Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå September

Tricolor
 Share

Recommended Posts

• Svar 3.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Too late! Jeg overtar dette 1. desember

Hei Sonen, hils på Pelle - pappaen til B-gjengen i Pied Piper

Harly og jeg har debutert i agility 3 i  dag,  feilfritt, 1. plass og cert!  

Posted Images

Jeg gjorde som @JeanetteH og la frem en pappeske ( og utallige tyggepinner ) til bikkjekreka før jeg dro. Gjett hva som var like helt?

Joda..

Hel og fin pappeske!

Det var derimot utrolig mye annet rart som var makulert .

Mans best friend my Ass...

En ufrivillig husmors verste fiende *argh*

Siden sykkelen min helt åpenbart er stjålet ( lett overalt! ) må jeg se å få jogget av de litt energi. Det blir gøy når jeg ikke har energi selv.

Du kan låne min om du vil :) med sånn stangfeste foran. Den kommer ikke til å bli brukt i år.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Meg, ja de hjelper meg med han, og utenom deres faste dag betaler de virkelig ingenting. De tilbyr seg det, og når jeg spør om de vil ta han ekstra så blir de glade, fordi de ikke har mulighet til å betale 4000 kr i mnd for å ha hest selv. Så for meg, forrytterne og hesten er det en helt perfekt løsning, så får andre synes hva de vil :) Når jeg har lagt ut annonse fordi jeg trenger forrytter, så har jeg blitt kontaktet av mange hver gang. Så da er det tydeligvis ikke så mange som syns at hestefolk er rare :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Meg, ja de hjelper meg med han, og utenom deres faste dag betaler de virkelig ingenting. De tilbyr seg det, og når jeg spør om de vil ta han ekstra så blir de glade, fordi de ikke har mulighet til å betale 4000 kr i mnd for å ha hest selv. Så for meg, forrytterne og hesten er det en helt perfekt løsning, så får andre synes hva de vil :) Når jeg har lagt ut annonse fordi jeg trenger forrytter, så har jeg blitt kontaktet av mange hver gang. Så da er det tydeligvis ikke så mange som syns at hestefolk er rare :D

ikke hestefolket selv, de tror jo det skal være sånn ;) nok om det :)

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men så lenge de det gjelder er fornøyde med det, så er det kanskje ikke så mye å diskutere? :lol: Det er mye jeg syns er rart med andre hobbyer/idretter, men jeg gidder ikke å diskutere det når jeg ikke driver med det selv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt forskjell på å betale for å ri, kontra å passe en hund ;)

Å ri er en aktivitet, å passe hund er jobb. Hvis du feks vil ha med deg en ferdig trent jakthund en uke eller to om høsten, må du regne med å betale for å leie den. Samme hvis man vil kjøre hundespann hos noen som driver næring.

Forventer du at noen skal betale i dyre dommer, for at du skal få ri gratis? Litt annet er det selvsagt hvis man ikke har tid nok selv, og en man kjenner hjelper til med stell og mosjon av hesten. Men det blir litt på siden av å ha fôrrytter.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå var det tungt å dra seg opp av sofaen! Men dyra trenger trening. Det var ekstremt rolig dag på dem i går pga lang jobbdag og at jeg holdt kurs på kvelden, og eh det merkes på valpen. De store trenger også å få løpe litt. Jeg skal bare :yawn:

Er storytel verdt pengene sine? Særlig hvis man foretrekker bøker på norsk.. Og er det gode bøker der eller er det bare en og annen bra og resten møkk?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg syns det. Ihvertfall for en stund. Det begynner å bli ganske bra utvalg av bøker der, men det kommer kanskje litt an på hva du liker. Du kan uansett få to uker prøvetid. Kunne ihvertfall det tidligere i sommer :)

De har ikke egen hest, de passer din ;)

Jeg har trekkhunder, ikke alle kan ha trekkhunder. Det hadde ikke falt meg inn å ta betalt for at noen skulle trene dem en gang i uka da. (ingen FÅR trene dem en gang i uka, men det er en annen sak hehehe). Det er vanlig at man betaler folk for å gjøre det. Hestefolk ER rare ja. og jeg tror det skyldes at det er mange unge jenter som driver med hest. Det er ingen andre dyreslag man må betale for seg, for å hjelpe til med.

