Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Januar

Snøfrost
 Share

Recommended Posts

På 1/2/2016 at 8:24 PM, SFX skrev:

Takk! Jeg kunne jo servert den til iskaka i stad :D

Expand  

Det er faktisk mye godt du kan gjøre, feks "fylle" den med ost. Jeg syns det er ganske godt til vanlig dipp også jeg, på samme måte som med gulrot eller kålrot.

...har Murre mye å gjøre og mye og føre. Den har vært litt inaktiv i dag syns den :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 4.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg fikk 5 på eksamen!  5!    

Sonen, hils på Lyn!  

Møtte en rosa goldendoodle på tur i dag. Den hadde tygget hull i en tube med konditorfarge, og husets femten år gamle datter hadde tatt ham i dusjen for å få det av. Men det kom ikke av, det bare ble

Posted Images

På 1/2/2016 at 8:10 PM, Caroline skrev:

Samme er det på aussie. Alle vil ha tispe. Jeg skjønner det litt mer der, altså. Men sheltie som er en så ukomplisert rase, der ser jeg ikke helt hvorfor folk på død og liv skal ha tispe med mindre de har en flokk tisper fra før.

Expand  

Sendte en potensiell valpekjøper på besøk til Stompa fra førstekullet, da de ville sjekke noe allergi. Da fant de faktisk ut at, nei, det var egentlig ikke så farlig om det ble tispe eller hannhund! De hadde for seg at tispe er så mye enklere, men oppdaget jo at hannhunder er fine de også :D

..Skriver jeg CV...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/2/2016 at 8:20 PM, JeanetteH skrev:

Hører fortsatt Run :lol: 

Expand  

Du må ikke høre run når han sier fly :o 

Youtube er morsommere enn Narnia, så jeg har sett på Everything wrong with The Fellowship of The Ring in 7 minutes or less, og fniser :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/2/2016 at 8:10 PM, Caroline skrev:

Ja, hos meg sjæl! Haha. Nei seriøst. Har altfor mange på liste på tisper nå. Sikkert noen som faller fra, men jeg prioriterer meg selv først, og så folk jeg kjenner litt til :P Det nå nok fire tisper til før jeg får dekket behovet mitt og de jeg kjenner litt som ønsker seg. 

Samme er det på aussie. Alle vil ha tispe. Jeg skjønner det litt mer der, altså. Men sheltie som er en så ukomplisert rase, der ser jeg ikke helt hvorfor folk på død og liv skal ha tispe med mindre de har en flokk tisper fra før.

Expand  

Det kullet jeg står på liste til er det kun jeg som ønsker hannhund. Skjønner ikke hvorfor det er tispehysteri jeg? :P ut fra det jeg har skjønt er det svært lite forskjeller mellom kjønnene, så da skjønner jeg det liksom enda mindre.. Meen, da er jeg så godt som sikra valp iallefall :ahappy: 

-------

ligger på sofan og sløver med Taipa. Samboer er ute med Aron en tur, han har visst masse energi i dag! 

I går kom mamma nedover på besøk for helgen. Søster og samboeren kom også i går kveld og ble i natt, før de kjørte videre hjemover til seg. De har hatt enda en uke ferie siden vi dro fra mamma, heldige dem :P koselig å ha de alle her, første gangen de er her. Var innom jobb i dag så de fikk se litt, mens bikkjene løp løse og herja i snøen (løse i inngjerding så klart :P ).  Laga biffsnadder med fløtesaus og hjemmelaga fløtegratinerte poteter til middag, NAM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse dager er jeg så vanvittig glad for å ha en nervesterk hund. Raketter? Kunne ikke brydd seg mindre. Kunne sikkert gått tur med ham kl 12. (Det gjør jeg ikke dog, hadde siste luftings halv 8 og så ut i 2 tiden en gang igjen) Men det ligger jo litt i avlen også da, funker dårlig med skuddredd jaktbikkje liksom. 
Svigers sin derimot er såppass redd at han må dopes. :/ I år var det værre pga vinden og regnet (ca storm) tidligere på dagen, for det stresser ham også. Så han ble dopet allerede i 4-5 tiden, og det hang i mesteparten av dagen i går også. Kan ikke være greit å være så redd, og kjempe sånn imot dopet også, heldigvis så slår det godt nok inn til at han sover rundt midnatt. 

