Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016


soelvd
 Share

Recommended Posts

Og siden kontrollen igår gikk fint og alt så ut som det skulle så ble det halvert dose spray og sprøyter fra idag av :D 

Kontroll neste fredag, trolig uttak om under 2 uker! 

Og gynekologen igår.. Huff, høres rart ut å si det man han var bare helskjønn. Gammel mann, men overraskende imøtekommende og virket oppriktig spent og interessert på våre vegne :) Godt å møte en sånn fyr etter alle de samlebånd-gynekologen jeg har hatt siste året...

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

3 timer siden, Krutsi skrev:

Hvorfor kan du ikke ha noe med kalvefødslene å gjøre? Har jeg ikke hørt noe om.. 

Veldig koselig faktisk :D og det matchende klær :lol: 

Småfe og storfe skal man helst holde seg helt unna fødslene. Hvis du søker opp "bønder venter barn" står det mer forklart der.  Er forøvrig ikke særlig forsvarlig uansett hos oss, å stå der med hvordan de står på utegang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Perfect Image skrev:

Småfe og storfe skal man helst holde seg helt unna fødslene. Hvis du søker opp "bønder venter barn" står det mer forklart der. 

Hmm.. Det har aldri vært praksis i de tilfellene jeg vet om i alle fall.. Vet om flere bønder som har tatt seg av lamming osv selv da de var gravid.. Unngikk kastetilfellene da.. 

Ser de blir ikke helt enig da.. for Animalia går ut med å anbefale at gravide skal bare unngå kastesituasjoner, og ellers bruke lange hansker og munnbind ved andre fødsler.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Hmm.. Det har aldri vært praksis i de tilfellene jeg vet om i alle fall.. Vet om flere bønder som har tatt seg av lamming osv selv da de var gravid.. Unngikk kastetilfellene da.. 

Ser de blir ikke helt enig da.. for Animalia går ut med å anbefale at gravide skal bare unngå kastesituasjoner, og ellers bruke lange hansker og munnbind ved andre fødsler.. 

Legen hadde fått den infoen fra helsedirektorate, med masse andre info så forholder meg til dem :)  Etter å ha nesten blitt sparket i magen ved fødselen forrige uke så kjenner jeg at det er ikke aktuelt uansett, risken vs konsekvensene er ikke verdt det for meg :) Jeg er ganske heldig, for jordmoren min driver også å skriver master om dette med landbruk og gravididtet, og hvor lite info og fagstoff det finnes av dette i Norge. Mye mer i feks finland :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Perfect Image skrev:

Legen hadde fått den infoen fra helsedirektorate, med masse andre info så forholder meg til dem :)  Etter å ha nesten blitt sparket i magen ved fødselen forrige uke så kjenner jeg at det er ikke aktuelt uansett, risken vs konsekvensene er ikke verdt det for meg :) Jeg er ganske heldig, for jordmoren min driver også å skriver master om dette med landbruk og gravididtet, og hvor lite info og fagstoff det finnes av dette i Norge. Mye mer i feks finland :)

Ingen intensjoner om å overprøve anbefalingene du har fått altså ;) jeg bare ble litt tatt på senga over hvor stor forskjell praksisen er.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde mye kasting i saueflokken en av gangene jeg var gravid. Og fikk beskjed av vår faste veterinær å holde meg borte fra sauejordmoryrket. Hvis det er toxoplasmose, så skal det være masse hvite prikker i etterbyrden.

Har forresten møtt et barn som var skadet av toxoplasmose i fosterlivet. Absolutt verdt å holde seg borte for å unngå risikoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Tricolor skrev:

Vi hadde mye kasting i saueflokken en av gangene jeg var gravid. Og fikk beskjed av vår faste veterinær å holde meg borte fra sauejordmoryrket. Hvis det er toxoplasmose, så skal det være masse hvite prikker i etterbyrden.

Har forresten møtt et barn som var skadet av toxoplasmose i fosterlivet. Absolutt verdt å holde seg borte for å unngå risikoen.

Jeg måtte ta over lammingen et år da hun med ansvar var gravid, med samme beskjed fra veterinæren og legen sin :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Krutsi skrev:

Ingen intensjoner om å overprøve anbefalingene du har fått altså ;) jeg bare ble litt tatt på senga over hvor stor forskjell praksisen er.. 

