Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Desember


Guest Belgerpia
 Share

Recommended Posts

3 timer siden, JeanetteH skrev:

Jo vi har vel egentlig det :lol:  

Nemlig :aww: 

Sitat

Snuskedusk! Og WorkingKelpien :P 

Neeeeei. Hun er nok et lite gullefnutt, du må nok bare lære deg å leve med det :lol: 

Sitat

DET kan jeg kalle henne: LilleBlærenMin :lol: 

haha.. Da tenker jeg bare på Arnold til Ginny i HP :P 

3 timer siden, Stine skrev:

Staffen har nærmere 50% HD :P

Jeg så det når jeg sjekka nå :P Bare 29 % blir røntget, og av de 29 % har 45 % HD.. Men de plages sikkert ikke av det, de er jo så små :P 

2 timer siden, Siri skrev:

Ohhhhhhh... Post Nord-storyen tar ingen ende.... eller jo, nå får den kanskje en ende, får jeg håpe.... 
Jeg ventet jo på levering i går, men ingen dukket opp. I dag har jeg ringt. Og vært muggen... Jeg vet ikke om de lyver eller om det faktisk er andre sin feil, men nå påstår de at det ikke fantes noen kontaktinfo på meg på forsendelsen, ikke tlf nr og bare et fornavn... Men andressen var riktig, da, så de burde vel strengt tatt greie å finne ut av det like vel eller? Men nei, da blir det veldig vanskelig, tydeligvis. Så lurte jeg på om det var mulig å få levert varene her på jobb i stedet da, det var vel enklere å finne en adresse i by enn langt til skogs... Ja, det var helt greit, sa fyren i den andre enden, men da måtte han sette meg over til noen som kunne endre den leveringen. Så langt så vel..... og etter 10 min i telefonkø får jeg en utenlandsk dame på tråden. Der fikk jeg beskjed om at nei, om jeg skulle endre leveringsadresse, så måtte jeg ta det opp med avsenderen faktisk (at PN har en egen funksjon på nettsidene for endring av leveringsadresse har tydeligvis gått damen hus forbi)... men hun skulle nå da legge pakkene til levering hjem til meg på fredag... Jeg holder ikke pusten mens jeg venter.... :aww: 

Det var da veldig så vanskelig det skulle være å få levert ei pakke på godset da :o 

31 minutter siden, Pringlen skrev:

Nå vet ikke jeg hvordan det står til med de rasene, men der er det vel forekomster av grader som faktisk påvirker hundene?

Drever er den eneste av rasene under nhkf som har kuttet ut kravet til hd røntging. Sier de at rasen ikke har et problem med hd, så tror jeg faktisk på det. Dunker feks, HAR mye hd, og det øker, tross tiltak. der er det gjennomført en undersøkelse på hvorvidt hundene blir fysisk påvirket av graden (dette er hunder som gjør en ganske ekstrem jobb) og resultatet er at det gjør de ikke. De jager til de blir gamle med bokstaven sin.

Andre av støverrasene igjen har forsvinnende lite hd, fks hygen og halden. Men fortsetter å røntge alikevel, mest fordi "det bare er sånn". Har registrert at mange er litt gretne for det :P

Nå sjekket jeg sånn kjapt på Dogweb, bare ved å gå inn på en hund i en rase og se på resultat på avkom, for der står det gjennomsnittet for rasen de 10 siste årene - og da kommer dreveren litt bedre ut enn 71 % altså. Da er det faktisk 86,6 % fritt, og det er jo ikke så galt. At det ikke er 10 % som røntges en gang, gir vel ikke det aller beste grunnlaget for å si noe om rasen har problemer med hoftene eller ikke, men om vi går ut fra at de resterende 90 % fordeler seg omtrent likt (og det pleier jeg å gjøre :P ), så er det ikke et problem med HD på drever :) 

Bare fordi det er gøy, så sjekka jeg de andre rasene du nevner, dunker er det ca 30 % HD på, haldenstøver 20 % og hygen 14%. Til sammenligning så er det 26,9 % HD på schäfer normalhår - og da må vi vel bare innse at schäferen ikke kan dras frem som HD-verstingen i klassen lenger (og det må være utrolig hardt, for schäfere er jo noe vi alle veit er i hjelavla og usunne? :P ). Staffen er som Stine 45 % HD på, men det er aldri noen som drar frem staffer i HD-diskusjoner, merkelig nok. Det samme på mellompuddelen, der er det 31,3 % HD, men det er ikke et problem med HD på noen av disse rasene. Selvsagt :P

Til sammenligning, så er 95,7 % av alle groenendael som røntges fri for HD, og der er det faktisk 42,6 % som blir røntget (omtrent den samme prosentandelen som schäfere har). Tervueren er et hakk bedre, 96,1 % er fri, og 53,4 % røntges. 

