Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016


soelvd
 Share

Recommended Posts

  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

Akkurat nå, soelvd skrev:

Tror aldri jeg har hørt "på overtid" om noe annet enn dager etter termindato i alle fall :P 

Det er jo mye rart man går rundt og sier, men sjekket nå. Det er ikke overtid før etter 11 dager etter termin i følge Helsedirektoratet.

Så det er nok bare på folkemunne man kaller det over når man går over termindato. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, SiriEveline skrev:

Det er jo mye rart man går rundt og sier, men sjekket nå. Det er ikke overtid før etter 11 dager etter termin i følge Helsedirektoratet.

Så det er nok bare på folkemunne man kaller det over når man går over termindato. 

Det ble (blir?) jo operert med 40 +/- 2 uker svangerskap, og jeg ble fortalt det en gang av en fødselslege, som ikke ville sette meg igang, at jeg var "innenfor" da jeg var 42 uker. Heldigvis endret de dette like etter, fordi fødsel etter termindato gir økt risiko for at barnet dør.  Men ihvertfall, jeg gikk over termindato - begge gangene - og jordmødre og leger (bortsett den ene som altså ikke ville sette meg igang før etter 14 dager) kalte det for å være på "overtid" (av termindatoen), så jeg tror ikke det er bare på folkemunne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Helianthus skrev:

Det ble (blir?) jo operert med 40 +/- 2 uker svangerskap, og jeg ble fortalt det en gang av en fødselslege, som ikke ville sette meg igang, at jeg var "innenfor" da jeg var 42 uker. Heldigvis endret de dette like etter, fordi fødsel etter termindato gir økt risiko for at barnet dør.  Men ihvertfall, jeg gikk over termindato - begge gangene - og jordmødre og leger (bortsett den ene som altså ikke ville sette meg igang før etter 14 dager) kalte det for å være på "overtid" (av termindatoen), så jeg tror ikke det er bare på folkemunne.

 

Nei helsedirektoratet har vel ikke orden i sysakene sine de :P *spøk!*

Ser at man kaller det å gå over termin, men ikke overtid. Men samma det, bare jeg slipper å bli satt igang er jeg fornøyd for det var ikke gøy!

 

EDIT:
Det er vel ikke økt risiko for at barnet dør ved å føde normalt over termin!? Altså 7-9 dager. Hvis jeg tar feil vil jeg gjerne lese noe om det om du har noen gode artikler å vise til.

Endret av SiriEveline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, SiriEveline skrev:

Nei helsedirektoratet har vel ikke orden i sysakene sine de :P *spøk!*

Ser at man kaller det å gå over termin, men ikke overtid. Men samma det, bare jeg slipper å bli satt igang er jeg fornøyd for det var ikke gøy!

 

EDIT:
Det er vel ikke økt risiko for at barnet dør ved å føde normalt over termin!? Altså 7-9 dager. Hvis jeg tar feil vil jeg gjerne lese noe om det om du har noen gode artikler å vise til.

Jeg har dessverre ingen artikler utover denne jeg fant i et kjapt google-søk i sted: http://www.babyverden.no/Nyheter/Full-forvirring-om-fodsel-pa-overtid/ fra 2011.

Enig ang. igangssetting :( ! Men jeg håper det er en viss trøst at jeg ble satt igang første gangen på dag 15, mens den andre fødselen startet av seg selv på ca 6. dagen etter termindato (etter x strippinger og akupunkturer). Så jeg har troen på at du slipper igangsetting denne gangen! :) 

Jeg vet ikke helt, men jeg blir litt provosert av fødselsleger og andre fagpersoner som har en såpass lite ydmyk holdning til fødende. Det opplevdes så vanskelig og skremmende å gå over den magiske termindatoen, og jeg kan ikke tenke meg at all den redselen og vonde følelsene var noe bra for verken babyene eller min start som mor. Det opplevdes som et stort overtramp ved den første fødselen at jeg ikke hadde noe jeg skulle ha sagt og at det eneste legene var opptatt av var blodtrykk og hvordan babyen hadde det inne i livmoren. Heldigvis hadde jeg en mye bedre opplevelse andre gang, jordmødrene var så fine å prate med og jeg slapp de fæle legene ( :P ), men jeg var også fortsatt preget av den første fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tricolor skrev:

Går veien her. Ungene er voksne og i jobb/videregående. Savner babytiden når jeg leser her inne, men det er jammen godt når de står på egne bein også.

