Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby og barnetråden - 2015


Raksha
 Share

Recommended Posts

Takk for svar alle, Leser ikke at jeg skal gi mer enn anbefalt utav svaret. Så ingen fare :)

Tenker at det beste er å ikke gi utenom behov, men så er det definisjon av behov da. Hvis hun bare har feber og likevel er ok i formen som hun var på søndag så gir vi ikke, men somregel sjekker vi temp fordi hun er dårlig og utilpas.

Jeg er veldig nøye på dosering og timer mellom. Men vet ikke vekta hennes nå, så er mulig hun skulle hatt høyere dose paracet, men tør ikke uten å vite sikkert. Jeg har veldig stor respekt for medisiner og dosering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daaa hopper jeg inn i gravidklubben  Lille reka bosatte seg nesten med en gang, så er 12 uker i dag, nettopp vært hos legen og hørt hjertelyd  Var også på ultralyd for halvannen uke siden og da var og

I dag ble vi foreldre til verdens nydeligeste Kaisa Etter 38 timer med rier kom endelig frøkna på 50 cm og 3120 g til verden

I dag har vi vært på ultralyd, og det kommer en liten jente hit i mars/april (termin 2/4).  Såå koselig!

Posted Images

Takk! :flowers:

Og til det du skriver til Rak. Det er jo feberen som dreper bakterier og virus. Altså tenker jeg at det kan ha en fordel å ikke gi febernedsettende så lenge almentilstanden er god nok og det ikke er fare for at feberen kan bli farlig høy. 

 

Det er ikke nok ikke feberen som dreper bakteriene og virusene. Feberen øker blodgjennomstrømningen og dermed får man flere hvite blodceller i lymfeknutene. Det er de hvite blodcellene som dreper bakteriene og viruset.. Feberen hjelper også på at hvite blodceller lettere kommer seg inn i lymfeknutene, og at de kjemiske prosessene i kroppen går lettere..

Men det er også farlig med for høy feber fordi mange av kroppens enzymer tåler dårlig høyere temperatur. Så ved faktisk 40 grader begynner den "skumle" biten..

Man kan lese litt mer her:

http://forskning.no/bakterier-medisin-sykdommer-virus/2008/02/feber-aktiverer-kroppens-forsvar

Vedrørende ører. Ørevoks dannes jo i ytre øregang og er skitt og lort som skal ut. Væsken som kommer fra mellomøret under ørebetennelse, kan bli liggende der inne og trykke bak trommehinnen og dermed vil det gå hull på den. For å unngå arrdannelser og hørselstap, settes det inn dren på enkelte barn som er plaget med gjentatte og langvarige ørebetennelser. Det har ingenting med ørevoks å gjøre, men er også væske som renner ut av øret. Jeg har hatt såkalt ørebarn med dren.  Hun hadde/har også nedsatt hørsel. Sånn titteting til ørene syns jeg legene skal få ha i fred. Vi skal ikke verken pille i eller skylle ørene på barna våre. De skal rense seg selv. @ får korrigere meg om jeg kommer med faktafeil. Det er tjue år siden Ane var liten :)

Ok, takk for svar!

Mamma ekke så veldig god på å forklare hvorfor ting ble gjort :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dumt av meg å nevne det, for jeg mener virkelig ikke at man skal dikte opp dosering selv, men jeg skjønner at det er det dere leser ut av svaret mitt. Men ville du anbefalt Raksha å ikke gi ungen noe febernedsettende overhodet slik hun beskriver at situasjonen er? 

Jeg vil ikke gi råd om medisinering konkret til et barn jeg ikke har undersøkt selv. Er mor til barnet i tvil utover den "frihet" reseptfrie medisiner gir i egne anbefalinger i pakningsvedlegg oppsøker man lege som ser på barnet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle, Leser ikke at jeg skal gi mer enn anbefalt utav svaret. Så ingen fare :)

Tenker at det beste er å ikke gi utenom behov, men så er det definisjon av behov da. Hvis hun bare har feber og likevel er ok i formen som hun var på søndag så gir vi ikke, men somregel sjekker vi temp fordi hun er dårlig og utilpas.

Jeg er veldig nøye på dosering og timer mellom. Men vet ikke vekta hennes nå, så er mulig hun skulle hatt høyere dose paracet, men tør ikke uten å vite sikkert. Jeg har veldig stor respekt for medisiner og dosering.