Det er vel egentlig ganske sammenliknbart med jobben handlere gjør for en del hundekjørere. Hjelper til med stell og trening, mest av egeninteresse, for å kjøre hund og lære om hundekjøring uten å måtte skaffe seg ett helt spann selv. Forskjellen er at de blir betalt (om enn dårlig) og ikke trenger å betale for det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan låne min om du vil :) med sånn stangfeste foran. Den kommer ikke til å bli brukt i år.

Så snilt! Men sambo hadde en stuet unna. Uten sånn stangfeste da, men Toddy trekker så mye at det neppe trengs.

Gode bremser derimot :|

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er jo litt forskjell på å betale for å ri, kontra å passe en hund ;)

Å ri er en aktivitet, å passe hund er jobb. Hvis du feks vil ha med deg en ferdig trent jakthund en uke eller to om høsten, må du regne med å betale for å leie den. Samme hvis man vil kjøre hundespann hos noen som driver næring.

Forventer du at noen skal betale i dyre dommer, for at du skal få ri gratis? Litt annet er det selvsagt hvis man ikke har tid nok selv, og en man kjenner hjelper til med stell og mosjon av hesten. Men det blir litt på siden av å ha fôrrytter.

Tja... Jeg vet ikke jeg. Når jeg passer hund får jeg betalt, og selv om det blir en mer her så gjør jeg ikke noe annet enn det jeg pleier.

I stallen er det heller ikke bare kos. Det skal møkkes, inne og ute, hesten sjekkes, pusses, ris, pusses, mat skal ordnes, og hver 12. uke så forer man kvelds til alle hestene på stallen. Jeg betaler for den ene hesten jeg rir. Har han 1 gang pr. uke av og til to. Da gjøres alt ovenfor. Den andre rir jeg gratis. Begge er glad for hjelpen.

Nå er jeg vant til at man betaler for å ha hest, men jeg ser greia med at det er ulogisk å skulle betale for å gjøre noen en tjeneste. Hadde det bare vært å ri så hadde det vært mer logisk he he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri før har raseklubben jobba så med å få fokus på gjeting, aldri før har Norge hatt så mange showavlet hunder :lol:

Oppriktig nysgjerrig, men er ikke Keo fra en oppdretter som fargeavler? Hva er egentlig forskjellen på "showavl" og "fargeavl" på BC? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa til C at jeg synes han har gjort fryktelig lite i huset i det siste, nå har han tørket støv, støvsugd og vaska gulv :D Også snoker jeg på dommeren som dømmer NTK utstillingen i helgen, kusina til Vigdis har blitt BIM for henne en gang og mormoren hennes 2 BTK en annen gang, og hun har satt opp en hannhund med stygg hale til BIM og brukt en annen hanne med hengeøre i oppdrettet sitt, så er det lov å håpe at hun ser bort ifra halen til Vigdis? :P Tuva blir sikkert litt for "clean" for henne :P Spennende og gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppriktig nysgjerrig, men er ikke Keo fra en oppdretter som fargeavler? Hva er egentlig forskjellen på "showavl" og "fargeavl" på BC? :)

Nå er jeg veldig lei å få dette fargestemplet uten at folk har satt seg inn i oppdrettet, så orker ikke kommentere videre. Nei, Keo er ikke fra en oppdretter som fargeavler. Han er fra en oppdretter som har noen hunder som er av andre farger enn sort/hvitt og som tilfeldigvis selger både til arbeids- og sportshjem :)

Forskjellen er at alle hundene som går i avl kan gjete, flere av avkommene gjeter, de er fra arbeidslinjer og registrert i ISDS. En annen forskjell er at hun ikke har et ensfarget syn på at hun ikke avler pga utseendet. Flere av hundene har prøve, noen har ikke. Men det er så enkelt som at man får bli med på jorde å se hundene gjete selv, for de kan alle i varierende grad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snoffe og andre som vurderer Maxgodis: det er supert å kjøpe godteri derfra så lenge dere ikke kjøper det smågodtet de har i bokser av "egen produksjon". Det smaker høgg og inneholder mye glukose-fruktosesirup, vi endte opp med å kaste alt vi hadde kjøpt i sånne bokser fordi gubben rett og slett ble dårlig i magen av dem. Men de har bra priser på det "vanlige" godtet :-)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt bekymra for brua borti veien her. Jeg må kjøre under den for å komme meg til byen (skole og barnehage), men det er veldig lett for at det blir mye vann under der! Var brudd på vannledning for litt siden, og da var det flere biler som drukna der borte :lol: Håper det renner greit bort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...