Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet
Akkurat nå, Polfarer skrev:

Om begge har dopbox/onedrive/google.drive eller lignende er det veldig lett å legge bilder i en mappe og lage en link til den mappen :)

AN er jeg så lei skolen som det går ann å bli. Bakdelen med at de ikke har hatt internasjonale studenter veldig mange år er at vi aldri egentlig vet hvilke regler som gjelder i forskjellige situasjoner :P 

Bare en måned til jeg og bikkja er hjemme til jul da :) 

Hun har dropbox, jeg har ikke så vidt jeg vet? Vi har jo fått det til før, da lastet hun de i dropbox eller noe, og delte linken på mail... Vi er like lite datatekniske begge to tror jeg :P 

Har vi noen tråd hvor vi kan ha ukens utfordring/fokusøvelse, hvor vi kan gi hverandre tips og triks, for å så filme/ta bilde/fortelle om sluttresultatet?

• Svar 3.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Svigerfar er våken!

Penny, aka bowlingkjeglen har bursadag i dag, 3 år. Dagen er feiret med mat og ro, siden hun trolig har livmorbetennelse.  Kjøpte take-away i dag, og hun var meget fornøyd når hun fikk sitte i bakset

JEG KOM INN PÅ PPU DELTID!  jEG ER SÅ GLAD AT JEG IKKE VET HVOR JEG SKAL GJØRE AV MEG ÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ

Posted Images

Skrevet
1 minutt siden, Nathalie98 skrev:

Hun har dropbox, jeg har ikke så vidt jeg vet? Vi har jo fått det til før, da lastet hun de i dropbox eller noe, og delte linken på mail... Vi er like lite datatekniske begge to tror jeg :P 

Har vi noen tråd hvor vi kan ha ukens utfordring/fokusøvelse, hvor vi kan gi hverandre tips og triks, for å så filme/ta bilde/fortelle om sluttresultatet?

Hvis hun har dropbox kan hun lage en mappe, enten om hun bruker nettleseren eller lager den lokalt på sin data er det samme. Om hun lager en mappe i nettleseren trykker hun på "share" eller "del denne mappen" som skal stå ved siden av eller under navnet på mappen og skriver inn din e-post når det blir spurt etter. Om hun lager den lokalt i sin "dropboxmappe" på datan er det bare å høyreklikke på mappen og deretter på "del denne mappen" ;) 

Skrevet
5 minutter siden, Pippin&Symra skrev:

Dersom for eksempel at det ikke har kommet nye innlegg i tråden siden jeg var her sist, men jeg vil inn og legge til noe, da må jeg gå til første side i tråden og lese for tusende gang at Line sier Shoot, og så trykke på siste side? Det finnes ikke noen snarvei da, sant?

Der det står "siste innlegg av" og xx minutter/timer siden tror jeg at tiden er en link man kan trykke på for å komme rett til siste innlegg. Tror.

• Like 2
Skrevet
1 time siden, Khela skrev:

@Raksha Hvor gammelt er kameraet ditt? Du har jo brukt det en del, så det kan hende det har brukt opp sin levetid i antall eksponeringer. Mitt tar ikke fine bilder lenger, og det er fordi det er slitt ut og har tatt så mange eksponeringer som kameraet er laget for å greie. Noe videre kunnskap om det er lett og billig å ordne, eller i det hele tatt mulig, har jeg ikke :P Jeg tenker å kjøpe meg nytt etterhvert, for nå tar snart mobilen like bra bilder som speilrefleksen...

Hvor finner man den grensa?

6 minutter siden, Pippin&Symra skrev:

Dersom for eksempel at det ikke har kommet nye innlegg i tråden siden jeg var her sist, men jeg vil inn og legge til noe, da må jeg gå til første side i tråden og lese for tusende gang at Line sier Shoot, og så trykke på siste side? Det finnes ikke noen snarvei da, sant?

Jeg trykker der det står i grå liten skrift helt til høyre på sida under profilbildet til den som skrev sist i tråden, funker både på mobil og PC :)

• Like 1
Skrevet
3 minutter siden, Eplefe skrev:

Der det står "siste innlegg av" og xx minutter/timer siden tror jeg at tiden er en link man kan trykke på for å komme rett til siste innlegg. Tror.

