutter siden, Raksha skrev:

Akkurat nå plager jeg kundeservice på dnb. Mobilbanktull. Så får vi se om jeg får noe bedre svar dennegangen, jeg hater å måtte dra frem pc for å legge inn regninger som kommer i postkassa, mye enklere å bare legge dem inn på mobilen med en gang så slipper jeg p glemme dem. Lat  OG glemsk... Skrekkelig dårlig kombinasjon. 

Ja, det kan jeg skrive under på... 

I dag var jeg hos kompisen min og så på leiligheten. Den skal vaskes ut av innen lørdag, og på søndag flytter jeg inn :D

Har vært på ringtrening også i dag, og Sjef oppfører seg overraskende bra altså. Eneste er å bli håndtert. Han forveksler det med kos og hiver rumpa inntil folk, og når tenna skal sjekkes så vrir han seg unna for å stikke hodet inn under armen og gi klemmer. 
Rare dyr... :aww:

Og nå er jeg stuptrøtt så det blir nok tidlig leggetid. Eller... Snart. Litt seint å kalle det for tidlig antakelig :P 

Skrevet
Akkurat nå, Monikawt skrev:

Huff, for et turbulent hundeliv! :( håper hun kommer seg gjennom alt, hva enn hun måtte streve med!

kennelhoste er noe herk! Så utrolig smittsomt.. For min del har det igrunn bare vært veldig irriterende, siden jeg har vært så heldig med at Aron faktisk ikke har blitt veldig dårlig av det :) 

Jupp, og alt dette på 4 måneder, og hun er 9 år gammel. Håper hun kommer seg gjennom dette også! 

Ja, virkelig, irriterende saker kennelhoste! Rocky ble heller ikke så ille sist, bare en del hosting. formen ellers var normal. 

• Like 1
Skrevet
Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Ja, det kan jeg skrive under på... 

:lol: Godt vi er flere

Nå har jeg betalt regninger og må fylle ut pasientreiseskjemaer og håpe pengene kommer på konto litt vel fort. 500kr å leve på til den 26.  er litt vel optimisisk selv om vi har endel mat i hus :aww: 

Guest *Kat84*
Skrevet
Akkurat nå, Raksha skrev:

:lol: Godt vi er flere

ja, det er jo så kjedelig :P 

Skrevet

Lurer på om jeg må ta skammen og be om matpenger hos nav til over helga... Er tom for så mange basisvarer og har liksom 168 kr igjen. Det er bare så innmari dritalt å måtte gjøre det at jeg heller har lyst å sulte meg gjennom helga. Som gammel spiseforstyrra vet jeg jo at jeg kan ;-)

Er bare så glad vi har greit med hundemat!!

Skrevet
Akkurat nå, Pixie skrev:

Lurer på om jeg må ta skammen og be om matpenger hos nav til over helga... Er tom for så mange basisvarer og har liksom 168 kr igjen. Det er bare så innmari dritalt å måtte gjøre det at jeg heller har lyst å sulte meg gjennom helga. Som gammel spiseforstyrra vet jeg jo at jeg kan ;-)

Ingen skam i det! nødpenger har alle krav på! (Men jeg forstår hva du mener, man vil jo så inderlig klare seg på det man får) 

Guest *Kat84*
Skrevet
Akkurat nå, Pixie skrev:

Alle kan få behov for det. 
Jeg skal ha leilighet finansiert av NAV fordi jeg ikke har stabil inntekt akkurat her og nå. Ikke gøy det heller, men det kan skje hvem som helst å ha behov for litt hjelp. 

Skrevet
11 timer siden, Tonje skrev:

Det kommer jo helt an på hvordan man er som person tenker jeg da. Jeg hadde ikke trivdes i et forhold hvor samboern hadde vært borte 3-4mnd i strekk, det er i hvert fall helt sikkert. 

