Gå til innhold
Hundesonen.no

Løse hunder under båndtvang


Ulrix
 Share

Recommended Posts

Du hadde sikkert ikke syntes det var like hyggelig om hunden din var redd eller sinna på andre hunder. Eller det på en annen måte førte til et problem for deg ;)

Det vet du jo ingenting om. Jeg tror det har mye med innstilling å gjøre, og hundens mentalitet. Selvsagt er det irriterende når en bitchy tispe kommer og skal "ta" min hund, men det er så ytterst, ytterst sjelden det skjer og de fleste løse hunder er jo bare hyggelige. Dessuten burde en normal hund tåler et ublidt møte med en annen. Og ja, det er synd når det skjer, men jeg synes faktisk at det er en del av risikoen ved å være hund og hundeeier. Vi kan ikke forvente at alle er like ansvarsbevisste som oss selv, og at alle andre har full kontroll til enhver tid, iallfall gjør ikke jeg det.

Kanskje vi som hundeeiere burde bli flinkere til å takle løse hunder som kommer mot oss - feks er det ikke uvanlig at hundeeiere durer på rett mot en løs hund mens eieren til den løse hunden febrilsk prøver å rope på den. Hadde eieren med hund i bånd stoppet og kanskje til og med økt avstanden så hadde blitt lettere for "uansvarlige" eieren uten kontroll å få tak i hunden sin (i stedet for at den løper bort og ypper mot andres hunder.. feks.)

Siden dette er en tråd om løse hunder under båndtvangsperioden så kan jeg jo legge til at jeg synes det er relativt uinteressant for min og hundens del om det er båndtvang eller ikke når jeg møter andre løse hunder. Båndtvangsperioden er der for å beskytte vilt og beitedyr, ikke mennesker og hunder. Båndtvang i byer og tettbebygde strøk er for menneskenes del og er mer relevant for diskusjonen.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg bryr meg fotsåvidt ikke om det er båndtvang eller ikke, jeg setter ikke pris på løse hunder som kommer bort uansett hvor jeg er eller hvordan tid på året det er. Man skal jo ha kontroll på hunden

Om du roper "jeg sparker" så pleier folk å få orden på innkallingen ganske raskt... Og nei, det betyr ikke at jeg pleier å sparke andres hunder men jeg er drittlei alle hunder som flyr rundt løs og

Det vet du jo ingenting om. Jeg tror det har mye med innstilling å gjøre, og hundens mentalitet. Selvsagt er det irriterende når en bitchy tispe kommer og skal "ta" min hund, men det er så ytterst, yt

Jeg har to ganske små hunder selv som jeg haaaaaater å møte løse hunder med (7 kg og 11 kg). Den ene min er redd fremmede hunder og lever etter mottoet "angrep er beste forsvar" med masse lyd og spetakkel og da henger nok pumien seg på selv om han er glad i det meste med puls.... Møter vi rette hunden da som svarer så tror jeg at jeg blir iallefall en hund i manko.... Ikke vil jeg at mine skal hilse på alt og alle heller så jeg er lite interessert i å hilse på fremmede løse hunder. Nå skjer det heldigvis ikke ofte da vi bor så øde, men jeg får høy puls hver gang det har skjedd for å si det mildt :P båndtvang er båndtvang og man skal da vel ha kontroll på hunden sin?

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i skogen møtte jeg en mann med 2 schæferhunder, en riesenschnauzer og en dvergschnauzer som alle var løse. Jeg ble litt skeptisk da alle kom og omringet hunden min. Jeg slapp båndet, lot de hilse og så gikk vi videre. Etter den hendelsen tenker jeg at det er ingen hunder som bare kommer og angriper. Ofte slipper jeg bare båndet om det kommer en løs nysgjerrig hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Helianthus du snakker forbi poenget mitt, men det får så være. Jeg er enig i mye av det du skriver, men hvorfor du skriver det som et svar til meg det skjønner jeg ikke. Du tar forøvrig opp mange av poengene jeg allerede har tatt opp på forrige side, og skriver mye av det samme som jeg har skrevet.

Du kan bla tilbake til forrige side så forstår du hvorfor det ikke er koselig at andre ikke har kontroll på løshundene sine dersom man selv har en hund som ikke liker at fremmede hunder kommer bort. Og det var dette jeg kommenterte. Klart det er uproblematisk at greie løshunder kommer bort om man selv har hunder som syns dette er greit, men det blir ikke lengre like koselig dersom din egen hund har et problem med det. Du kan også se at jeg skriver at jeg selvsagt har forståelse for at uhell kan skje, og at jeg selv også har opplevd det et par ganger. Det er dyr vi har, ikke maskiner. Det er altså ingen som forventer at dette aldri skal skje, men man må også ha forståelse for at enkelte syns det er irriterende med løshunder ute av kontroll ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter den hendelsen tenker jeg at det er ingen hunder som bare kommer og angriper.