Takk. Jeg fant dessuten ut at jeg kan trykke på bjella og komme til siste notify, så mye som jeg skravler er det som regel ikke så lenge siden jeg har fått en. :P

• Like 2
Skrevet

Krutsi i går til seg selv: "husk å kjøpe smør etter jobb"

krutsi i dag: "hmm.. Butikken ja.. Hmm.. Kjøper frimerker i morgen.."

så da måtte Krutsi-mannen på butikken for å kjøpe smør :P 

• Like 4
Skrevet

Kan noen forklare meg HVORFOR hunden ikke klarer å drite på gulvet hvis den blir dårlig i magen og er alene hjemme? Har nå vasket: seng, teppe, pute, dyne, laken og dørmatte. Tok en drøy time. Akkurat det jeg hadde lyst til! :sheldon:

Skrevet
31 minutter siden, Nathalie98 skrev:

En venninne skal sende meg noen bilder hun hatt tatt, men det fungerer ikke å sende som mail...

Tips? :P 

Prøv filemail.com, der kan du laste opp store filer. Legg inn mailadressa til mottaker og hun får tilsendt linker til bildene. Veldig enkelt ?

Fant ut nå at det er kjørt skispor på Budor... men det får bli en annen dag.

Skrevet
17 minutter siden, Eplefe skrev:

Åå, takk! Trodde vi hadde mistet den funksjonen! Nå ble jeg glad :D

• Like 1
Skrevet

Hjemme fra jobb idag også, fått legetime imorgen så regner med å bli sykmeldt ut uka så jeg får tilbake stemmen. Dumme elever som smittet meg i Roma. Nå ser jeg Engler og demoner (for å se igjen en del av det jeg har sett i Roma :P ) og forsøker å bli ferdig med noen strikkeprosjekter. Strikket et par torgvanter iallefall og jobber nå med siste votten på et vottepar.

Fått trent litt hund inne for at han skal bli litt trøtt. På magisk vis har han skjønt hold av gjenstand. Vi har nesten ikke trent apport - fem/seks økter kanskje og det beste vi har fått til før er at han følger etter meg med noe i munnen, sånn fire fem steg. Idag satt han der og jeg kunne ta på sleiva (bruker en plastsleiv) og dingle en leke rundt hodet hans uten at han slapp... Bare wow :D:D

• Like 4
Skrevet
1 time siden, mushi skrev:

Kan noen forklare meg HVORFOR hunden ikke klarer å drite på gulvet hvis den blir dårlig i magen og er alene hjemme? Har nå vasket: seng, teppe, pute, dyne, laken og dørmatte. Tok en drøy time. Akkurat det jeg hadde lyst til! :sheldon:

Da jeg spurte dyrlegen min om det samme, så sa hun at det var fordi hunden vil drite der eieren oppholder seg mest i hjemmet :P

Skrevet
6 minutter siden, Krutsi skrev:

Mine hunder bæsjer på gulvet.. For å så grave det ned med teppene sine :aww: 

Men du har whippet :aww: 

har vel egentlig jeg å :P Men bikkja som dreit i sofaen og i sengen min var en border collie :P 

Skrevet
4 minutter siden, Snoffe skrev:

Men du har whippet :aww: 

har vel egentlig jeg å :P Men bikkja som dreit i sofaen og i sengen min var en border collie :P 

Haha ja.. Rottisen jeg har nå, aner jeg ikke.. Hun har aldri bæsjet inne hos meg :P ikke husker jeg den forrige heller, for hun hadde jernmage :P 

Skrevet
5 timer siden, Lola Pagola skrev:

Bilen starter ikke. Skjønner ikke helt hvorfor, men mistenker fukt. Har skjedd en gang tidligere at den ikke har startet, fellesnevneren er at den hadde stått noen dager da og, og at det hadde regnet mye. Batteriet er ikke dødt (skulle bare mangle,  er nytt), den tenner bare ikke.... får prøve å skifte tennplugger, kanskje det hjelper. 

Barsking. 

5 timer siden, Tommy skrev:

Når man skal gi bok til jul, er paperback legit eller bør man velge hardcover?

