Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016


soelvd
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Martine skrev:

Har vært på legevakten, og jeg blir så oppgitt. Var 26 stk foran oss da vi kom, og etter over en time hadde de bare tatt inn 5 stk. Hun som registrerte tok ikke tempen eller noe. Etter nesten halvannen time hvor han kun hadde sovet på fanget mitt, og begynte å få rykninger sa jeg ifra om at det ikke var aktuelt å vente lenger. De målte tempen i øret hans som var 40,3... Fikk komme inn til legen som kun så kjapt i ørene og halsen, og lyttet i kanskje to sek foran og bak. Tok crp, hvor E sin var 29(hun er bedre enn hun var), og L sin var på 5. "Virusinfeksjon" sa legen. Greit det, men han er DÅRLIG sa jeg. "Vi får ikke gjort noe med det" svarte han... Gjett hvem som kommer til å henge over sengen hans i natt, og ringe inn til jobben med en gang det er noe... 

Det tar gjerne minst 4 timer før CRP blir korrekt hvis han nylig har blitt såpass dårlig.. Bare så du vet det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

24 minutter siden, Krutsi skrev:

Det tar gjerne minst 4 timer før CRP blir korrekt hvis han nylig har blitt såpass dårlig.. Bare så du vet det :) 

Han ble dårlig i dag tidlig. Veldig akutt også.. Ganske sikker på at den stiger altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Martine skrev:

Han ble dårlig i dag tidlig. Veldig akutt også.. Ganske sikker på at den stiger altså.

Greit å ta en tur til fastlegen i morgen da evt.. 

men det er nok noe som går.. flere i barnehagen her har vært hjemme fordi de plutselig har fått høy feber..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Krutsi skrev:

Greit å ta en tur til fastlegen i morgen da evt.. 

men det er nok noe som går.. flere i barnehagen her har vært hjemme fordi de plutselig har fått høy feber..

Ja, kommer nok til å gjøre det om han ikke er bedre. Han har hatt høy feber flere ganger før, så er ikke det som er problemet... Han har helt ekstremt dårlig allmenntilstand. Har ikke spist eller drukket noe i dag, og heller ikke smilt. Det gjør han omtrent hele tiden ellers, uansett hva. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Martine skrev:

Ja, kommer nok til å gjøre det om han ikke er bedre. Han har hatt høy feber flere ganger før, så er ikke det som er problemet... Han har helt ekstremt dårlig allmenntilstand. Har ikke spist eller drukket noe i dag, og heller ikke smilt. Det gjør han omtrent hele tiden ellers, uansett hva. 

Uff :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Martine skrev:

Ja, kommer nok til å gjøre det om han ikke er bedre. Han har hatt høy feber flere ganger før, så er ikke det som er problemet... Han har helt ekstremt dårlig allmenntilstand. Har ikke spist eller drukket noe i dag, og heller ikke smilt. Det gjør han omtrent hele tiden ellers, uansett hva. 

:hug: Håper han føler seg bedre snart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Raksha skrev:

:hug: Håper han føler seg bedre snart. 

Takk :hug: Er ikke så gøy når du føler du sitter med mer kunnskap enn legen heller. Klar til å ringe inn til jobben når som helst :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Martine skrev:

Takk :hug: Er ikke så gøy når du føler du sitter med mer kunnskap enn legen heller. Klar til å ringe inn til jobben når som helst :P 

Gjør det. Eller dra til legevakta på nytt? Kanskje snakke med en annen lege? Syns ikke dette høres noe greit ut :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Wednesday skrev:

Gjør det. Eller dra til legevakta på nytt? Kanskje snakke med en annen lege? Syns ikke dette høres noe greit ut :(

Vil aller helst snakke med barnelege, for det er så lett å overse symptomer på barn. De kompenserer veldig. Får være nattevakt i natt, så får jeg se... Ser ut til at tempen har gått ned litt nå 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Martine skrev:

Vil aller helst snakke med barnelege, for det er så lett å overse symptomer på barn. De kompenserer veldig. Får være nattevakt i natt, så får jeg se... Ser ut til at tempen har gått ned litt nå 

Skjønner. Uff, bra tempen går ned. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig går det bedre, men han sover fortsatt. Kjennes ikke så varm ut, og tempen er lavere, men så ligger han i kun bleie og har ingenting over seg. Håper virkelig han holder seg sånn, og at han er seg selv når han våkner... Vekket han en gang i natt, da gråt han, og ville bare sove igjen. Ikke så vanskelig å vekke, selv om han var veldig trøtt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært på dagskurs på riksen. Veldig deilig å være i gang med denne bøtteballeten, og være sammen med andre foreldre med spaltebarn på samme alder gjorde også godt, ble litt mer normalt på en måte :)

kirurgene som skal opperere han sa også på han, og fikk vite at første del av leppelukkinga blir om 8 uker alt. Skrekkblandet glede det der. I første omgang lukkes ikke leppa helt, men de syr den sammen over kjeven som stikker ut, for å prøve å tøye leppa mest mulig og skyve kjeven lenger inn, da blir det vistnok bedre resultat og lettere helingsprosess. 

