Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Desember


Guest Belgerpia
 Share

Recommended Posts

  • Svar 4.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Herregud!  Dere vet den eksamenskarakteren jeg fikk, som var midlertidig? Vel, jeg har fått den endelige: Jeg fikk A!!!!!!!!!!!

Jeg må legge det ut her også Min lille Nora er mestvinnende berner sennenhund tispe i Norge i 2015

Oh, forresten så sendte jeg inn dette bildet av Nora og meg til konkurransen "Jakten på kjæledyret" for noen uker siden, og i forige uke fikk jeg telefon om at jeg hadde fått andreplassen og vunnet 1

Posted Images

27 minutter siden, Tonje skrev:

HD på saluki? En oppdretter jeg prata med for noen år siden mente at HD aldri ville finnes på mynder (bortsett fra irsk ulvehund). Der kan man se. 

Jeg har drukket for mye pepsi max, men det er jo så godt fra boks! 

 

17 minutter siden, Tøfflus skrev:

Det er ikke vanlig, ei heller noe stort problem (det er annet som heller bør tas mer tak i, men det er jo en annen diskusjon), men klart det finnes på mynder også. At den oppdretteren mente det er jo bare en ønsketenkning.... *litt oppgitt*
De som er røntget her til lands med svak og sterk har flere individer på linjene, ikke norske, som har grader også, husker ikke om det er svak eller middels eller begge deler. Så det henger vel litt sammen tenker jeg da. 

HD er det vel mest på en del av afganerne, i alle fall på en del linjer.. Men igjen: mye synsing da jeg ikke har noen tall.. Men mener jeg leste (i en myndepost?) om helsa til afghaneren, og den var ikke heeeelt stueren som mange myndeeier vil ha det til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

 

HD er det vel mest på en del av afganerne, i alle fall på en del linjer.. Men igjen: mye synsing da jeg ikke har noen tall.. Men mener jeg leste (i en myndepost?) om helsa til afghaneren, og den var ikke heeeelt stueren som mange myndeeier vil ha det til..

Nope, myndehelsen generelt er ikke så stuerent som mange vil ha det til selv om de hittil er forskånet for ganske mye. Litt forskjellig grums i de forskjellige rasene/linjene og dritkjipt at ikke "noen" kan få det forbaska hodet sitt opp av sanden snart for gjør de ikke det vil stuen bli ennå mer skitten...sukk...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Krutsi skrev:

 

HD er det vel mest på en del av afganerne, i alle fall på en del linjer.. Men igjen: mye synsing da jeg ikke har noen tall.. Men mener jeg leste (i en myndepost?) om helsa til afghaneren, og den var ikke heeeelt stueren som mange myndeeier vil ha det til..

Ikke iflg dw. de siste 10 åra er det røntget 15 affer. 1c 1d 1e, resten fri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Ikke iflg dw. de siste 10 åra er det røntget 15 affer. 1c 1d 1e, resten fri...

men jeg tipper det er mye som ikke tilsier at det der er et gjennomsnittlig faktum, dessverre..

4 minutter siden, Tøfflus skrev:

Nope, myndehelsen generelt er ikke så stuerent som mange vil ha det til selv om de hittil er forskånet for ganske mye. Litt forskjellig grums i de forskjellige rasene/linjene og dritkjipt at ikke "noen" kan få det forbaska hodet sitt opp av sanden snart for gjør de ikke det vil stuen bli ennå mer skitten...sukk...

Jeg synes det er fryktelig vanskelig.. Sitter med to potensielle avlstisper her.. Ene er litt i grenseland om jeg synes er bra nok, men mine krav er skyhøye.. Sitter da og venter på RAS, for jeg er litt der at man skal jo ikke behøve å sjekke alt som kan sjekkes, men jeg vil jo heller ikke avle på noe som er et typisk whippetproblem.. 

Men min lille erfaring er at evt plager har stor variasjon, og veldig avhengig av linjer.. Det er ikke sånn som feks rottis der man er utsatt nesten uansett på visse ting.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Stine skrev:

Så kanskje store hunder ikke plages av det, fordi ehh de er store? Vi avler jo på veldig mange urøntgede og vi da, og det har faktisk hendt at hunder har fått valper så røntget etterpå med HD E. Da får visstnok ikke valpene avlssperre, men hadde hunden blitt røntget før valpene ble født hadde de nok fått det. Staffen skal bæres opp og ned trapper til den er røntget.... Jeg heller litt mer mot at det er ganske arvelig hos staffen, for jeg tviler på at f.eks Basenji eiere bærer hunden sin i trappen og ikke lar dem få herje før dem er 1 år? For på den rasen er det jo nesten nada HD.