På hundefronten så har vi halvbror til Knotten din her, han er bare råkul. Og så har vi en hannhund til etter samme linjene. Tispen jeg hentet i Drammen fungerte ikke hos oss, hun ble for stri for oss. Så vi byttet med en mild hanne.

 

Ooh, så gøy med knottebror! Det er fine hunder det! Godt å høre at dere har det bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, SiriEveline said:

Nei helsedirektoratet har vel ikke orden i sysakene sine de :P *spøk!*

Ser at man kaller det å gå over termin, men ikke overtid. Men samma det, bare jeg slipper å bli satt igang er jeg fornøyd for det var ikke gøy!

 

EDIT:
Det er vel ikke økt risiko for at barnet dør ved å føde normalt over termin!? Altså 7-9 dager. Hvis jeg tar feil vil jeg gjerne lese noe om det om du har noen gode artikler å vise til.

Det er svært liten risiko for at barnet dør selv ved overtidig svangerskap, Det foreligger ingen dokumentasjon for at induksjon i svangerskapsuke 41 reduserer risikoen for perinatal død (intrauterin fosterdød + død 1.-7. levedøgn) sammenlignet med ekspekterende behandling. For svangerskapsuke ≥42 viser en metaanalyse redusert risiko for perinatal død ved induksjon. Det konkluderes imidlertid med at risikoen for fosterdød på overtid er meget liten og at kvinnen bør informeres om dette. De inkluderte RCT-studiene har svært varierende kvalitet, for få inkluderte til å besvare spørsmålet for sjelden alvorlige komplikasjoner (perinatal død) og belyser heller ikke sikkerhetsaspektet ved utstrakt bruk av induksjon (risiko for asfyksi). Det er ikke utenkelig at utstrakt bruk av induksjon på en betydelig del av populasjonen (bestående av friske graviditeter) vil kunne ha uheldige effekter. I Norge er risikoen for fosterdød hos overtidige meget liten.

Så med andre ord: der foreligger lite evidens for at det å gå overtid gir høyere dødelighet. Selv fikk jeg satt i gang en fødsel, der barnet fikk hjerneskader (asfyksi) sannsynligvis fordi fødselen var satt i gang med dertil spesielle rier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, enna skrev:

Det er svært liten risiko for at barnet dør selv ved overtidig svangerskap, Det foreligger ingen dokumentasjon for at induksjon i svangerskapsuke 41 reduserer risikoen for perinatal død (intrauterin fosterdød + død 1.-7. levedøgn) sammenlignet med ekspekterende behandling. For svangerskapsuke ≥42 viser en metaanalyse redusert risiko for perinatal død ved induksjon. Det konkluderes imidlertid med at risikoen for fosterdød på overtid er meget liten og at kvinnen bør informeres om dette. De inkluderte RCT-studiene har svært varierende kvalitet, for få inkluderte til å besvare spørsmålet for sjelden alvorlige komplikasjoner (perinatal død) og belyser heller ikke sikkerhetsaspektet ved utstrakt bruk av induksjon (risiko for asfyksi). Det er ikke utenkelig at utstrakt bruk av induksjon på en betydelig del av populasjonen (bestående av friske graviditeter) vil kunne ha uheldige effekter. I Norge er risikoen for fosterdød hos overtidige meget liten.

