Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Desember


Guest Belgerpia
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Line skrev:

Hvis motoren måtte byttes, og det er den som har røket så gjelder jo ny garanti på ny motor.

Åh kult! Vet ikke hva som er galt nå egentlig, den er bare død. Sist gikk ikke trommelen rundt og klæra ble brent. Kanskje bare en sikring. Bonden får se på det, uansett han som må bære den ut og kjøre til reperatør med den :aww: Det vi har mannfolk til. 

Ikke noe stor krise, men det er veeeeeeeeeeeeeeldig praktisk med tørketrommel altså, men hadde vært mye verre om det var vaskemaskina. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Herregud!  Dere vet den eksamenskarakteren jeg fikk, som var midlertidig? Vel, jeg har fått den endelige: Jeg fikk A!!!!!!!!!!!

Jeg må legge det ut her også Min lille Nora er mestvinnende berner sennenhund tispe i Norge i 2015

Oh, forresten så sendte jeg inn dette bildet av Nora og meg til konkurransen "Jakten på kjæledyret" for noen uker siden, og i forige uke fikk jeg telefon om at jeg hadde fått andreplassen og vunnet 1

Posted Images

Guest Christine
1 time siden, MonicaT skrev:

Ikke overrasket :P 

Ei venninne av meg sier en kunne fått med medlemskap i trekkhundklubben når en kjøper Breton. Snakk om tullinger. Blir så misunnelig når jeg ser andre med fuglehunder, mest settere som rusler på tur med eier i bånd. Det skjer ikke her ..... Sommer og båndtvang er mareritt, for da må de gå i bånd. Og de trekker like mye etter to timers tur som på starten. Gir seg ikke, skal trekke til the bitter end :P 

Toya trakk mindre når hun ble 11-12 år så det er håp.

:lol::lol:

Settervimsen trekker vanvittig, og jeg får ikke til å lære han å gå pent. Én ting er å gå fot på trening og konkurranse - på tur er det umulig. Skjønner han at vi er på tur hjem/mot bilen igjen trekker han med all sin kraft i motsatt vei(om vi så er langt inne i marka også), og da er han vanskelig å holde igjen. Han har aldri fått lengre tur ved å stupe motsatt vei da, men han lever enda i håpet om at det plutselig fungerer en dag.. 

Når jeg går tur med folk vi ikke kjenner så godt så er det ingen som tror på at han er værre når han går med andre enn meg :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Stine skrev:

Selvfølgelig plages ikke staffen av HD, den er jo så liten og godt muskelsatt + at nesten all tyngden ligger foran :Laugh: For de som ikke skjønte det så var jeg ironisk :P  Og niks, null avlskrav når det kommer til det, her avler vi på alt bortsett fra E, både foran og bak.... Og ja, mange valpekjøpere som gjør feil når det kommer til mosjon, noen går tilogmed tur før hunden er 1 år :o Ikke rart det er mye HD da gitt :teehe:

Omvendt av mellompuddelen med andre ord, de plages ikke av HD fordi de er små og har lett kroppsbygning :lol: Vi har fått krav om kjent HD-status på mellompuddelen da, og da avles det ikke på E-hundene i hvert fall, da får vel avkommene automatisk avlssperre? Folk som kjøper puddel mosjonerer valpene sine i feil miljø de, det er derfor de får HD. Går for mye i trapper og på hardt underlag og sånt :lol:  

2 timer siden, Pringlen skrev:

Takk for tall :) Det er oppgitt noe forskjellig i ras, men der er det utregnet i ulike tidsperioder, og kun fram til 2013.

Spennende (og ikke til å bli klok på) den forekomsten av hd :P På hygen avles det på c mot fritt. Prosenten av D er på 5 over en 10 års periode, og E er 0! Mens på dunker, som er nært beslektet, ser det helt annerledes ut. På andre raser, som feks dogo, tyter det fram sterk hd og invalide bikkjer uansett hva man avler på :P

Nei, det eneste man kan være enig om, er at man ikke er enige om HD, hvorfor det oppstår og hvor arvelig det er :P 

1 time siden, JeanetteH skrev:

Ooookei, den må du nesten forklare :P 

Pygmepuffs heter miniblær på norsk :P 

1 time siden, JeanetteH skrev:

Det ble akkurat delt en artikkel på ett internasjonalt forum om at glatt underlag førte til HD (bassert på ett knippe av 4 kull, men det er vel ikke viktig. og heller ikke forekomsten i resten av slekten) Dermed skulle alle oppdrettere bytte underlag i valpekassen/gården sin. 

