Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Mars


mokken
 Share

Recommended Posts

Tenke seg at en så fin dag kan bli ødelagt så fort.... Det kom en rar lyd i bilen i løpet av helgen, ikke konstant, men sånn en gang i ny og ne. Stakk innom verkstedet i dag. Fordelen er at de kan fikse det på torsdag, bakdelen er at herligheten kommer på knappe 8000 kr. Æsj! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Self control level:ultimate

Lillefluff blir nok 100% frisk snart!! 

JIPPI! Endelig en god nyhet fra denne kanten 179 jobbsøkere har blitt til 4, det er 2 stillinger og jeg er med i kampen fortsatt (2.gangs intervju)!!!!  Får jeg napp her flytter jeg faktisk

Posted Images

Anicura skulle sende en infomail, den har jeg ikke fått.... Selv om de oppga riktig mailadresse i tlf.

Også lurer jeg på hvor lenge plasteret skal sitte på over stinga til Tuva? Det har blødd litt, så jeg har selvfølgelig angst for at stingene har gått opp :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, maysofie skrev:

Bikkja hennes er enda værre enn Keo...

Hele tonen i meldingene hennes viste hva hun egentlig tenkte, de var ganske skarpe, det var over hodet ikke hyggelig ment. Jeg fikk etter svaret mitt melding tilbake at hun syntes jeg var dum som avlivet Bonnie, og at jeg var av 'de dærre bruk og kast-menneskene' hun hatet, så hun håpet virkelig jeg beholdt Keo, hvis ikke så skulle hun ha han og jeg ble meldt til Mattilsynet, ferdig snakka. Jeg liker å tro at jeg tenker det beste om folk, at hun bare er utdelt med litt skjeive sosiale antenner, men det var ingenting hyggelig ved disse meldingene.


Takk til alle som har strekt seg ut :hug:
Jeg ble bare så frustert, for det er virkelig et sårt tema for min del. At fremmede mennesker kan lange ut og kritisere slik som ble gjort, gjorde ikke situasjonen bedre. Hun fikk et stramt svar hva jeg mente om fremtreden, deretter slettet fra vennelista. Nå håper jeg bare folk som eventuelt sitter med slike tanker bare holder det for seg selv.

Den personen kan ikke kjenne deg sikkelig. Hallo dine to hunder har det helt perfekt hos deg. Bruk og kast? Hæ? Du bruker hundene dine for alt det de er vært. Du jobber med deres problem og gjør de bedre. Keo kunne ikke hatt det noe bedre enn hos deg.Hallo du er 20, du skal feile. Du ser hva som skjedde med Pia. Hallo en agresiv og usikker hund roer seg ned hos Keo. Du er super duper flink med hunder. Du kan så utrolig mye og er villig til og lære enda mer. Jeg er så glad for at jeg har deg som en av minne nærmeste venner. Du står der med alle de kloke rådene når det trengs. Du er bare best May Sofie. Keo og Lyn kunne ikke hatt det noe bedre :) Glem denne personen og se framover. Som du lærte meg. Ikke se bakover men framover. Finn løsninga på problemet, og ikke problemet. 

Jeg gleder meg til og kunne få komme med min neste hund til deg. Få alle rådene og tipsene fra en som har opplevd det og ha en hund som ikke alltid er så lett. Du gjorde livet mitt så mye lettere da du kjente igjen Pia's problemer og kunne hjelpe meg med de. Vi alle har vel problemer hos hundene våres ? Må det bety at man skal gi de opp, avlive de eller selge de ? NEI!. De må jobbes med. Og det gjør du. Bare se på Keo. Han er en super dupper hund, med sinne vansker. Du tar takk i de og vanskene blir mindre. Halllo. Glem hva sånne mennesker sier til deg. DU kan MASSE om hund. Så stå på, jeg heier på dere :) 

Hilsen en litt irritert tante, venn og gald østfolding :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mokken skrev:

Tenke seg at en så fin dag kan bli ødelagt så fort.... Det kom en rar lyd i bilen i løpet av helgen, ikke konstant, men sånn en gang i ny og ne. Stakk innom verkstedet i dag. Fordelen er at de kan fikse det på torsdag, bakdelen er at herligheten kommer på knappe 8000 kr. Æsj! 