Men det er det. Jeg opplevde for noen uker siden en løs hund som helt ut av det blå fløy rett på min lille cavalier. Etter det er jeg ekstremt skeptisk til løse hunder og overhodet ikke interessert i å hilse på noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@2ne.Uff, ja, jeg vet det. Men det var mye mer alvor med de hundene jeg har hatt før, så denne lille lykkepilla er liksom bare der. Ingen andre tar henne helt på alvor heller og hun er rimelig lydig og går fot forbi det meste og vil slett ikke bort til fremmede hunder, så jeg tøyser litt, altså. Vi har igrunnen mer rådyr her om vinteren enn nå og hun ville aldri finne på å løpe etter dem. Men like fullt kan hun skremme opp hekkende fugler og trykkende kalver. Det er litt leit at dere kaster dere over meg som om jeg var totalt bevisstløs og uansvarlig. Er ikke det, men det er nå en gang forskjell på en stor sur en og en liten blid en.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

de fleste løse hunder er jo bare hyggelige. Dessuten burde en normal hund tåler et ublidt møte med en annen. Og ja, det er synd når det skjer, men jeg synes faktisk at det er en del av risikoen ved å være hund og hundeeier. Vi kan ikke forvente at alle er like ansvarsbevisste som oss selv, og at alle andre har full kontroll til enhver tid, iallfall gjør ikke jeg det.

Kanskje vi som hundeeiere burde bli flinkere til å takle løse hunder som kommer mot oss - feks er det ikke uvanlig at hundeeiere durer på rett mot en løs hund mens eieren til den løse hunden febrilsk prøver å rope på den. Hadde eieren med hund i bånd stoppet og kanskje til og med økt avstanden så hadde blitt lettere for "uansvarlige" eieren uten kontroll å få tak i hunden sin (i stedet for at den løper bort og ypper mot andres hunder.. feks.)

Heh... er ikke enig i dette altså. Har møtt mange ufine løse hunder, flere av dem har løpt mot meg og min hund, stoppet opp noen meter unna, og stått å nikjefta på min hund. Jeg har enten stått helt i ro, eller bare gått rolig vekk. Samme hva jeg gjør, mange eiere har uansett ingen eller svært dårlig kontroll på sin hund. En løs hund løp helt bort til oss, sto stille ved min hund i to sek, før den glefsa etter han, idet eieren fikk fatt i den. Og hvor mye skal en hund finne seg i av en helt ukjent hissig hund?

For min egen del så er det en selvfølge for meg at min hund ikke skal fly rundt løs, og løpe bort til hvem som helst og lukke ørene når jeg roper. Derfor har jeg han nesten alltid i bånd/langline. Og jeg har god lydighet på han. Det burde ikke være så innmari vanskelig for de som har null kontroll å i det minste bruke et bånd der du vet du kan møte andre hunder og mennesker. Iallfall når du har en hund som ikke er flink/trygg på andre hunder!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jeg blir ikke sur når jeg møter løse, veldig trivelige hunder som tar min hunds signaler jeg heller, men rimelig mange er heller ikke det (som tidligere nevnt behøver det ikke være snakk om aggressive hunder heller, bare overivrige og ikke flinke til å beherske seg/lese andre hunder).

Samtidig burde man passe på fordi ikke alle hunder i bånd synes det er noe kult.

For å være helt ærlig vet jeg ikke om jeg orker å ha liten hund igjen fordi man jo automatisk må passe så mye mer på forhold til andre løshunder. Hatt en skrekkelig stygg episode med det og flere nestenulykker. Medium/store hunder kan bli alvorlig skadd de og, fullt klar over det, men det skal nå engang mindre til jo mindre hund. Og er faktisk ikke en slik hysterisk en som løfter hunden i møte med alle løshunder heller, klar over at de fleste er trivelige tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@2ne.Uff, ja, jeg vet det. Men det var mye mer alvor med de hundene jeg har hatt før, så denne lille lykkepilla er liksom bare der. Ingen andre tar henne helt på alvor heller og hun er rimelig lydig og går fot forbi det meste og vil slett ikke bort til fremmede hunder, så jeg tøyser litt, altså. Vi har igrunnen mer rådyr her om vinteren enn nå og hun ville aldri finne på å løpe etter dem. Men like fullt kan hun skremme opp hekkende fugler og trykkende kalver. Det er litt leit at dere kaster dere over meg som om jeg var totalt bevisstløs og uansvarlig. Er ikke det, men det er nå en gang forskjell på en stor sur en og en liten blid en.

