Gå til innhold
Hundesonen.no

"she isn't fat, it's just her coat"


Mime
 Share

Recommended Posts

Ikke hunder generelt. En del raser og hundetyper. Belger og fuglehunder (i Norge) er det ikke ønskelig med ekstra fett/"masse". Det finnes selvfølgelig feite hunder, men det er ikke ønskelig hos noen og premieres ikke spesielt på utstilling. Andre raser er det det man vil ha på. Du feiter ikke opp en belger før utstilling, det kommer du ingen vei med. Har du en slank labrador øker det sjangsene dine om du legger på den noen kg (og den er bra bygd i utgangspunktet). Så det er helt klart en motegreie/tolkning av standard innen visse raser og rasegrupper :/

Det er forskjell på feit og feit :) Man legger gjerne litt på de fleste raser i forhold til jaktkondisjon. Ikke sånn at bikkja blir i dårligere form, eller er "labradorfeit", men så ribbeina ikke synes og bikkja får litt rundere kurver. Sånn sett snakker i hvert fall jeg om to forskjellige ting her. For jakt og bruksraser er bikkja fortsatt i topp kondis, om man legger bittelitt på for syns skyld. Men de vil også få trekk av alle dommere om de ser ut som en labrador eller mastiff i hold :wink:

Feks hygenen min da. JEG synes hun er feit nå. Samtidig kan jeg ikke ha henne noe særlig tynnere for utstilling. Men er allikevel i mer enn bra nok kondis til å jage hele dagen. (om det ikke hadde vært båndtvang) Hadde hun brått blitt feit som en retriver, derimot, hadde jeg begynt å grine :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 244
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ok, det der synes jeg var et ganske skrudd syn! De modellene er normalvektige!

Dette var en rimelig bisarr (og i mine øyne bekymringsfull) utvikling av tråden. At noen faktisk påstår at de nevnte damene er chubby/lubne gjør at jeg vurderer å slutte å spise i en måned eller to.

20-25% er helt normalt for kvinner og det er ikke helseskadelig. Du er hverken tjukk inni eller utenpå med den fettprosenten. Jeg har 23% med god muskelmasse og visceralt fett er på TO, du kommer jo n

Posted Images

Ang det med veterinærer - vet ikke om det er sånn i Norge - men jeg har en del veterinærvenner i Sverige og de fortalte at de under utdannelsen ble bedt om å være varsomme når de snakket om dyrs vekt. De ble coachet i hvordan de skulle ta opp temaet på en fin måte fordi at dyrets vekt ofte hang sammen med eiers oppfattelse av egen vekt. Sånn at mange eiere tok det personlig om de ble fortalt at dyret deres var for tykt og tok det som en kommentar på egen vekt...
Nå er det jo slettes ikke sånn at tykke dyr har tykke eiere altså, men det jeg fikk høre kan være en av forklaringene på hvorfor veterinærer er forsiktige med å si noe om dyrs vekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at folk er såpass vandt med tjukke hunder nå at de reagerer på normalvektige. Min golden retriever er helt normal/slank med muskler, men jeg får ofte kommentarer om at hun er for tynn. Naboene her tuller hele tiden med, "Oi! Får hunden din mat eller? :P " Jadda...

Veterinæren til og med har kommentert at hun er for tynn, noe hun helt klart ikke er. Synes det er synd at det har blitt såpass godtatt og nesten en regel at hunder skal ha "litt" ekstra fett på kroppen.

Gjelder ikke bare hunder, men katter, (til en viss grad) hester og for den saks skyld folk/barn også.

Jeg syns det er noe rart når individer (uavhengig av art) som er i nedre skalaen av normalvekt blir beskrevet som "tynne" eller "veldig tynne".

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang det med veterinærer - vet ikke om det er sånn i Norge - men jeg har en del veterinærvenner i Sverige og de fortalte at de under utdannelsen ble bedt om å være varsomme når de snakket om dyrs vekt. De ble coachet i hvordan de skulle ta opp temaet på en fin måte fordi at dyrets vekt ofte hang sammen med eiers oppfattelse av egen vekt. Sånn at mange eiere tok det personlig om de ble fortalt at dyret deres var for tykt og tok det som en kommentar på egen vekt...

Nå er det jo slettes ikke sånn at tykke dyr har tykke eiere altså, men det jeg fikk høre kan være en av forklaringene på hvorfor veterinærer er forsiktige med å si noe om dyrs vekt...