All medfølelse! Jeg henta bilen i dag, og sånt koster jo aldri 199,90...

Vi har vært ute i sola en god stund - hundene har kost seg i snø og gjørme, jeg har fylt bilen med papp, søppel og drit som skal på fyllinga i morgen. Jeg fikk ikke plass til alt jeg vil kvitte meg med, får se om jeg klarer å skvise bedre i morgen :P Det er ikke papirinnsamling her i bygda, og jeg er altfor indoktrinert på å sortere. Så da blir det en tur på fyllinga i ny og ne.

Nuh er det Pepsipause i sofaen, så får jeg se hva jeg finner på etterpå. Jeg må forsøke å lage en prioritert liste, framfor å virre rundt og gjøre litt overalt slik at ingenting egentlig blir gjort...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

All medfølelse! Jeg henta bilen i dag, og sånt koster jo aldri 199,90..

 

En venninne som er mekaniker ble spurt om hun kunne "ordne det for under 5000" på et eller annet, og svarte "Ja, det kan vi få til, hvordan føres 4999,- ut?". Personen som skulle fikse bilen synes ikke hun var morsom. :lol: 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Perfect Image skrev:

Kom hjem til maltraktert søppel og matskapet revet utover. Fordi jeg glemte å dobbeltsjekke at buret til den eldste hunden her hjemme var lukket igjen................... :no::hmm::sint_01::sint_01::sint_01:

Eldste? Ikke yngste? Det hadde jo vært litt mer forståelig i såfall :huh:

Akkurat nå, SFX skrev:

All medfølelse! Jeg henta bilen i dag, og sånt koster jo aldri 199,90...

Vi har vært ute i sola en god stund - hundene har kost seg i snø og gjørme, jeg har fylt bilen med papp, søppel og drit som skal på fyllinga i morgen. Jeg fikk ikke plass til alt jeg vil kvitte meg med, får se om jeg klarer å skvise bedre i morgen :P Det er ikke papirinnsamling her i bygda, og jeg er altfor indoktrinert på å sortere. Så da blir det en tur på fyllinga i ny og ne.

Nuh er det Pepsipause i sofaen, så får jeg se hva jeg finner på etterpå. Jeg må forsøke å lage en prioritert liste, framfor å virre rundt og gjøre litt overalt slik at ingenting egentlig blir gjort...

 

Nei nå får jeg igjen for at jeg så mange ganger har blitt positiv overrasket av prisene der.  Pust med magen, ting ordner seg og alt det der. Jorda det gjør jo det, jeg er bare litt i overkant hysterisk når det kommer til å holder kontroll på økonomien.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har peiling på om discovery har nettbasert streamingtjeneste? Jeg har googla meg i hel tidligere, men husker ikke helt hva jeg kom frem til. :P 
Er noen program de har som jeg synes er så kjekke, og så er det så kjipt når man misser en episode eller det kun går repriser osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakk akkurat bussen til jobb, skikkelig treg dag på jobb, mistet bussen min på vei hjem igjen... Da var det egentlig ganske godt å hente Nico, sette i ørepropper og gå en lang tur. Helt til Nico bestemte seg for å være idiot og ha et stort behov for å gå i veien, istedet for fortauet hvor det hadde vært plass til 10 av han i bredden. Slikt hadde ikke jeg tålmodighet til i dag, så da ble det kortkort bånd resten av veien til vi var hjemme :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Rocket skrev:

Noen som har peiling på om discovery har nettbasert streamingtjeneste? Jeg har googla meg i hel tidligere, men husker ikke helt hva jeg kom frem til. :P 
Er noen program de har som jeg synes er så kjekke, og så er det så kjipt når man misser en episode eller det kun går repriser osv. 

http://www.dplay.se/kanaler/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mokken skrev:

Eldste? Ikke yngste? Det hadde jo vært litt mer forståelig i såfall :huh:

 

Eldste jah! Passe irritert, jeg er egentlig så sliten fra før av uten at jeg trenger sånne utskeielser å måtte ta meg av også :P Men greit nok, nå har jeg lært og buret hennes skal fra nå av ALLTID ha en karabinkrok på.