Ja jeg hadde ikke forventa at du skulle misforstå det jeg skreiv - jeg vet jo at du er en påpasselig mamma som tenker sjøl :) Men jeg fikk en liten lærepenge på dette lell, for man vet jo aldri hvem andre enn den man adresserer som leser/tolker/misforstår, og da er det litt dumt å videreformidle et slikt argument for å gi febernedsettende når barnet har sterkt ubehag (igjen, selvfølgelig innenfor anbefalt dose!) som ble gitt meg personlig. Naboen min visste jo hvem han snakket til og kunne vurdere sitt publikum, han visste at jeg ikke ville tro at det bare var å pøse på med masse paracet "bare fordi". :)

Jeg er litt heldig der da, H responderer veldig godt på bare 1 paracet så vi er aldri oppe i en mengde hvor vi nærmer oss anbefalt dose i et døgn.

Jeg vil ikke gi råd om medisinering konkret til et barn jeg ikke har undersøkt selv. Er mor til barnet i tvil utover den "frihet" reseptfrie medisiner gir i egne anbefalinger i pakningsvedlegg oppsøker man lege som ser på barnet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Da har du ikke lest Rakshas innlegg, alt dette fjaset om utover anbefalt dose kom fra min lille anekdote. Raksha sa aldri noe om at hun skulle gi mer enn anbefalt dose :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nok ikke feberen som dreper bakteriene og virusene. Feberen øker blodgjennomstrømningen og dermed får man flere hvite blodceller i lymfeknutene. Det er de hvite blodcellene som dreper bakteriene og viruset.. Feberen hjelper også på at hvite blodceller lettere kommer seg inn i lymfeknutene, og at de kjemiske prosessene i kroppen går lettere..

Men det er også farlig med for høy feber fordi mange av kroppens enzymer tåler dårlig høyere temperatur. Så ved faktisk 40 grader begynner den "skumle" biten..

Man kan lese litt mer her:

http://forskning.no/bakterier-medisin-sykdommer-virus/2008/02/feber-aktiverer-kroppens-forsvar

Ok, takk for svar!

Mamma ekke så veldig god på å forklare hvorfor ting ble gjort :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Takk! :)

Jeg har studert anatomi og fysiologi selv om det ikke virker sånn på skrivemåten. :)

@Mari

Takk! :flowers: Og takk for støtten på den tiden. Hver gang du gjentok at "det vil bli bedre," gjorde det litt lettere! :kiss:

Og nå er det jo selv slitsomme hverdager så innerst inne lykkelige hvis du skjønner. Det å glede seg til å se henne etter jobb, få spagetti over hele bordet, leke med lego på teppet og ha henne på fanget mens vi ser på Fantorangen, synge haugevis av nattasanger og kose før man går ut til litt voksentid er toppen av hverdagslykke syntes nå jeg. Og i tillegg ha overskudd til andre ting. :)

Håper det er bra med dere også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Cloudberry, det var nettopp det med at andre kan misforstå og gi mer etter egen dosering jeg også tenkte på :) Det kan være skummelt. Da jeg gikk sykepleien og vi hadde om barn eller farmakologi kunne ikke foreleserne gjenta nok ganger at barn ikke er små voksne, men faktisk barn. Og det er barneavdelinger medisinering er strengest, av en veldig viktig grunn... Da jeg jobbet med voksne kunne legene forordne feks 600mg antibiotika x4, mens tablettene var på 620mg. Da trengte vi ikke å dele de, men med barn er det ekstremt strengt. Vi må være flere som signerer (og dermed regner ut) at det er riktig medisin med riktig styrke, som gis på riktig måte til riktig tid. Hadde det ikke vært såpass nøye, så hadde ikke det vært så viktig... Og det må være utrolig kjedelig for den legen som har sagt man kan gi mer enn anbefalt dose (selv om h*n har sett barnet) dersom barnet får leverskader eller andre problemer knyttet til medisineringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :)

Jeg har studert anatomi og fysiologi selv om det ikke virker sånn på skrivemåten. :)

@Mari 

Takk! :flowers: Og takk for støtten på den tiden. Hver gang du gjentok at "det vil bli bedre," gjorde det litt lettere!  :kiss: 

Og nå er det jo selv slitsomme hverdager så innerst inne lykkelige hvis du skjønner. Det å glede seg til å se henne etter jobb, få spagetti over hele bordet, leke med lego på teppet og ha henne på fanget mens vi ser på Fantorangen, synge haugevis av nattasanger og kose før man går ut til litt voksentid er toppen av hverdagslykke syntes nå jeg. Og i tillegg ha overskudd til andre ting. :)

Håper det er bra med dere også!

