Gå til innhold
Hundesonen.no

Løse hunder under båndtvang


Ulrix
 Share

Recommended Posts

Hva synes dere om å ha valper løse i båndtvangen? Tenker valper som i 8-12 uker. :) De dilter jo bare i føttene likevell :P

For min del så synes jeg det er ok, så lenge de ikke forstyrrer viltet. Altså kommer det litt på hvor man er, og hvordan valpen er. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg bryr meg fotsåvidt ikke om det er båndtvang eller ikke, jeg setter ikke pris på løse hunder som kommer bort uansett hvor jeg er eller hvordan tid på året det er. Man skal jo ha kontroll på hunden

Om du roper "jeg sparker" så pleier folk å få orden på innkallingen ganske raskt... Og nei, det betyr ikke at jeg pleier å sparke andres hunder men jeg er drittlei alle hunder som flyr rundt løs og

Det vet du jo ingenting om. Jeg tror det har mye med innstilling å gjøre, og hundens mentalitet. Selvsagt er det irriterende når en bitchy tispe kommer og skal "ta" min hund, men det er så ytterst, yt

Valper har jeg løse hele året, og jeg har aldri hatt noen problemer med at de stikker av eller jager vilt. For resten av hundens liv tenker jeg at det er langt viktigere at den får gå løs som valp, slik at den lærer seg å holde seg i nærheten av eier, får trent innkalling osv. Går den i bånd hele valpetiden vil den jo aldri etablere noen "radius" til eier, og sannsynligheten for at den som unghund vil kunne ta seg noen turer når den først finner ut at den er løs blir mye større.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så mye dårlige erfaringer med møte av løse hunder, at jeg får alltid småangst av å se en løs hund, som regel snur jeg og går rask en annen vei...... Dette har nesten ødelagt mye av turgleden, min iallfall i skogen eller på landet, hvor mange tror det er greit å ha hundene løse. Og av alle de jeg møter med løse hunder, så er det kun en brøkdel som faktisk har kontroll på hunden.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsåvidt heldig da jeg aldri har hatt en negativ opplevelse med løse hunder som har satt spor. Oftest snuser de litt på min, kanskje tar noen små leke-sprett, også går de videre. Hender noen har vært litt stive/ufine i språket, men da har jeg selv gått mellom Nemi og løshunden og sendt dem bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med schäferen tar jeg det rimelig med ro om vi møter løshunder. Hun har såpass godt språk og leser andre hunder veldig godt at den andre hunden skal være rimelig klikk i hode for at det skal bli noe trøbbel. Hunder med stivt/usikker kroppspråk går min i bue rundt. Lekne, innpåslitne, irriterende unghunder gir hun fint beskjed til og er ellers rimelig nøytral. Kjapp hilsing og går videre. Med valpen er jeg mer kresen. Jeg løfter henne faktisk opp når vi treffer løse hunder. Heller løfte opp enn at hun skal få en dårlig opplevelse. Det gjør jeg også om jeg går med valpen løs. Snakker heller med eier og spør om hunden er grei med valper før jeg setter henne ned. Hunden trenger ikke være aggressiv på noen måte, men en stor labb i en lekinvitasjon eller å bli løpt over av en stor hund kan skade eller gi en skremmende opplevelse det også.

Jeg er selektiv på hvor jeg går med mini løs, selv om hun bare er 10 uker, for hun har stor radius og innkalling kommer hun ikke alltid på. Men vi jobber med innkalling så godt vi kan, så jeg håper hun kan få mer frihet når hun blir eldre.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det irriterer meg. Fordi folk her lar hundene fly løse uten kontroll, og alle er langt i fra hyggelige. Ikke lenge siden Grim ble flydd på igjen, av en hissig JRT. Og når den hadde med seg en eier som ikke skjønte hvorfor jeg ble forbanna og ikke synes det var så innmari farlig, blir opplevelsen desto mer provoserende.