Jeg er forøvrig litt usikker på om graden av HD sier aller mest om hvor plaget de er. Jeg veit om C-hofte-hunder som sliter med sine hofter, mens D og E-hofte hunder gjør ikke. Jeg veit dog om både D- og E-hofte-hunder som må avlives pga sine plager, men det veit jeg at noen C-hofte-hunder må  også. Men det er mer, basert på mellompuddel, belgerne, staff og schäfer-tallene, mer D- og E-hofter i rasene som godtar avl på hunder med HD, enn raser der det ikke er lov. På mellompuddel har f.eks 9,2 % av alle som røntges HD D eller E, staff så er samme tall 15,9 % (jeg fant ingen avlskrav på staff jeg, så jeg går ut fra at de ikke tar større hensyn til HD i avlen :P ) og schäfer 11,3 %. På belgerne er tallene 2,1 % på groenendael og 2,3 % på terv.. Det er kanskje noe å tenke på når man ikke syns at HD C er noe vi trenger å henge oss opp i? 

Men nå leste jeg en artikkel om at det er miljøet som utløser HD hos hund, ikke gener, så det er sikkert ikke noe stress. Det er bare sånn at i belgermiljøet, så er man mye flinkere til å fore og mosjonere sine valper riktig enn de er i staffe- og mellompuddel-miljøet, sikkert? Og noen oppdrettere har sikkert valpekjøpere som stadig gjør feil med foring og mosjonering av sine hunder, fordi de har mer HD på sine linjer enn andre..? Sånn uflaks a gitt.. 

Noen slapp på en 5'er *kremt* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Herregud!  Dere vet den eksamenskarakteren jeg fikk, som var midlertidig? Vel, jeg har fått den endelige: Jeg fikk A!!!!!!!!!!!

Jeg må legge det ut her også Min lille Nora er mestvinnende berner sennenhund tispe i Norge i 2015

Oh, forresten så sendte jeg inn dette bildet av Nora og meg til konkurransen "Jakten på kjæledyret" for noen uker siden, og i forige uke fikk jeg telefon om at jeg hadde fått andreplassen og vunnet 1

Posted Images

44 minutter siden, Pringlen skrev:

Mener du det er usannsynlig? Streifulv er det jo over alt snart...

Nei, det var bare litt morsomt at hun måtte presisere at hun ikke hadde drukket akevitt :Laugh:

8 minutter siden, 2ne skrev:

Nemlig :aww: 

Neeeeei. Hun er nok et lite gullefnutt, du må nok bare lære deg å leve med det :lol: 

haha.. Da tenker jeg bare på Arnold til Ginny i HP :P 

Jeg så det når jeg sjekka nå :P Bare 29 % blir røntget, og av de 29 % har 45 % HD.. Men de plages sikkert ikke av det, de er jo så små :P 

Det var da veldig så vanskelig det skulle være å få levert ei pakke på godset da :o 

Nå sjekket jeg sånn kjapt på Dogweb, bare ved å gå inn på en hund i en rase og se på resultat på avkom, for der står det gjennomsnittet for rasen de 10 siste årene - og da kommer dreveren litt bedre ut enn 71 % altså. Da er det faktisk 86,6 % fritt, og det er jo ikke så galt. At det ikke er 10 % som røntges en gang, gir vel ikke det aller beste grunnlaget for å si noe om rasen har problemer med hoftene eller ikke, men om vi går ut fra at de resterende 90 % fordeler seg omtrent likt (og det pleier jeg å gjøre :P ), så er det ikke et problem med HD på drever :) 

Bare fordi det er gøy, så sjekka jeg de andre rasene du nevner, dunker er det ca 30 % HD på, haldenstøver 20 % og hygen 14%. Til sammenligning så er det 26,9 % HD på schäfer normalhår - og da må vi vel bare innse at schäferen ikke kan dras frem som HD-verstingen i klassen lenger (og det må være utrolig hardt, for schäfere er jo noe vi alle veit er i hjelavla og usunne? :P ). Staffen er som Stine 45 % HD på, men det er aldri noen som drar frem staffer i HD-diskusjoner, merkelig nok. Det samme på mellompuddelen, der er det 31,3 % HD, men det er ikke et problem med HD på noen av disse rasene. Selvsagt :P

Til sammenligning, så er 95,7 % av alle groenendael som røntges fri for HD, og der er det faktisk 42,6 % som blir røntget (omtrent den samme prosentandelen som schäfere har). Tervueren er et hakk bedre, 96,1 % er fri, og 53,4 % røntges. 

