Gå til innhold
Hundesonen.no

Politiet avlivet katten med flere slag


maysofie
 Share

Recommended Posts

Artikkel fra Avisa Nordland

"Det var ved 08.00 tiden onsdag morgen at flere personer var vitne til at politiet avlivet en katt med flere batongslag. Hendelsen skjedde i området Langstranda i Bodø."

"Dyrebeskyttelsen Norge anmelder nå politiet i Bodø for hendelsen."

 

Edit:
Dette er hva Politiet skrev på sin FB-side i etterkant av hendelsen:

 

Politiet ble i dag oppringt av en drosjesjåfør som fortalte at han hadde funnet en påkjørt katt.

Patruljen som kom til stedet beskriver at mesteparten av kattens hode var knust. Det var ingen mulighet til å berge katten og katten led tydelig. Patruljens vurdering ble derfor å avlive katten på stedet for å unngå unødige pinsler for katten. Det å frakte katten til dyrlege ble vurdert, men på grunn av store hodeskader ble avlivning på stedet valgt.

Det første slaget politiet slo traff ikke slik det skulle og katten gikk noen meter før den la seg ned igjen. Politimannen slo på nytt og mener at katten døde etter det. Han avventet litt, og slo to nye slag for å være sikker på at katten var død. Alle vurderinger er gjort med tanke på at katten skulle lide minst mulig.

Endret av maysofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tror heller ikke at politiet har ønske om å slå ihjel dyr, men de har heller ikke forutsetninger for å stille en diagnose. De var ikke alene om å se tilstanden til katten, og jeg tror ikke nødvend

Da er jeg mer kynisk enn deg, for hadde jeg hatt mulighet i et slikt tilfelle du beskriver der, så hadde jeg avlivet på stedet. Og det håper jeg faktisk noen gjør om de finner en av mine katter i en s

Den katten jeg kjørte på (døde momentant) var hel og pen og se på, den så ut som om den lå og sov. Men ja hele skallen dens var knust merket jeg når jeg skulle putte den i en plastpose. Og ja, jeg ten

Guest lijenta

Ja dem har lov til å slå når det er nød. Men man skal sikre seg at det virkelig er nød. Og den personen som tar livet av dyret skal sikre seg at det blir effektivt.  Vanskelig å si hvor skadet katten var. Det spriker stort. 

Virket som en merkelig historie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er ok å ta livet av såppass store dyr med slag med mindre det er helt krise. Da hadde det vært bedre om de hadde skutt den. 
Og de er vel nakken de skal sikte på uansett? Ikke ryggen? 
Hadde vel vært mye bedre om de pakket den inn i et håndkle eller noe. (Sikkert en nabo som hadde hatt ett å gi vekk?) og tok den med til en dyrelege? Eventuelt kunne fått tilkalt en veterinær til å avlive den på stedet? Mattilsynet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er så langt over streken som det går an å komme, synes jeg. Nå vet ikke jeg om det står akkurat det samme i den artikkelen der som det gjorde i lokalavisa her, og jeg klarer i alle fall ikke å lese den en gang til uten å spy, men dette er så drøyt at jeg ikke har ord.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner det ikke igjen, men leste et sted at et vitne hadde sett til og klappet katten før politiet kom til. Han hadde klødd den på det hodet politiet sier var knust. Og etter politiets første slag var katten i stand til å prøve å gå bort fra dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Finner det ikke igjen, men leste et sted at et vitne hadde sett til og klappet katten før politiet kom til. Han hadde klødd den på det hodet politiet sier var knust. Og etter politiets første slag var katten i stand til å prøve å gå bort fra dem...

Den kan gå på skader, så desvere blir det vel ord mot ord siden han slo oppi 4 ganger. 

Men ja at dem slår over ryggen. Det er jo katten mye sterkere enn i nakken. Det er heller ikke noe pent å nød ta livet av et dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel som å banne i kjerka - dette innlegget i Bodø Nu http://bodonu.no/kommentar-et-dyrisk-dilemma/

Synes ikke det er å banne i kjerka, men tvert i mot ett ganske interessant innspill. Jeg synes ikke det høres ut som om katten har blitt avlivet på en human måte, og ut fra bildene kan man jo spørre seg selv om det virkelig ikke var tid til å frakte katten til veterinær, for å få gjort det medikamentelt. Men samtidig så er det jo slag til hodet med jernstang som brukes til å avlive akutt syke smågris under en viss størrelse (og da slår man også mer enn ett slag for å sikre at dyret dør kjapt), og jeg lurer på om de som går til mediene med denne saken, hadde gjort tilsvarende om det var spedgris det var snakk om?