Ja, det er litt spesielt men jeg har skjønt at det skal bli større fokus på dette for å få klarere HMS rammer og rettigheter og gjøre det litt mer synlig.

7 minutter siden, Absolute Entertainer skrev:

Jeg måtte ta over lammingen et år da hun med ansvar var gravid, med samme beskjed fra veterinæren og legen sin :) 

Ja, legen og jordmor her var veldig klar ikke verdt risken. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor time, morro å få høre babyen :) Pappan blir så tydelig rørt hehe. Siste time før jul, neste blir i slutten av januar. Jordmoren har snakket litt med legen min, og jeg skal på laben der og ta blodprøver om to uker igjen, for å se om blodprosenten min er bedre. Litt tidlig å si noe om ferritinivået har steget noe på så kort tid, men den liker nå på 5 noe som er altfor lavt. Om det ikke blir noe bedring iløpet av de neste ukene så blir det å få det intravenøst men det det skjønte jeg de prøver å unngå og er siste løsning. Blodtrykket er litt høyere heldigvis :D (Vekten også, huff.) 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra!! Lillemor har ekstrem lydredsel og har nekta å være med i fjøset veldig lenge nå, fordi kjettingen på møkktrekket har hoppet litt og da smeller det. Endelig, i dag, etter mye lirking og luring, ingen tvang, men mye snørr og tårer, klarte jeg å få henne med meg inn i fjøset! Endelig! Det har sittet langt inne. Hun løp hylende ned på tunet flere ganger når hun trodde jeg skulle tvinge henne inn, jeg åpnet døra til tankrommet og da løp hun hylende ned og ropte på bestefar. Men hun kom opp og vi stod og så inn ene porten leeenge, mens jeg gikk ett og ett skritt nærmere og hun fikk både gå unna og gjemme seg bak meg. Hun venta ute mens jeg hilste på kyr. Så snakket vi om det og etterhvert så overvant nysgjerrigheten og lysta til å gi dem kraftfor, frykten. :D  Dette må vedlikeholdes, så i morgen skal vi ha lunsj på kontoret der oppe. :cheerleader:

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

L har begynt å kaste fra seg ting han vet han ikke får ta. Han kommer løpende mot oss med det i hendene mens han smiler, også kaster han det fra seg når vi ser på han og skal til å ta det. Har gått noen lykter og et par deler fra serviset til E :aww: (vi rydder unna som bare det, men han finner ting over alt). Nå er det bare å gjemme tlf etc så godt man kan :lol: 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med ventoline til små barn? Junior her har hostet i mange uker nå. Han ble bedre når han fikk penicillin mot halsbetennelse, men nå hoster han igjen :hmm: Våkner om natta og skriker og må ha paracet for å roe seg ned og sovne igjen. Var til legen i dag og fikk resept på ventoline mikstur. Håper det kan fikse hosten etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Krelise skrev:

Noen som har erfaring med ventoline til små barn? Junior her har hostet i mange uker nå. Han ble bedre når han fikk penicillin mot halsbetennelse, men nå hoster han igjen :hmm: Våkner om natta og skriker og må ha paracet for å roe seg ned og sovne igjen. Var til legen i dag og fikk resept på ventoline mikstur. Håper det kan fikse hosten etter hvert.

Ingen erfaring, men håper det hjelper!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MarieR skrev:

Hun er så søt hun der! Se det sjarmerende smilet da :) 

Jeg vurderer å ta med maja til Leos lekeland neste helg, noen trøndersoniser som har vært der? Verd turen? =) 

Har bare vært på den nye to ganger. Det er HUGE, hektisk og sykt mye støy. Ikke forvent at det bare er småbarn på småbarnsavdelingen, spesielt ikke på helg. (Det er så stort at folk ikke klarer å følge med at ungene sine holder seg unna) Synes kanskje det var litt bedre da det lå på Tiller, det var mer oversiktlig på en måte. Og færre barn. Da vi var på Lade første gangen måtte de stenge inngangen fordi det var fullt. For noen tilstander det var. Kan bare se for meg om det plutselig ble brann. 

Om du skal dra med Maja som er så lita ville jeg vært der når det åpner, ser for meg det er da det er flest av de minste og sannsynligvis litt roligere. 