Godt nyttår alle sammen! Håper det blir et knall bra for alle! 

Jeg drømmer stadig vekk om en liten collietass, og det er så kjekt og se at det nærmer seg å kunne bli en realitet. :D Fremdeles snakk om år tipper jeg, men om bil og lappen går i orden i år og jeg får spart litt utenom så er det ikke umulig at 2017 blir året drømmen oppfylles, om Rocky fremdeles er i god form da. (Tenk da er han hele 11år! :o Herregud som tiden flyr! Er da bare et par år siden han var valpetass vel?) Spørs om det er forsvarlig overfor ham å skaffe valp da, men det får tiden vise. Bruker en del BOT på ham nå og det ser ut til å ha god effekt, er noen måneder siden forrige gang han var vondt også nå. 

Det ble også nyttårsgave på Rocky, sjangset på å handle et BOT "innomhustacke" (nettingdekken?) i 46cm i sverige i romjula, var halv pris ish på dem. Og det passet en del bedre enn fleeceteppet jeg har i 50cm. :) Var også mer passelig å ha inne ifht tykkelsen. Så da "pensjoneres" fleece teppet til bruk i bil eller andre kalde plasser. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/2/2016 at 8:10 PM, JeanetteH skrev:

:cry: 

kom forresten over en diskusjon om han sier "run you fools" eller "fly your fools". Var egentlig sikker på at det var run jeg, men tydeligvis dypt uenig på nett :P 

...ser jeg Kill Bill. Ferdig med "alle de andre". Og spiser hjemmelaget chili con carne. Trengte noe krydret etter å ha fylt meg til randen med julekaker *rap* 

Expand  

IMG_0622.JPG

• Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/2/2016 at 8:28 PM, 2ne skrev:

Du må ikke høre run når han sier fly :o 

Youtube er morsommere enn Narnia, så jeg har sett på Everything wrong with The Fellowship of The Ring in 7 minutes or less, og fniser :P 

Expand  

:lol::lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
  På 1/2/2016 at 8:32 PM, Monikawt skrev:

Det kullet jeg står på liste til er det kun jeg som ønsker hannhund. Skjønner ikke hvorfor det er tispehysteri jeg? :P ut fra det jeg har skjønt er det svært lite forskjeller mellom kjønnene, så da skjønner jeg det liksom enda mindre.. Meen, da er jeg så godt som sikra valp iallefall :ahappy: 

Expand  

Det skjønner ikke jeg heller. 
Mange sier at tisper er så mye enklere enn hanner på grunn av at de har løpetid bare 2 ganger i året, mens hanner er hysteriske hele året. 
Akkurat det har jeg erfart motsatt av. Eller... ikke at tisper har hatt løpetid oftere, men den ene tispa jeg har hatt i mitt hundeeierliv var skikkelig bitch under løpetid. Måtte gå langt fra folk og ikke i nærheten av andre hunder. Hu var sur... 

Hannene mine har snuset litt ekstra, og prøvd å markere oftere om det er noe i nærheten, men jeg lar dem aldri stoppe eller markere i tid og utid. Har de løfta på labben 2-3 ganger så bør blæra være tom altså hvis de har stått en stund. Enklere enn ei sur tispe uansett :P 

Lykke til med valpeplanene :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å komme hjem i går etter en hel uke hos svigers var jammen godt, altså! Flotte mennesker, for all del, og det hjalp en del at broren til Musikeren ikke var så mye hjemme :lol: Men deilig å komme hjem. I dag fikk jeg hentet pus, og nå er det bare ro og velstand i heimen. 