Skal jeg støvsuge og vaske over gulvene her hjemme, mens jeg venter på T :heart: Egentlig så har det vært en fin dag, frem til komme hjem opplevelsen :P Har klippt meg idag, Spiste lunsj ute med T, så sjekket vi og øremerket nyfødt kalv som hadde blitt stengt inne med mamman sin, så ute i solen. Ungene la seg begge to uten problemer.. Skal drikke opp kaffen min, før jeg setter igang med gulvene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, WelshenNemi skrev:

Lurer jeg på hvor jeg skal gå tur.. snø og bratt de fleste plasser som ikke er asfalt.. og asfalttrakking er kjedelig :|

Samme opplegget her og jeg er møkk lei av de få turene vi har å velge mellom. Sorry altså, men vestlandet er ikke for meg :P Vakkert her, DET er det, men så mye utilgjengelig natur da gitt :sleep:

Båndtvangen har dessuten startet for Felix sin del. Hjorten trekker ned fra fjellet til bare områder og sånt synes whippser er ekstremt spennende. Han er blitt fæl på jakt de siste årene den der, og jeg sverger på at jeg aldri skal ha hund med heftig jaktinstinkt igjen, noen gang, ever! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tonje skrev:

Samme opplegget her og jeg er møkk lei av de få turene vi har å velge mellom. Sorry altså, men vestlandet er ikke for meg :P Vakkert her, DET er det, men så mye utilgjengelig natur da gitt :sleep:

Båndtvangen har dessuten startet for Felix sin del. Hjorten trekker ned fra fjellet til bare områder og sånt synes whippser er ekstremt spennende. Han er blitt fæl på jakt de siste årene den der, og jeg sverger på at jeg aldri skal ha hund med heftig jaktinstinkt igjen, noen gang, ever! 

Er det vanlig at whippsene er så på mtp jaktinnstinkt? Trodde de hovedsaklig jaktet på syn/dyr som løper? 
Er det sånn at han stikker etter spor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

Ah, sprøyter.. Det orker ikke jeg, da tar jeg heller piller! All respekt til han for å orke det! 

Kvalmestillende kan være et alternativ om han er skikkelig ille, jeg fikk det da jeg lå på Ullevål, men da fikk jeg jo litt høyere dose cellegift enn jeg skal stå på nå. Det var supereffektivt i hvert fall! Om han får, kanskje jeg kan be om og da :lol: Ikke noe spesielt merke med te nei, bare sånn jeg kjøper i butikken. Jeg er ikke så glad i grønn te alene, derfor vil jeg ha den med sitron eller mint. Men jeg veit som sagt ikke om det faktisk er kvalmedempende (jeg tror ikke det), men i hodet mitt funker det, og hodet mitt overstyrer kroppens reaksjoner ganske ofte - både positivt og negativt det :lol: Av kjeks spiser jeg bare vanlig Ritz, og jeg syns det er bedre hvis jeg spiser litt "hele tiden", fremfor å bli sulten i mellom måltidene. 

Det er noe herk altså, jeg skal jo begynne igjen nå, og må planlegge hvilken ukedag jeg kan ta det i forhold til når det passer best å være kvalm. Så jeg skal ta min første dose på to år i morgen, da har jeg frem til søndag å komme meg på, det bør fader meg holde! Han har min fulle medfølelse! 

Tror helt ærlig ikke han fikk tilbud om piller som alternativ, dersom han ikke fikk til å sette sprøytene selv så måtte han på legekontoret en gang i uka :o  Skal ikke nevne for han at det finnes piller :aww:

Jeg syns hvertfall han kan høre om å få affipran eller noe sånt, de er ikke speseielt skumle. Men han er østerdøl da, så om 10 år kanskje :lol: 

Nevnte det du har sagt og han skulle gjerne prøve te  og sånt, men om kvelden så funka en bestemt type fisherman friend veldig godt :lol: Flere som er litt rare. :aww: 

Du har min fulle medfølelse du og! :hug: Håper det virker like bra på deg som på han på det den skal virke på da i det minste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, maysofie skrev:

Bikkja hennes er enda værre enn Keo...