Jeg er forøvrig litt usikker på om graden av HD sier aller mest om hvor plaget de er. Jeg veit om C-hofte-hunder som sliter med sine hofter, mens D og E-hofte hunder gjør ikke. Jeg veit dog om både D- og E-hofte-hunder som må avlives pga sine plager, men det veit jeg at noen C-hofte-hunder må  også. Men det er mer, basert på mellompuddel, belgerne, staff og schäfer-tallene, mer D- og E-hofter i rasene som godtar avl på hunder med HD, enn raser der det ikke er lov. På mellompuddel har f.eks 9,2 % av alle som røntges HD D eller E, staff så er samme tall 15,9 % (jeg fant ingen avlskrav på staff jeg, så jeg går ut fra at de ikke tar større hensyn til HD i avlen :P ) og schäfer 11,3 %. På belgerne er tallene 2,1 % på groenendael og 2,3 % på terv.. Det er kanskje noe å tenke på når man ikke syns at HD C er noe vi trenger å henge oss opp i? 

Men nå leste jeg en artikkel om at det er miljøet som utløser HD hos hund, ikke gener, så det er sikkert ikke noe stress. Det er bare sånn at i belgermiljøet, så er man mye flinkere til å fore og mosjonere sine valper riktig enn de er i staffe- og mellompuddel-miljøet, sikkert? Og noen oppdrettere har sikkert valpekjøpere som stadig gjør feil med foring og mosjonering av sine hunder, fordi de har mer HD på sine linjer enn andre..? Sånn uflaks a gitt.. 

Noen slapp på en 5'er *kremt* 

Selvfølgelig plages ikke staffen av HD, den er jo så liten og godt muskelsatt + at nesten all tyngden ligger foran :Laugh: For de som ikke skjønte det så var jeg ironisk :P  Og niks, null avlskrav når det kommer til det, her avler vi på alt bortsett fra E, både foran og bak.... Og ja, mange valpekjøpere som gjør feil når det kommer til mosjon, noen går tilogmed tur før hunden er 1 år :o Ikke rart det er mye HD da gitt :teehe:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi gått over forsikringsgrensa, 30 tusen er egentlig ikke så mye å være dekket for :| Heldigvis er alle julegaver kjøpt inn, så det blir jo jul.

Foten er blitt litt svart, så jeg frykter at vi må amputere, men vi gir ikke opp helt enda, laserbehandling hver eneste dag nå.

Mamma har kommet for å hjelpe, det er så godt å få hjelp til klesvask og matlaging. Ellers er det nedtelling til juleferie; 2 dager 2 timer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Dicte skrev:

Da har vi gått over forsikringsgrensa, 30 tusen er egentlig ikke så mye å være dekket for :| Heldigvis er alle julegaver kjøpt inn, så det blir jo jul.

Foten er blitt litt svart, så jeg frykter at vi må amputere, men vi gir ikke opp helt enda, laserbehandling hver eneste dag nå.

Mamma har kommet for å hjelpe, det er så godt å få hjelp til klesvask og matlaging. Ellers er det nedtelling til juleferie; 2 dager 2 timer!

Uffameg, krysser fingrene for at dere slipper å amputere! 