Herregud, vi mennesker er så teite noen ganger :rolleyes::teehe:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke alle disse schmellfeite utstillingsvinnerne, når jeg er på utstilling, jeg. Min egen hund har jo seriøst slitt med undervekt hele sitt liv pga sykdom, men han gikk ut av ringen som champion på første forsøk etter fylte to år. Han er jo en slags molosser, rart han aldri har fått i kritikken at han er for tynn. For skal jeg gå ut i fra hva som skrives her i tråden så er det jo først og fremst fleskeberg som plasseres høyt på utstilling, særlig labrador og molossere? Den eneste som er litt rund her i huset av hundene (molossere × 2 pluss schæferen Venus), er Venus og slik vil jeg ha henne. Hun er en gammel dame og jeg vil at hun skal ha "litt å gå på" om hun skulle bli syk. Etter en større operasjon i fjor sommer raste hun ned i vekt på bare noen få dager. Etter at hun hadde influensasymptomer og ordentlig høy feber for et par måneder siden, falt vekten fort da også. Så ja, da hun var yngre holdt jeg henne nede i 27-28 kg. Nå er hun 32 og det funker helt fint. Kanskje jeg slanker henne et kilo, men fortsatt vil hun være "for rund", skal jeg følge denne trådens eksempel. Det er et bevisst valg og har ingenting med utstillingskondisjon å gjøre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med mange retrievere eiere som har sagt: ja fikk jo høre at hunden min var litt tykk, så jeg slanket den, men da ble den så slitsom. Den er mye greiere å ha med å gjøre nå :huh::shocked::no:

Og mange inkl veterinærer synes at min hund er for tynn, jeg synes hun er i fin form- verre med matmora :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at første bud i denne "fedme-krigen" er å lære folk at fett kan aldri bli masse..

Men masse er jo bare masse :P Enten det er fett eller muskler. En feit hund har jo mye masse, men bra masse er det jo ikke.

Junioren min (whippet) fikk forøvrig på kritikken i dag at hun hadde for mye muskler... Så man kan jo begynne å lure. En atletisk rase som whippet, og så får hun trekk for muskelmassen (som forøvrig etter min mening er for liten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men masse er jo bare masse :P Enten det er fett eller muskler. En feit hund har jo mye masse, men bra masse er det jo ikke.

Junioren min (whippet) fikk forøvrig på kritikken i dag at hun hadde for mye muskler... Så man kan jo begynne å lure. En atletisk rase som whippet, og så får hun trekk for muskelmassen (som forøvrig etter min mening er for liten).

whaaat? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men masse er jo bare masse :P Enten det er fett eller muskler. En feit hund har jo mye masse, men bra masse er det jo ikke.

Junioren min (whippet) fikk forøvrig på kritikken i dag at hun hadde for mye muskler... Så man kan jo begynne å lure. En atletisk rase som whippet, og så får hun trekk for muskelmassen (som forøvrig etter min mening er for liten).

Min har også fått trekk for musklatur, og som junior lød kritikken "må ikke bli kraftigere"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns faktisk ofte at irsk ulvehund ser "litt lubben" ut, uten at jeg føler for å linke direkte til noens bilder :P . Det er synd på en så stor rase.

Jepp, helt vanlig at sideflesket disser i ringen..

Junioren min (whippet) fikk forøvrig på kritikken i dag at hun hadde for mye muskler... Så man kan jo begynne å lure. En atletisk rase som whippet, og så får hun trekk for muskelmassen (som forøvrig etter min mening er for liten).

Veldig vanlig å få på kritikken sin om man har en normalt muskulert whippet, det.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men masse er jo bare masse :P Enten det er fett eller muskler. En feit hund har jo mye masse, men bra masse er det jo ikke.

 

Junioren min (whippet) fikk forøvrig på kritikken i dag at hun hadde for mye muskler... Så man kan jo begynne å lure. En atletisk rase som whippet, og så får hun trekk for muskelmassen (som forøvrig etter min mening er for liten).

Men at en hund skal ha masse betyr ikke at den skal være feit..

Når det gjelder muskulaturen på whippet så har jeg aldri opplevd at en dommer har uttalt at en whippet har for mye muskler, unntatt de hundene som i grunn har for lite fett på kroppen. Nå sier ikke jeg at en whippet skal være feit, men det har litt med førsteinntrykket på hunden å gjøre:

.

Vs

Nå er det nok ikke de beste eksemplene, men begge disse hundene er over normalt trente whippeter.. Første er hentet fra Google..

Nå sier ikke jeg at det er tilfellet som skjedde med din, langt derifra.. Men det er min erfaring :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at en hund skal ha masse betyr ikke at den skal være feit..

Når det gjelder muskulaturen på whippet så har jeg aldri opplevd at en dommer har uttalt at en whippet har for mye muskler, unntatt de hundene som i grunn har for lite fett på kroppen. Nå sier ikke jeg at en whippet skal være feit, men det har litt med førsteinntrykket på hunden å gjøre:

attachicon.gifImageUploadedByTapatalk1430387792.718389.jpg.