Hele tonen i meldingene hennes viste hva hun egentlig tenkte, de var ganske skarpe, det var over hodet ikke hyggelig ment. Jeg fikk etter svaret mitt melding tilbake at hun syntes jeg var dum som avlivet Bonnie, og at jeg var av 'de dærre bruk og kast-menneskene' hun hatet, så hun håpet virkelig jeg beholdt Keo, hvis ikke så skulle hun ha han og jeg ble meldt til Mattilsynet, ferdig snakka. Jeg liker å tro at jeg tenker det beste om folk, at hun bare er utdelt med litt skjeive sosiale antenner, men det var ingenting hyggelig ved disse meldingene.


Takk til alle som har strekt seg ut :hug:
Jeg ble bare så frustert, for det er virkelig et sårt tema for min del. At fremmede mennesker kan lange ut og kritisere slik som ble gjort, gjorde ikke situasjonen bedre. Hun fikk et stramt svar hva jeg mente om fremtreden, deretter slettet fra vennelista. Nå håper jeg bare folk som eventuelt sitter med slike tanker bare holder det for seg selv.

skikkelig sjarmtroll det der :o  :hug: 

1 time siden, Tricolor skrev:

Denne ingefærteen var ikke så skarp i smaken som den jeg har prøvd til nå. Problemet er at jeg har ikke tailandsk tastatur på mobilen så da får jeg ikke forklart hvilken som smakte mildest?☕

:lol: !! Skal tusle innom helsekosten nestegang og se hva de har :ahappy: 

 

Muh, trykket meg inn på stormberg for å se etter parkdress til snuppa, hun har bare vinterdresser, og da kom det popup med 30% eller no sånt om man meldte seg på nyhetsbrevet - men den forsvant før jeg fikk meldt meg på... Meldte meg på på vanlig måte, men ikke fått noe mail om rabatt :( Jeg vil ha 30%!  Sendt dem mail og spurt da, så får forhåpentligvis rabatten likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den omvendte u-en som dere snakker om, eller  μ , uttales my, og betyr mikro i SI-systemet.  μg betyr altså mikrogram, som igjen betyr en milliondels gram. Et milligram er til sammenligning en tusendels gram. 

Jeg går selv på d-vitamin, to sånne 20  μg-piller om dagen, på streng beskjed fra legen. Jeg ble et nytt og bedre menneske. :D

Nå har vi fått satt opp sofa i nyleilighet, Kuro har innviet terrassen ved å bjeffe på en fugl, og vi har drukket vår første øl der.

Og jeg skal på jobbintervju på en ungdomsskole i Asker på fredag. Dette blir bra. :D 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rocket skrev:

Er det vanlig at whippsene er så på mtp jaktinnstinkt? Trodde de hovedsaklig jaktet på syn/dyr som løper? 
Er det sånn at han stikker etter spor? 

Det er veldig varierende jaktinstinkt på de, men de fleste har det jo i større eller mindre grad. De jakter hovedsaklig ved hjelp av synet, men ferske spor følges av Felix hvertfall. Så når det er såpass mye vilt i marka så er det gode sjanser for at han stikker avgårde. 

Blaze har jo også jaktinstinkt, men det er en helt annen type. Han setter etter ting han ser, men han stopper fort fordi det ikke er spennende. En whippet har en annen intensitet, samt at de er avlet for å nedlegge byttet selv. Dessuten er de kjappe. De tar nok ikke igjen friske dyr i terrenget, men et skadd dyr med whippet i hælene? Grøss...