Da er vi liksom i gang, det er litt deilig å ha noe litt konkret å forholde seg til i all usikkerheten rundt når og hvordan av både leppa og hoftene.

Lille tøffingen vår :heart: 

 

 

  • Like 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Krilo Herregud, han er dritsøt. Den sveisen altså. :lol: Går alt fortsatt greit i hverdagen? Operasjon ja... Kan ikke engang tenke meg den gledegruegreia dere sikkert står i. Husk å ta masse bilder av ham før operasjonen da. Han kommer jo til å bli like fin etterpå, men det er rart med det likevel, det blir liksom starten på et hadet nesten. Det blir sikkert fint å ha noe å se tilbake til også, som alle milepæler man når sammen med ungene sine. Begynnelse og slutt samtidig liksom. :heart:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Mari skrev:

@Krilo Herregud, han er dritsøt. Den sveisen altså. :lol: Går alt fortsatt greit i hverdagen? Operasjon ja... Kan ikke engang tenke meg den gledegruegreia dere sikkert står i. Husk å ta masse bilder av ham før operasjonen da. Han kommer jo til å bli like fin etterpå, men det er rart med det likevel, det blir liksom starten på et hadet nesten. Det blir sikkert fint å ha noe å se tilbake til også, som alle milepæler man når sammen med ungene sine. Begynnelse og slutt samtidig liksom. :heart:

 

 

Takk, han er sikkelig sveisen ja :lol: absolutt alle kommenterer det :P 

joda, går stort sett greit, noen dager er litt tøffere enn andre, kjenner jeg er sliten psykisk nå. Har vært så mye siden han ble født. Men etter neste uke er det noen uker til neste runde på sykehus, det skal bli godt med litt pause fra sykehus, sjekker og kontroller :) 

vi tar mye bilder av han ja, planen er å lage album til han med før og etter bilder og bilder fra operasjonstiden og sånn, skal vist være lettere for barna og gå igjenom følelses prosessen selv om de kan se tilbake på det på den måten og at vi er flinke til å snakke om det og sånn.

blir nok veldig rart å se han uten spalten ja, selvom vi gleder oss til den blir lukket for da blir han jo "normal" så er vi så vant til den og den er jo han, uten den hadde han jo ikke vært vår lille tøffe H :) 

men det er tøft ja, det skal jeg ikke stikke under en stol. Og snart får vi henvisning til riksen angående hoftene hans så da starter jo det også etterhvert... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ozzy skrev:

Herlighet så søt han er! Kul sveis,  men de øynene altså. :)

Er det slik at den dekker for nesa hans? Eller har han frie luftveier? 

Takk :D 

den sitter ikke helt inntil, dekker litt mer på hans høyre side, men er åpent :) ikke det at det har så mye å si da det er åpent hele veien i ganen, så han puster med munnen. For å si det sånn, jeg sover godt på natta for jeg hører hele tiden han puste/ snorke :P med storesøstra tok det kjempe lang tid før jeg klarte å sove godt på natta :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krilo skrev:

Takk :D 

den sitter ikke helt inntil, dekker litt mer på hans høyre side, men er åpent :) ikke det at det har så mye å si da det er åpent hele veien i ganen, så han puster med munnen. For å si det sånn, jeg sover godt på natta for jeg hører hele tiden han puste/ snorke :P med storesøstra tok det kjempe lang tid før jeg klarte å sove godt på natta :P 

Skjønner! :)   søt er han ihvertfall! Skjønner godt du er sliten, håper dere får slappet av og kost dere litt i jula :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ozzy skrev:

Skjønner! :)   søt er han ihvertfall! Skjønner godt du er sliten, håper dere får slappet av og kost dere litt i jula :)

Takk :) 

vi slapper av og koser oss masse altså, blir bare litt mye noen dager, særlig sånne dager hvor vi er på sjekker av det ene eller andre, så satser på at jule bare blir kos siden vi da har noen uker "fri" :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen med hoftebarn ala pute og hele opplegget her?

