Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby og barnetråden - 2015


Raksha
 Share

Recommended Posts

5 måneder burde være nok tid til å finne en midlertidig løsning. Eksempel bruke et velhus, eller annet bygg som krever litt omstilling. Og selvfølgelig forutsetter et samarbeid at det er mulig. Selvfølgelig kan man stå der uten noen mulighet, men dersom det virkelig står så ille til så fatter jeg ikke at man kan ha lovfestet barnehageplass. Da burde jo loven skrives om inntil det finnes nok plasser.

Det var kanskje dumt sagt, men jeg syntes innlegget ditt lyser av at selvom det er lovfesta plass så er man ikke garantert noe som helst og sånn er det bare. Jeg er litt mer for at man faktisk da skal kjempe for det, hva er liksom poenget med lovfesta plass om det ikke egentlig gjelder...

Nå er jeg litt regelrytter, og mener at finnes det en lov som garanterer noe, burde det faktisk gjelde, evt. være nødløsninger tilstede.

Ja, men sånn er det jo bare. Får ikke jeg barnehageplass, klager, og de fremdeles ikke har et tilbud å gi meg, så får jeg faktisk ikke barnehageplass. Det er jo det jeg mener med at det ikke er full barnehagedekning, man har ikke nok barnehageplasser til å faktisk kunne tilby alle det. Ikke dermed sagt at man skal sitte stille og si "neivel unskyld at jeg lever". Men realiteten er at "ikke full barnehagedekning" faktisk betyr at noen som har krav på det IKKE får barnehageplass. Da hjelper det fryktelig lite at man har rett på det, tilbudet må eksistere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daaa hopper jeg inn i gravidklubben  Lille reka bosatte seg nesten med en gang, så er 12 uker i dag, nettopp vært hos legen og hørt hjertelyd  Var også på ultralyd for halvannen uke siden og da var og

I dag ble vi foreldre til verdens nydeligeste Kaisa Etter 38 timer med rier kom endelig frøkna på 50 cm og 3120 g til verden

I dag har vi vært på ultralyd, og det kommer en liten jente hit i mars/april (termin 2/4).  Såå koselig!

Posted Images

Her jeg bor så skjønte de at de ikke ville ha nok barnehageplasser, da satte de opp en brakkebarnehage. Jeg vet ikke når de innså at manglen ville vli så stor, men det var ikke mulig å søke på den da fristen gikk ut i mars, og den var oppe og i drift fra slutten av august. Her jeg bor er det dårlig dekning, så mulig at de hadde planlagt det lengre enn de ga utrykk for.

Jeg er enig med @SiriEveline at det bør få konsekvenser for kommunen dersom de ikke kan innfri krav folk har rett på.

Problemet med iallefall Oslo, er at de sier de har full dekning, men det er jo umulig for mange å takke ja til plass om de får barnehageplass på andre kanten av byen. Pga rush osv har jeg flere venner som måtte takke nei til plass fordi de ikke rekker å levere i barnehagen før de begynner på jobb og de vil bruke over 1 time hjem på ettermiddagen.

Jeg kjenner at vi er fryktelig heldige som har plass i en super barnehage i vårt område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor så skjønte de at de ikke ville ha nok barnehageplasser, da satte de opp en brakkebarnehage. Jeg vet ikke når de innså at manglen ville vli så stor, men det var ikke mulig å søke på den da fristen gikk ut i mars, og den var oppe og i drift fra slutten av august. Her jeg bor er det dårlig dekning, så mulig at de hadde planlagt det lengre enn de ga utrykk for.

Jeg er enig med @SiriEveline at det bør få konsekvenser for kommunen dersom de ikke kan innfri krav folk har rett på.

Problemet med iallefall Oslo, er at de sier de har full dekning, men det er jo umulig for mange å takke ja til plass om de får barnehageplass på andre kanten av byen. Pga rush osv har jeg flere venner som måtte takke nei til plass fordi de ikke rekker å levere i barnehagen før de begynner på jobb og de vil bruke over 1 time hjem på ettermiddagen.

Jeg kjenner at vi er fryktelig heldige som har plass i en super barnehage i vårt område.

Ja, den i oslo er jo festlig. Hjelper ikke med nok fysiske plasser om det er kul umulig å kombinere med jobb. Det skal faktisk tas med i forhold til retten til barnehageplass, at det skal være et reelt tilbud, men der brukes det skjønn, så der har jeg skjønt at det er mye "ymse".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 måneder burde være nok tid til å finne en midlertidig løsning. Eksempel bruke et velhus, eller annet bygg som krever litt omstilling. Og selvfølgelig forutsetter et samarbeid at det er mulig. Selvfølgelig kan man stå der uten noen mulighet, men dersom det virkelig står så ille til så fatter jeg ikke at man kan ha lovfestet barnehageplass. Da burde jo loven skrives om inntil det finnes nok plasser.

Okay, og hvem skal ta seg av disse ungene på velhuset da? Navere på tiltak?