Akkurat nå bør jeg komme i gang med litt papirarbeid, men det sitter laaangt inne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det helt umulig å gå pent i båndet. En MÅ ligge og nitrekke hele veien. Slitsomt. Tror det følger rasen, for skjeldent jeg ser en breton gå pent frivillig (dvs ikke være under kommando). Jeg henger som et slips etter våre. Eneste gangen de kan gå pent er når vi går nedover, da må de gå bak. Kan ikke ha to villstyringer som trekker meg nedover, det må gå galt det.  
Skjønner at de vil fremover, men må man nitrekke sånn hele tiden. Helt tullinger, han ene er helt ram. Han skulle nok ønske han var trekkhund og virker som han går for NM gull på hver tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pippin&Symra skrev:

Mumtaz, hunden til sønnen min, pleier å gi folk en klem. Hun legger armene rundt halsen og presser panna si mot ansiktet. :wub:

Aw. Det er så koselig. Hadde flere sånne da jeg jobba på hundepensjonat. Og de hundene var alltid storpudler! (Ok, var bare to-tre stk :P). Vet ikke om det er vanlig for storpudler, men jeg fikk veldig lyst på en :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Dicte skrev:

Da har vi gått over forsikringsgrensa, 30 tusen er egentlig ikke så mye å være dekket for :| Heldigvis er alle julegaver kjøpt inn, så det blir jo jul.

Foten er blitt litt svart, så jeg frykter at vi må amputere, men vi gir ikke opp helt enda, laserbehandling hver eneste dag nå.

Mamma har kommet for å hjelpe, det er så godt å få hjelp til klesvask og matlaging. Ellers er det nedtelling til juleferie; 2 dager 2 timer!

Føler med deg!

Er som å lese vår historie, fra vår hund brakk beinet 23. desember i fjor!

 

Håper det går bra med henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, MonicaT skrev:

Her er det helt umulig å gå pent i båndet. En MÅ ligge og nitrekke hele veien. Slitsomt. Tror det følger rasen, for skjeldent jeg ser en breton gå pent frivillig (dvs ikke være under kommando). Jeg henger som et slips etter våre. Eneste gangen de kan gå pent er når vi går nedover, da må de gå bak. Kan ikke ha to villstyringer som trekker meg nedover, det må gå galt det.  
Skjønner at de vil fremover, men må man nitrekke sånn hele tiden. Helt tullinger, han ene er helt ram. Han skulle nok ønske han var trekkhund og virker som han går for NM gull på hver tur.

Pigg er også helt forferdelig... Han sier at han trener til Iditarod :P

PS moren min hadde en eldre venninne når jeg vokste opp, hun hadde breton. De het alltid Buster og dro henne med seg på tur. Møtte alltid en halsende Buster først og en liten gammel dame hengende i bånd etter :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, 2ne skrev:

Nemlig :aww: 

Neeeeei. Hun er nok et lite gullefnutt, du må nok bare lære deg å leve med det :lol: 

haha.. Da tenker jeg bare på Arnold til Ginny i HP :P 

Jeg så det når jeg sjekka nå :P Bare 29 % blir røntget, og av de 29 % har 45 % HD.. Men de plages sikkert ikke av det, de er jo så små :P 

Det var da veldig så vanskelig det skulle være å få levert ei pakke på godset da :o 

Nå sjekket jeg sånn kjapt på Dogweb, bare ved å gå inn på en hund i en rase og se på resultat på avkom, for der står det gjennomsnittet for rasen de 10 siste årene - og da kommer dreveren litt bedre ut enn 71 % altså. Da er det faktisk 86,6 % fritt, og det er jo ikke så galt. At det ikke er 10 % som røntges en gang, gir vel ikke det aller beste grunnlaget for å si noe om rasen har problemer med hoftene eller ikke, men om vi går ut fra at de resterende 90 % fordeler seg omtrent likt (og det pleier jeg å gjøre :P ), så er det ikke et problem med HD på drever :) 

Bare fordi det er gøy, så sjekka jeg de andre rasene du nevner, dunker er det ca 30 % HD på, haldenstøver 20 % og hygen 14%. Til sammenligning så er det 26,9 % HD på schäfer normalhår - og da må vi vel bare innse at schäferen ikke kan dras frem som HD-verstingen i klassen lenger (og det må være utrolig hardt, for schäfere er jo noe vi alle veit er i hjelavla og usunne? :P ). Staffen er som Stine 45 % HD på, men det er aldri noen som drar frem staffer i HD-diskusjoner, merkelig nok. Det samme på mellompuddelen, der er det 31,3 % HD, men det er ikke et problem med HD på noen av disse rasene. Selvsagt :P

Til sammenligning, så er 95,7 % av alle groenendael som røntges fri for HD, og der er det faktisk 42,6 % som blir røntget (omtrent den samme prosentandelen som schäfere har). Tervueren er et hakk bedre, 96,1 % er fri, og 53,4 % røntges. 

