Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i setet på offentlig transport


Gjest
 Share

Recommended Posts

Det er bare på toget hunder under 40 cm går gratis. ;) Buss er det vel barnebillett de fleste steder (om hunden i det hele tatt får lov til å bli med...)

Har aldri betalt for min i Tromsø den tiden jeg tok buss med henne. Har heller aldri opplevd negative sjåfører. Medpassasjerer derimot... Fra de har jeg fått så mange stygge blikk og slengbemerkninger at jeg har sluttet å ta bussen med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 163
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Noen ganger lurer jeg på hvilken alternativ virkelighet du bor i? I min verden er det særdeles lite utbredt med barn som står på seter, møkkete barnehageunger som skitner til setene, folk som gjør fra

Årlige rengjøringer ja... tror vi har større problem enn at nordmenn er dårlige til å vaske føttene sine mens de tar sin daglige dusj.

Jeg har aldri sett behovet uansett størrelse på bikkja. Hunder under 40cm reiser vel uansett gratis, og det er de man som oftest ser i seter. Jeg forventer at mine hunder takler å ligge på gulvet

Posted Images

Hvordan hæres dere å ha hundene på gulvet på bussen? Nå har jeg bare erfaring fra Tromsø, Oslo, Stockholm og området rundt - men det er SÅ SYKT SKITTENT på bussene at jeg aldri hadde hærtes å ha hunden innendørs før den hadde blitt dusjet NØYE etter en tur på et bussgulv.

Vi har visst veldig ulike erfaringer på det området. Nå kjenner jeg ikke til Stockholm, men i Oslo og Tromsø har jeg tatt mye buss, bane og trikk med hund (seriøst, Mona har eget månedskort :lol: ) uten å ha opplevd dette som et stort problem. Det jeg derimot opplever som et problem på bussen er at enkelte sjåfører kjører veldig aggressivt, med høyt tempo og sporadiske bråstopp. Av den grunn mener jeg det er tryggest å ha hunden på gulvet, men på lange togstrekninger kunne jeg nok funnet på å spørre konduktøren om hun fikk ligge på et pledd i nabosetet :)

Ellers er jeg enig i at det er mye annet enn hunder som kan være plagsomt for medpassasjerer, og det er synd at hunder oppleves som et så stort problem i det offentlige rom.

Red: selv har jeg svært sjelden opplevd at medpassasjerer har vist misnøye med hunden. De har oftere irritert seg over skiene mine, som det kan være vanskelig å finne en egnet plass til på bybussene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hæres dere å ha hundene på gulvet på bussen? Nå har jeg bare erfaring fra Tromsø, Oslo, Stockholm og området rundt - men det er SÅ SYKT SKITTENT på bussene at jeg aldri hadde hærtes å ha hunden innendørs før den hadde blitt dusjet NØYE etter en tur på et bussgulv. Det er så disguisting på gulvene på bussene at jeg ikke har sekk eller koffert der engang, det setter jeg i setet. Setene stinker død og skitt og dritt, så hvorfor en hund skulle være et problem skjønner jeg ikke. Barn står med skitne sko i setene uten at noen klager på det, uteliggere sitter med skitt og dritt, tiggere sitter med en ekstrem kroppsodør (seriøst, jeg er ikke rasistisk, jeg snakker fakta om en gruppe mennesker som ALLTID er slik når de havner ved siden av meg) og f.eks barnehage-grupper med barn fulle av sand og skitt som legger seg i setet etterpå.

På hvilken måte er en hund et problem da? Utelukkende fordi de ansees som "laverestående dyr" og ikke har noe større verdi enn at de "skal være på det skittne gulvet". Det henger ikke på greip for meg...

Noen ganger lurer jeg på hvilken alternativ virkelighet du bor i?

I min verden er det særdeles lite utbredt med barn som står på seter, møkkete barnehageunger som skitner til setene, folk som gjør fra seg i setene etc etc.

Men det som er faktum i alle slags virkeligheter er at gulvene på bussen vaskes så godt som daglig. Jeg ville heller latt bikkja mi ligge på et bussgulv enn å la den ligge på et fortau i hovedstaden hvis jeg var redd for bakterier.

Setene derimot? De renses svært sjelden..

Så er du redd for at bikkja de skal bli skitten utover litt søle fra sko etc så ha den på gulvet.

Så slipper nestemann å få masse hundepels på seg som en bonus :)

Jeg har forøvrig aldri betalt for jacken i Oslo som jeg kan huske. Men så er det noen år siden jeg busset daglig med han. Loke var såpass stor at det ikke var tema å ikke betale uansett..

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden tok jeg mye buss med cavalieren min. Hver gang jeg måtte betale for han fikk han lov til å sitte i setet. Tror jeg hadde med teppe til han også, ellers så satt han på fanget.

