Gå til innhold
Hundesonen.no

Kom i form 2016


MonicaT
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Noen dager..... 

I dag løp jeg årets første 5km i ett, uten noen gåing   Etter den tyngste bakken tok jeg et par steg, da hadde jeg puls på 195 og følte jeg skulle dø, men tok fatt i meg selv og fortsatte å løpe

Topptur på meg i dag. 2,5 km rett opp og belønninga var en helt utrolig utsikt. Førde er ikke så aller verst snøfritt og i oppholdsvær   Bilde fra samme turen i fjor;

Posted Images

50 minutter siden, Mirai skrev:

Løp 4x4-intervaller i varmen i går, veldig fornøyd med egen innsats og at jeg kom meg ut i det hele tatt! Varme og sol er ikke min favoritt til løping.. 

Så bra! Jeg ble overrasket både på lørdag og mandag hvor greit det gikk å løpe i varmen :) Men løp steady da, og ikke intervall :lol: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, HeleneFS skrev:

Gikk ut å løp i dag formiddag. 5 km på 30,55 min (6,11 min/km)! Målet er under 30 :D. Neste gang kanskje.... Jeg merker jeg blir demotivert når jeg kommer på slutten av løypen, når jeg vet slutten er rundt 2 svinger så dør jeg litt inni meg, det er litt kjipt at jeg ikke får ekstra motivasjon til å sprinte inn. Normale mennesker gjør sikkert det, men jeg er en typisk "quit'er", så jeg synes de første og siste hundre meterne av en løpetur absolutt er de verste.

Løp med gj.puls på 180, er det normalt? Pulsklokken min sier jeg ligger på maks så og si hele veien.

Gj. hastighet 9,7 km/t.

 

 

Jeg ligger ofte med snitt på rundt 90 % (182 ca) når jeg jogger alene med hundene. Etterhvert når formen blir bedre ut i sesongen løper jeg like hardt, bare fortere. :P Gjør det du trives med. Tyner du deg sånn kommer formen raskt! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper ikke med pulsklokke da, orker ikke sånn reim. Men ved "langdistanse" løper jeg på intensitet rett over snakkenivå (kan kun svare med korte ord om noen snakker til meg). På intervaller presser jeg meg maks, syns det er relativt enkelt å motovere meg til intervaller. Lengre distanser syns jeg er drepen, sååå ufattelig kjedelig, syns det er mye vanskeligere å motivere meg til det...

Dere som løper så tett oppunder makspuls, hvor ligger dere på denne skalaen sånn ca? :)

Borg-skala_A4-format.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper ikke med pulsklokke da, orker ikke sånn reim. Men ved "langdistanse" løper jeg på intensitet rett over snakkenivå (kan kun svare med korte ord om noen snakker til meg). På intervaller presser jeg meg maks, syns det er relativt enkelt å motovere meg til intervaller. Lengre distanser syns jeg er drepen, sååå ufattelig kjedelig, syns det er mye vanskeligere å motivere meg til det...

Dere som løper så tett oppunder makspuls, hvor ligger dere på denne skalaen sånn ca? [emoji4]

Borg-skala_A4-format.jpg

Vil tippe en 17-18... Du vet at det finnes plusklokker som måler pulsen i håndleddet? De er så og si like bra som de med bånd. Aktkvitetsklokker med puls i hånda er ikke like nøyaktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Elisabeth00 skrev:

Jeg løper ikke med pulsklokke da, orker ikke sånn reim. Men ved "langdistanse" løper jeg på intensitet rett over snakkenivå (kan kun svare med korte ord om noen snakker til meg). På intervaller presser jeg meg maks, syns det er relativt enkelt å motovere meg til intervaller. Lengre distanser syns jeg er drepen, sååå ufattelig kjedelig, syns det er mye vanskeligere å motivere meg til det...