Vs

attachicon.gifImageUploadedByTapatalk1430387805.835317.jpg

Nå er det nok ikke de beste eksemplene, men begge disse hundene er over normalt trente whippeter.. Første er hentet fra Google..

Nå sier ikke jeg at det er tilfellet som skjedde med din, langt derifra.. Men det er min erfaring :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Men det er ikke uvanlig, altså. Jeg har snakket med noen dommere om det her, og det mener at muskler ødelegger bevegelsene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men det er ikke uvanlig, altså. Jeg har snakket med noen dommere om det her, og det mener at muskler ødelegger bevegelsene..

Men det er faktisk en sannhet med modifikasjoner... Selvfølgelig mener jeg at en whippet skal være godt trent, misforstå meg rett! Men en whippet som har trent LC i mange år og blitt veeeeldig muskuløs, får kortere steg.. Hvis eieren ikke passer på å strekke ut osv..

Men med vanlig gjennomtrent hund, så er jo ikke noe å engste seg for altså.. Men det er faktisk tilfelle.. Spesielt da eieren ikke "lærer" hunden å strekke ut i travet osv..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er faktisk en sannhet med modifikasjoner... Selvfølgelig mener jeg at en whippet skal være godt trent, misforstå meg rett! Men en whippet som har trent LC i mange år og blitt veeeeldig muskuløs, får kortere steg.. Hvis eieren ikke passer på å strekke ut osv..

Men med vanlig gjennomtrent hund, så er jo ikke noe å engste seg for altså.. Men det er faktisk tilfelle.. Spesielt da eieren ikke "lærer" hunden å strekke ut i travet osv..

Jeg har sett akkurat det der veldig godt på min hannhund. Han bygger muskler veldig lett, og det blir fort kulemuskler når han blir trent intervalltrening og litt tyngre trekking. Altså - han fikk aldri kritikk på dårlige bevegelser på utstilling, men jeg så det jo selv at jeg ønsket et litt lengre og smidigere trav på ham. Dette bedret seg veldig da jeg begynte å jogge med ham. Da fikk han "riktigere" tempo antakelig vis, tok ikke i så mye og fikk strukket musklene på en mye mer riktig måte antar jeg. Han fikk i hvert fall et langt bedre trav av den joggetreningen enn han fikk av sykkel- og snørekjøring (som forgår i et "litt" heftigere tempo enn kjerringjogg :lol:).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er faktisk en sannhet med modifikasjoner... Selvfølgelig mener jeg at en whippet skal være godt trent, misforstå meg rett! Men en whippet som har trent LC i mange år og blitt veeeeldig muskuløs, får kortere steg.. Hvis eieren ikke passer på å strekke ut osv..

Men med vanlig gjennomtrent hund, så er jo ikke noe å engste seg for altså.. Men det er faktisk tilfelle.. Spesielt da eieren ikke "lærer" hunden å strekke ut i travet osv..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, de får kortere steg (vet ikke helt om jeg er enig i utsrekningen, mer muskelmasse endrer bevegelsesmønstere uansett. Det er ihvertfall min erfaring på flere pattedyr ;)).

Men jeg er da av den oppfatning at dommeren bør sammenhengen der jeg, da. Et myndekrek skal og bør være godt muskulert for å tåle belastningen det er å løpe i hundeogørtogførti.

Et annet problem dette drar med seg, er at man begynner å fremelske et bevegelsesmønster som ikke er rasetypisk, noe vi ser mer og mer av på de fleste mynder. Dette gjør igjen noe med konstruksjonen, - vips! så har vi det gående (herregud, putt på en tier, a! :P)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Lenge siden jeg stilte flat nå men den gangen så snakket jeg med ei dame som måtte fore opp hunden for å vinne. enten var det siste måneden eller siste uka han ble overforet på vafler. Da vant hunden, når han hadde sin aktive friske vekt så tapte hunden.

Har også snakket med ei som stilte storpuddel og fikk på kritikken at den var for godt muskulert.

eneste rottisen jeg har sett med grei vekt etter mitt syn blir holdt såpass slank fordi den har ledd trøbbel.

Det er ting jeg ikke liker for det er da ikke noe vanskelig å holde vekta dems. På noen kan det være vanskligere å få opp muskler men fett er nesten altid lett å få på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at en hund skal ha masse betyr ikke at den skal være feit..

Når det gjelder muskulaturen på whippet så har jeg aldri opplevd at en dommer har uttalt at en whippet har for mye muskler, unntatt de hundene som i grunn har for lite fett på kroppen. Nå sier ikke jeg at en whippet skal være feit, men det har litt med førsteinntrykket på hunden å gjøre:

Nei, absolutt ikke. Men man bør kanskje slutte å bruke masse - i og med at det nettopp bare er "masse". Heller bruke uttrykk som muskuløs, atletisk, kraftfull, osv.