Nei, de beveger seg jo ikke all verden, så de plages sikkert ikke av det? :lol: Sånn har det vært på puddel også, helt til for 2 år siden, tror jeg det var (eller så var det i fjor, ifjor er litt uklar for meg :P ), da måtte en valp på 9 mnd avlives pga HD, så ble moren hans røntget, og hun hadde også HD, så på neste oppdretterforum så innførte de kjent status på hoftene på avlsdyra. Det er nesten litt imponerende at det gikk så fort, syns jeg :P 

5 timer siden, JeanetteH skrev:

Talli er vel egentlig ikke helt enig i at julegaven er bra. Hun hadde nok heller tatt 20 kg v&h eller noe :P 

Hæ? Er det måter å bli tatt på som ikke gjør henne ekstatisk? :o 

4 timer siden, Caroline skrev:

Hvis han ikke hadde det fra før, så fikk han det sikkert nå. :P Fikk nesten litt epileptisk anfall bare av videoen. 

Jeg og! :lol: 

4 timer siden, Dicte skrev:

Jo men det er bandasjeskift + sedasjon + konsultasjon. Og ja, det er jo fordi den ble satt på så stramt at operasjonsåret har blitt helt svart (nekrose), og det har sprukket opp slik at det renner væske ut av det. Mamma er forbanna, samboeren vil til advokat, og jeg bare er lei meg.

Æsj :hmm: God bedring til vofsen, og en klem til deg :hug: Jeg er dog på linje med samboeren her, om de ikke betaler for den utvidede behandlinga dere må til nå, ville jeg også kontakta advokat, tror jeg. 

1 time siden, Aslan skrev:

Var ikke det NVH-doktorgraden som sa noe om det? At moderat mosjon beskytter mot utvikling av HD, og at sommervalper som fikk bevege seg mye utendørs i terreng så ut til å ha mindre HD enn vintervalper? Noe sånt. Tror jeg.

Kan hende det, jeg husker ikke hvem som sa det :) 

45 minutter siden, Tøfflus skrev:

Å, det visste jeg ikke, måtte jaggu inn å sjekke på saluki.
297 stk avkom: 4 stk HD - 2 fri, 1 svak og 1 sterk. og 1 stk AD, fri. Mocca er den med fri både foran og bak. De tre andre er to kullsøsken og et avkom av den ene.

 

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Ikke iflg dw. de siste 10 åra er det røntget 15 affer. 1c 1d 1e, resten fri...

Det er jo ikke tall som hverken bekrefter eller avkrefter om HD er utbredt på myndene da.. 

--

AN driver bolla og kaster opp, og datterbarnet blir bekymra, mens jeg tror det er fordi hun spiser fuglefrø, og da kan hun sikkert skylde seg sjøl :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

men jeg tipper det er mye som ikke tilsier at det der er et gjennomsnittlig faktum, dessverre..

Jeg synes det er fryktelig vanskelig.. Sitter med to potensielle avlstisper her.. Ene er litt i grenseland om jeg synes er bra nok, men mine krav er skyhøye.. Sitter da og venter på RAS, for jeg er litt der at man skal jo ikke behøve å sjekke alt som kan sjekkes, men jeg vil jo heller ikke avle på noe som er et typisk whippetproblem.. 

Men min lille erfaring er at evt plager har stor variasjon, og veldig avhengig av linjer.. Det er ikke sånn som feks rottis der man er utsatt nesten uansett på visse ting.. 

Jeg er helt på linje med deg. Har selv skyhøye krav og har utelatt flere individer fra avl, bla pga ikke bekreftet grums i linjene til tross for at andre med mer og bredere erfaring enn meg da mente det ikke hadde noe å si. Nå, ca 10 år senere, er jeg innmari glad jeg gjorde som jeg gjorde da det har dukket opp litt her og der som jeg antakelig da hadde videreført. Dessverre visste jeg ikke det jeg vet i dag da jeg brukte et annet individ, men klok av skade vet jeg iaf nå hva jeg IKKE skal bruke og hva jeg skal sjekke for, enn så lenge, til det evt dukker opp noe nytt.
Dessverre tror jeg heller ikke at alle RAS tar for seg alle evt problemer, det sitter mye folk her på berget som mener både dette og hint ikke er noe problem og en del av det er nok da ikke tatt høyde for i RAS.
Men man får gjøre så godt man kan og evner, og sjekke for det man kan sjekke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
4 timer siden, Line skrev:

Men om de ikke hadde satt bandasjen på for stramt så hadde det ikke vært et issue med alt etterpå. Det må de dekke, det er deres inkompetanse som har forårsaket det. Få gjerne en skriftlig uttalelse fra behandlende klinikk på at det er forårsaket av den andre klinikken.

Vel.. Hørte om en annen hund som ble operert der og måtte bli operert på nytt annen plass etterpå, da det ikke var særlig vellykket. Klinikken oppførte seg visst ikke pent i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det søren meg juleferie!!!!! :jump::jump: Må bare tilbake igjen i morra å spise julelunsj og brannøvelse på fredag.