Kuro fikk trekke litt på en snowracer hos svigers, for der var det snø, gitt! Og han syntes det var  gøy, at nå må jeg rett og slett teste ut weight pulling. Det tror jeg jammen han hadde syntes var helt fantastisk, fy søren for en trekkvilje hos ham når det faktisk går fremover :P  

Kuro syntes også det var deilig å komme hjem:

1935425_10153470138304601_61270581932648

Slitsomt å måtte forholde seg til en brå, energisk og uforutsigbar 7-åring i en hel uke, gitt. I tillegg til å være konstant på jakt etter om ikke kattene kom frem og ville leke med ham denne gangen, da. :lol: 

• Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/2/2016 at 6:23 PM, Wachita skrev:

Nordhordaland :) 

Expand  

Den utstillingen er alltid så koselig :ahappy: Har dessverre jobbehelg da så her blir det pause til nkk Bg. Hvis ikke jeg bytter vakt. Kanskje....? :icon_confused:

Skjønner heller ikke dette "tispehysteriet". Etter 2 tisper og 3 hannhunder tror jeg at jeg foretrekker hannhunder. Med unntak av noen raser. :)

Gratulerer med dagen, @Line!   :flowers:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/2/2016 at 8:25 PM, JeanetteH skrev:

Det er faktisk mye godt du kan gjøre, feks "fylle" den med ost. Jeg syns det er ganske godt til vanlig dipp også jeg, på samme måte som med gulrot eller kålrot.

...har Murre mye å gjøre og mye og føre. Den har vært litt inaktiv i dag syns den :P 

Expand  

Men jeg liker dog ikke dip, eller rømme :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle kose meg med Harry Potter i kveld, men ps3 og TV nekter å snakke sammen (og vi har ikke noe annet i hus som skal spille blu-ray), så nå tror jeg alt fyker ut av vinduet snart :gaah: Ikke la hormonelle gravide være alene med tekniske duppeditter :sint_01::innocent::icon_redface:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/2/2016 at 8:20 PM, Cloudberry skrev:

Idag møtte vi forresten ei snål katte på tur. Hun kom mjauende og løpende da vi hadde rigga oss til ved en sånn benk med bord, hadde ikke sett mopsen da. Mopsen oppdager katten og hisser seg kraftig opp. Katten skvetter, tenker seg om i 5 sekunder før den fortsetter mot oss. Jeg personlig synes katter er både skumle og litt ekle, så jeg var sikker på at nå kommer den pinade etter mopsen. Løfter opp (!! :icon_redface:) hunden, og går mot samboeren min for å avlevere. Snur meg tilbake mot benken og vogna (med sovende baby i), og der står kattelørva oppå benken, og skraper liksom på der myggnettinga møter bagen. WTF? :| Jeg har jo på myggnettinga nettopp fordi jeg er smått paranoid for katter som skal snike oppi vogna, men jeg har aldri eeegentlig trodd at det skulle skje. Flytter vogna i ei faderlig fart, og velter katta av benken ved å bare ta opp sitteunderlaget vi har lagt der, som den hadde satt seg på. Den lunta rundt og holdt seg i området, brydde seg nada om mopsen :P 

Expand  

Sikkert en selskapssyk katt som har hunder hjemme. Jeg ser av og til at min Timo har veldig lite respekt for hunder, han er jo vant til å takle mine to. Det kan han komme til å angre på en vakker dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/2/2016 at 8:10 PM, JeanetteH skrev:

Og spiser hjemmelaget chili con carne. Trengte noe krydret etter å ha fylt meg til randen med julekaker *rap* 

Expand  

Jeg måtte dytte innpå en halv poste SørlandsChips da jeg kom hjem *dobbeltrap*. 