Det blir ikke full barnehagedekning bare fordi at Stortinget har vedtatt at det skal være full barnehagedekning. Det tar tid å få det, og i mellomtiden så vil det være unger som ikke får plass i barnehage, fordi det ikke er noen ledige plasser i barnehagene. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men sånn er det jo bare. Får ikke jeg barnehageplass, klager, og de fremdeles ikke har et tilbud å gi meg, så får jeg faktisk ikke barnehageplass. Det er jo det jeg mener med at det ikke er full barnehagedekning, man har ikke nok barnehageplasser til å faktisk kunne tilby alle det. Ikke dermed sagt at man skal sitte stille og si "neivel unskyld at jeg lever". Men realiteten er at "ikke full barnehagedekning" faktisk betyr at noen som har krav på det IKKE får barnehageplass. Da hjelper det fryktelig lite at man har rett på det, tilbudet må eksistere.

Men det er jo fortsatt masse man kan gjøre, selvom det kanskje ikke hjelper, men da føler man at man gjør noe. Sende brev, om så hele veien til regjeringen, gå til media osv. Jeg hadde ihvertfall ikke klart å bare akseptere det, jeg hadde følt et behov for å gjøre noe.

Okay, og hvem skal ta seg av disse ungene på velhuset da? Navere på tiltak?

Det blir ikke full barnehagedekning bare fordi at Stortinget har vedtatt at det skal være full barnehagedekning. Det tar tid å få det, og i mellomtiden så vil det være unger som ikke får plass i barnehage, fordi det ikke er noen ledige plasser i barnehagene. Enkelt og greit.

Ja f.eks. neida, men nå er du gir du inntrykk for å bare være vanskelig. Jeg skriver opp evt. tiltak kommunen kan ta inntil plassene er i orden, alle tiltak jeg foreslår vil kanskje ikke være mulig. Men det er ihvertfall bedre enn å bare godta at ting ikke fungerer som de burde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja f.eks. neida, men nå er du gir du inntrykk for å bare være vanskelig. Jeg skriver opp evt. tiltak kommunen kan ta inntil plassene er i orden, alle tiltak jeg foreslår vil kanskje ikke være mulig. Men det er ihvertfall bedre enn å bare godta at ting ikke fungerer som de burde :)

Det er det ingen som har sagt at man skal heller, men det at man klager gir ikke kommunen flere barnehageplasser tidsnok, var poenget til @raksha.. Tror jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det ingen som har sagt at man skal heller, men det at man klager gir ikke kommunen flere barnehageplasser tidsnok, var poenget til @raksha.. Tror jeg :P

Ja noe sånt, den fysiske barnehageplassen må faktisk være på plass før man kan få plass.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir gal! Hvordan holder man barn våkne? ? Noen råd??

Nå har han sovnet igjen. Det går ikke ann å vekke den ungen når han sovner, det er nesten skummelt! Selv brannalarm, vann i ansiktet og bikkje som slikker han i ansiktet har null effekt.

Jeg prøver å holde han i ånde, men må jeg på do etc så er det gjort :(

Det begynner å gå meg på nervene. . Han er oppe tidlig nok når han sovner kl 20 liksom, nå må jeg regne med at han våkner 04.. Hadde barnehagen åpnet 05:45 hadde det vært gull...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir gal! Hvordan holder man barn våkne? ? Noen råd??

Nå har han sovnet igjen. Det går ikke ann å vekke den ungen når han sovner, det er nesten skummelt! Selv brannalarm, vann i ansiktet og bikkje som slikker han i ansiktet har null effekt.

Jeg prøver å holde han i ånde, men må jeg på do etc så er det gjort :(

Det begynner å gå meg på nervene. . Han er oppe tidlig nok når han sovner kl 20 liksom, nå må jeg regne med at han våkner 04.. Hadde barnehagen åpnet 05:45 hadde det vært gull...

Beats me! Snakka med mamma i fem minutter i telefonen nå, vips, var hun borte. Hun henger fortsatt litt igjen etter at dagsovinga ble kutta ut. Men til gjengjeld kommer hun til å sove til vi vekker henne 06.30 imorra, og i motsetning til å være pottesur, kommer hun til å være uthvilt og i perlehumør :ahappy: Så jeg har egentlig ikke noe å klage på, annet enn at det er jo gørrkjedelig for meg at hun sovner så tidlig.. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beats me! Snakka med mamma i fem minutter i telefonen nå, vips, var hun borte. Hun henger fortsatt litt igjen etter at dagsovinga ble kutta ut. Men til gjengjeld kommer hun til å sove til vi vekker henne 06.30 imorra, og i motsetning til å være pottesur, kommer hun til å være uthvilt og i perlehumør :ahappy: Så jeg har egentlig ikke noe å klage på, annet enn at det er jo gørrkjedelig for meg at hun sovner så tidlig.. :aww:

A er trippel-A menneske, det er et evig prosjekt å få snudd døgnet hans en smule :(

Sambo kan sove til langt på dag, kidden står gjerne opp midt på natta.