Dere som løper så tett oppunder makspuls, hvor ligger dere på denne skalaen sånn ca? :)

Borg-skala_A4-format.jpg

Jeg har en liten løpeøkt på gymmet de fleste gangene jeg er der. Det er mest en oppvarming, slik at jeg kan tøye ut skikkelig etterpå (jeg danser, så jobber med å komme i spagat). Da startet jeg med å gå på høyt tempo, bytter fort over til lett jogging, så bytter jeg til å gå med stigning, tilbake til lett jogging uten stigning. Holder på slik gjennom en hel sang på kanskje 3-4 min. Deretter jogger jeg fort, også sprinter jeg i noen få sekunder, tilbake til rask jogging, og sprint i noen sekunder. Fortsetter slik gjennom en hel sang på ca 5 min. Jeg har målt pulsen min på løpemaskinen når jeg er ferdig med økten, og den ligger stort sett alltid rundt 185. Jeg har aldri prøvd å snakke, men jeg har min tvil om at jeg kunne fått det til innimellom på sprintingen på slutten, for da føler jeg meg av og til på 18-20. Men på den raske joggingen ligger jeg sikkert på 15-17. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ramlet litt av igjen da sambo jobber overtid hver dag og da blir det ikk noe særlig med trening. Er hjemme alene med barn. Kunne trent inne, men sklidd litt ut. Merker at når frøkna har sovnet så er jeg sliten og sofaen frister.
Snart helg og da blir det turer med barn og hund. Neste uke er samb hjemme til vanlig tid, så da kan jeg prøve  jogging/tur på kvelden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MonicaT skrev:

Har ramlet litt av igjen da sambo jobber overtid hver dag og da blir det ikk noe særlig med trening. Er hjemme alene med barn. Kunne trent inne, men sklidd litt ut. Merker at når frøkna har sovnet så er jeg sliten og sofaen frister.
Snart helg og da blir det turer med barn og hund. Neste uke er samb hjemme til vanlig tid, så da kan jeg prøve  jogging/tur på kvelden.

 

 

Kjenner meg veldig igjen! Det er ikke før nå at jeg føler jeg har tid og overskudd, man blir veldig gjennomsliten av være tilstede med barna.

Men får du gått noe tur med henne? Evt bære henne litt turen? Da får du jo ekstra trening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er helsegevinsten noe av det viktigste. Jeg merker at når jeg ikke er i aktivitet blir jeg dårlig (altså, fysisk dårlig, kvalm, vondt i magen, hodepine osv..), mens når jeg er i regelmessig aktivitet litt ut over det å bare å tur, så holder jeg meg over lengre perioder. For meg er dette veldig viktig. Og så er det viktig å få bedre utholdenhet enn det jeg har hatt, slik at jeg og bikkja kan bli gode i agility, blant annet :)

For meg er tallet på vekta uvesentlig. Jeg vet ikke hva jeg veier (jeg vet sånn ca., altså med en 10-15 kg margin), og jeg vil heller ikke vite det, for jeg er redd jeg kan finne på å bli litt vel fiksert på det, og det er ikke sunt for meg. Jeg måler heller på hvor "fast i fisken" jeg er, og hvordan klærne sitter og om jeg må kjøpe nye klær fordi de gamle har blitt for store :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Mirai skrev:

Hva tenker dere om helsegevinst av trening og aktivitet, da? Er det med i bildet, eller er det mest å bli sprek/vekt som er største motivasjon for treningen? :) 

Det ene utelukker ikke det andre, for min del. Jeg føler meg så mye bedre psykisk av å være i aktivitet og føle at kroppen fungerer, og blir tilsvarende dårligere psykisk av å føle at jeg er tung, dvask og slapp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Mirai skrev:

Hva tenker dere om helsegevinst av trening og aktivitet, da? Er det med i bildet, eller er det mest å bli sprek/vekt som er største motivasjon for treningen? :) 

Helsegevinsten er absolutt det viktigste her. Det inkluderer jo å komme i form/bli sprekere da, for meg henger det sammen med helsa. Vekta blåser jeg i sånn sett, det er bare et tall, men å ORKE å henge med en aktiv soon to be 3 åring, få mindre smerter og plager, pga sykdom osv er det absolutt viktigste. Unngå livstilssykdommer, og kanskje holde helsa noen år lenger ved trening enn uten er absolutt verdt det. 