På 1/2/2016 at 8:20 PM, SFX skrev:

Og takk for tips, jeg tenker jeg forsøker å dytte stangselleri her og der i mat framover :D

Expand  

:|

På 1/2/2016 at 8:22 PM, JeanetteH skrev:

Stangselleri kan også kuttes opp og fryses. Så tar du opp en neve når du trenger til gryte/lapskaus e.l. :) 

Expand  

:|:o 

På 1/2/2016 at 8:22 PM, Ganzie skrev:

Og jeg vil ha tispe fordi jeg ikke makter bikkjer som pisser i pelsen sin:icon_redface: Skulle nok lett taklet en guttesheltie uten problemer, men potensialet for hannhundpiss i pelsen gir meg hetta:fear:

Expand  

Hmmm... det tenkte jeg litt på også.. Nå har jeg en tispe som tisser i pelsen sin... vurderer om jeg må sette opp pelsen der bak :aww: 

På 1/2/2016 at 8:24 PM, SFX skrev:

Takk! Jeg kunne jo servert den til iskaka i stad :D

Expand  

OMG OMG OMG :frantics:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/2/2016 at 8:50 PM, mokken skrev:

Den utstillingen er alltid så koselig :ahappy: Har dessverre jobbehelg da så her blir det pause til nkk Bg. Hvis ikke jeg bytter vakt. Kanskje....? :icon_confused:

Ettter 2 tisper og 3 hannhunder tror jeg at jeg foretrekker hannhunder. Med unntak av noen raser:)

Gratulerer med dagen, @Line!  :flowers:

Expand  

Hva tenker du om kelpie-hannhunder?

Jeg tror ikke jeg kommer til å ha noe annet enn hannhunder,i hvert fall ikke om det blir flere sheltier. Enkleste hannhunden jeg har vært borti mtp løpetid ol. Whippsen derimot...

Vi er kommet tilbake til Førde. Litt trist, og litt godt. Ble liksom litt tomt og stille nå som jeg har vært vant til å ha folk rundt meg hele tida de siste 10 dagene. 

Har fått pakkemld fra posten, men kan ikke komme på hva jeg har bestilt, så nå er jeg spent :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville egentlig ha tispe, siden Koda var så dust mot andre hanner (egentlig hunder generelt :P ). Men da jeg kom over kullet til Casper så var det bare hanner igjen, og jeg måtte bare ha med meg Casper hjem:wub: 

Ingen av mine hanner har vært et problem å ha i hus når nabotispene har løpetid. De er helt normal. Litt mer stresset ute hvis "hele nabolaget" har løpetid, men ikke noe som er problematisk. Er bare å snakke litt til dem. Ikke får de stå å ruse seg på tispeflekker heller. Og Koda kunne fint gå tur med tisper som hadde løpetid. Null problem når begge gikk i bånd. Casepr har ikke fått prøvd det enda, men regner med  det går fint. 

Har hatt tispe også, og der var jeg bare kjempe frustrert over alt blodet under løpetiden. Herlighet, som hun blødde :P Glad jeg slipper det. 

Det er positive og negative ting med begge kjønn :) 

Opplevde tispen jeg hadde som mer humørsyk og bitch enn hva Koda var. Casper er et eget kapittel, han er bare god :) Veldig unghund og litt teit nå, men det roer seg nok når han blir eldre.

Nå skal jeg ut å lufte den harkede hunden min. Må ringe dyrlegen på mandag. Litt redd for at han er veldig syk, eller holder på å bli veldig syk. Bekymret matmor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange grunner til å velge tispe

1. Snopp på magen, det funker ikke, jeg vil kose mage, ikke snopp.

2. Nesten alle mine hundevenner har hannhunder med samkjønnsaggressjon, det blir rett og slett lettere med tispe.

3. Hannhunder lukter betraktelig mer

4. Hannhunder har mer "kraftig" uttrykk, jeg liker feminine og nette tisper

5. Jeg vil muligens begynne å avle om jeg sitter med et individ som kan videreføre rasen på en god måte, man får ikke ha valper som hannhundeier...