Jeg antok at du kanskje ikke mente det så enkelt som du skrev, men ville bare presisere slik at ingen lar barna sine gå med høy feber for at de skal bli friske :) jeg har nemlig ikke store tiltro til menneskeheten bestandig, men da tenker jeg generelt utenfor sonen :P

Og gratulere me bursdagsbarnet :) og hverdagsgleder er de beste :heart:

Til meg er det best når man legger seg om kvelden, sliten og lei av dagen, og så kommer det et lite halvsovende nurk akende bortover i senga for å legge seg heeeeelt inntil mamman sin.. Det er herlig det :heart: så lenge man ikke begynner å tenke på hvor trangt det egentlig er :P:lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja jeg hadde ikke forventa at du skulle misforstå det jeg skreiv - jeg vet jo at du er en påpasselig mamma som tenker sjøl :) Men jeg fikk en liten lærepenge på dette lell, for man vet jo aldri hvem andre enn den man adresserer som leser/tolker/misforstår, og da er det litt dumt å videreformidle et slikt argument for å gi febernedsettende når barnet har sterkt ubehag (igjen, selvfølgelig innenfor anbefalt dose!) som ble gitt meg personlig. Naboen min visste jo hvem han snakket til og kunne vurdere sitt publikum, han visste at jeg ikke ville tro at det bare var å pøse på med masse paracet "bare fordi". :)

 

Jeg er litt heldig der da, H responderer veldig godt på bare 1 paracet så vi er aldri oppe i en mengde hvor vi nærmer oss anbefalt dose i et døgn. 

 

 

Da har du ikke lest Rakshas innlegg, alt dette fjaset om utover anbefalt dose kom fra min lille anekdote. Raksha sa aldri noe om at hun skulle gi mer enn anbefalt dose :) 

Jeg svarte på din kommentar, på generelt grunnlag. Hva jeg ellers har lest eller ikke spiller ingen rolle ift det svaret.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende ører. Ørevoks dannes jo i ytre øregang og er skitt og lort som skal ut. Væsken som kommer fra mellomøret under ørebetennelse, kan bli liggende der inne og trykke bak trommehinnen og dermed vil det gå hull på den. For å unngå arrdannelser og hørselstap, settes det inn dren på enkelte barn som er plaget med gjentatte og langvarige ørebetennelser. Det har ingenting med ørevoks å gjøre, men er også væske som renner ut av øret. Jeg har hatt såkalt ørebarn med dren.  Hun hadde/har også nedsatt hørsel. Sånn titteting til ørene syns jeg legene skal få ha i fred. Vi skal ikke verken pille i eller skylle ørene på barna våre. De skal rense seg selv. @ får korrigere meg om jeg kommer med faktafeil. Det er tjue år siden Ane var liten :)

Var sånn for 20 år siden iallefall med meg. Har hatt utallige dren i ørene og inn og ut av hørsels avdeling i mange år mens jeg vokste opp.

Ane er vel eldre enn meg :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæreste godjenta vår ble to år idag! :heart:

Mud nevnte på ettårsdagen at dette kom til å bli et bra år, og det ble det virkelig. :wub:

Kan ikke tro hvor heldige vi er! Hun er så nydelig, snill, glad, sta og tøysete. Det er fantastisk å få delta i leken hennes og oppleve verden sammen med henne.

Her koser hun og Skessa seg like mye med ballongene. :ahappy:

10998085_10153052420071399_4376932613202

2 år allerede :| Helt sykt hvor fort tiden går. Gratulerer med dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med 2års dagen i går.

Noen som har gode forslag på mat de små kan spise selv? Til nå har hun fått smake litt brød, bananlapper og skumpinner. Kan jeg eks dampe søtpotet i staver og gi henne? Andre forslag?

Veldig moro å se henne spise selv, dog kommer mesteparten på gulvet, moses i hånda etc :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med 2års dagen i går.

Noen som har gode forslag på mat de små kan spise selv? Til nå har hun fått smake litt brød, bananlapper og skumpinner. Kan jeg eks dampe søtpotet i staver og gi henne? Andre forslag?

Veldig moro å se henne spise selv, dog kommer mesteparten på gulvet, moses i hånda etc :P

Alle slags mulige grønnsaker kan hun vel få.. Blomkål og brokkoli var en hit her..

Ellers kan du jo kjøpe slikt nett, og la henne få ananas og vannmelon feks..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ikke så glad i det nettet. Men da prøver jeg å dampe grønnsaker og gi henne.

M fikk smake på der hun ville hun.. Var ikke så glad i moset mat, så jeg skjærte opp i små små biter til henne..

Vi brukte heller ikke nett, men satt hele tiden å fulgte godt med henne.. Fikk hun en stor bit i munnen, tok jeg den.. Hun kan nå det partytrikset at hun spytter ut det hun har i munnen hvis jeg tar frem hånda og sier Spytt ut :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med 2års dagen til J @Marie :)

Føles ikke som om hun kom til verden for hele to år siden nei, men utrolig godt å høre at det har vært et godt år, etter et noe utfordrende første år slik jeg har forstått det.