Ja, jeg leste den også. Det har vel vært en undersøkelse som konkluderte med at oppdrettere som lot valpene gå i ulendt terreng fra de kunne gå av, hadde mindre forekomst på sine valper enn oppdrettere som ikke slapp valper ut i terreng. Akkurat det kan jo gjerne oppdrettere tro på, syns jeg, litt løping i skogen skader nok ikke :ahappy: 

1 time siden, JeanetteH skrev:

...har Talli fått massasje. Ble ikke mye klokere på den dere "ett eller annet er med høyre bak" men frisk og fin i musklene sine er hun for alder og bruk. Lette å løse opp triggerpunkter og tøyelig :D  (og ja jeg klapper meg selv på skulderen for en 8,5 år gammel brukshund med minimalt med rusk i kroppen) også fått tips til å rette opp en liten muskelskjevhet i lårene. I morgen er det kiro så kan man vel si at Talli har fått sin julegave :P Hun får en sånn årlig gjennomgang til jul, heldiggrisen :lol: 

Heldige Talli som får så fine julegaver :ahappy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, 2ne skrev:

Omvendt av mellompuddelen med andre ord, de plages ikke av HD fordi de er små og har lett kroppsbygning :lol: Vi har fått krav om kjent HD-status på mellompuddelen da, og da avles det ikke på E-hundene i hvert fall, da får vel avkommene automatisk avlssperre? Folk som kjøper puddel mosjonerer valpene sine i feil miljø de, det er derfor de får HD. Går for mye i trapper og på hardt underlag og sånt :lol:  

 

Så kanskje store hunder ikke plages av det, fordi ehh de er store? Vi avler jo på veldig mange urøntgede og vi da, og det har faktisk hendt at hunder har fått valper så røntget etterpå med HD E. Da får visstnok ikke valpene avlssperre, men hadde hunden blitt røntget før valpene ble født hadde de nok fått det. Staffen skal bæres opp og ned trapper til den er røntget.... Jeg heller litt mer mot at det er ganske arvelig hos staffen, for jeg tviler på at f.eks Basenji eiere bærer hunden sin i trappen og ikke lar dem få herje før dem er 1 år? For på den rasen er det jo nesten nada HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snøfrost skrev:

 

Føler med deg, hadde en tjukkas her i sommer, det var ikke mye pent :P

 

*puh* godt det ikke bare er meg.

11 minutter siden, 2ne skrev:

Pygmepuffs heter miniblær på norsk :P 

Da ble det litt mer forståelig for en som ikke har lest på norsk :lol: 

11 minutter siden, 2ne skrev:

Ja, jeg leste den også. Det har vel vært en undersøkelse som konkluderte med at oppdrettere som lot valpene gå i ulendt terreng fra de kunne gå av, hadde mindre forekomst på sine valper enn oppdrettere som ikke slapp valper ut i terreng. Akkurat det kan jo gjerne oppdrettere tro på, syns jeg, litt løping i skogen skader nok ikke :ahappy: 

Heldige Talli som får så fine julegaver :ahappy: 

Den undersøkelsen kan jeg like ja :lol: 

Talli er vel egentlig ikke helt enig i at julegaven er bra. Hun hadde nok heller tatt 20 kg v&h eller noe :P 

@SFX vi sørger alle på forsjellige måter. Og det ene er ikke mer riktig enn det andre. Men det at du prøver syns jeg faktisk er bra. Så får man heller sørge på utsiden iblant :) Satt selv på kafe i går med min stefar og pratet da brått det bare ble tøft for oss begge. Sånn er det bare, og slik kommer det til å være en stund. :hug: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Bizi møtte meg med kraftig nysing da jeg kom hjem, Timmy med sin innoversnorking. Så fikk de servert hver sin oksemuskel. noe som antakelig var litt dårlig timet med tanke på at jeg må få dem med meg ut i bilen for dyrlegetimen om 30 min.:ahappy:

 

Det SNØR, da, tenk om det kunne holde til julaften, om ikke annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SFX skrev:

Så jeg kommer ikke til å dra på julebordet i morgen, i fall jeg ikke klarer å holde på tårene igjen. Jeg tror jeg må gjemme meg bort hjemme litt lenger. Men jeg vet ikke hva jeg skal svare på den meldingen.