Jeg er forøvrig litt usikker på om graden av HD sier aller mest om hvor plaget de er. Jeg veit om C-hofte-hunder som sliter med sine hofter, mens D og E-hofte hunder gjør ikke. Jeg veit dog om både D- og E-hofte-hunder som må avlives pga sine plager, men det veit jeg at noen C-hofte-hunder må  også. Men det er mer, basert på mellompuddel, belgerne, staff og schäfer-tallene, mer D- og E-hofter i rasene som godtar avl på hunder med HD, enn raser der det ikke er lov. På mellompuddel har f.eks 9,2 % av alle som røntges HD D eller E, staff så er samme tall 15,9 % (jeg fant ingen avlskrav på staff jeg, så jeg går ut fra at de ikke tar større hensyn til HD i avlen :P ) og schäfer 11,3 %. På belgerne er tallene 2,1 % på groenendael og 2,3 % på terv.. Det er kanskje noe å tenke på når man ikke syns at HD C er noe vi trenger å henge oss opp i? 

Men nå leste jeg en artikkel om at det er miljøet som utløser HD hos hund, ikke gener, så det er sikkert ikke noe stress. Det er bare sånn at i belgermiljøet, så er man mye flinkere til å fore og mosjonere sine valper riktig enn de er i staffe- og mellompuddel-miljøet, sikkert? Og noen oppdrettere har sikkert valpekjøpere som stadig gjør feil med foring og mosjonering av sine hunder, fordi de har mer HD på sine linjer enn andre..? Sånn uflaks a gitt.. 

Noen slapp på en 5'er *kremt* 

Takk for tall :) Det er oppgitt noe forskjellig i ras, men der er det utregnet i ulike tidsperioder, og kun fram til 2013.

Spennende (og ikke til å bli klok på) den forekomsten av hd :P På hygen avles det på c mot fritt. Prosenten av D er på 5 over en 10 års periode, og E er 0! Mens på dunker, som er nært beslektet, ser det helt annerledes ut. På andre raser, som feks dogo, tyter det fram sterk hd og invalide bikkjer uansett hva man avler på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Turb skrev:

Pigg er også helt forferdelig... Han sier at han trener til Iditarod :P

PS moren min hadde en eldre venninne når jeg vokste opp, hun hadde breton. De het alltid Buster og dro henne med seg på tur. Møtte alltid en halsende Buster først og en liten gammel dame hengende i bånd etter :P 

Ikke overrasket :P 

Ei venninne av meg sier en kunne fått med medlemskap i trekkhundklubben når en kjøper Breton. Snakk om tullinger. Blir så misunnelig når jeg ser andre med fuglehunder, mest settere som rusler på tur med eier i bånd. Det skjer ikke her ..... Sommer og båndtvang er mareritt, for da må de gå i bånd. Og de trekker like mye etter to timers tur som på starten. Gir seg ikke, skal trekke til the bitter end :P 

Toya trakk mindre når hun ble 11-12 år så det er håp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aslan skrev:

Hehe, japp. Flaks for oss at han porsjonerer ut flinkheten til han går med folk som er ukjente, så slipper vi å ha dårlig samvittighet for å ikke lære ham å gå fint i bånd :teehe: 

Mine går penere i bånd med meg enn andre :P Så de tror sikkert ikke på meg når jeg sier at jeg ikke river av meg armene når det er det første de prøver med andre  :teehe: Tror det er fordi jeg vet at de kan gjøre det, dermed så kan jeg forhindre det, og jeg har ulike teknikker jeg bruker under tur for å få de til å trekke minst mulig. Og så får Isak feks aldri langt bånd, han må gå ved siden av meg, ellers er han norgesemester i trekk :p

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Pippin&Symra skrev:

Mumtaz, hunden til sønnen min, pleier å gi folk en klem. Hun legger armene rundt halsen og presser panna si mot ansiktet. :wub:

Det gjør Isak også :wub: Han legger enn labb på hver skulder og så gir han klem på hver side. og bytter ofte, hehe :) Jeg trodde jeg hadde en video som viste det godt, men man ser litt av det her. Han var desverre også litt for opptatt av å vaske mamma, men ofte klemmer han ett sekund på ene siden, så andre siden, så bytter han tilbake og slik gjør han leeenge, hehe :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=wOQlfSY8Dpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