Så med andre ord: der foreligger lite evidens for at det å gå overtid gir høyere dødelighet. Selv fikk jeg satt i gang en fødsel, der barnet fikk hjerneskader (asfyksi) sannsynligvis fordi fødselen var satt i gang med dertil spesielle rier.

Selv om dødeligheten kanskje ikke er større, så er risikoen for komplikasjoner større. 

Fikk barnet ditt asfyksi pga igangsettelsen? Spesielle rier? Pga hormonene da? E hadde alvorlig asfyksi, men ikke pga igangsettelsen. 

Ble satt igangsatt begge gangene selv, og velger heller det enn å gå på overtid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Martine said:

Selv om dødeligheten kanskje ikke er større, så er risikoen for komplikasjoner større. 

 

Nei det er akkurat det man IKKE vet.
Mye antakelser også innefor medisinen som fag.

 

Jeg har gått overtid 4 svangerskap, kun ett ble igangsatt. De andre tre var helt komplikasjonsfrie fødsler. Samme med min svigerinne - hun gikk 3- 4 uker overtid samtlige svangerskap. Mye genetikk i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klem til @Aya

I morgen er J 2 mnd ❤ og plutselig har han blitt stor. tror han har strekt seg en del i lengden og alt fettet han legger på seg ser ut til å havne i ansiktet og ingen annen plass ? 

Koser oss å pludrer å smiler og trener på å ligge på magen(vi har vært litt sløve ver tidligere da han ikke likte det) og det begynner å hjelpe på. Før jeg vet order av det så fyker han vell rundt her på egen hånd ? tror det første fliret er rett rundt hjørnet også, og det gleder vi oss til. 

 

 

IMAG0413.jpg

IMAG0400.jpg

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg hadde blitt tvunget til igangsettelse meget mot min vilje, om ikke kroppen  (og sonen!) hadde reddet meg i siste time. Enda ultralyd og kontroller viste at alt var bra med både baby og meg. Syntes ikke det er riktig heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Tuva elsker egentlig balletten, nå går det også fint å levere. Men det strider meg i mot å ha henne på en aktivitet der man ikke får være med inn.. Samtidig er det også ganske strengt og nøye og fordommene mine tenker sitt om majoriteten av de andre barna/foreldrene :P Jeg kjenner liksom at jeg synes at små barn skal gå på sånne aktiviteter for å ha lek og moro, ikke for å bli pirket på til den store gullmedalje.. Men hun elsker det jo, bytter til ballettklær med en gang hun kommer hjem og danser overalt. What to do... Foreløpig går det jo an å si at det er slutt på balletten også finner hun seg nok i det, kanskje hun liker turn like godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, rosinbolle skrev:

Hvis ungen elsker det hadde jeg latt henne fortsette :) Hvis hun begynner å fortelle om ting hun opplever som ubehagelig hadde jeg tenkt meg om, men ikke hvis hun trives. 

Så søt han er, @Malamuten! :) Stor gutt! 

Det er det at jeg selv synes instruktøren har vært brå og ufin som nok er hovedgrunnen til at jeg lurer litt.. Hun er jo bare tre, snart fire. Men samtidig tar hun garantert ikke skade av et halvår til, antar jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, soelvd skrev:

Det er det at jeg selv synes instruktøren har vært brå og ufin som nok er hovedgrunnen til at jeg lurer litt.. Hun er jo bare tre, snart fire. Men samtidig tar hun garantert ikke skade av et halvår til, antar jeg :)