Endret av Nemi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ikke alltid det er synlige skader på dyr en kjører på. en gang kjørte jeg på et ekorn, det lå like helt og fint i vegkanten men da jeg skulle kjenne etter var det blitt til et puslespill. Så ja det var garantert dødt.

Så ut fra bildet så ville jeg si at ja det har sjokk eller lignende for det virker veldig krampaktig stillingen den ligger i, i forhold til hva jeg er vandt til å se katten ligge i den stillingen. Jeg klarer ikke se noe mer ut fra bildet og syntes det var mye bra i den linken med leserinlegget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at jeg blir opprørt av å lese. Det er lett å tenke: hva om det var min hund? Hva om min kjæreste lille venn lå skadd, også opplevde hun å bli slått i hodet av de som hun trodde skulle hjelpe? De som hun betraktet som trygghet, altså mennesker. Så tar hun noen skritt for å komme unna, men skadene tvinger henne i senk før hun får et nytt slag og døden inntreffer. Tårene mine kommer bare jeg tenker på noe så grusomt.

Nå tok jeg det litt langt, men det er lett å tenke i de baner. Jeg tror alle, inkludert politiet, er enig i at det var uheldig at katten ikke døde av det første slaget. Selv setter jeg en stopp der. Jeg vil ikke vurdere om det var riktig å avlive katten på stedet, for jeg var ikke der. Jeg så ikke katten, jeg kjente ikke på kroppen dens, jeg slapp unna det vanskelige valget.

Jeg tror ikke politiet tar lett på en sånn avgjørelse. Ikke bare er det vondt for de fleste å ta livet av et dyr up close and personal, men jeg tipper de var klar over at dette ville havne i avisen. At de ville få kritikk uansett hva de gjorde. Hadde de skutt katten så hadde kritikken handlet om våpenbruk i boligstrøk. Ironisk nok er det flere som har kjeftet på dem for å IKKE ha skutt den. Og skulle de ta den med til veterinær når den var så skadd som de vurderte det? Dyreplageri, det også, men de hadde nok sluppet billigere unna i media. Sånn sett virker det som om de satt kattens lidelse foran sitt eget navn og rykte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke så langt til veterinær fra der det skjedde, 10 min maks. Men katten var skadet uten tvil og jeg vil tro at bare det å løfte den inn i bilen ville ført til ytterligere smerter for den. Det eneste jeg syns var trist var at de ikke klarte å avlive den med ett slag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe av det mest horrible jeg har sett på lenge, og hadde det vært min katt, hadde jeg anmeldt politiet selv. Det er IKKE greit at politiet antar og tror ting om dyr helse, det har de lite begrep om. En katt som kan bevege seg, sjokk eller ikke sjokk, adrenalin eller ei, kan klare turen til veterinær, som er den som lovpålagt skal ta slike avgjørelser dersom eier ikke er tilgjengelig. Og hvem er det som har fått for seg at en katt ikke tåler å ha det vondt i et kvarter? Ja, selvsagt skal man spare dyr for unødige lidelser, men da må man først vite 100% sikkert (eller så nært som mulig) at lidelsene ER unødige. Dette vet ikke politiet en dritt mer om enn enn hvermannsen. Så lenge katten kunne bevege seg, så er det rett og slett ikke opp til politiet, eller noen andre, å avgjøre når en veterinær er så lett tilgjengelig. Jeg undrer meg også over hvorvidt katten ble chipsjekket. 

Bare så det er på det rene: Jeg er ikke kategorisk motstander av slag som avliving. Jeg har avlivd en hel haug med gnagere hjemme på den måten, pluss x antall fugler og mus kattene har slept med seg hjem og lekt med. Men størrelsen er viktig. Jeg har, som sagt, stor erfaring med slag som avliving, men vurderer det ikke som metode på noe større enn ei rotte. Juridisk føler jeg at det ikke er dekning for å slå ihjel noe større. Loven sier at avlivningsmetode skal medføre umiddelbart bevissthetstap, og en batong mot en katt kan ikke garantere dette. Spesielt ikke med en uerfaren utøver. 