:hug:Bare svar at du dessverre ikke føler deg i form til å komme på julebordet... Ingen trenger egentlig å vite hvorfor om du ikke ønsker å si noe om det ennå :hug:

22 minutter siden, JeanetteH skrev:

Satt selv på kafe i går med min stefar og pratet da brått det bare ble tøft for oss begge. Sånn er det bare, og slik kommer det til å være en stund. :hug: 

Enda en klem trengs her :hug:

Har jeg gumlet i meg to store lefser - en med røkt laks og Philadelfiaost, den andre med smør og fenalår.... jeg forsøkte meg på et par litt mer avanserte saker også... lammerull med litt sennep - den gikk i hundene og jeg konkluderer nok en gang med at jeg IKKE liker sennep, og en med smørbare chevre med røkt laks. Den var ok, men ikke mer enn det... litt sterk smak på den geitosten egentlig :). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Dicte skrev:

Så langt har vi:

VkRJRBl.png

Og vi må inn igjen i morgen, fredag, lørdag, kanskje søndag, sikkert mandag, og utover...

 

 

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Er de bandasjene dems laget av spunnet gull, eller? :O

 

Satt akkurat og lurte på det samme :blink:

og er det ikke slik at dere måtte inn igjen for ny bandasje pga de hadde satt den første for stramt på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Er de bandasjene dems laget av spunnet gull, eller? :O

Man skulle tro det! Det væsker en del av såret, så hun må ha på sånn svamp som må byttes hver dag. Men sånn som det her hadde jeg aldri forestilt meg egentlig :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, 2ne skrev:

Okay, jeg må innrømme at jeg blir imponert, det der er det ikke en vanlig amatør som har gjort! Men fortsatt glad det ikke er naboen min, og jeg håper han ikke har naboer med epilepsi :lol: 

Hvis han ikke hadde det fra før, så fikk han det sikkert nå. :P Fikk nesten litt epileptisk anfall bare av videoen. 

Akkurat nå er jeg ferdig med å pakke inn julegaver, sende de som skal sendes (herregud så dyrt!), pluss julekort. Mangler å levere de som skal leveres, og den akk så vanskelige gaven til gubben. Jeg er like lost hvert år. Ikke nok med det, så har han bursdag allerede i februar, og da er det samme greia om igjen. Snike meg inn i julegavetråden og lete etter tips, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, JeanetteH skrev:

 

 

Satt akkurat og lurte på det samme :blink:

og er det ikke slik at dere måtte inn igjen for ny bandasje pga de hadde satt den første for stramt på? 

Jo men det er bandasjeskift + sedasjon + konsultasjon. Og ja, det er jo fordi den ble satt på så stramt at operasjonsåret har blitt helt svart (nekrose), og det har sprukket opp slik at det renner væske ut av det. Mamma er forbanna, samboeren vil til advokat, og jeg bare er lei meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Dicte skrev:

Jo men det er bandasjeskift + sedasjon + konsultasjon. Og ja, det er jo fordi den ble satt på så stramt at operasjonsåret har blitt helt svart (nekrose), og det har sprukket opp slik at det renner væske ut av det. Mamma er forbanna, samboeren vil til advokat, og jeg bare er lei meg.

:hug: forstår det godt. Dette begynner bli helt horrible summer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Pringlen skrev:

Er de bandasjene dems laget av spunnet gull, eller? :O

 

22 minutter siden, Dicte skrev:

Så langt har vi:

VkRJRBl.png

Og vi må inn igjen i morgen, fredag, lørdag, kanskje søndag, sikkert mandag, og utover...

 

Reagerte også på himmelsk sum - men altså om DE har gjort feil skal ikke du måtte betale MASSE for å rette opp i det. Klinikken her klipte Lani på magen og hun fikk masse kutt og det vesket, og ble ekstrabehandling jeg fikk gratis (jeg ble jo også relativt sur :P

 

.. spiser valpis ben og jeg nyter å ha en så enkel og snill hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør jo alt oppfølgningsbehandling hos en annen klinikk. Vi kan jo ikke kjøre 3 timer til en der vi opererte hver eneste dag. Kanskje jeg skal ta en telefon, men jeg tror de synes at dette er noe som kan skje etter enhver operasjon, og at det er alltid en risiko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...