Med flaten jeg har nå har jeg ikke tatt så mye buss, men de gangene jeg har gjort det har hun sånn halvveis stått på fanget med bakebeina på gulvet.

Jeg synes ikke det er noe problem med hunder i setene, så lenge du ikke legger en hund som kommer rett fra ett gjørmebad oppi der liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Liquorice

Hva tenker dere rundt det? Lar dere hunden få komme opp i nabosetet om det er ledig?

Jeg har tatt litt tog i det siste hvor jeg har sittet på merket plass for kjæledyr. Voffsen sitter på gulvet og kikker på meg med store bedende øyne og ser forventningsfult på setet ved siden av meg. Så jeg har dekka det til med skjerf eller jakke og latt han komme opp. Konduktørene har bare smilt begge gangene og ikke sagt noe, men jeg føler det er så ULOVLIG!

Er det noen som faktisk har spurt NSB/konduktører/bussjåfører om det er okei?

Hadde tidligere hunder i setet noen ganger på lengre reiser med buss og tog. Fikk aldri noen kommentarer på det. Nåværende hund er så stor at han må ta til takke med gulvplass, av praktiske årsaker.

Så lenge man dekker til setet ordentlig med et rent pledd e.l., så hadde ikke jeg hatt noe dårlig samvittighet for å la hunden komme opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar dvergpinscheren ligge i setet om hun vil, selv om hun foretrekker å ligge i bagen sin, selvsagt dekket til sete skikkelig. Whippetene ligger på gulvet (på teppe selvsagt), men de syns også det er helt greit. Dette gjelder da tog, vi tar så godt som aldri offentlig transport ellers.

En sjelden gang tar vi t-banen et sted, og da er whippetene på gulvet og dvergpinschere på fanget. Det er av praktiske grunner, en 4 kg hund kan lett trampes på når det er mange folk på tbanen :)

Har sett en del ha hundene sine rett i setet, uten å dekke det til skikkelig, og det syns jeg er frekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger lurer jeg på hvilken alternativ virkelighet du bor i?

I min verden er det særdeles lite utbredt med barn som står på seter, møkkete barnehageunger som skitner til setene, folk som gjør fra seg i setene etc etc.

Men det som er faktum i alle slags virkeligheter er at gulvene på bussen vaskes så godt som daglig. Jeg ville heller latt bikkja mi ligge på et bussgulv enn å la den ligge på et fortau i hovedstaden hvis jeg var redd for bakterier.

Setene derimot? De renses svært sjelden..

Så er du redd for at bikkja de skal bli skitten utover litt søle fra sko etc så ha den på gulvet.

Så slipper nestemann å få masse hundepels på seg som en bonus :)

Jeg har forøvrig aldri betalt for jacken i Oslo som jeg kan huske. Men så er det noen år siden jeg busset daglig med han. Loke var såpass stor at det ikke var tema å ikke betale uansett..

Alternativ? Det er greit, jeg skal begynne å ta bilder på bussen nå, jeg har tatt bussen hver ***** dag gjennom hele den snart 15 år lange utdanningen jeg har holdt på med etter jeg sluttet på barneskolen. På videregående tok jeg buss oppmot 6-8 ganger om dagen. Nå tar jeg buss 2-4 gang om dagen. Nå tok jeg riktignok mest tog mellom Sandvika og Oslo når jeg bodde der, men de var jammen meg ikke det jeg karakteriserer som RENE. Og i Tromsø og her i Sverige er bussene møkke skittne på gulvet, det ser ikke ut som de er rengjorte på en stund, dessuten tar jeg ofte bussen hjem ca 18:00 hvilket betyr at bussen har gått i timesvis og blitt skitten.

Jeg hadde heller latt hunden min ligge på et fortau enn på en buss, any day of the week.

Hvorfor er det nødvendigvis en garanti for at det blir en haug med hundehår på setet? Det er ingen garanti. Skulle tro du visste bedre enn noen andre at noen hunderaser ikke røyter. Men ja, du har et poeng, når setene er så skitne som de er etter små barn, barnehagebarn og diverse mennesker uten kroppslig hygiene eller kontroll på hullene i kroppen sin - så skulle jeg helst vært foruten buss i det store og hele. Dessverre har jeg bodd så langt unna skole og jobb hele livet mitt at det å gå eller sykle ikke er mulig. Det skal sies, alt er mulig, men på vinteren er det ikke bare bare å sykle i 2 meter snø ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundehatere som bare venter på enda et påskudd for å utestenge hunder fra offentlig transport finnes det nok av, så nei.