Jeg er bare så lei av å være nervøs for å ha han løs, enten det er for vilt eller katter. Gidder ikke det der flere ganger, så han blir min siste whippet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...pakker jeg for å flytte hjem til meg selv igjen. Badet vårt er ferdig! :D Det eneste som mangler er en ny kurs til stekeovnen som elektrikeren skal legge opp for oss, og den skal vi klare oss uten en dag :) Dette blir deilig! Og badet ble såå fint! :D

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skal lese mye før øya detter ut, men det var ikke langt unna idag kjente jeg :| 

Jaja, avreagere med å redigere valpebilder er fint. Håper vi finner en fin deleier til hun frøkna her, så jeg kan få meg en tredjedel i henne :wub: Tror hun blir kul, sånn som hun virker allerede nå. Førstemann til alt. Måtte fange henne i lufta 2 sek. senere. 3 uker og 2 dager, liksom :P 
12828358_10156628469020641_8280146927089

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pratet med oppdretter i telefonen om MH og kennelhelg, gleder meg masse allerede selv om det er i juni. Liker oppdretteren min -  i løpet av en 30 min samtale har vi diskutert hundetrening, innvandring, tiggere, vår, sportrening, matlaging, vasking, Breivik, camping osv osv :P Morsom dame :D 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rocket skrev:

Er det vanlig at whippsene er så på mtp jaktinnstinkt? Trodde de hovedsaklig jaktet på syn/dyr som løper? 
Er det sånn at han stikker etter spor? 

Jeg har ei som mente å finne den korrekte bæsjeplassen var viktigere enn å jakte på den høna de to andre hundene holdt på med, og så har jeg ei som trenger klart press og argusøyne i skogen hvis det er mye spennende der.. Så det er litt forskjell på individene kan man si.. 

Ho ene mi har til og med jaktet på kviger, i mørket, alene.. Så hun er ikke direkte småredd av seg heller :P 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12. mars 2016 at 11:09 PM, Line skrev:

Det begynner å bli tungt å være Smule, og enda er det over to uker til termin...

12809584_10153533382506985_3010578442524

image.thumb.jpg.e879c531c900c6d89cf76e55

:teehe: 

 

20 timer siden, maysofie skrev:

Dette blir sikkert dobbelpost, men jeg er lettere sjokkert, og vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette...

I dag bestemte jeg meg for at resten av verden kunne få offisielt vite at Lyn er min, så jeg la ut en introduksjon på sosiale media. Like etterpå fikk jeg en melding fra en bekjent, typ hundefolk man aldri riktig har møtt og omgås.

I korte trekk spurte hun om jeg nå hadde tenkt å avlive Keo, eller rettere sagt ta livet av Keo. Fordi hun husket at jeg har skrevet litt om våre vansker (spesielt her inne på sonen) og Keos lille tikkende bombe, og det var hva jeg gjorde forrige gang jeg fikk meg ny hund, jeg avlivde den første, den aggressive. Hun spurte om å overta Keo, han kunne få et godt liv hos henne, de skulle oppsøke adferdsspesialist så "blir han så bra så", det var kanskje best slik. Alt dette uten at jeg har fått svart engang.

Åååh, jeg vet jeg har tatt noen feile svinger med Keo og hund generelt. Men jeg elsker den hunden over alt på jord, selv med våre tidvise problemer og viten at han er litt utenom det vanlige, men vi jobber og trives. Det kunne ikke falle meg inn å skulle omplassere eller avlive han, og derfor ha en 'erstatningshund'. Jeg var kanskje ikke en perfekt hundeeier for Bonnie heller, men er det det inntrykket folk sitter med om meg, at jeg kaster og erstatter så aner jeg ikke hva jeg skal gjøre eller si! Jeg vet godt at jeg er litt ung, dum og naiv, men jeg prøver jo så best jeg kan med det jeg har og lærer på veien :( 

Herrefred! Ikke ta det til deg. Ut i fra det jeg har fått ned meg bryr du deg virkelig om hundene dine, og du jobber med det dere har av problemer. Synes du virker til å være ei veldig oppegående og reflektert jente jeg, langt i fra hva hun har fått for seg iallefall.. :hug: 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...