Neeeeei. Hun er nok et lite gullefnutt, du må nok bare lære deg å leve med det :lol: 

haha.. Da tenker jeg bare på Arnold til Ginny i HP :P 

Ooookei, den må du nesten forklare :P 

1 time siden, 2ne skrev:

 

Men nå leste jeg en artikkel om at det er miljøet som utløser HD hos hund, ikke gener, så det er sikkert ikke noe stress. Det er bare sånn at i belgermiljøet, så er man mye flinkere til å fore og mosjonere sine valper riktig enn de er i staffe- og mellompuddel-miljøet, sikkert? Og noen oppdrettere har sikkert valpekjøpere som stadig gjør feil med foring og mosjonering av sine hunder, fordi de har mer HD på sine linjer enn andre..? Sånn uflaks a gitt.. 

Noen slapp på en 5'er *kremt* 

Det ble akkurat delt en artikkel på ett internasjonalt forum om at glatt underlag førte til HD (bassert på ett knippe av 4 kull, men det er vel ikke viktig. og heller ikke forekomsten i resten av slekten) Dermed skulle alle oppdrettere bytte underlag i valpekassen/gården sin. 

36 minutter siden, Pringlen skrev:

Takk for tall :) Det er oppgitt noe forskjellig i ras, men der er det utregnet i ulike tidsperioder, og kun fram til 2013.

Spennende (og ikke til å bli klok på) den forekomsten av hd :P På hygen avles det på c mot fritt. Prosenten av D er på 5 over en 10 års periode, og E er 0! Mens på dunker, som er nært beslektet, ser det helt annerledes ut. På andre raser, som feks dogo, tyter det fram sterk hd og invalide bikkjer uansett hva man avler på :P

I Finland avler de både C og D hofter på AK (gudene vet hvorfor, men de gjør det) og avler mot fritt. I Sverige og Norge er antall hunder røntget opp mot 70-80%. Norge har minimalt med HD, det er liksom en i året (men det er ikke noe statestikk å hente på det) og Sverige har endel mer selvsagt med 100-200 registrerte valper i året. I sverige ligger hd% på 8, med noen få unntak C. I Finland som har mot det samme antallet fødte valper og 64% antall undersøkt er HD% det dobbelte 14%. Da er 4% D og E. 

 

...har Talli fått massasje. Ble ikke mye klokere på den dere "ett eller annet er med høyre bak" men frisk og fin i musklene sine er hun for alder og bruk. Lette å løse opp triggerpunkter og tøyelig :D  (og ja jeg klapper meg selv på skulderen for en 8,5 år gammel brukshund med minimalt med rusk i kroppen) også fått tips til å rette opp en liten muskelskjevhet i lårene. I morgen er det kiro så kan man vel si at Talli har fått sin julegave :P Hun får en sånn årlig gjennomgang til jul, heldiggrisen :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Jeg forsøkte å bli med på koroppdraget i går, men måtte kaste inn håndkleet under oppvarmingen. Vi sang roligere og mer andaktsfylte sanger, og det føltes som begravelsessanger. Mitt Hjerte Alltid Vanker, I Himmelrik Ein Borg, Deilig er Jorden, og alt det der. Tårene bare silte, jeg hadde ikke sjanse til å stoppe dem, og da ei som jeg kjenner litt bedre enn de andre i koret ga meg en klem knakk jeg helt. Så jeg dro hjem uten å fullføre oppdraget, jeg har ikke nok kontroll.

Jeg savner X'en noe innmari, og jeg er ikke i vater. Jeg oppdaget senere på kvelden at jeg hadde fått hull i favorittankelsokkene mine, og da kom tårene igjen. Så materialistisk er jeg faktisk vanligvis ikke.

Og nå har jeg fått en innmari hjertevarm og søt melding på FB fra en av de andre i koret, som basically forsøker å trøste og støtte meg, og sier at hun ikke vet hva jeg kjemper med men at jeg åpenbart går gjennom en tøff periode, men at hun håper jeg blir med på julebordet i morgen likevel. Også videre. Veldig søt, veldig god å lese.

Og jeg vet ikke hvordan jeg skal si til henne at jeg er så fucka fordi "bikkja mi døde". Dette er heller ikke første gangen jeg står og slåss med tårene under koroppvarming eller oppdrag på grunn av X'en. Jeg har også meldt forfall et par ganger, når jeg har skjønt at det er håpløst.