Kaster oss over deg? Du får vel akkurat samme behandling som alle oss andre som bryter båndtvangen med jevne mellomrom. Var ikke klar over at det var å kaste seg over noen jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Løse hunder er ikke et særlig problem her hvor jeg bor. Og det irriterer meg ikke om jeg møter på en. Båndtvang eller ikke. Jeg kan irritere meg over mye, men folk som ikke overholder båndtvangen er ikke en del av disse tingene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, lar meg ikke irritere av slikt. Jeg er skrekkelig glad for at jeg ikke bor der flere i tråden bor, med så mange farlige løse hunder uten kontroll.

Det jeg kan finne på å irritere meg over nå under løpetiden er når folk er grusomt trege til å hente hannhunden sin, for det er litt krevende å passe på at Asti ikke spiser dem opp, samtidig som Nix ikke trenger å bli voldtatt. Kommer folk løpende og sier unnskyld, null irritasjon. Kommer de subbende, da fyrer jeg tvert!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrivelige hunder som kommer bort synes jeg så klart ikke er noe hyggelig, men om en blid og grei hund valser innom så gjør det meg ingenting. Særlig ikke hvis eier prøver å rope den inn og/eller unnskylder seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg fryktelig over folk som ikke har hunden sin i bånd og som har null kontroll over den. Jeg blåser virkelig i hvor snill hunden er, jeg er ikke interessert i å få den bort til meg.

Jeg kan være ganske skeptisk til store hunder og får litt hjertebank om det kommer en løpende mot meg.

Det verste synes jeg var da jeg hadde min i bånd og så kom det en hund løpende bort til oss. Eieren ropte og ropte men hunden ensa henne ikke. Når min da begynte å bjeffe så presterte eieren å "lære" meg opp i hvordan jeg burde oppdra hunden min. Sånn bjeffing var helt unødvendig syntes hun, og var visst et tegn på veldig manglende sosialisering og dårlig oppdragelse... Blir kvalm av sånne folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg ikke over løse hunder!

Det som irriterer meg aller mest er folk som kommer 5m bak hundene i flexibånd!

Den snella skulle vært bannlyst!

Også irriterer det meg når folk FORVENTER at hundene kan hilse..

Alle våre er supersosiale og greie med stortsett de fleste!

MEN... Ei på halvannet år, og 80kg som får lov å hilse.. det er jo 17mai,halloween,julaften og bursdag på engang.. DET har jeg ikke kontroll på,enda..

Prøver å jobbe med det hver tur,men med alle fjottene som bare slipper hundene sine bort for " de vil såååå gjerne hilse på & h*n er baaare snill" så går det treeeegt -.-

Sheltien går løs overalt stortsett, sett bortifra i sentrum.

Hun kan jeg stoppe om det kommer noen gående

..Jeg roper,og får henne ned i dekk,også belønner jeg med meg selv HVER gang folk har passert..det funka,og det sitter 110% :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, lar meg ikke irritere av slikt. Jeg er skrekkelig glad for at jeg ikke bor der flere i tråden bor, med så mange farlige løse hunder uten kontroll.

Noe av min frustrasjon er at det er en lov på dette, som ikke respekteres. Jeg har en del av samme frustrasjonen når folk kjører i 50 km/t i 30 soner...

Lover skal være der for en grunn, og om de er så uviktige at ingen ser poenget med de og de ikke blir håndhevet er det langt bedre at loven blir justert til å korespondere med folks faktiske oppførsel, heller enn at alle utvikler enda mer forakt for lover på generell basis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet du jo ingenting om. Jeg tror det har mye med innstilling å gjøre, og hundens mentalitet. Selvsagt er det irriterende når en bitchy tispe kommer og skal "ta" min hund, men det er så ytterst, ytterst sjelden det skjer og de fleste løse hunder er jo bare hyggelige. Dessuten burde en normal hund tåler et ublidt møte med en annen. Og ja, det er synd når det skjer, men jeg synes faktisk at det er en del av risikoen ved å være hund og hundeeier. Vi kan ikke forvente at alle er like ansvarsbevisste som oss selv, og at alle andre har full kontroll til enhver tid, iallfall gjør ikke jeg det.