De som oppfører seg/ er under kontroll/ holder seg unna - plager meg ikke. Hender til og med at jeg kan være hyggelig om det er en valp/tispe/snill kastrat som kommer uinvitert bort. :P Problemet er jo at man ikke alltid vet sånt i forkant.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp min voksne i bånd, har jeg aldri hadd et utrivelig møte med løshunder. :) Hun har et godt hundespråk og tispe/hannhund er likegyldig, lager aldri noe bråk med noen, men kan gi innpåslitene hannhunder et hint om at det ikke er helt ok. :P Men jeg møter forsåvidt ganske lite løshunder som folk ikke har kontroll over, så de plager ikke meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns løshunder er irriterende. Møter mye færre nå enn der vi bodde før da heldigvis.

Det kommer helt an på rase og individ ;) Whipsen min på 10 uker har nesten større radius enn den voksne schäferen min. Langt mindre lydig er hun også, blæh.

Sånn var min ene også. Men fikk mindre og mindre radius etterhvert som hun fikk større tilknytning til oss. Nå går hun aldri ut av synet.

Men som liten bare vandret hun, uten særlig tanke for hvor vi var. :lol:

Jeg hadde henne løs over alt da (utenom langs vei). Og brukte mye tid på belønning av tilfeldige/frivillige innkallinger. Ikke noe poeng å rope på valp som uansett er på andre tanker. :P Samt gjemme meg eller gå andre veien om hun gikk vekk, men det gjør jeg med alle hunder da. Orker ikke ha hunder jeg må rope på når de er løse for at de skal holde seg i nærheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elisabeth00 Så det er igrunnen alle andres løse hunder som er irriterende, ikke dine? Sånn har jeg det, også :teehe: Neida, jeg har en ganske irriterende hund, jeg. Hun syns pomeranians er dritkule å hoppe bukk over. Hun kræsjer ethvert vaffel- eller grillparty langs løypa og eeeelsker alle som kanskje vil dele litt med seg. Hun gjør hva hun kan for å komme rundt hunder hun møter (bare blid, da), bare for å sjekke om eieren deres vil dele litt godbiter med henne. Hun hopper opp etter beina på alle som vil hilse, men ignorerer heldigvis de som ignorere henne. Ja,ja. Nå går hun i bånd, altså. Om det er fordi hun har løpetid og er døv (superenkel forskning viser at hunden min blir døv når hun har løpetid) eller om jeg holder båndtvangen, er uvisst.

Edit: Til orientering vil jeg si at hun er seks kilo, supersøt og blid og ja, jeg klarer ikke å ta henne helt på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elisabeth00 Så det er igrunnen alle andres løse hunder som er irriterende, ikke dine? Sånn har jeg det, også :teehe: Neida, jeg har en ganske irriterende hund, jeg. Hun syns pomeranians er dritkule å hoppe bukk over. Hun kræsjer ethvert vaffel- eller grillparty langs løypa og eeeelsker alle som kanskje vil dele litt med seg. Hun gjør hva hun kan for å komme rundt hunder hun møter (bare blid, da), bare for å sjekke om eieren deres vil dele litt godbiter med henne. Hun hopper opp etter beina på alle som vil hilse, men ignorerer heldigvis de som ignorere henne. Ja,ja. Nå går hun i bånd, altså. Om det er fordi hun har løpetid og er døv (superenkel forskning viser at hunden min blir døv når hun har løpetid) eller om jeg holder båndtvangen, er uvisst.

Edit: Til orientering vil jeg si at hun er seks kilo, supersøt og blid og ja, jeg klarer ikke å ta henne helt på alvor.

Jeg ser ikke sånne hunder som din, som noe problem iht. båndtvangen. For den utgjør vel ikke akkurat noen trussel ovenfor vilt og sau.... Men om hun vimser inn i gapet på feil hund, da? DET er jo litt dumt. Og kjipt for den som faktisk evt hadde sin drittbikkje i bånd. Jeg ville heller ikke garantert noenting, om en fluffy liten sak svimet inn i min (koplede) flokk. Trolig går det strålende, men om en bestemmer seg for at "DET er en kanin, og ingen hund", så kan ting skje fort...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Til orientering vil jeg si at hun er seks kilo, supersøt og blid og ja, jeg klarer ikke å ta henne helt på alvor.