Dyrevernalliansen har min fulle støtte her. Det trekkes inn smågris her, da lurer jeg på hvor stort ramaskrik det hadde blitt her på Sonen om dette hadde vært en toypuddel...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Dette er noe av det mest horrible jeg har sett på lenge, og hadde det vært min katt, hadde jeg anmeldt politiet selv. Det er IKKE greit at politiet antar og tror ting om dyr helse, det har de lite begrep om. En katt som kan bevege seg, sjokk eller ikke sjokk, adrenalin eller ei, kan klare turen til veterinær, som er den som lovpålagt skal ta slike avgjørelser dersom eier ikke er tilgjengelig.

Og hvem er det som har fått for seg at en katt ikke tåler å ha det vondt i et kvarter? Ja, selvsagt skal man spare dyr for unødige lidelser, men da må man først vite 100% sikkert (eller så nært som mulig) at lidelsene ER unødige. Dette vet ikke politiet en dritt mer om enn enn hvermannsen. Så lenge katten kunne bevege seg, så er det rett og slett ikke opp til politiet, eller noen andre, å avgjøre når en veterinær er så lett tilgjengelig. Jeg undrer meg også over hvorvidt katten ble chipsjekket. 

Bare så det er på det rene: Jeg er ikke kategorisk motstander av slag som avliving. Jeg har avlivd en hel haug med gnagere hjemme på den måten, pluss x antall fugler og mus kattene har slept med seg hjem og lekt med. Men størrelsen er viktig. Jeg har, som sagt, stor erfaring med slag som avliving, men vurderer det ikke som metode på noe større enn ei rotte. Juridisk føler jeg at det ikke er dekning for å slå ihjel noe større. Loven sier at avlivningsmetode skal medføre umiddelbart bevissthetstap, og en batong mot en katt kan ikke garantere dette. Spesielt ikke med en uerfaren utøver. 

Dyrevernalliansen har min fulle støtte her. Det trekkes inn smågris her, da lurer jeg på hvor stort ramaskrik det hadde blitt her på Sonen om dette hadde vært en toypuddel...

Hvem lov er det du viser til når du sier det er veterinær som må ta slike avgjørelser? Det strider i mot hjelpeplikten.

At VG bruker en drosjesjør som sakkyndig derimot er helt ok?

Og til sist, du selv er berettiget til å avlive egne dyr og selv vurdere metode, tildels samme metode du kritiserer politiet for å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har skjedd her også. Og det var lite pent syn. Det var en svæær hannkatt som trolig hadde brukket begge bakbein, eller rygg etter påkjørsel. Den var våken, malte og var helt grei. Så kom politiet som brukte 6 slag på å slå den ihjel.  

Så kom de etterpå til huset de hadde fått vite katten bodde i, og der var det bare barna hjemme. De fikk jo sjokk når politiet kom med den døde katten på døra. 

Hele greia var ufyslig. 

Nei dette er ikke greit.

Men at de skal bruke skudd for å  avlive er enda verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke kan slå ihjel en skadet katt, og ikke kan skyte den. Hvordan skal man kunne ta livet av den da? (dyrlegen er ikke lett tilgjengelig, og katten oppleves å ha store smerter)

To av kattene våre har blitt påkjørt. I begge tilfellene ble veterinær kontaktet (utenom kontortid, til og med) og sto klar til å ta dem i mot. Dessverre var de allerede døde/døende så det var ikke noe å gjøre, men om de ikke hadde vært det så hadde jeg da ikke ønsket at et menneske uten veterinærmedisinsk kunnskap skulle tatt den avgjørelsen å avlive katten på stedet.

Dette handler ikke om en human avlivning som ser brutal ut, men om at katten burde vært undersøkt av veterinær før en evt avlivning OG at batong sannsynligvis ikke er den beste måten å ta livet av en katt på. Hva er batongene forresten laget av? 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem lov er det du viser til når du sier det er veterinær som må ta slike avgjørelser? Det strider i mot hjelpeplikten.

At VG bruker en drosjesjør som sakkyndig derimot er helt ok?

Og til sist, du selv er berettiget til å avlive egne dyr og selv vurdere metode, tildels samme metode du kritiserer politiet for å bruke?

