Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby og barnetråden - 2015


Raksha
 Share

Recommended Posts

  • Svar 6.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daaa hopper jeg inn i gravidklubben  Lille reka bosatte seg nesten med en gang, så er 12 uker i dag, nettopp vært hos legen og hørt hjertelyd  Var også på ultralyd for halvannen uke siden og da var og

I dag ble vi foreldre til verdens nydeligeste Kaisa Etter 38 timer med rier kom endelig frøkna på 50 cm og 3120 g til verden

I dag har vi vært på ultralyd, og det kommer en liten jente hit i mars/april (termin 2/4).  Såå koselig!

Posted Images

Barn kan skjule symptomer de også. Vi var 3 timer på legevakten med E da hun brakk kragebeinet fordi hun nektet å vise de at hun hadde vondt.

Med normal crp, så vil jeg tro det er feberen hun reagerer på @raksha. Uten at jeg skal stille noen "diagnose". E kan bli medtatt pga feber, men med en gang den går ned så kan hun bli mye bedre. Dersom blodprøver er tatt, og hun blir bedre med normal temp, så hadde jeg prøvd å slå meg til ro med det. Og barn klarer seg uten minimalt med mat på noen dager så lenge de får i seg litt drikke :) Ved halsbetennelse her, så pleier vi å gå ubegrenset mengder med saft, smoothies, saftis etc. Om hun surkler eller det høres ut som om hun har slim i halsen/luftveiene, så gir vi ikke melkeprodukter fordi det kan øke slimproduksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte akkurat hva du mente første gangen du skrev det :) Men, det er nå engang sånn at det er viktig med feiltolkninger/tolkning i verste mening på fora. Neste gang bør du ha lært dette og uthever alt det du IKKE mener så det ikke er mulig å unngå å feiltolke selv om man legger all verdens godvilje til :lol:

*****************

But ofcourse! :lol: Men godt å høre lell. Men det er jo sikkert fort gjort å tolke litt ut fra det man leser heller enn å se det som faktisk står der, og akkurat dette temaet er jo viktig da. Så jeg gjentar gjerne i det kjedsommelige hva det var jeg ikke skrev :ahappy:

Lykke til med bursdag! Minipannekaker i ulike former kunne kanskje vært noe? Steke i feks pepperkakeformer? :)

Her går jeg enda og blir mer og mer lei for hver time som går omtrent. Finnes ingenting rett for tiden for alt er gale, alt er vondt og ingenting passer, med andre ord veldig gravid for tiden og det verste er at jeg ser faktisk selv hvor ille det er :huh: For mannen sin del håper jeg det blir mye overtide fremover hvis jeg må gå gravid så mye lengre :icon_redface:

Uff, du har all min medfølelse :hug:

På slutten med H opplevde jeg det hele som psykisk tortur altså. Jeg hadde masse modningstegn flere uker før termin, og gikk ei uke over. Kombinasjonen med at det jo strengt tatt er direkte vondt med modning av og til, så går man jo der i en evig "nå? kanskje nå?" og gleder og gruer seg og whatnot. Jeg var så klar da fødselen endelig startet at jeg ble bare supergira og glad da jeg skjønte at det faktisk skulle skje. Det er jo en positiv ting i det hele. Håper du holder humøret oppe og får en fin fødsel når den kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begynte dere å la ungen sove ute i vogn? De gangene vi har vært ute med henne nå har hun sovnet mer eller mindre med engang. Så ser for meg at hun vil sove godt ute i vogn på dagtid hjemme også. Men er hun for liten? Blir 3 uker i morgen. Er ganske mildt her om dagen nå også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært på sonen på rundt to måneder, og har heller ikke hatt tid til å oppdatere meg på tråden her. Men ser ihvertfall at du har fått baby for tre uker siden @Krilo - Gratulerer! :D

Alt er bra med oss! :)
Mari har rukket å bli 4 måneder og en uke. Hun har de siste ukene/dagene lært utrolig mye nytt som å le, rulle fra rygg til mage, rekke tunge, lage nye lyder, spise fast føde, plaske med hendene i badekaret og sparke bevisst med bena (hun har nylig oppdaget at hun har føtter nemlig :P ). Hun har hatt en periode med lite søvn og hyppig nattspising (type hver time) så jeg har vært ganske sliten i det siste, men nå er nettene bedre og hun har også flyttet inn på eget rom på natta, noe som fungerer veldig bra.