De burde gitt litt til hverandre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A er trippel-A menneske, det er et evig prosjekt å få snudd døgnet hans en smule :(

Sambo kan sove til langt på dag, kidden står gjerne opp midt på natta.

De burde gitt litt til hverandre :(

Du får trøste deg med at det jevnt over er "enklere" å være a-menneske slik samfunnet er lagt opp, hjelper ikke deg da, men A littegrann. H er notorisk b-menneske egentlig, og snur kjapt om til å sove 22-10 hvis hun har fri mer enn ei helg liksom. Det har hun ikke fra meg gitt, hilsen a-menneske.

Nå sitter jeg og moter meg opp til å bære henne i seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får trøste deg med at det jevnt over er "enklere" å være a-menneske slik samfunnet er lagt opp, hjelper ikke deg da, men A littegrann. H er notorisk b-menneske egentlig, og snur kjapt om til å sove 22-10 hvis hun har fri mer enn ei helg liksom. Det har hun ikke fra meg gitt, hilsen a-menneske.

Nå sitter jeg og moter meg opp til å bære henne i seng.

Jeg er typ lett B menneske :P Bikker over til A. Har ingen problemer med å legge meg tidlig og stå opp tidlig liksom , men kidden er jo ekstrem. Jeg har stort søvnbehov ( helst 9 timer, minst), han har lite søvnbehov. .9-10 timer holder lenge for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som kunne omrokkert litt på søvnbehov og sovetider :aww::lol: Lillemor var sliiiten så hun sovna nå, dvs at etter normalen så sover hun en, kaaaanskje to timer, før hun er våken og ferdigsovet. Håpløst å legge henne før ni om kvelden. Men er ikke spesielt enkelt å holde henne våken heller da, så da blir det nå sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det full barnehagedekning og jeg (som den evige optimist jeg er) håper vi får førstevalget. Den barnehagen har bygd ut og kan åpne fire nye avdelinger ved behov. De skal åpne to i april og er det stor pågang til høsten regner jeg med at de åpner de to siste. Er en kommunal barnehage. Jeg krysser for at vi får den.

Veldig glad det er full dekning her og plass til alle. Aner ikke hvordan vi skulle løst det om vi ikke fikk plass til høsten da vi begge begynner å jobbe igjen.

Babysvømming i dag og det er forsatt morsomt, men hun blir fort sliten.

Og vann i øret er ikke noe moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lenge tenkt på å kjøpe bamsedress fra HM men har ikke summet meg. Idag fant jeg den på tilbud til 75,- (originalpris 199,-) så da fikk jeg jaggu kjøpt. Gleder meg til å kle den på junior :) Begynner å glede meg ganske mye til han kommer egentlig, selvom fødsel og alt sånt fortsatt føles fjernt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved hvilken alder sluttet dere med dagsoving (og var det evt. forskjell på helger og hverdag)?

L (snart 3 år) sover fortsatt en time på dagen i barnehagen. I helgen er det etter behov (mye som skjer, eller biltur på strategisk tidspunkt, gir gjerne behov for/fører gjerne til soving). Tåler greit en dag uten soving, men kvelden er hyggeligere med en liten hvil. På en rolig helgedag gjør det ingen forskjell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved hvilken alder sluttet dere med dagsoving (og var det evt. forskjell på helger og hverdag)?

A sluttet av seg selv når han var rundt 3 år. Jeg er litt tilhenger av å la de sove på dagen så lenge som mulig. Han styrte det selv både hjemme og i barnehagen.

Det var utrolig mange som skulle ha meg til å kutte ut dagsoving for å få han til å sove lengre om natten, men det har sjelden den effekten. Heller motsatt.

Merket ingen forskjell når han sluttet med dagsoving egentlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :-)

A sluttet av seg selv når han var rundt 3 år. Jeg er litt tilhenger av å la de sove på dagen så lenge som mulig. Han styrte det selv både hjemme og i barnehagen.

Det var utrolig mange som skulle ha meg til å kutte ut dagsoving for å få han til å sove lengre om natten, men det har sjelden den effekten. Heller motsatt.

Merket ingen forskjell når han sluttet med dagsoving egentlig.

Hva mener du med at han sluttet av seg selv? Det krever litt jobb å få henne til å sovne men det har det jo alltid gjort. Men så kan hun sove et par timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :-)

Hva mener du med at han sluttet av seg selv? Det krever litt jobb å få henne til å sovne men det har det jo alltid gjort. Men så kan hun sove et par timer.

Han bare sluttet. Før ba han om å få sove eller så ble han tydelig trøtt På dagen. .

Men så sluttet han med det.

I barnehagen spurte de han om han ville hvile.

A har sjelden vært et problem å legge når han er trøtt da.

Problemet er at han ikke sover så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...