 

Selvbildet mitt kommer ikke til å endre seg drastisk med +-20 kg, desverre. Men helsa kommer garantert til å nyte godt av det, om jeg tar ting rolig og pent og ikke ødelegger meg på veien da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mirai skrev:

Hva tenker dere om helsegevinst av trening og aktivitet, da? Er det med i bildet, eller er det mest å bli sprek/vekt som er største motivasjon for treningen? :) 

Helsegevinst og god form er for meg to sider av samme sak. Jeg er fornøyd med kroppen min som den er (nå som jeg ikke er undervektig lenger), så det er utelukkende ønsket om bedre helse/form som driver meg. Økt energi, bedre humør, bedre psyke, bedre fungerende kropp, +++ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at flere sier det. Jeg får inntrykk av at veldig mange trener kun for prestasjon eller kroppsfasong, og lurer på hvor lenge motivasjonen for det varer! Med mindre man konkurrerer og er toppidrettsutøver, da. :D

Tok en tur/fartslek med Mirai nå, det ble 10km! Brukte to timer :) . Det var mye deiligere enn jeg hadde trodd. God blanding av gåing og løping, fikk prøvd nye stier og skogsveier i området rundt her. Perfekt vær! Litt varmt langs veien, men fantastisk inni skogen. 
Tror jeg dropper bootcamp i kveld. Spilte fotballkamp i går også. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, mushi skrev:

Vil tippe en 17-18... Du vet at det finnes plusklokker som måler pulsen i håndleddet? De er så og si like bra som de med bånd. Aktkvitetsklokker med puls i hånda er ikke like nøyaktige.

Det visste jeg ikke, skal sjekke det ut :)

Jeg ligger stort sett på 16 og innimellom 15 og 17 på ikke-intervall (løper i skog så er kupert), og 18-20 på intervall. Usikker på om jeg egentlig har behov for pulsklokke, samtid kunne det nok kanskje vært en ekstra motivasjon de dagene det går litt tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulsklokkens hovedfunksjon for meg er at den fungerer som brems :P . Jeg får veldig raskt høy puls, type 95% og det ER jo ikke noe poeng å ligge oppi der over lengre tid uten en plan... det føles grusomt og jeg kan få bedre utbytte av mer strukturert enn å løpe med hjertet i halsen hele veien. Så da fungerer klokken fint ved at jeg kan se at "åja, nå har jeg 82-90% og det holder i massevis". 

Bruker den ikke til vanlig jogging foreløpig, bare intervaller. Brukte den mye til alt tidligere, men det var mest for å se pulsen og ikke for å strukturere øktene sånn som jeg prøver på nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mirai skrev:

Hva tenker dere om helsegevinst av trening og aktivitet, da? Er det med i bildet, eller er det mest å bli sprek/vekt som er største motivasjon for treningen? :) 

For meg er det å bli sprek/få god kondis en del av å ha god helse :) Men jeg har begynt å akseptere at jeg aldri kommer til å bli noen sprinter, og det har endret mye i positiv retning. Det er plutselig en annen motivasjon for løping,  og det er helt greit å løpe i mitt tempo. Jeg har andre mål. 