Jeg er ikke helt enig med deg. Selv normale hunder tåler ikke alltid et ublidt møte til enhver tid. Det er nemlig ikke mye kjekt å gå med feks nyoperert hund/syk hund/gammel hund - og så møte på en svær villbass som i beste mening overfaller hunden i en voldsom fysisk glede, eller en bølle som "bare" prøver å snike til seg litt bølle-gøy for seg selv på andres bekostning. Da kan konsekvensene bli verre enn vanlig, selv om eieren skriker langveis fra at hunden deres ikke biter.

Enig i at de aller fleste løse hunder er supertrivelige der de kommer bort, men så er det de som eierne av bøllehunder som vet er ufine, men stadig velger å ha de løse uten å ha oversikt. Der blir jeg skikkelig sur. Det har jeg lov til da, mener jeg ;)

Uavhengig av båndtvang, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en snill og leken hund, som egentlig elsker de fleste. Men ja, jeg blir superirritert om løse hunder kommer bort.. Det har ingenting med at min hund ikke er snill/ikke vil leke (for det vil han), men er den andre hunden snill?

Det er ikke sjeldent jeg har møtt løse hunder fra 1,5 kg - 40+ kg, som ikke er snille. Og sånne opplevelser vil jeg ikke utsette hunden min for (han er 9,5 kg).

Så ja, jeg blir irritert når løse hunder kommer bort, for Luiz skal ikke hilse på noen hunder som er tulleruske og urettferdige.

Men jeg unngår de ofte? Går laaaangt rundt/sier hunden ikke skal hilse evt. skriker/bruker beinet/samboer til å holde hunden unna. Det blir en vane, men skulle helst ha vært foruten.

@Margrete , vi bor vel i samme område. Men det er stor forskjell på hvor god kontroll hundeeiere har (hva de gidder) på når de møter stor hund og liten hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Margrete , vi bor vel i samme område. Men det er stor forskjell på hvor god kontroll hundeeiere har (hva de gidder) på når de møter stor hund og liten hund.

Mulig det, men jeg har vel dags dato bare møtt på ett par stykker som kaller inn hundene sine i møte med schæfere. Nå har jeg også gått med en bc uten form for schæferunnskyldning, og det var ikke noe anderledes da. Han var den farligste av alle hundene jeg har hatt, både for folk og fe. Prøver å tenke på om jeg har hatt noen negative opplevelser i skogen vår med valper, men nei bare fine da å. Så kanskje det er tiden man går på? Hvordan man tar det? De verste jeg møter på i skogen er terrengsyklistene, en vet jo aldri hvor de kommer fra :P De kan til og med være av det aggressive slaget.

Så jeg kjenner fortsatt på at jeg er glad jeg ikke bor der hundene er som monstre når de er løse, i bånd er de i hvert fall aldri. Sløsing med min energi å sutre for slikt, er for gammel til å leke politi med alt og alle. I mitt hode synes jeg vi kan alle være mer Politimester Sebastian og ikke så mye Tante Sofie :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man går med hund på 3 kg, så trenger ikke 25kgshunden som kommer i hundreoghelvete å være sur og sint for at det skal bli skummelt for den lille.

Det er sant, men hvis jeg hadde hatt en hund på tre kilo, noe jeg sikkert ikke kommer til å ha siden jeg synes livet er altfor skummelt med og for miniatyrhunder, men HVIS jeg hadde hatt en så hadde jeg løftet den opp dersom det kom en stor hund som jeg var uttrygg på. Hadde den begynt å hoppe opp så hadde jeg snudd meg vekk og/eller brukt kroppsspråket for å sende den vekk.

Når det kom en shiloh shepherd unghann som tilsvarte tre schæfere i størrelse og min lille valp ble så redd at analsekretet sprutet så klarte jeg fint å holde han på avstand med kroppsspråket mitt. Det ble en skremmende opplevelse for hunden min, men både hun og jeg tålte det helt fint. Ikke ideelt, men sånn er livet.

Når man har miniatyrhunder så burde man ha tenkt igjennom problematikken rundt andre, større hunder og løse hunder, og menneskeføtter som kan tråkke på dem. Verden er ikke 100% trygg for noen, verken hunder, mennesker eller andre dyr, men den er nok ekstra skummel for små hunder. En bitteliten papillon jeg kjente datt ned fra senga til eieren og knakk nakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Helianthus

Klart man løfter opp og prøver å skjerme det man kan, men er det særlig kult da? At man må det fordi andre ikke har/gidder kontroll? I båndtvangs tiden skal hunder være i bånd, pga andre ting, da holder ikke "men den er jo bare snill". Uansett hvor snill den er.