Jeg tror meg og en hormonell tispe også ville vært i godt selskap av hverandre, vi kan relatere litt  :P hehehe!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/2/2016 at 8:56 PM, Aslan skrev:

Jeg skulle kose meg med Harry Potter i kveld, men ps3 og TV nekter å snakke sammen (og vi har ikke noe annet i hus som skal spille blu-ray), så nå tror jeg alt fyker ut av vinduet snart :gaah: Ikke la hormonelle gravide være alene med tekniske duppeditter :sint_01::innocent::icon_redface:

Expand  

Fikk tiiil!!!

"You're a wizard, Harry." :heart: 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri mer hanhund. Veeeldig enkelt. Må i såfall være en kastrert omplasseringshund som bare måååååååååå bo hos oss av en eller annen grunn. Jeg funker rett og slett bedre med tisper, har nå brukt tre hanhunder på å konstatere det. Jeg digger gutta mine, virkelig, men tisper er liksom hakket mer meg. 

Prøver å få varmen i huset, kaldt. Kasko sitter foran jøtulen, så tett innpå han kommer uten å brenne seg, og snur seg med gjevne mellomrom. :lol:  

Barnet er på vei i seng, mor har kakao i koppe for å varme seg litt før prosjekt "utpakking". Pakket ut en eske med "div" min mor har sendt med fra kjellern i stavanger - noen fine barndomsminner og litt stasj fra bestefar, og noe jeg ikke skjønner bæret av :lol: 