Det var et godt poeng. På små korte turer med buss og lokaltog ser jeg ikke poenget med å ha hunden i sete med mindre man har en liten en som kan sitte på fanget. Føler jeg viser respekt ved å si nei til hunden min når hun forsøker å komme oppi setet.

Uansett hvor skitne mennesker som måtte være på bussen er, synes jeg ikke det er noe å krangle på. Mennesker kan man ikke be sette seg på gulvet. Det kan man med en hund.

Men til lengre togturer betaler jeg for setet ved siden av og da har jeg ikke dårlig samvittighet over å la henne ligge i det så lenge setet er tildekket av teppe. Har alltid med meg eget teppe på lange togturer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er hunden min så stor at jeg ikke har ham i setet uansett, men jeg mener at hunder ikke trenger å komme opp i setene. De er for mennesker. Sånn er det bare. Tenker at det er alminnelig høflighet å ha hunden på gulvet, på samme måte som at det er høflig å reise seg for eldre, ikke ha skoene i setet osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare reist kollektiv over lengre strekker, så ja, rotta har sittet mye i setet. Men jeg har alltid med et pledd som dekker sete og rygg da. :) Ellers bruker han mest å ligge i baggen sin, på setet. Men da ligger jakka mi under. Aro ligger ikke på gulv han, og det er slitsomt å ha 6,5 kg på fanget i 5-7 timer når man har korte ben..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gjelder det gulvplass på hunden min. På togreiser har vi alltid med teppe og vannskål som en selvfølge. Jeg er så takknemlig for at AtB her i Trondheim tillater hund på buss, og har ingen intensjon om å være en av dem som kan ødelegge den muligheten. Da gjør man sitt beste for at hunden ikke skal være til sjenanse for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert ok for oss å ha bikkjene i setet, men det er ikke ok for alle andre. Har jeg valper så sitter de på fanget og når jeg får en liten hund, så blir nok den å fanghund på offentlig transportmidler. Jeg blir faktisk litt sur om jeg ser at folk har bikkjene i setet selv. De er møkkete, de fleste røyter og setter igjen pels i setene og det er ikke noe særlig heldig for andre mennesker. Så får setene være så møkkete de vil, men jeg synes det er ufint av oss med hund å bidra. Nei, ser ingen grunn til å ha bikkja i setene, hverken med eller uten teppe, eller liten hund. Nope, den lille kan sitte på fanget og møkke til bare oss.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper da virkelig at dersom folk har bikkja i setet, så har de vett på å dekke det til?!?

Jeg reiser MYE kollektivt med hundene mine, og de ligger stort sett bare på gulvet. Dersom det er trangt tar jeg en på fanget og en på gulvet. Jeg har reist til Sandnes med knertis en gang, og da lå hun litt i setet ved siden av, oppå et teppe.

En eneste gang har jeg fått beskjed om at hunden ikke kan være på fanget på toget, men må ligge på bakken, og det pga allergener. Min kommentar var at hun nok virvla opp mer allergener i forsøket på å komme seg tilbake på fanget for å ha utsikt ut om hun måtte være på gulvet, enn om hun lå pent og rolig på fanget. :P Aiko var da ca 10 uker gammel.

Tåler å ha det litt trangt. :heart:

null_zpsa0514c12.jpg

1239511_10153254526515301_1822241486_n.j

541723_10153254661435301_1872452549_n.jp

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke reist særlig mye kollektivt med Gira. Når jeg hentet henne som valp tok vi tog, da. Ca 6timers reise. Da fikk hun sitte i setet. Vi satt utrolig trangt, og det var mange andre hunder på toget. De største lå gjerne ut i midtgangen. Vi hadde to valper rett ved siden av hverandre. Følte.meg ikke komfortabel med å sette lille valpen, som er tatt vekk fra alt kjent, ned på gulvet der.

Når vi har reist korte turer kollektivt senere har hun sittet på gulvet. Og noen kortere strekninger med framlabbene oppi fanger mitt. Det har hun fått lov til, da hun ikke skitner til noe eller er borti setet noe da.

Laika hadde jeg oppi setet et par ganger. Hun var ekstremt utrygg, men roet seg mer i setet, pluss at jeg hadde mer kontroll da. Men da satt hun isåfall på ei jakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt mine hunder i sete på verken tog, buss eller båt (snøggbåt). Har hatt hunder som har vært mellom 20-30 kg. Jeg har tatt med et teppe som hunden(e) harr fått tilbud om å ligge på. Den ene valgt å ligge på teppe og den andre ville ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dalmatiner og et teppe i setet beskytter ikke setet at all :-/ så nei, han må ligge på gulvet... Men når jeg har betalt for ekstra sete så forventer jeg å faktisk få bruke gulvplassen til begge setene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lokal kollektivtrafikk hadde det aldri falt meg inn å ha hunden i setet. Men jeg har aldri tatt toget mellom Trondheim-Oslo uten at konduktøren har insistert på å la hunden være i setet, og det gjorde jo reisen mer behagelig når hunden fikk sitte i setet og telle strømstolper. Når jeg tok fly også, faktisk, da var flyvertinnene veldig snille og lot meg ha henne i setet, og kom med bitteliten krone-is til henne :P 15 kg kelpie fulgte med da vi tok av og landet :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regionstog: pledd over hele setet, pledd på gulvet, og hunden får bevege seg fritt mellom de to.