I den paragrafen du linker til, står politiet sist i rekkefølgen over hvem som skal ta avgjørelsen (uten at jeg skjønner hvorfor politiet i det hele tatt er med her, de har verken kunnskap eller eierskap). Hjelpeplikten setter derfor veterinær foran politiet, og etter det jeg har forstått, ble det ikke engang forsøkt å kontakte en dyrlege. Det står også at DERSOM det er åpenbart at dyret ikke kan leve eller bli friskt, skal det avlives på stedet. Det var jo ikke åpenbart, i og med katten faktisk flyttet på seg, samt at andre vitner mener at katten ikke var så skadet, og da SKAL veterinærbehandling søkes om mulig. 

Nei, drosjesjåføren er ikke sakkyndig, hvor har du det fra? Men han var den som fant katten, og så hvordan det sto til med den. Han mente den ikke var så skadet at den ikke måtte avlives på stedet, og det, sammen med andre vitners utsagn, forteller at her var det ikke åpenbart av katten måtte dø.

Avlivingsparagrafen i dyrevelferdsloven sier at dyr kan avlives dersom metoden medfører umiddelbart bevisshetstap. Det gjør min metode, som forøvrig jeg har full støtte fra flere veterinærer om å bruke. Det handler om dyrearter de aller færreste veterinærer har noe som helst greie på. F.eks. hamstere har jeg kun funnet en veterinær her i landet som kan mer om enn meg. Det handler om arter med meget kort livssyklus, som går fra å være friske til å være dødssyke i løpet av få timer. Sist, men ikke minst, så handler det om MINE dyr. Jeg ville aldri drømme om å ta avgjørelsen for noen andre, uansett art. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innlegg i Bøda avisa!  Minner meg litt om en påkjørt elg på Rv 4 for noen år siden.  Viltnemda ble tilkalt for å avlive elgen, men de ble hindret av 3 kvinnfolk som stilte seg foran elgen for å hinder at den ble skutt.  De forlangte at det skulle komme en veterinær til stedet for å behandle elegen....  Det endte med at en politipatrulje måtte ta hånd om damene slik at viltnemda fikk gjort slutt på elgens lidelser.

Dette er en helt grei måte å avlive traffikskadde katter på.  Det har blitt gjort mange ganger.  Det er ikke alltid at det er greit å avfyre skudd for å ta livet av en katt i et boligområdet / traffikkert området.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innlegg i Bøda avisa!  Minner meg litt om en påkjørt elg på Rv 4 for noen år siden.  Viltnemda ble tilkalt for å avlive elgen, men de ble hindret av 3 kvinnfolk som stilte seg foran elgen for å hinder at den ble skutt.  De forlangte at det skulle komme en veterinær til stedet for å behandle elegen....  Det endte med at en politipatrulje måtte ta hånd om damene slik at viltnemda fikk gjort slutt på elgens lidelser.

Dette er en helt grei måte å avlive traffikskadde katter på.  Det har blitt gjort mange ganger.  Det er ikke alltid at det er greit å avfyre skudd for å ta livet av en katt i et boligområdet / traffikkert området.

En veldig viktig vesensforskjell her er at en katt mest sannsynligvis har en eier, som sitter med førsteretten til å velge hvorvidt katten skal behandles eller ei, med mindre det altså er åpenbart ikke håp, noe det basert på vitneuttalelser ikke var i dette tilfellet. Det skilles mellom eide og ikke eide dyr i lovverket

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veldig viktig vesensforskjell her er at en katt mest sannsynligvis har en eier, som sitter med førsteretten til å velge hvorvidt katten skal behandles eller ei, med mindre det altså er åpenbart ikke håp, noe det basert på vitneuttalelser ikke var i dette tilfellet. Det skilles mellom eide og ikke eide dyr i lovverket

I følge politiets fb melding så var deler av hodet knuset.  Så da er det vel neppe så stort håp.   Og jeg fester større lit til politiets uttalelser enn vitner som som lar seg følelsesmessig rive med.  Jeg tipper at ingen politifolk har noe ønske om å slå i hjel et dyr.  Jeg er sikker på at hvis katten hadde vært i en slik forfatning at den kunne reddes så hadde de mer enn gjerne fraktet den til en dyrlege.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...