 

Pulsklokke hjalp meg mye tidligere på å bli kjent med kroppen, hvor lenge jeg kan ligge i de forskjellige sonene, og hvordan de forskjellige sonene faktisk kjennes ut på kroppen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig ikke jeg har så veldig behov for det i forhold til treningsverdi. Har god kontroll på intensitet, hvordan det kjennes ut på kroppen og hvor mye jeg faktisk kan presse meg. Samtid er jeg litt nysgjerrig på hva jeg faktisk ligger på og hadde vært greit å ha en treningsklokke så jeg slipper å ha med mobilen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mirai skrev:

Hva tenker dere om helsegevinst av trening og aktivitet, da? Er det med i bildet, eller er det mest å bli sprek/vekt som er største motivasjon for treningen? :) 

Helsegevinst er en veldig høy prioritet her, mye fordi jeg er fri for ryggplager når jeg trener aktivt, vekta "driter" jeg i, men jeg vil ha en sunn fett prosent slik at kroppen ikke får unødvendig belastning.

Også må jeg innrømme at jeg nok syntes prestasjon betyr endel, det å øke vektene er utrolig kult. Utseende er en velkommen bonus ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten utblåsning..... Jeg er så f..... lei løse retrievere på tur.... Er det så vanskelig for eiere å kalle inn hunden når de ser det kommer løpende en annen med hunder i kort bånd og man selv har hund som ikke klarer å la andre hunder være i fred?? Gjøres ikke et forsøk en gang... 

I dag var det en svær labrador hann som kom virkelig byksende mot oss fra lang avstand og lot oss ikke være i fred selv om både jeg og Penny gav klar beskjed... Eier beklaget ikke en gang og svarte ikke da jeg gav beskjed om at han måtte ha hunde i bånd om han ikke har kontroll på den (jeg vet at det også er generell båndtvang nå).

Det er så irriterende fordi hundene mine blir stressede av det. Merker at det påvirker dem ved neste passering selv om vi da møter hunder i bånd, da blir det litt trøblete fremfor at de bare løper rett forbi. I tillegg ødelegger det mitt intervall, i dag måtte jeg stoppe på 3 min og vente et minutt før eier fikk kontroll på hunden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry dobbel. Men siste par treninger har jeg følt at jeg går tom for energi sånn ganske plutselig ut i halve programmet. Spiser frokost før jeg trener, men har ikke med meg drikke ut. Prøve å ta med meg sportsdrikk ut? Eller mer frokost/mat før?  

Jeg har vært halvsyk siste uken (allergi og bihulene), så det er muligens bare derfor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Elisabeth00 skrev:

Sorry dobbel. Men siste par treninger har jeg følt at jeg går tom for energi sånn ganske plutselig ut i halve programmet. Spiser frokost før jeg trener, men har ikke med meg drikke ut. Prøve å ta med meg sportsdrikk ut? Eller mer frokost/mat før?  

Jeg har vært halvsyk siste uken (allergi og bihulene), så det er muligens bare derfor? 

Det kan jo, som du påpeker, være både dårlig dagsform (pga sykdom) og lite/feil mat. Allergi hjelper ikke akkurat med energinivåene heller! 
Jeg har prøvd de siste to ukene å fokusere på karbohydrater både dagen før og selve dagen jeg har kamp/skal løpe intervaller, og begynner å få ting til å stemme. Det er jo ikke nødvendigvis bare det siste måltidet før trening som gir deg det du trenger, men det har jeg inntrykk av at du vet :) . Det kan hende det kan fungere for deg å fylle glykogen(karbohydrat)lagrene i kroppen dagen før, eks. med litt økt mengde karbohydrater i lunsj/middag? Hvis du trener etter frokost kan du jo også drikke saft til maten, hvis du skal ut og løpe relativt kort tid etterpå. 

Jeg mener at det ikke bør være nødvendig for "vanlige folk" å ha med seg ekstra energi ut på en vanlig løpetur eller intervaller, da kan man først prøve å fikse maten rundt treningen. Det finnes jo noen som klarer å løpe seg tomme på ekstremt harde og korte intervaller, men har ikke inntrykk av at det er så vanlig for mosjonister (oss). 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...