Jeg har aldri kjeftet på folk med løse hunder når ting går fint, de gangene det ikke har gått fint har jeg vært for opptatt til å sjekke min egen hund til å gjøre annet enn å hvese noe om kontroll og drittbikkjer, ser ikke poenget i å forsterke den ekle situasjonen med å bli høylydt sint selv, og glipper skjer i de beste familier.

Jeg kommer antakeligvis aldri til å ha så liten hund igjen, jeg foretrekker litt mer solide hunder.

Nå treffer jeg kun løse hunder i jakta her, og de er stort sett glupe nok til å ligge unna gjengen min, så har større problemer med å møte løs ku. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt på flest greie løse, bortsett fra en cocker spaniel som var fryktelig irriterende hvor han sirklet rundt oss bjeffende og hoppende mens eieren bare gikk vedsiden av og smilte.

Kom også en staff i hundre og helvette uten noe form for bånd, halsbånd ellernoe og eier langt ut av synet, han så oss og løp ette oss for å leke med Khal.

Ellers er den en fyr som går tur konstant uten bånd med sine hvite dverg schnauzer, og jeg har aldri sett noen ha så kontroll på dyret sitt. Den ville løpe mot oss og kjefte, fikk ikke lov, så den hoppa på stedet for å kjefte istedenfor. Den kommer alltid inn når han roper og går vedsiden av fyren når de går forbi oss, og virker som en kjempe kul hund egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt, jeg er drittlei løse hunder uten kontroll. Nå unngår jeg stort sett områder/parker i byen da jeg vet det er mange eiere der som driter i å ha kontroll, men innimellom er det ikke til å unngå at man må gå kortere strekninger. Vi har blitt utsatt for så mye møkkahunder/eiere at jeg ikke har tall på det. 1. Laffen 3 mnd angrepet helt ut av det blå av et tispeskinn med "drap" i øya, Mocca reddet situasjonen ved å gå mellom og tok støyten til jeg fikk summet meg. Eier mente valpen min sendte ut signaler som hennes hund ikke likte *sukk* 2. Indiana, gammel og stiv, flere ganger utsatt for hormonelle/lekende/lykkelige gutter som mente det var deres soleklare rett å forsøke ri på henne (nei, hun hadde ikke løpetid) med eiere som ga jamt **** og skjelte ut meg fordi jeg hadde så aggressiv hund da hun verbalt fortalte at dette likte hun ikke. Ene gangen ble hun felt, rett i asfalten med sin vonde hofte, og haltet hele veien hjem som gikk i sneglefart på hennes premisser. 3. Forfulgt av to kolosser som kom i heidundrandes fart over veien og etter oss mens eier står igjen og hyler. Hvorvidt de var vennlige eller ikke driter jeg i, jeg vil ikke ha dem inn i min flokk, slikt blir det nemlig båndsalat av og jeg slipper ikke mine løs på trafikkerte veier. Vi tok beina fatt og kom oss unna. 4. To digre hunder helt uten kontroll braste rett inn i en flokk på 6 stk, og de var ikke vennlige, mens eier bare mente at det fikk våre hunder tåle. Ene av våre ble så redd at den klarte vri seg ut av båndet, men heldigvis stoler den på eieren sin og holdt seg i nærheten til det var trygt å bli koblet igjen. 5. Provoserende liten jævel som gir f i eiers tafatte forsøk på innkalling, stiller seg rett opp foran flokken og truer ganske så tydelig både verbalt og med kroppsspråk. Denne møter vi med jevne mellomrom, også i skogen, og jeg vet en annen sonis som har akkurat samme erfaring som meg med denne. 6. Løs hund braser inn i flokken da vi var på vei fra garasjen og inn, smeller høydrektige Bess, hun valpet to dager etterpå, rett i bakken, eier kom dog løpende og lovte meg hellig at hans hund aldri skulle gå løs mer før lydigheten satt. Fint det, men skaden var allerede skjedd.

Så ja, jeg HATER løse hunder uten kontroll uansett hvor glade, lykkelige, snille, lekende, hyggelige eier tror de er.

Løse hunder i båndtvangen er en uting uansett. Jeg kan gå med på at det ikke er helt tabu i områder helt dønn fritt for vilt, men ellers, bruk bånd! Selv i byen er det vilt, møtte en forsvarsløs liten fugleunge på stien på kirkegården, den var helt fortvilet fordi den ikke kunne fly så da ventet vi til den fikk sprettet seg i sikkerhet bak en gravstein før vi passerte.

Så..det var mine kort (hahahaha) fortalte tanker om det ;)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...