Jeg klarte å overse det vesentlige ordet "lenge" i innlegget til @Kangerlussuaq, så jeg kunne ikke begripe hvorfor det skulle være noe stress med en kjæreste som jobber hjemmefra. Hundene har jo alltid selskap, baaare fordeler! :lol: 

• Like 2
Skrevet
44 minutter siden, TonjeM skrev:

Æsj, det snør :pinch:

Føler med deg! Jeg liker jo vinter men nå er det vår altså! :aww:

• Like 1
Skrevet
1 time siden, TonjeM skrev:

Æsj, det snør :pinch:

Minusgrader her og, ikke snø da. Men vi har skøytebane rett nedenfor trappa. :aww: 

• Like 1
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Liker å se gamle brukere savne aktivitet. Min første bruker fant sonen i 2010. 16 år, av og på, teller kanskje som gammel bruker jeg også   Tror kanskje flere søker tilbake til forum etterhvert pga økende misnøye med Big Tech data harvesting. Selv er jeg i ferd med å ta spranget fra Android til et nisje operativsystem som er upraktisk fordi Vipps og BankID ikke fungerer — men det er privat. Storebror får ikke registrert hvor mye flatulens jeg har produsert for å beregne neste ukes klimakvote. Andre deler villig alt og kommer kanskje aldri tilbake fra Facebook, Google, Alexa, Copilot og Siri. Jeg var forøvrig ikke aktiv på sonen i den dramatiske perioden alle snakker om som en andre verdenskrig. Da jeg pauset pga livssituasjon var dette et av de mest aktive forumene på norsk internett. Høyt tempo, høy temperatur. Det var trist å returnere til en spøkelsesby lik Levanger sentrum etter Magneten ble bygget.  Jeg blir like glad hver gang jeg ser aktivitet her, nær samme hva det dreier seg om, så vit at det gleder selv om det kanskje ikke kommer respons. Keep sonen alive🐾 
    • Vurderer begynne oppdatere her igjen, etter en lang periode med så mye drama og alvor i privatlivet at jeg har "fått" autistisk burnout av det. Fullstendig ute av drift og knapt i stand til et absolutt minimum av nødvendigheter for overlevelse. Edeward har gått for lut og kaldt vann med kun pliktmosjon, pliktlek, sporadiske pliktturer, ytterst få opplevelser utenfor hagen og bare et absolutt minimum av stell. Han har tolerert det skremmende bra. Robust type. Så lenge han får kos, godbiter, leker å fly etter og hull å grave dem ned i er han tålelig fornøyd med livet. Mamsen hans er ikke like lett å glede. Sykdom fra forgiftninger og stress pga gjentatte innbrudd har ikke lettet den psykiske og emosjonelle byrden av samtidig alvorlig personkonflikt i nær relasjon. Forhistorien er for lang til å fortelle, men den er alvorlig nok til at jeg har riesen istedenfor dvergpuddel. Noe av det er så alvorlig, jeg tror det er direkte hensynsløst å påminne om at ting som foregår på skjerm og fremstår som en slags fiksjon i de flestes hverdag er harde realiteter for andre, som meg. Alle har lest om lastebil-Jonas, for å ta et eksempel. Sånne ting fortonet seg som en slags fiksjon for meg ihvertfall, all den tid jeg ikke var utsatt for liknende selv i min egen hverdag. En kan lese om iranske agenter og kjøkkenkjemi terrorister som skader seg selv og må ha hjelp, men skjermen skaper en betryggende følelse av at det er en slags fiksjon, selv om det er nyheter, for det skjer jo ikke her foran meg i mitt nabolag — helt til en mann med jaktrifle prøver klatre inn vinduet ens kl 05:30 på morgenen og en står der bak døren i bare trusa og venter på døden med en kjøkkenkniv i hånden, i håp om å i det minste klare merke fyren for drapsetterforskerne - og det som plager en mens en står der og rister av adrenalin er: "I'm not decent! Jeg skulle tatt på en t-skjorte. Jeg er uanstendig lite kledd for anledningen." Akkurat det plaget meg i den situasjonen.  Han klarte forøvrig ikke komme seg inn gjennom det smale vinduet jeg hadde latt stå åpent, så jeg slapp med skrekken og unngikk ydmykelsen i bli sett, drept og funnet i bare trusa, hvilket også var en lettelse. En vet aldri hvordan en reagerer på ekstreme situasjoner før en er i dem. Jeg vet st jeg sover ikke uten noe på overkroppen igjen ^^ Det neste som virkelig plaget meg overraskende var at hans samboer og to barn måtte "feire" jul alene etter at politiet skjøt og drepte ham neste gang han la seg på hjul for å prøve drepe meg igjen, fordi han ble desperat og åpnet ild mot dem først. Jeg var veldig emosjonelt berørt av de stakkars etterlatte. Gnog meg hardt, lenge. ..men det der var i 2016, og er på deilig avstand nå.  