Paperback, er så sjelden folk leser bøkene mer enn en gang. 

23 minutter siden, Krutsi skrev:

Mine hunder bæsjer på gulvet.. For å så grave det ned med teppene sine :aww: 

Prima også, snerre. Og masse tråkking.. deilig.

Skal prøve å lese en bok, det går ganske dårlig jeg bare sovner- tyder på at jeg er syk.... vet ikke hva da. 

Prima leter etter middagen sin i mørket, vanskelig men gøy:)

Og så har jeg fått en god nyhet, som fører til noe bra til Prima.

• Like 1
Skrevet
5 timer siden, Tommy skrev:

Når man skal gi bok til jul, er paperback legit eller bør man velge hardcover?

Jeg liker best å lese paperback, spesielt hvis det er store bøker, da er hardcover bare knot syns jeg. Men folk er forskjellige da :) 

• Like 2
Skrevet
2 timer siden, Lola Pagola skrev:

Skulle egentlig lade batteriet siden det går tomt før eller siden, har jo prøvd å starte bilen endel ganger nå uten hell. Men så knakk ledningen, så må få fikset :P Men batteriet er vel ikke tomt om lys, vifte, sentrallås osv virker? Da det gamle batteriet døde var det ikke liv i noe. 

Det virker lenger enn det er strøm nok til å starte, men så blir alt mer og mer dødt etter som man prøver å starte. Til slutt drar ikke starteren i det hele tatt. 

Skrevet
Sitat

Goldendoodle er ikke en jakthund, vakthund eller gjeterhund, men en fantatisk kompis som gjerne følger med deg på alle dine eventyr. Den liker Agility, triks trening og freestyle dace. Den kan dra pulk og aportere allt fra aviser til småvilt. Den er glad i å svømme. Den er veldig glad i barn og andre hunder av begge kjønn. Er enkel å ha med å gjøre. En riktig snill og grei første gangs hund.

Må jo bare være den perfekte hund! :icon_confused: 

Edit: enda flere!

Sitat

Goldendoodle er ikke en jakthund, vakthund eller gjeterhund, men en riktig glad, snill og kjær vennlig familie hund, som elsker alt og alle. Den krever ikke mye mosjon, men liker å være med på alt som skjer. Den blir gjerne med på lange turer, Har god utholdenhet og liker å dra pulk. Den apporterer og henter gjerne ting for deg. Alt fra nøkler, klær, avisa og ved tre til fugler og hare. Den er derfor ypperlig både som Service hund og Terapi hund. Den kan fint brukes til å apportere småvilt.

• Like 1
Skrevet
2 timer siden, Polfarer skrev:

Hvis hun har dropbox kan hun lage en mappe, enten om hun bruker nettleseren eller lager den lokalt på sin data er det samme. Om hun lager en mappe i nettleseren trykker hun på "share" eller "del denne mappen" som skal stå ved siden av eller under navnet på mappen og skriver inn din e-post når det blir spurt etter. Om hun lager den lokalt i sin "dropboxmappe" på datan er det bare å høyreklikke på mappen og deretter på "del denne mappen" ;) 

1 time siden, Siri skrev:

Prøv filemail.com, der kan du laste opp store filer. Legg inn mailadressa til mottaker og hun får tilsendt linker til bildene. Veldig enkelt ?

Fant ut nå at det er kjørt skispor på Budor... men det får bli en annen dag.

Vi gjorde det enkelt til slutt, fikk passord og brukernavn og logget meg inn :P 

• Like 1
Skrevet
10 minutter siden, Debbie skrev:

Paperback, er så sjelden folk leser bøkene mer enn en gang. 