Alt det sagt, H ELSKER det der og kunne sikkert dratt dit hver helg om han fikk bestemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Krelise skrev:

Noen som har erfaring med ventoline til små barn? Junior her har hostet i mange uker nå. Han ble bedre når han fikk penicillin mot halsbetennelse, men nå hoster han igjen :hmm: Våkner om natta og skriker og må ha paracet for å roe seg ned og sovne igjen. Var til legen i dag og fikk resept på ventoline mikstur. Håper det kan fikse hosten etter hvert.

H gikk mer eller mindre fast på både Ventoline og Flutide i et par år pga hoste. Er det noe spesielt du lurer på? Det fungerte greit nok, ikke magisk, og etterhvert vokste han det av seg. Han hostet hele året, egentlig fra han ble født, men det gikk ikke ut over aktivitetsnivå annet enn når han fikk vanlige sykdomsrunder. De gikk alltid rett på lungene. Men søvnen var tidvis urolig ja, det måtte vi bare stå i dessverre. H gikk på inhalator, ikke mikstur. Jeg vet ikke om det er sant, men jeg ser for meg inhalator er bedre da det går rett til problemets kjerne på en måte? Men legen har helt sikkert gode grunner til å velge mikstur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MarieR skrev:

Takk for svar, om det er så hektisk tror jeg vi venter til hun er litt eldre, evt. dra på en hverdag. Vil ikke risikere at hun blir usikker og overveldet. Dessuten hadde jeg blitt ekstremt sliten og stressa selv, hehe. :P 

Ja, det er temmelig hektisk der, ikke til å legge sjul på. Jeg husker ikke helt hvor gammel Maja er nå. H var på Leos på Tiller fra han var rundt året og syntes det var superstas, men da var småbarn litt mer skjermet og vi dro alltid tidlig. Man må bare se an ungen tror jeg. :)

Kanskje Hiv o Hoi på Sirkus er bedre? Det er iallfall mindre. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22. november 2016 at 8:25 PM, SiriEveline skrev:

Hurra for livlige Live!

Og stor klem, en slik beslutning som du har tatt om Zima er utrolig tung, alle gode tanker til dere!!

Tusen takk!

På 22. november 2016 at 9:29 PM, *Marianne* skrev:

Så fint å høre at ting går bra. Sånn rent bortsett fra at H ikke akkurat raser avgårde (men skulle gjerne) enda, så høres det veldig ut som vi har det her? 

Jeg har også måttet ta et sånt valg ift en firbent, og det er et forferdelig valg å ta, men samtidig et veldig klart valg i vår situasjon. Hos oss er vi veldig glade for at L bare har hyggelige minner med Linux, vi lot det ikke gå så langt at hun rakk å oppleve noe negativt. Vi har opplevd at hun har "sørget" en del over han, men har hatt mange gode samtaler med henne om alt rundt det og jeg tror at hun alltid kommer til å ha gode minner om han.

Uff, det er en skikkelig fæl del av det å ha hund. Men for en ro og harmoni vi har hatt i huset nå etterpå. Det var riktig avgjørelse, og vi kommer alltid til å være glade for de årene vi hadde sammen. Hvor gammel er H nå? 

På 22. november 2016 at 10:10 PM, Tricolor skrev:

Tankeoverføring. Satt akkuat og lurte på hvordan det går med dere:)

Så gøy! Vi har det bra! 

På 22. november 2016 at 10:21 PM, Marie skrev:

Aya: ❤

Takk! 

På 23. november 2016 at 1:50 PM, Perfect Image skrev:

Aya :heart:

Takk!

På 23. november 2016 at 9:31 PM, Absolute Entertainer skrev:

@Aya God klem tilbake ❤️ Ingen lett avgjørelse dere har tatt, men man kjenner sin egen hund best og er tøff som klarer å ta en slik beslutning :hug:

Takk snille ? 

 

Gaa, så utrolig frustrerende med barn som ikke spiser?? Hun har spist mindre og mindre den siste måneden, og nå er vi tilbake på nesten bare amming. Noe som egentlig ikke er nok for en energisk straks ni måneder gammel urokråke. Jeg vet man må puste med magen og tenke at det går over, meeen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hug: til  @Aya

 

Nå har vi gråtende bestemor i andre enden av huset. Lillemor nekter å bli med inn dit, hun syns bestemor er skummel og rar. (Hun beveger seg dårlig, snakker høyt og har litt morskt ansikt). Bonden fikk henne neeesten med seg, men inne i gangen der så bråombestemte hun seg og løp inn igjen hit. Bestemor blir kjempesåret og lei seg og har null forståelse for at det treåringer kan være slik. Jeg vet vel at løsningen er at jeg blir med inn dit hver eneste gang, men jeg orker ikke inn dit 5 kvelder i uka, så min løsning er at da får bestemor komme inn hit når savnet blir for stort. 