Vi fikk for noen uker siden vite at min samboer har HD som må opereres i løpet av våren. Da begge slet med hoftene da vi var små (begge ble sjekket, jeg brukte pute en liten stund), og nå med hans operasjon, tenker jeg jo det er greit å forberede seg på at vi med en kommende etterkommer vil måtte ta en del forhåndsregler. HD ligger i både min og mannens familie, dessverre. 

Ellers går dette IVF forsøket skikkelig ræva kjenner jeg. Første kontroll på fredag etter 10 dager på sprøyter viste ingen egg (niks og nada) og igjen idag, etter 15 dager med økt dose siden fredag, ingenting. Nå har de doblet dosen i forhold til startdosen som jeg hadde fra dag 1-9, og det kjenner jeg er litt skummelt med tanke på overstimulering osv. Jeg har høy AMH (eggreserver på 130) og er i øverste risikogruppe tydeligvis for overstimulering. Hm. Blir spennende å se hva som har skjedd innen mandag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Absolute Entertainer

vi har hoftebarn nå. Hoftene hans er helt ute av ledd så her vil ikle pute/skinne behandling virke før de har fått hoftene på plass igjen, så han her skal i strekk behandling (lenket til en seng i en uke hvor de legger på tyngre vekter for hver dag for å tøye hoftene) så skal de prøve å få de på plass i narkose ned uten operasjon, går ikke det må de åpne opp å gjøre det i stedet, så må han ha gips i noen mnd før han skal ha skinner i noen mnd. Så her vil denne prosessen ta minst 1 år. Og vi får ikke kommet i gang med det før han er rundt 6 mnd heller siden de ikke starter behandlingen før det. 

Men dette er sjelden feil, de fleste klarer seg med putebehandling fra start.

vi har ikke hoftefeil på noen sider av familien, det ble oppdaget at de kneppet på legesjekken før vi dro hjem fra barsel og fikk da time til ultralyd. Dere vil nok få time til ultralyd uansett etter sjekken siden dere har det i familien. 

Om de ikke skulle finne noe på ultralyden ville jeg nok uansett passet på å bært mye i sjal eller god bæresele, det er veldig bra for hoftene om man gjør det riktig, og veldig mange med putebarn tar av puta og bærer mye i stedet for at ungen ligger med pute i vogn osv :) og ikke løfte og dra i bena ved stell og klesskift. Og svømming er veldig bra for hoftene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Krilo skrev:

@Absolute Entertainer

vi har hoftebarn nå. Hoftene hans er helt ute av ledd så her vil ikle pute/skinne behandling virke før de har fått hoftene på plass igjen, så han her skal i strekk behandling (lenket til en seng i en uke hvor de legger på tyngre vekter for hver dag for å tøye hoftene) så skal de prøve å få de på plass i narkose ned uten operasjon, går ikke det må de åpne opp å gjøre det i stedet, så må han ha gips i noen mnd før han skal ha skinner i noen mnd. Så her vil denne prosessen ta minst 1 år. Og vi får ikke kommet i gang med det før han er rundt 6 mnd heller siden de ikke starter behandlingen før det. 

Men dette er sjelden feil, de fleste klarer seg med putebehandling fra start.

vi har ikke hoftefeil på noen sider av familien, det ble oppdaget at de kneppet på legesjekken før vi dro hjem fra barsel og fikk da time til ultralyd. Dere vil nok få time til ultralyd uansett etter sjekken siden dere har det i familien. 

Om de ikke skulle finne noe på ultralyden ville jeg nok uansett passet på å bært mye i sjal eller god bæresele, det er veldig bra for hoftene om man gjør det riktig, og veldig mange med putebarn tar av puta og bærer mye i stedet for at ungen ligger med pute i vogn osv :) og ikke løfte og dra i bena ved stell og klesskift. Og svømming er veldig bra for hoftene :) 

Takk for god info :) Høres ikke helt godt ut alt han skal gjennom, lille gutten deres.. Men små barn glemmer heldigvis raskt og mye er nok verre for dere enn for han heldigvis :hug:

Blir UL uansett ja, med tanke på kommende far. Han har såpass sterke smerter i hoftene at han må bruke sterke smertestillende og har begrenset bruk av kroppen, om man kan si det sånn. Verst av alt her er at det er en tydelig svikt i helsevesenet som er grunnen til at han først i en alder av 25 blir behandlet. Så skal stå på krava, heller pute noen måneder om de er i tvil enn ikke. Brukte selv pute noen måneder før de tok ny sjekk og friskmeldte mine. Men benstillingen min skulle nok ha hatt godt av lengre bruk da jeg fort får vondt i hoftene og beina ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...