Til sammenligning, så veier hun bare halvannen kilo mindre enn Ali, og jeg er forholdsvis sikker på at pudlene her både forstyrrer og jakter vilt om de får sjansen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det kanskje kommer mye an på ens egen hund hvor plaget man blir av å møte andre løse hunder?

Min hund er ikke helt grei med andre hunder og det betyr derfor nesten alltid trøbbel om det kommer løse hunder som går helt bort til oss. Hadde jeg hatt en grei hund tror jeg nok at jeg bare hadde synes det var koselig med løse hunder som hilste, så lenge hundene er greie da. Ikke at jeg blir noe veldig sur jeg heller altså, det er min hund som er teit liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt og størrelse er vel litt lite relevant iht potensiell skade på vilt. Min minste er ca 6,5 kg. Den skal ikke løs utenom jakta ;) Ei heller en tysker på 5 kg. Men mitt 50 kg canariedyr utgjorde ikke noen fare for en drektig flue engang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elisabeth00 Så det er igrunnen alle andres løse hunder som er irriterende, ikke dine? Sånn har jeg det, også :teehe:

Løse hunder som kommer bort til oss da :lol: Nå har jeg selvsagt forståelse for at folk av og til opplever at hundene løper bort til andre, uhell skjer, det er dyr vi har å gjøre med. Men når det først har skjedd kommer man langt med "beklager, går det greit?" eller noe i den duren :)

Det er meget sjeldent hundene mine løper bort til andre hunder, kan telle hendelsene på en hånd, og de gangene det har skjedd har jeg selvsagt beklaget. Hundene mine holder seg i nærheten, så da er det ikke noe problem å kalle dem inn når vi treffer på andre hunder.

Dette med løshunder har tidligere faktisk vært et ganske stort problem for meg. Dvergpinscheren var redd for store hunder, noe som ble utløst etter hun ble overfalt av to løse settere på tur, eier så vi aldri noe til. Samme tur ble hun lagt i bakken av en boxer, noe eieren syns var utrolig festlig... En måneds tid senere ble hun jaget LANGT av en flatcoated retriever som bare var "snill og grei og ville leke"... Hver gang vi gikk tur og traff på løshunder ble frykten også forsterket (i tillegg håndterte jeg redselen hennes på feil måte). Nå har jeg derimot hunder som ikke har noe i mot å få besøk av løshunder på tur, så løshunder er ikke lengre et så stort problem. Dvergpinscheren er ikke redd store hunder lenger heller (gikk vekk veldig raskt med rett treningsmetode, så det satt heldigvis ikke dypt), men hun vil fremdeles ikke ha noe særlig med fremmede hunder å gjøre. Dette respekterer andre hunder nå da, dvergpinscheren sier i fra på en tydelig og bestemt men pen måte :)

Dette ble litt på siden av tema, men :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir døds irritert når løse hunder kommer bort til oss, store og små. Ikke fordi min er sur ellernoe, men fordi han er så ****** hyggelig med alle sammen og skal leke med hundene uavhengig av om de er snille eller ei og ender opp med å hoppe i ring rundt meg. Skjer hver gang det kommer løse hunder mot oss.

Min går i langline året rundt med mindre vi er i hundepark, da vet jeg at han kommer inn, går aldri for langt og jeg holder han fast og kan stoppe han.

Så frem til jeg kan stole på min hund løs så får den gå i langline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hata løse hunder, men nå bryr jeg meg plutselig ikke lengre... Jeg mistenker det er fordi Banzai er en enorm lykkepille som elsker alt som kryper og går, mens Shensi ble sint/nervøs om noe som helst med fire ben og pels kom bort og hilste. Ser jo helt tydelig at min irritasjon mot løse hunder kom av min egen hund og hennes problemer med hunder som kryssa intimsonen hennes.