Veldig glad jeg insisterte på at vi skulle dra hjem i dag, så vi har en dag å hvilke ut på før hverdagen tar oss, dvs, barnet og bonden har, jeg skal jo strengt tatt "ingenting" før onsdag. Men de skal på jobb og barnehage på mandag (og mitt ingenting blir vel kaninstell, hestestell, hundeturer om værer er ok) matlaging, rydding, angripe kaoset oppe osv osv. så skal neppe kjede meg jeg heller). Men jeg får visst ikke kaste ut jula enda. Mannfolk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ny dag, ny hund. Det er vel greia med valp. I går var han plutselig kjempesint på meg for å ha nerver til å spise mat. All mat er nå hans mat, ifølge et nytt vedtak jeg ikke ble invitert med i noen forhandlinger eller beslutningsprosess om. Det viser seg at jeg ikke skulle ha noen behov for å spise lenger. Ufattelig frekt av meg å begå et sånt brudd på nye regler, så fikk meg en velfortjent skjennepreken. På gårsdagens tur ble jeg hoppet opp på så mange ganger, jeg brukte sikkert en time på å febrilsk søke internett etter klarsignal for å vaske membranjakke med vanlig vaskemiddel. No luck. Nikwax utilgjengelig på lørdag kveld, så ble pent nødt til å gå ut, midt under ridestevne med masse fremmede på tunet og rundtomkring på en søndag, iført The Jacket of Shame som flagget min latskap/udugelighet som hundefører. Den har så mange poteavtrykk, foran, bak, på armene og begge sidene, den kunne passert som kamofarget hadde den vært grønn. Kan angre på å ha kjøpt svart, eller ta meg sammen og begynne gi Ede mer tydelig kjipe konsekvenser for å hoppe opp, tenkte jeg. Det var kanskje nok å tenke på det, for i dag hoppet han opp færre enn fem ganger i løpet av over en time tur, og de få gangene han gjorde det bare forstod han at dette ble veldig feil fra måten jeg IKKE reagerte på, fordi jeg taust og med steinansikt samlet meg til en indre diskusjon med me, myself and I om hvordan jeg skulle reagere. Ga meg antakelig et ansiktsuttrykk og en utstråling Ede forstod at ikke var til å kødde med. Satte ikke potene på meg mer enn to ganger de første 10 min av turen, og bare avbrøt på tur opp de neste få gangene. Mutteren er sååå glad for å mestre den kommunikasjonen der i dag. Vi gikk oss også plutselig på et par turgåere han ikke viste noen interesse for å hilse på. Kjempelettelse, der jeg instantly fikk skuldrene under ørene, klar til å kaste meg på langlina for drakamp på livet, fordi jeg bare hadde tørrfor i lommene og han var ikke sulten. Impulsiv hilseiver har vært den største adferdsutfordringen hittil. Han elsker mennesker! Nå viste han ingen interesse verken for å oppsøke dem, eller gira på å innkassere godis for passering. Bare så på dem og spaserte nonchalant og ledig og avslappet forbi sammen med meg, med hengende langline, uten bestikkelser. Føltes som å score et fotballmål. Han er stadig ivrig på å komme fortere hjem når vi nærmer oss hva han oppfatter som eget territorium, hvor det virker som han er keen på å inspisere og kontrollere ASAP når han husker at vi har forlatt det ubevoktet, men på langt lavere stressnivå enn før. Kun noen få byks fremover, som han selv synes straffet seg med de ubehagelige rykkene i selen - det liker han ikke - så han korrigerer seg selv mot trekking og byks. Alt i alt, den nest beste turen vi har gått sammen til nå. Minus for å vimse for mye foran meg, type snublefelle. Usikker på om det går an å kommunisere til ham at det bare er ok å passere rett foran meg på god avstand. I min verden er det enkle det beste når det kommer til å lage regler for hunden. Å tillate ham å vimse rundt foran meg, bare ikke krysse min bane nærmere enn to meter foran, det er komplisert å kommunisere tydelig. Å bare tillate ham å bevege seg på siden og krysse bak meg på langline i øde områder er kjipt. Usikker på hvordan løse problemet med snublefella. Han har så liten radius, han gjør det ganske ofte, og det irriterer vettet av meg. Ikke usannsynlig at det fører til en skade. Trenger råd og tips og triks og hjelp med den der.  Å fotografere ham er stadig like vanskelig. Det er koselig at nærheten til meg overgår verdien av lønn for vel utført sitt, men det hadde vært fint om han kunne bli sittende sånn plutselig, ikke bare i hva han oppfatter som treningssessions Her klasket han ned i dekk for å vise at han kan bedre enn jeg ba ham om.. ..og her viser han hvilken lynkjapp innkalling han har. Kanskje ikke kjappere enn lynet, men han er kjappere enn lyden, ikke verst: Håndsignal for "Bli" og "Bli nå for **** sittende denne gangen!" ser ganske like ut, så lett å forstå at Ede tolket denne som: "Kom!" Det er en oppgitt og resignert hånd en ser synke til bakken i nok et skuffende nederlag: Å bli ***** sittende er noe vi trenger trene mer på i mer ulike situasjoner for å generalisere mer. Han er god på det innendørs, ikke bare hjemme. Sentralstasjonen, med masse lyder og folk og greier er ok med både sittende, liggende og stående mens jeg går ganske langt unna. Har dog store problemer utendørs, og ikke pga distraksjoner, men fordi han kommer til meg. Mulig vindpust er en trigger for minner om å bli forlatt for alltid alene sammen med nabo og storebror utenfor butikker. Antakelig.  Minne selv på å senke forventningene og jobbe med det som om det er nyinnlæring utendørs. 