Bestemødre er kjempefrustrerende, for lillemor liker ingen av dem spesielt godt, og begge tar det som en personlig fornærmelse *sukk*  Hvordan i allverden løser vi slikt da? Bestefar og stebestefar skjønner at treåringer bare er slik og lar henne bestemme tempoet, men er visst fryktelig sårt for bestemødre :(  Og kjipt for oss, for vi vil jo gjerne at de skal ha glede av hverandre... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Aya skrev:

Tusen takk!

Uff, det er en skikkelig fæl del av det å ha hund. Men for en ro og harmoni vi har hatt i huset nå etterpå. Det var riktig avgjørelse, og vi kommer alltid til å være glade for de årene vi hadde sammen. Hvor gammel er H nå? 

Så gøy! Vi har det bra! 

Takk! 

Takk!

Takk snille ? 

 

Gaa, så utrolig frustrerende med barn som ikke spiser?? Hun har spist mindre og mindre den siste måneden, og nå er vi tilbake på nesten bare amming. Noe som egentlig ikke er nok for en energisk straks ni måneder gammel urokråke. Jeg vet man må puste med magen og tenke at det går over, meeen... 

Min sistefødte fikk kun morsmelk til hun var nesten 9 mndr. Bare smaksprøver innimellom. Vet at det er stressende når barn ikke spiser. Det strider vel imot alt av det morsinstinktet forteller oss. Men morsmelk er jo veldig bra. Så lenge du har det å tilby, får hun jo næring i seg.

Kanskje det er tenner på gang som gjør at det er ubehagelig å spise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tricolor skrev:

Min sistefødte fikk kun morsmelk til hun var nesten 9 mndr. Bare smaksprøver innimellom. Vet at det er stressende når barn ikke spiser. Det strider vel imot alt av det morsinstinktet forteller oss. Men morsmelk er jo veldig bra. Så lenge du har det å tilby, får hun jo næring i seg.

Kanskje det er tenner på gang som gjør at det er ubehagelig å spise?

Takk snille du. Jeg vet jo at det egentlig går bra - heldigvis at jeg kan amme henne, men det er som du sier, det strider liksom imot alt av instinkter. Motsatt blir jeg jo også dustete glad når hun spiser (ikke at det skjer nå for tiden). Det kan være tenner, sår hals, en periode som går over - eller en kombinasjon ... Eller ingen av delene. Selv om hun liker smaken vil hun ikke spise. Baaah. Men det blir garantert ikke bedre av at jeg stresser med det, så ut med puppen og puste med magen. 

 

Hvordan går det med dere Tricolor?

 

@Raksha - vi har samme greia med en skummel bestemor uten selvinnsikt. Jeg aner ikke hva man gjør med det... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Raksha skrev:

:hug: til  @Aya

 

Nå har vi gråtende bestemor i andre enden av huset. Lillemor nekter å bli med inn dit, hun syns bestemor er skummel og rar. (Hun beveger seg dårlig, snakker høyt og har litt morskt ansikt). Bonden fikk henne neeesten med seg, men inne i gangen der så bråombestemte hun seg og løp inn igjen hit. Bestemor blir kjempesåret og lei seg og har null forståelse for at det treåringer kan være slik. Jeg vet vel at løsningen er at jeg blir med inn dit hver eneste gang, men jeg orker ikke inn dit 5 kvelder i uka, så min løsning er at da får bestemor komme inn hit når savnet blir for stort. 

Bestemødre er kjempefrustrerende, for lillemor liker ingen av dem spesielt godt, og begge tar det som en personlig fornærmelse *sukk*  Hvordan i allverden løser vi slikt da? Bestefar og stebestefar skjønner at treåringer bare er slik og lar henne bestemme tempoet, men er visst fryktelig sårt for bestemødre :(  Og kjipt for oss, for vi vil jo gjerne at de skal ha glede av hverandre... 

Vi har begynt med å kjøpe inn bestikkelser som vi får besteforeldrene til å gi til barnet :whistle: 

Og mi er vist veldig billig, for hun har blitt litt mer positiv etter x antall Kinderegg, en prinsessekjole osv :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...