Bybuss/trikk/bane/lokaltog: hund på gulvet eller fanget.

Skjønner dog ikke hvorfor allergikerne skal skjermes så voldsomt mot hunder at det ikke kan settes av sovekupéer til hundefolk, eller tillates hunder inne i offentlige bygninger. Jeg har _aldri_ sett en allergiker bli virkelig syk av en hund, utover litt bagatellmessig snufsing, og mildt eksem ved direkte kontakt med spytt. "Alle" har hunde- og kattehår på klærne, og alle får ha både bjørk, hassel og burot i hagen, uten at noen skriker om forbud mot det. Har derfor ofte på følelsen av at de voldsomme restriksjonene mot hunder er mer av hensyn til hundehatere enn allergikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert ok for oss å ha bikkjene i setet, men det er ikke ok for alle andre. Har jeg valper så sitter de på fanget og når jeg får en liten hund, så blir nok den å fanghund på offentlig transportmidler. Jeg blir faktisk litt sur om jeg ser at folk har bikkjene i setet selv. De er møkkete, de fleste røyter og setter igjen pels i setene og det er ikke noe særlig heldig for andre mennesker. Så får setene være så møkkete de vil, men jeg synes det er ufint av oss med hund å bidra. Nei, ser ingen grunn til å ha bikkja i setene, hverken med eller uten teppe, eller liten hund. Nope, den lille kan sitte på fanget og møkke til bare oss.

Jeg ser ikke problemet dersom man dekker til setet skikkelig. Grunnen til at jeg gjør det er ikke fordi jeg synes synd på henne om hun må ligge på gulvet, men hun roer seg rett og slett ikke på gulvet. Og i løpet av en 8-timers togtur har jeg henne heller i setet enn å følge konstant med at hun blir liggende på gulvet. Jeg kan gi henne en kommando og hun legger seg, men hun stresser og peser og reiser seg etter en kort stund igjen for å enten mase om å komme opp eller så kryper hun under setet for å hilse på personen foran eller bak, eller rusler avgårde om jeg ikke følger med. Eneste gangene hun virkelig ligger og slapper av uten å forstyrre noen eller tulle, er når hun får ligge i setet. Kall det gjerne dårlig oppdragelse, men da jeg fikk henne var jeg 13 og miljøtrening på tog var ikke det første som slo meg, og i hennes alder av 11 år er ikke det noe jeg gidder å begynne å trene på nå, når hun enkelt kan ligge i et tildekket sete jeg selv har betalt ekstra for.

Kommer selvsagt til å vende min neste hund til å finne seg i å være på gulvet av praktiske årsaker, og fordi jeg syns hunder helst skal være på gulvet. Men jeg ser ikke problemer med små hunder i setet om man dekker det til på lengre turer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens buss. Tatt klokken 09:00 om morgenen.

Ukjent hvitt pulver på gulvet, pluss en tyggis.

17496561734_048024e36b_b.jpg

Brunt av dritt i hjørnene (og det er sånn dritt som kommer av om du drar en finger over det)

18119179875_1f1314f476_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tatt sjansen på å ha stor hund i bussetet her hvor så mange av sjåførene kjører såpass aggressivt og i rykk og napp at hunden fort kan seile fremover. Da har han det tryggere på gulvet. Er uansett ikke lange reisen, maks ti minutter, så han har det helt fint på gulvet. Det ville han også hatt på lengre reiser, men da ville jeg nok tatt et pledd/teppe med som han kunne ligge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
    • Uffa, stakkars lille bullebolle!! Når ambulls halter, da er det vondt😬 Håper dere finner utav dette! God bedring til klumpen🌸
    • Hva er helsestatus på linjene ellers? Hvordan passer foreldrene til de to kullene sammen mentalt? Hvordan er mentaliteten på valpene etter den tispa som fra før har et kull og har hannhundene noen kull å vise til både med tanke på helse og mentalitet?    For meg personlig ville jeg heller tatt risken på C-hofter over en dårlig mentalt sammensatt hund. Og 3 på skudd er ikke nødvendigvis diskvalifiserende, men da skal den ha en ellers svært god mentalitet.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...