I løpet av året som har gått har jeg bare blitt kronisk blyforgiftet av at en gjøk med foil impressioned key har låst seg inn og ut av hjemmet mitt og stappet blypasta fra bilbatterier i vannrørene med ujevne mellomrom mens jeg har vært ute med Edeward, og også sprayet ALLE klær, håndklær og sengetøy med ufortynnet Karate Zeon CS 5.  Blyet oppdaget jeg omsider ved kroppslige symptomer, som akutt diabetes, metallsmak og synlige partikler i vannet. Det ufortynnede landbrukskjemikaliet i klærne oppdaget jeg ikke før uker etter å endelig ha anskaffet boligalarm. Det hadde svidd og klødd intenst veldig lenge og jeg hadde "fått" en skremmende mengde føflekker og andre hudforandringer, men jeg hadde ingen anelse om hva som var årsaken før jeg begynte skylle klær med renset vann (omvendt osmose apparat) for å få ut hva jeg trodde var bly fra vannrørene. Klærne produserte et merkelig skum. Det skummet mer jo mer jeg skylte. Viste seg etter mye undersøking å være et heslig ekkelt insekticid laget for å SITTE på planter i regn og vind. Ikke før etter hydrolyse med ekstrem pH ville noe av det slippe fra tekstilene, og de mengdene med mikrokapsel debris som kommer ut av dem etter å ha brutt ned virkestoffet forteller en skremmende historie om gjentatt sprøyting om og om igjen over tid. Alle de "små" tingene. Drama og intriger i personlige relasjoner har allikevel tæret mer. Fra å ha vært en såkalt ressursterk, høytfungerende autist som maskerte godt nok til å passere som noenlunde nevrotypisk, så har jeg kollapset til et dysfunksjonelt nivå av autisme folk flest forbinder med ordet. Knapt evnet spise. Dusjet to ganger i uka. Tror jeg brukte de samme sokkene fire dager på rad en uke. Fullstendig ute av drift. Vekslet mellom apatiske shutdowns i time etter time med samme repetitive mobilspill for å unngå hysteriske panikkanfall meltdowns fra psykologiske triggere hvis rammer fort dersom jeg ikke holder intenst fokus på noe for å hindre tankene fra å vandre og uunngåelig påminne meg noe som utløser en kaskade av akkumulativt triggende minner. Det er sluttsummen på kassalappen som teller, mente Reitangruppen. Hver enkelt vare en plukker med seg på tur gjennom IKEA gir ingen stressrespons i seg selv.  Forrige gang jeg hadde meltdowns var forøvrig i barndommen, før pubertet. Tror jeg egentlig var ganske robust jeg også. Som en abusive cluster b personlighet uttalte i irritasjon som gled over i sadistisk forventningsglede: "Sterke mennesker bøyer seg ikke, (men) de knekker (til slutt)."  Årsaken til å velge skrive her igjen nå er at den verste biten, den alvorlige konflikten i nær relasjon, den er i praksis løst. Det kan ta lang tid før det ekstremt toksiske, interpersonlige dramaet er over, men selve problemet er løst. Det praktiske problemet er uskadeliggjort. Som en litt stereotypisk praktisk anlagt og materielt fokusert asperger (tidligere vellykket maskberger) tror jeg det å ha løst det praktiske og konkrete problemet som var kilden til hele konflikten automatisk fikser konflikten etterhvert også, så det ser ut som lys i enden av tunellen, selv om det fortsatt er mørkt her inne og jeg ikke vet hvor utgangen er ennå. Naboen dukket forøvrig opp sprell levende, Edeward har vært fin i magen hele året, ikke tisset inne igjen og tar det hele overraskende fint. En virkelig god gutt med de beste intensjoner.  Jeg HÅPER vi snart har nok sjelefred og så lave blynivåer at jeg orker begynne gå turer og dele opplevelser med Edeward utenfor hagen igjen. Oppdaterer plutselig om situasjonen endrer seg så mye som jeg håper den gjør snart. Bilde hører med:  
    • Kan hunden gå på varm asfalt før den skal bade? Usikker om jeg skal ta de med fordi redd for potene, Tar hånda mot asfalt og føles ikke varm, Men hvor varmt er det før deres hund ikke går på asfalt?
    • Hvilke langhårete hunder krever minst pelsstell? Og mest pelsstell? Kun for kjekt å vite.
    • Vurderer å kun holde meg til hund. Selv om jeg også har lyst på andre typer dyr. Kjekt med litt forskjellig synes jeg men hvis det er en ulempe og til hinder for hundene går jo ikke det. De er viktigst.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...