Da burde folk lese bedre bøker :aww: 

Jeg bryr meg ikke så mye om bøkene jeg leser er hardback eller paperback, men hardback ser penere ut i bokhylla, og holder seg pene lenger :) 

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har kjøpt nye håndklær, nytt sengetøy, nødklær og et par mer brukbare klespakker fra Finn, men mange av de såkalt berikede klærne er helt unike og har høy affeksjonsverdi. Bl.a. den nevnte singletten, som var det første fairtrade sertifiserte plagget jeg fant. Original Max Havelaar, fra før de byttet navn til Fairtrade. Den kostet omtrent 250 kr for tjue år siden og har trofast holdt stand gjennom hver eneste sommer siden. Med alt arbeidet jeg har lagt ned i den nå, så er Gucci fast fashion for tacky træsh hoes til sammenlikning.  Fordi jeg har vært en så etisk bevisst shopper og bygget en garderobe jeg kunne gå moralsk rakrygget i, så er det ikke bare, bare for meg å handle nytt. Favorittbutikken Libe er nedlagt, og jeg liker ikke kolleksjonene de gode merkene (som Komodo og Monkee Genes) har for øyeblikket. Nudie har heldigvis jeans jeg liker, men utover dem ser det svart ut. Derfor velger jeg redde det som reddes kan.  Alt av ulltøy må byttes fordi proteinfibre går bokstavelig talt i oppløsning i høy pH. Ikke bare undertøy som ikke er så farlig hvordan ser ut, men affeksjonsverdi Komodo blazer, kåpe, skjerf og lue, kjole, skjørt og flere bukser. Det er virkelig en smerte å vente på plagg jeg vil ha fra de merkene jeg liker. Trendene for tiden faller ikke i smak. Nøstebarn har fortsatt de samme plaggene de alltid har hatt, men er selvsagt utsolgt for de riktige fargene.  Jeg drar det antakelig så langt at jeg demonterer en jakke vevd og sydd i Sverige, fra et svensk merke som gikk konkurs og ikke lenger tilbyr noe nytt, for å unngå skade elgskinnet på utsiden mens jeg renser innsiden.  ..ikledd pølsedrakt fra Biltema, fordi jeg ikke hadde nevneverdig lyst til å legge penger i kassa til noen såkalt grønn butikk da jeg trengte emergency beskyttelse mot klima etter den fanatiske grønnskallen fra den sekterisk klorofyllkommunistiske kloakken av ruspsykotisk økolååågiske fotsoldater fra MDG beriket både garderoben min og miljøet med det ufortynnede insektsmiddelet sitt. Biltema klær med pølsemotiv på var det mest aggressive motsvaret jeg kunne finne som traumeterapi. Made in China av helt ny polyester, fraktet fossilt fra andre siden av planeten og med bilder av svinekjøtt på. Jeg slo til og det føltes bra.     
    • Er det ikke bedre å kaste klærne og kjøpe nye, det burde dekkes av innboforsikringen? Litt jobb, men føles tryggere likevel?
    • Det hjelper også å legge den i glovarmt vann etter vask, for å drepe mikroorganismene før du tørker den hurtig et varmt sted med god ventilasjon. De formerer seg lett under tørkeprosessen om du ikke har kverket dem skikkelig. Vaskemiddel hjelper bare med å få hardføre mikroorganismer delvis ut av stoffet, det dreper dem ikke, mange blir sittende igjen, og vannet i maskinen holder ikke 60° lenge nok. 
    • Vi er stadig opptatt med konsekvensene av å ikke ha skaffet boligalarm i tide. Jeg oppdaget som sagt at det var noe galt med tekstilene. Både fordi jeg nær klødde til blods og det sved og stakk intenst i huden av klær og spesielt håndklær, men også fordi de produserte et merkelig slags silikonisfisert skum da jeg ville skylle hva jeg trodde var bly fra blypastaen i vannrørene ut med omvendt osmose renset vann. Det var en lang prosess med ymse kjemikalier og lange samtaler med Grok for å identifisere stoffet som Karate Zeon 5 CS. Insecticidet inneholder 5% lambda-cyhalothrin, i lipid emulsjon inni mikrokapsler av polyuretea, i surfaktant. De såkalte fyllstoffene utgjør 95% av produktet, som skal blandes 10-30 mL med 20-100L vann før bruk. ...på planter. Det oppgis å være såkalt vannfast 24t etter sprøyting, noe jeg kan signere på at det er.  