For meg er dette oppriktig en vanskelig periode, men jeg forventer ikke at "normale" folk forstår. Ei annen i koret mistet ektemannen sin for et drøyt år siden, og så ut til å håndtere det bedre enn jeg gjør. Jeg har ikke sett henne gråte annet enn i begravelsen, og selv om mye sorg kan skjules på innsiden, så framstår hun som sterk, blid, kreativ, full av pågangsmot. Og jeg føler at det blir så ubetydelig at jeg reagerer så sterkt på "bare en hund", jeg vil ikke være respektløs overfor henne. Jeg ser meg selv i deres øyne, og det virker ikke pent... Så jeg kommer ikke til å dra på julebordet i morgen, i fall jeg ikke klarer å holde på tårene igjen. Jeg tror jeg må gjemme meg bort hjemme litt lenger. Men jeg vet ikke hva jeg skal svare på den meldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SFX skrev:

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Jeg forsøkte å bli med på koroppdraget i går, men måtte kaste inn håndkleet under oppvarmingen. Vi sang roligere og mer andaktsfylte sanger, og det føltes som begravelsessanger. Mitt Hjerte Alltid Vanker, I Himmelrik Ein Borg, Deilig er Jorden, og alt det der. Tårene bare silte, jeg hadde ikke sjanse til å stoppe dem, og da ei som jeg kjenner litt bedre enn de andre i koret ga meg en klem knakk jeg helt. Så jeg dro hjem uten å fullføre oppdraget, jeg har ikke nok kontroll.

Jeg savner X'en noe innmari, og jeg er ikke i vater. Jeg oppdaget senere på kvelden at jeg hadde fått hull i favorittankelsokkene mine, og da kom tårene igjen. Så materialistisk er jeg faktisk vanligvis ikke.

Og nå har jeg fått en innmari hjertevarm og søt melding på FB fra en av de andre i koret, som basically forsøker å trøste og støtte meg, og sier at hun ikke vet hva jeg kjemper med men at jeg åpenbart går gjennom en tøff periode, men at hun håper jeg blir med på julebordet i morgen likevel. Også videre. Veldig søt, veldig god å lese.

Og jeg vet ikke hvordan jeg skal si til henne at jeg er så fucka fordi "bikkja mi døde". Dette er heller ikke første gangen jeg står og slåss med tårene under koroppvarming eller oppdrag på grunn av X'en. Jeg har også meldt forfall et par ganger, når jeg har skjønt at det er håpløst.

For meg er dette oppriktig en vanskelig periode, men jeg forventer ikke at "normale" folk forstår. Ei annen i koret mistet ektemannen sin for et drøyt år siden, og så ut til å håndtere det bedre enn jeg gjør. Jeg har ikke sett henne gråte annet enn i begravelsen, og selv om mye sorg kan skjules på innsiden, så framstår hun som sterk, blid, kreativ, full av pågangsmot. Og jeg føler at det blir så ubetydelig at jeg reagerer så sterkt på "bare en hund", jeg vil ikke være respektløs overfor henne. Jeg ser meg selv i deres øyne, og det virker ikke pent... Så jeg kommer ikke til å dra på julebordet i morgen, i fall jeg ikke klarer å holde på tårene igjen. Jeg tror jeg må gjemme meg bort hjemme litt lenger. Men jeg vet ikke hva jeg skal svare på den meldingen.

:cry::hug: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SFX sender deg en stor klem! All sorg er forskjellig, noen gråter på utsiden og andre på innsiden - ingen av delene er feil. Noen hunder lager så store hull i hjertet vårt at det tar evigheter å lappe det nok til at det funker igjen, andre setter andre typer spor. Alt jeg kan si er at etter min erfaring så kommer det til slutt en tid da det ikke føles som om du mangler en del av deg selv lengre, en tid da du først og fremst husker de gode tingene og ikke bare sorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pixie skrev:

Dette blir en morsom dag. -15 ute, så valpen vil ikke ut. Han vil ikke være inne heller, for der er det kjedelig. Han har massevis av leker, og får utfordringer som aktivitetsleker med tørrfor eller kong med leverpostei, men ingenting nytter for han vil jo være ute. Så går vi ut da, men det er jo heller ikke noe moro. Da sutrer han før vi har gått av trappa, og jeg må bæer ham ut på gresset noen ganger før han faktisk gjør fra seg. Så er det full pinne tilbake til trappa. Ha på seg dekken eller sokker vil han IKKE, det er helt grusomt. Nå har han ligget på fanget i 20 min med tyggepinne, og klarer faktisk å sutre mens han tygger. Håper han sovner snart, jeg trenger kaffe!!