_______

Her vokser magen som bare det, den er foreløpig i en grei størrelse og ikke så veldig til bry. Men gruer meg nesten litt til at den skal bli ENDA større :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med 2års dagen til J @Marie :)

Føles ikke som om hun kom til verden for hele to år siden nei, men utrolig godt å høre at det har vært et godt år, etter et noe utfordrende første år slik jeg har forstått det.

_______

Her vokser magen som bare det, den er foreløpig i en grei størrelse og ikke så veldig til bry. Men gruer meg nesten litt til at den skal bli ENDA større :P

Hvor langt er du på vei nå? :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vokser magen som bare det, den er foreløpig i en grei størrelse og ikke så veldig til bry. Men gruer meg nesten litt til at den skal bli ENDA større :P

Jeg blir litt sånn... :shocked: ..når jeg ser de høygravide på gravidsvømminga jeg går på. Skal jeg virkelig få SÅ stor mage? Jeg sliter allerede med enkelte sko liksom og jeg er bare i uke 26!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt sånn... :shocked: ..når jeg ser de høygravide på gravidsvømminga jeg går på. Skal jeg virkelig få SÅ stor mage? Jeg sliter allerede med enkelte sko liksom og jeg er bare i uke 26!

Jeg hadde ikke kjempestor mage da jeg var høygravid, så er ikke alle som får det.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kjempestor mage da jeg var høygravid, så er ikke alle som får det.

Ikke jeg heller. Kunne ikke se på meg bakfra at jeg var gravid, og ingen gjetter på at jeg var høygravid på slutten, ikke engang når jeg tok av ytterjakka :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. feilmedisinering på barn: jeg har en gutt som ble innlagt for uklare magesmerter. Han var vel 12 år gammel. Etter litt om og men fikk han diagnose tonsillitt med mesenteriell lymfadenitt. Samt at migreneanfall selvfølgelig måtte dukke opp i forkant til sykdom. (Dette er en unge med ekstremt høy smerteterskel, så det var blålys innover fordi man mistenkte appendicitt med fare for perforering).

Da diagnosen var satt (Endelig få oppleve at akuttmottak hadde litt fart i sakene) så fikk han Oxykontin og skulle settes på Penicillin IV. Av forskjellige grunner havnet vi på voksenavdeling på ortopedisk seksjon.

Etter noen dager fikk jeg informasjon om at penicillindosen de hadde gitt hadde vært altfor høy. Men de dysset det hele ned med at det ikke var farlig.

Jaja, han ble i alle fall frisk og har ikke hatt infeksjoner siden da. Så alle sykdomsfremkallende basselusker tok de visst knekken på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. feilmedisinering på barn: jeg har en gutt som ble innlagt for uklare magesmerter. Han var vel 12 år gammel. Etter litt om og men fikk han diagnose tonsillitt med mesenteriell lymfadenitt. Samt at migreneanfall selvfølgelig måtte dukke opp i forkant til sykdom. (Dette er en unge med ekstremt høy smerteterskel, så det var blålys innover fordi man mistenkte appendicitt med fare for perforering).

Da diagnosen var satt (Endelig få oppleve at akuttmottak hadde litt fart i sakene) så fikk han Oxykontin og skulle settes på Penicillin IV. Av forskjellige grunner havnet vi på voksenavdeling på ortopedisk seksjon.

Etter noen dager fikk jeg informasjon om at penicillindosen de hadde gitt hadde vært altfor høy. Men de dysset det hele ned med at det ikke var farlig.

Jaja, han ble i alle fall frisk og har ikke hatt infeksjoner siden da. Så alle sykdomsfremkallende basselusker tok de visst knekken på.

Nå jobber jo jeg med nyfødte da, men likevel: vi tar "speil" når vi gir visse typer antibiotika. Dvs at vi tar blodprøve en halvtime etter at antibiotikaen har gått inn, og deretter etter 12 timer eller før neste dose skal gis for å se om kroppen tar opp medisinen og at man gir riktig dose.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt er du på vei nå? :)

Er i uke 32 nå gitt... fy søren som tiden har flydd!

Jeg blir litt sånn... :shocked: ..når jeg ser de høygravide på gravidsvømminga jeg går på. Skal jeg virkelig få SÅ stor mage? Jeg sliter allerede med enkelte sko liksom og jeg er bare i uke 26!

Det er liksom noe med det :P Jeg har heldigvis hatt lite hovenhet, og generelt lite plager så jeg smiler for hver dag det fortsetter :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...