Nå er det bare chill, siden Banzai bare blir lykkelig. Han eier ikke vett på intimsoner, men siden han er så smiskete, glad, snill etc, så er det aldri et problem. Med det til side så synes jeg ikke det er greit at folk som ikke har kontroll bryter båndtvangen.
Men vanvittig godt med hund som er så imøtekommende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

@Elisabeth00 Så det er igrunnen alle andres løse hunder som er irriterende, ikke dine? Sånn har jeg det, også :teehe: Neida, jeg har en ganske irriterende hund, jeg. Hun syns pomeranians er dritkule å hoppe bukk over. Hun kræsjer ethvert vaffel- eller grillparty langs løypa og eeeelsker alle som kanskje vil dele litt med seg. Hun gjør hva hun kan for å komme rundt hunder hun møter (bare blid, da), bare for å sjekke om eieren deres vil dele litt godbiter med henne. Hun hopper opp etter beina på alle som vil hilse, men ignorerer heldigvis de som ignorere henne. Ja,ja. Nå går hun i bånd, altså. Om det er fordi hun har løpetid og er døv (superenkel forskning viser at hunden min blir døv når hun har løpetid) eller om jeg holder båndtvangen, er uvisst.

Edit: Til orientering vil jeg si at hun er seks kilo, supersøt og blid og ja, jeg klarer ikke å ta henne helt på alvor.

Min barndommshund tibetanske spaniel har en haug med måse unger på sin "tatt livet av liste", revet av halen på en kanin, heng i låret til ett lam og revet opp øyet til en belger på sin liste over hva småhunder klarer gjøre...

Og som Pringlen, jeg er mest redd for den dagen en illsint eller ting uten språk skal komme til mine og noe skjer, man ser bare i media hvem som er skylden i en småhund sin skade/død. Samme hvor mye løs den småhunden var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg er ikke begeistra for løshunder, men hunden min er blid og har et godt språk. Jeg synes bare det er alminnelig høflighet å ta inn hunden når det kommer andre folk forbi. Dessuten vet jeg ikke hvordan de andre hundene er og jeg har en kåtsekk av en pubertetslus. Erfaringen min er at hvis to pubertetslus av hankjønn møtes vil det før eller siden smelle siden de skal ri på hverandre og måle litt krefter, og da blir det plutselig slutt på tålmodigheten til en av dem. Jeg ønsker ikke at min hund skal lære slik atferd. Men hvis det kommer en eier og beklager for at hunden kom bort til min uanmeldt og møtet gikk fint (noe det stort sett gjør), blir jeg jo ikke sur. Shit happens, men å ta inn hunden er en god hovedregel. Båndtvang er ikke avhengig av størrelse på hunden, forresten. Den gjelder ikke mer for meg som har stor hund enn for de som har liten. Hund er hund, og hunder har instinkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka er slett ikke noe mindre irriterende fra august til april :P Dette skulle ikke være noen diskusjon om jeg følger båndtvangen eller ikke og jeg tror jeg lar det bli med det.

Det er vel ikke en diskusjon om du følger båndtvangen eller ikke, jeg følger ikke båndtvangen selv med 1 av 3 hunder, men du skreiv at du ikke tok Tinka alvorlig fordi hun var liten. Hun er ikke så liten at hun ikke kan gjøre skade, og hun er ikke så liten at hun ikke er irriterende. Sorry Ida, men du har blitt en typisk miniatyrhund-eier :P:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treffer ikke så mye løse hunder og de vi har truffet har vært greie. Har en usikker hannhund og ikke moro å få andre løse hannhunder bortil oss om han er med, da kan det smelle. Han girer opp de to andre vi har også, så det kan bli utrivelig om noen kommer til oss.

Er som sagt heldigvis ikke plaget så mye med det.n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er koselig når det kommer løse hunder, spesielt når de er hyggelige :P Og jeg klarer virkelig ikke å hisse meg opp over at ikke alle har full kontroll hele tiden.

Helt til den dagen det ikke blir hyggelig, og du bruker de tre neste årene på å grue deg til hver eneste gang du skal utenfor døra med hunden din, fordi den blir et fryktaggressivt monster så fort det er en hund innenfor synsvidde. (been there, done that)

Jada, det går stort sett bra, og uhell skjer den beste, men sånt setter spor for livet, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er koselig når det kommer løse hunder, spesielt når de er hyggelige :P Og jeg klarer virkelig ikke å hisse meg opp over at ikke alle har full kontroll hele tiden.

Du hadde sikkert ikke syntes det var like hyggelig om hunden din var redd eller sinna på andre hunder. Eller det på en annen måte førte til et problem for deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...