Også er det selvfølgelig kun Hamar/Lillehammer sin julebrus som er bra nok! Får alltid en kasse av pappa til jul, og man kan ikke spise pinnekjøtt uten :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som bor i Oslo og er glad i å delta i julekalendere.... :lol: Mona vant et gavekort til meg og Anders på denne FB-siden: https://www.facebook.com/johbraatenfysikalske/

Det er veldig få med i konkurransene, så det er ganske lett å vinne. Vi vant to gavekort på massasje eller konsultasjon på 45 minutter. Klinikken er helt nyoppstartet, men de virket veldig dyktige og de var veldig hyggelige der! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Christine skrev:

Vel.. Hørte om en annen hund som ble operert der og måtte bli operert på nytt annen plass etterpå, da det ikke var særlig vellykket. Klinikken oppførte seg visst ikke pent i etterkant.

Er det den vi snakket om når dere var på visning hos oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

:hug: til de som trenger det.

Det sitter en katt under utbygget på huset og nærmest hyler. Gikk ut for å se, og den ville ikke rikke seg av flekken. Gikk inn for å hente hodelykt, og da jeg kom ut satt det enda en katt der. Måtte snakke med noen som har katt, og de driver mulig å psyker ut hverandre. For en lyd! :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JeanetteH skrev:

Og søte kjeks + seigemenn og marsipan.

Derfor du dro til tannlegen før jul :D

1 time siden, JeanetteH skrev:

joda, men jeg vil jo gjerne komme med en sånn pro valp. Skessa sto jo som en PÅLE ved 4 mnd. Min kommer ikke til å gjøre det. Oppdretteren burde skamme seg... 

Oppdretterens valper er alltid verst i kullet.

1 time siden, JeanetteH skrev:

Skal vi se: piske egg og sukker til det blir stivt, sånn nesten snu skålen opp-ned. Smelte 2 plater 70% + 0,5 plate lys kokesjokolade og tilsette 4 ss sterk kaffe, smelte dette og røre hurtig sammen med eggetingen. Så tilsette smeltet delfiafett litt og litt. Jeg tror jeg rørte fettet for kort sammen med det andre siden det skilte seg. Det skulle fått bli kaldere før jeg sluttet røre og tok det i formen. 

Hmm, da gjør vi cirka ingenting likt. Enten ser jeg ikke sprekker, eller så har jeg flaks. Jeg smeltet delfiafett, kokesjokolade og kaffe i en kjele (det sto i oppskriften at 2.5 plater sjokolade skulle smeltes i 4 ss kaffe, og det får ikke jeg til uten juks...). Dette smeltet mens jeg pisket normal eggedosis, sånn som renner ut når en snur skåla opp-ned :P Så heiv jeg sjokoladedelfiakaffen i eggedosisen, og brettet det sammen med slikkepott. 

Det snør ute, og Glam nekter å komme inn. Jeg har satt meg i sofaen under ullpledd med en flaske julebrus, men glemte øljekken :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Christine skrev:

:hug: til de som trenger det.

Det sitter en katt under utbygget på huset og nærmest hyler. Gikk ut for å se, og den ville ikke rikke seg av flekken. Gikk inn for å hente hodelykt, og da jeg kom ut satt det enda en katt der. Måtte snakke med noen som har katt, og de driver mulig å psyker ut hverandre. For en lyd! :o 

Psyke-ut-lyd høres grusomt ut. Som regel går de bare stivbeint hver til sitt etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Krutsi skrev:

men jeg tipper det er mye som ikke tilsier at det der er et gjennomsnittlig faktum, dessverre..

Jeg synes det er fryktelig vanskelig.. Sitter med to potensielle avlstisper her.. Ene er litt i grenseland om jeg synes er bra nok, men mine krav er skyhøye.. Sitter da og venter på RAS, for jeg er litt der at man skal jo ikke behøve å sjekke alt som kan sjekkes, men jeg vil jo heller ikke avle på noe som er et typisk whippetproblem.. 

Men min lille erfaring er at evt plager har stor variasjon, og veldig avhengig av linjer.. Det er ikke sånn som feks rottis der man er utsatt nesten uansett på visse ting.. 

Kan jeg spørre hva som er typisk whippetproblemer? 

Er bare nyskjerri på å lære mer om rasen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
2 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Psyke-ut-lyd høres grusomt ut. Som regel går de bare stivbeint hver til sitt etter en stund.

Nesten så jeg vurderer å ringe noen for å komme å jage de vekk - så grusom er lyden :| "MjaauAUAUAU" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så enkelt å sitte på et forum å vite hva man skal si til andre som har hunder som biter. Så skjer det en selv og man er helt i villrede. Uten at jeg vil utbrodere for mye så kan jeg si så mye som at en av mine ikke kommer til å bo hos meg mer etter jul. Det er til hundens beste, tror jeg. Håper jeg. Mer stabilt og mer skjermet enn hva jeg kan gi nå. :(

Ikke siter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...