Hvorfor får valpen lov til å bestemme om den skal ha på klær?

 

Ferdig med (forhåpentligvis) siste skoleeksamen ever! Jeg hater skoleeksamener dypt og inderlig, og har full sympati for egne elever når de må gjennom det. Nå litt mat kanskje - er vel på tide...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Monab88 skrev:

Jeg må legge det ut her også:ahappy:

Min lille Nora er mestvinnende berner sennenhund tispe i Norge i 2015 :D

12347728_10153690363030225_7259658041001

Gratulerer så mye! :flowers: 

 

17 timer siden, JeanetteH skrev:

Edit:

Jeg MÅ finne en plan for hvordan få Talli slank igjen. Jeg har aldri hatt feit hund :o *dør sakte på meg selv av skam* 

Føler med deg, hadde en tjukkas her i sommer, det var ikke mye pent :P

 

17 timer siden, JeanetteH skrev:

Brått kjente jeg at valget om bare tisper var bra :lol: 

 

Har aldri hatt sånne problemer med gutta her, heldigvis!

 

15 timer siden, Belgerpia skrev:

Det er så og si INGEN hos oss som har hatt tre uker ferie i strekk i år. Og helt alvorlig - nå får vi avvikle 5.5 feriedag før jul. Og avspassere 12 timer i romjula. Det er ikke sånn at vi tar 3 uker ferie. At det blir såpass lenge sammenhengende kommer jo av at det passer sånn med helligdager og helger.

Det har vært et tøft år, vi trenger å lade opp.

Kos dere med juleferie! :)

 

5 timer siden, JeanetteH skrev:

*fniser* Ser på Hundehviskeren også ble det ramset opp alt som kunne ødelegge hundeholdet og føre til dominans: ligge i sofa eller seng uten tillatelse, stjele mat, gå først ut døren, dra i båndet, ødelegge ting, hoppe på eier, hoppe på gjester osv.

Stakkars meg, jeg må ha det forferdelig i mitt hundehold *fniser*

(Vet det er old news, men jeg fikk litt latterkrampe av den oppramsingen) 

ojda, ligger litt dårlig an. Men det visste jeg jo forsåvidt fra før av :P

Verste er kanskje trekkingen i bånd og hoppingen. Men kan ikke akkurat skryte på meg særdeles veloppdragne hunder.

 

4 timer siden, Fillerya skrev:

I dag har jeg vært på sonen i 10 år! :banana::vino::cheerleader: Takk for 10 snodige år, takk for mann og takk for barn! :heart:

Gratulerer!
Er mannen en du møtte her? Jeg er jo fersking på sonen så har ikke fått med meg sånt ;)

 

@SFX :hug: ta den tiden du trenger. Folk bør klare å forstå at det er vanskelig for deg, fordi om de ikke kan relatere til årsaken selv. Jeg har vært der selv, og samme hva andre sa så hjalp det så lite. Men det blir bedre etterhvert. Hvor lang tid det tar vil jo variere fra person til person.

 

@Dicte huff, håper det går bra med beinet!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, jeg slipper hvertfall å lure på hva jeg skal ønske meg til jul. :aww: Tørketrommelen døde. :gaah:  Håper det er noe som er lett og enkelt og billig å fikse. Helst noe vi klarer selv, men så flaks har jeg ikke. Sist måtte hele motoren byttes ut, gikk heldigvis på garantien da, men det tviler jeg på at det gjør nå. Den er kjøpt i 2009, og er vel 5 års garanti. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Hurra, jeg slipper hvertfall å lure på hva jeg skal ønske meg til jul. :aww: Tørketrommelen døde. :gaah:  Håper det er noe som er lett og enkelt og billig å fikse. Helst noe vi klarer selv, men så flaks har jeg ikke. Sist måtte hele motoren byttes ut, gikk heldigvis på garantien da, men det tviler jeg på at det gjør nå. Den er kjøpt i 2009, og er vel 5 års garanti. 

 

Hvis motoren måtte byttes, og det er den som har røket så gjelder jo ny garanti på ny motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...