Min whippet er lubben, og likevel fikk hun at hun hadde for mye muskler på kritikken. Hun var alt for tynn lenge, så når hun først begynte å spise fikk hun fri tilgang. Gidder ikke slanke henne nå, men får fast mengde mat, og regner det ekstra fettet vil gå over til muskler i løpet av sommeren.

Legger ved bilde. Etter min personlig mening har hun for lite muskler, hun bygger muskler tregt i forhold til hvor trent hun er - i alle fall sammenlignet med min andre whippet som omtrent bygger muskler av å se andre løpe :P. Samtidig er hun bare 12 mnd, så jeg regner med hun blir fin i løpet av sommeren.

post-10941-0-66209300-1430410049_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, de får kortere steg (vet ikke helt om jeg er enig i utsrekningen, mer muskelmasse endrer bevegelsesmønstere uansett. Det er ihvertfall min erfaring på flere pattedyr ;)).

Men jeg er da av den oppfatning at dommeren bør sammenhengen der jeg, da. Et myndekrek skal og bør være godt muskulert for å tåle belastningen det er å løpe i hundeogørtogførti.

 

Et annet problem dette drar med seg, er at man begynner å fremelske et bevegelsesmønster som ikke er rasetypisk, noe vi ser mer og mer av på de fleste mynder. Dette gjør igjen noe med konstruksjonen,  - vips! så har vi det gående (herregud, putt på en tier, a! :P)

Jeg er helt enig! Gi meg en dommer som vet hvordan fronten på en whippet skal være da! For det er ikke de katedral-buene som er nå i dag :lol:

 

Nei, absolutt ikke. Men man bør kanskje slutte å bruke masse - i og med at det nettopp bare er "masse". Heller bruke uttrykk som muskuløs, atletisk, kraftfull, osv.

 

Min whippet er lubben, og likevel fikk hun at hun hadde for mye muskler på kritikken. Hun var alt for tynn lenge, så når hun først begynte å spise fikk hun fri tilgang. Gidder ikke slanke henne nå, men får fast mengde mat, og regner det ekstra fettet vil gå over til muskler i løpet av sommeren.

 

Legger ved bilde. Etter min personlig mening har hun for lite muskler, hun bygger muskler tregt i forhold til hvor trent hun er - i alle fall sammenlignet med min andre whippet som omtrent bygger muskler av å se andre løpe :P. Samtidig er hun bare 12 mnd, så jeg regner med hun blir fin i løpet av sommeren.

{style_image_url}/attachicon.gif 11187180_10155444063000109_1521449335647198808_o.jpg

Det er jo heller ingen hemmelighet at mange myndedommere er litt på bærtur innimellom..

Jeg har vært borti noen særdeles interessante tilfeller innimellom :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bulldoggen som var for tynn for utstilling i følge dommeren (Bilde er tatt samme dag). 044-7.jpg
I alle dager. Den kunne vel vært enda tynnere uten å være undervektig? Ser ut som den er i tilnærmet perfekt hold. Men den ryggen! :o Ser ikke godt ut.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil man ikke ha feite belgere eller pudler, heldigvis, men med pudler så skal de helst ikke ha mye muskler, de er redd for at de skal se "bola ut". Som om at en puddel noen gang kan få bolemuskler? Jeg tror ikke man kan få det om man hadde bola de engang jeg.. Men jeg veit om puddeleiere der de har fått beskjed om at bikkja må få mindre tur fordi den har for mye muskler. Har du hørt noe så teit?

Men masse er jo bare masse :P Enten det er fett eller muskler. En feit hund har jo mye masse, men bra masse er det jo ikke.

Junioren min (whippet) fikk forøvrig på kritikken i dag at hun hadde for mye muskler... Så man kan jo begynne å lure. En atletisk rase som whippet, og så får hun trekk for muskelmassen (som forøvrig etter min mening er for liten).

Dette er så merkelig. Jeg har aldri hørt det fra en dommer da, men jeg pratet med en papillon oppdretter som vant mye på utstilling som kommenterte på en negativ måte at Blondie hadde mye muskler. Det er ikke noe spesielt vi trener for at hun får muskler heller, vi går bare normale turer i skog og fjell. Jeg kan ikke skjønne hva det er slike mennesker mener man skal gjøre. Ikke gå tur? Bare gå båndturer i nabolaget? Selv går de sikkert ikke tur de som kommenterer slike ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vannvidd at bikkjer ikke skal ha muskler. Da vi stilte jämten var heldigvis tilfellet motsatt, hun hadde for stram hale, men ble satt foran andre og ble BIM fordi hun var den best trente og muskulerte. Skulle virkelig vært mer sånn å se på utstillinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...