Vi er i litt samme situasjon med L ¨på allidrett. Der er det for så vidt ikke noe streng instruktør, men det er bare totalt kaos, mye unger som er veldig brå og brutale, og hun blir lett "overkjørt". Men mamma minnet meg på at det av og til kan hende at barn ser ting litt annerledes enn oss, og selv om vi ser bare kaos, så gleder hun seg til å dra dit hver gang, og selv om vi ser at hun nøler litt og kanskje er litt i sin egen verden sammen med noen andre jenter, så har hun stort sett alltid hatt det fint. Og selv om vi voksne må sitte (sånn halvvegs) på gangen, så går det faktisk enda bedre de gangene vi ikke sitter der inne. Så vi har latt henne fortsette inntil videre. Men jeg kjenner det blir godt med juleferie nå;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn må få erfare "den virkelige verden" også. Vi gjør dem en bjørnetjeneste om vi pakker dem inn i bomull. Jeg har alltid pushet ungene mine til å måtte takle en del situasjoner (og så prater vi om dem etterpå). De har blitt robuste barn/unge som tåler en trøkk og som takler at andre barn og voksne ikke bare er blide og enkle bestandig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, *Marianne* skrev:

Vi er i litt samme situasjon med L ¨på allidrett. Der er det for så vidt ikke noe streng instruktør, men det er bare totalt kaos, mye unger som er veldig brå og brutale, og hun blir lett "overkjørt". Men mamma minnet meg på at det av og til kan hende at barn ser ting litt annerledes enn oss, og selv om vi ser bare kaos, så gleder hun seg til å dra dit hver gang, og selv om vi ser at hun nøler litt og kanskje er litt i sin egen verden sammen med noen andre jenter, så har hun stort sett alltid hatt det fint. Og selv om vi voksne må sitte (sånn halvvegs) på gangen, så går det faktisk enda bedre de gangene vi ikke sitter der inne. Så vi har latt henne fortsette inntil videre. Men jeg kjenner det blir godt med juleferie nå;)

Jeg tror nok kanskje at Tuva opplever balletten som mye mer meningsfull enn jeg klarer se. Hun har alltid vært pirkete, detaljert, opptatt av at ting skal være sånn og slik. Kanskje det er derfor hun liker balletten. :) Og ja, juleferie blir godt :P 

1 time siden, enna skrev:

Barn må få erfare "den virkelige verden" også. Vi gjør dem en bjørnetjeneste om vi pakker dem inn i bomull. Jeg har alltid pushet ungene mine til å måtte takle en del situasjoner (og så prater vi om dem etterpå). De har blitt robuste barn/unge som tåler en trøkk og som takler at andre barn og voksne ikke bare er blide og enkle bestandig.

Det er vel her problemet mitt dukker opp. Siden vi ikke får være til stede og hun ikke er stor nok til å selv fortelle hva som skjer i enkelte situasjoner så er det jo også umulig å snakke om det etterpå, følge med, etc. Jeg synes overhode ikke jeg pakker ungen min inn i bomull, hun har heftig mange utfordringer på ny storeavdeling i barnehagen, en ny lillesøster å forholde seg til og at det generelt skjer mye med utviklingen hennes for tiden. Så selv om vi føler vi må vurdere om det egentlig er fornuftig med balletten synes jeg ikke det mangler på utfordringer i livet hennes ;-) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fillerya skrev:

Det er salg på mammaklær på Stormberg

@Soelvd Hvis hun gleder seg og liker ballett så godt, så gjør det vel ingenting at du ikke liker instruktøren. 

 

 

Det gjør ikke noe helt til hun er ufin mot min unge i alle fall :P Jeg tror nok vi prøver et halvt år til. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, soelvd skrev:

Det gjør ikke noe helt til hun er ufin mot min unge i alle fall :P Jeg tror nok vi prøver et halvt år til. :) 

Jeg tenker at om T ikke hadde likt instruktøren av diverse grunner så hadde hun sikkert ikke gledet seg så mye som hun tydeligvis gjør. Barn ser jo hvordan instruktøren er med de andre barna også, så det er jo mulig du bare har fått et litt feil inntrykk? 

De ansatte i bhg lurer på om L noen gang sitter i ro hjemme. Han gjør nemlig aldri det der :lol: Hjemme sitter han kun i ro om han har satt seg på en hund (han får ikke lov, men han gjør det om man snur ryggen til i to sek) :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...