    • Noen som har erfaring med et slikt silver shade dekken? Fungerer det?
    • Jeg er veldig glad i pinewood sine vester. Har også en fra Helsitar som jeg liker, men velger nok pinewood over helsitar oftere. Grunnen er at lommene på pinewood sine vester er mye større og rommer mer, så jeg får plass til masse godbiter, leker, bånd og halsbånd i lommene, spesielt baklomma. Vet ikke hvilken størrelse du bruker, men ser pinewood har alt fra XS-3XL. Hvis du er interessert, så vet jeg om en rabattkode hos pinewood på 30% rabatt, som jeg tror fortsatt er aktiv
    • Tiden begynner bli overmoden for å lære some type of nesearbeid. Forventningen var å bare mestre smellerbrettet smooth, som et grunnlag for forstå ID og utvide derfra til romsøk og områdesøk. Det gikk ikke heeeelt etter planen, da Ede heller vil spise det hjemmelagde brettet i papp, og blir sur og klager og protesterer om jeg insisterer på at han må lukte på boksene for å få godis fra hånden. Det har ligget på hylla en stund. Kanskje krype til korset og kjøpe et av metall allikevel, heller enn å smøre tålmodigheten og jobbe videre med det vi har. Gjensidig forsterkning av frustrasjon er ikke gøy å jobbe med.  Vi har gått på en smell med capturing og shaping også. Fått captured mye fint, som f.eks. kryping, men ikke mange nok ganger til å få noe på cue, og han har begynt drite i hva jeg ber om når det er godis fremme, for å heller tilby den adferden han selv tror er av høyest verdi, som dekk istedenfor sitt når jeg ber om sitt, og han er fortsatt fornærmet og protesterer mot å gjøre noe som helst om det ikke er godis fremme når jeg ber ham.  Jeg har også ødelagt treapporten. Baklengskjedet så fint fra utgangsstilling, levering, holde den, plukke den opp. Han var uinteressert i selve apporten, så jeg hypet den litt opp med å bare la han løpe på impuls når jeg kastet og kjørte full fest når han kom løpende tilbake med den. Resultat? Han tror den har så høy verdi nå, han vil IKKE lenger levere den fra seg. Den er mer langt mer verdifull enn kampeleker, pipeleker og kaninpels, som han villig leverer på første forespørsel uten å bølle. Den overgår de godbitene jeg prøver bytte den til meg med.  ..og han TYGGER på den. Legger seg til for å gnage på den etter å ha terget meg med en catch me if you can, som han synes er SÅ gøy med akkurat den apporten, ikke noe annet. Det er KUN den han gjør det med. Alt annet er han helt kewl med å levere fra seg. *facepalm* Flaks at vi har brukt en litt rar treapport, så har vi den generiske i reserve til å trene inn på nytt siden, etter en laaaang periode med bare metallapport, og kanskje også tungapport før vi prøver oss på en ny en av tre.  Her om dagen fikk vi besøk av en diger flokk gjess på gjennomfart. De satt utover to hele jorder. Ede hadde ikke oppdaget dem ennå da jeg satte ham ned for et bilde før det braket løs. Feil vinkel til å få med noe i nærheten av omfanget. De var spredt utover hele åkeren til venstre for bildet. Kjempestor flokk. Stille før stormen, tenkte jeg, og var bekymret for å skremme de opp og jage de slitne langveisfarende avgårde når vi nærmet oss. Kråkene klagde til oss om okkupasjonen av matfatet sitt og ville antagelig ha hjelp med akkurat det. De var opprørte. Endte som moralsk supporter på kråkenes side i den konflikten der da vi kom til Salmonella Street mellom jordene, hvor det var så bombardert med gåsebæsj.. Turen bortover den veien mellom de to okkuperte jordene minnet meg om denne.  https://youtu.be/5iTTNRE-njM?si=Wjg9Rwk2RomhfZlw   Ikke sett dem ennå, og stusser på hva den lukten er: Det lukter virkelig merkelig  Zoom inn mot den smale stripen av dem i bakgrunnen på øverste bildet: Det var en så massiv mengde av dem utenfor bildet, det var dumt å ikke ta et panorama oversiktsbilde til skrekk og advarsel mot å bringe hunder med interesse for andre dyrs ekskrementer til området når gjess trekker gjennom. Den smale stripen av de her er bare en liten gjeng outsidere fra main goose society. Godt vi ikke ser dem igjen før til høsten. Håper på bedre impulskontroll under lineføring til da, eller enda bedre: Matvett. 
    • Kan henge meg på anbefalingen om Collie, men vær nøye på valg av oppdretter og linjer. Det er ikke å stikke under en stol at det finnes mentale brister innad i rasen. En god collie derimot er en enormt kjekk hund å ha! Så gå seriøst inn og møt hunder i flere settinger og se hvordan de tar ting, eventuelt om de har en MH så er jo den fin å få sett om de har filmet den f.eks. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...