Vannfast og vannavstøtende og dundre meg potte lufttett. En video av et par favorittjeans før rens:  https://photos.app.goo.gl/BVPCtf7cAqZAckvx5 Boblene på slutten der kom ut av enden på buksebenet nedi bøtta, ikke gjennom stoffet. Prosessen med å få dette plantevernmiddelet UT av tekstiler innebærer å måtte knuse mikrokapslene for å gjøre virkestoffet tilgjengelig for hydrolyse med base. Jeg valgte sentrifugering for å knuse, som fungerte utmerket. Halveringstid for virkestoffet er 7 dager i pH 9 ved standard trykk og temperatur, i ren vannløsning. Når stoffet sitter inni tekstilfibre, omgitt av 95% fyllstoff.. En må opp i pH og temperatur, og en må ha noe som lokker det lipofile virkestoffet ut av sofaen på gutterommet for å øke sannsynligjeten for et vellykket møte med OH-. De to molekylene ville bare scrollet forbi hverandre på datingapps uten litt hjelp. Det har gått mange 5L kanner salmiakk og grønnsåpe, noen kanner Biltema Grovrens, Ovn- og Grillrens, isopropanol, rødsprit og Vanish OxyAction til soaking i døgn. Å bevege tekstilene nevneverdig during soak har vært uaktuelt pga gassene. Jeg har vært så heldig å få supplere teoretisk kjemikunnskap med praktisk erfaring med bl.a. HCN og kan fortelle at tekstiler dynket i ufortynnet Karate Zeon 5 C, bløtlagt i pH 13-14, de vil produsere forholdsvis mye HCN, så å åpne en lukket beholder som har stått i to døgn - lukket for å hindre pH i å synke ved fordampning av ammoniakk eller bufring med karbonsyre fra opptak av CO2 fra luften - å åpne en sånn beholder uten å ha et ordentlig avtrekksskap krever at en forstår seg på molekylvekt i gassblandinger og legger seg flat, om en ikke har dykkeutstyr.  Steg 1 og 2 i prosessen var forholdsvis smooth sailing. Et illustrasjonsfoto tatt før en lunsjpause: Så, etter å ha knust kapslene og hydrolisert det kraftig lipofile virkestoffet til mer vannløselige produkter, så får en lære om mikroplast.  Det hvite er ikke såpe, det er mikrokapsel debris fra en liten singlet oppi den bøtta. Mikrokapselrestene begynner ikke slippe tekstilen før etter at virkestoffet er brutt ned. De er lagd av samme materiale som deler av elastanfibre. Gummi'ish, med trykk på ish. De er ikke hydrofile, men har heller ingen affinitet til annet enn elastan og polyamid av hva jeg har sett så langt, og flyter opp i vann når de løsner fra tekstilene. Mengdene...  Uten å overdrive, det har antakelig gått mer enn et tonn varmtvann til å skylle debris ut av den ene singletten i den bøtta på bildet. Den er _nesten_ ren nå. Tidkrevende, fordi den må tørke mellom, da svulmede bomullsfibre holder mer mikroplast fanget enn tørre fibre gjør. Vaskemaskin er lite hjelpsom fordi den tømmer nedover, og plastgugga blir liggende igjen oppå plagget. Vi har holdt på i flere uker nå. Rinse, repeat.  Edeward er drittlei og deprimert. Han er sjalu på tekstiler og bøtter og vann og har henfalt til å rive av seg pelsen i mangel på bedre å ta seg til, fordi han pga pelsstellet på rasen har fått for seg at jeg liker ham bedre uten pels, så han gnager og river den ut for å komme ovenpå i konkurransen mot bøtter og vann og klær. Dette er hans eget verk.  På den positive siden ser han nå på bading med helt nye øyne. Når nødhjelpsarbeidet for å redde unike klesplagg med høy affekskonsverdi innimellom ryddes bort er det endelig hans tur til å få min oppmerksomhet og kjærlighet, og vask av skjegg og bart har blitt mye lettere og krever lavere kompensasjon enn tidligere.  For øyeblikket er han utålmodig, fordi han vet jeg har kjøpt burgere og pølser fra K9 Hundesenter i dag, og han aner at jeg har planlagt noe med de burgerne.     
    • Putt den i en vaskepose i vaskemaskina, og så heng den til tørk et litt varmt sted så den tørker raskt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...