Nora og Mari:
16402497637_c4d37bbe3a_c.jpg

Rett under tre måneder:
16609630455_c43ebe543b_c.jpg

Tre og en halv måned - veldig gøy i badekaret :D
16422584250_6a7c1a9553_c.jpg

Fire måneder:
16608934252_5a51971270_c.jpg

På tur i skogen igår:
16609029902_7311635daf_c.jpg

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fine bilder @Irenen :)
Tenkte på dere igår, og håpet det kom noen bilder snart. :ahappy:
Hun er så nydelig!

@Krilo Uff ja, det vet jeg. :hug:
Må hun ha mat hver gang hun våkner? Hvis ikke håper jeg mannen kan avlaste deg litt, så dere kan bytte på å sove. (Selv om han må på jobb.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fine bilder @Irenen :)

Tenkte på dere igår, og håpet det kom noen bilder snart. :ahappy:

Hun er så nydelig!

@Krilo Uff ja, det vet jeg. :hug:

Må hun ha mat hver gang hun våkner? Hvis ikke håper jeg mannen kan avlaste deg litt, så dere kan bytte på å sove. (Selv om han må på jobb.)

Nei hun må nok ikke det, jeg er nok litt kjapp med å slenge ut puppen :P samboer er kjempe flink å avlaster meg mye :) og vi har mm i frysern så på lørdag sto han opp med henne så jeg fikk sovet et par timer til :)

Hun sov masse i går da, på dagen riktignok :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt nydelig @Irenen! :)

Uff, her har vi hatt en smådramatisk ettermiddag. H sto med hånda i døra når pappaen skulle lukke den. Det er ei stor, tung terrassedør i glass på skinner som ikke glir sånn kjempebra, så han er ikke forsiktig når han lukker akkurat. Og der var selvfølgelig tommelen til H :( Men det ser ut til å ha gått greit, vi var først helt sikre på at det der måtte bli brudd, men det ser ut til at hun slipper med en klassisk blånegl. Men, hvordan vet man om man skal stikke hull på dem?

Uff, jeg ble helt kvalm og pappaen knust. Jeg tåler ikke sånt med negler, jeg synes selv det er så vondt at jeg vil besvime og det var ikke noe bedre å se at hun fikk så vondt :cry: Nå ser hun Vennebyen på netflix og spiser pepperkaker og har fått tilbake humøret igjen, heldigvis. Noe av det første hun stotra etter at krampegråten ga seg var "Ikke doktor! Ikke sprøyte" .... mammaen må ta skylda for den. Etter en tur hos doktoren pga en allergisk reaksjon på mandag, kjøpte jeg boka Emma må til doktoren til henne. I den boka får Emma sprøyte, og det har visst gjort inntrykk :aww: Stakkars gullet mitt. Hun var fornøyd med å slippe doktor, men skuler litt på pappa fortsatt :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sistemann var magen min helt misslykket. Diger kul ut ved høyre hofte og uformelig på resten også. Hun lå i skråleie. Din ligger antakelig med lemmene ut der og ryggen på den "minste" siden. Magen blir jo litt formet etter hvordan fosteret ligger. Søsteren mi hadde ei i tverrleie, den magen skulle du sett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det er vanlig at magen er større på den ene siden? Har også flere/mer strekkmerker på den siden.

Det er siden jeg kjenner mest bevegelser og slikt.

Vet at det er vanlig at babyer liker seg bedre på en side enn den andre, og da blir jo magen større på en side.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sistemann var magen min helt misslykket. Diger kul ut ved høyre hofte og uformelig på resten også. Hun lå i skråleie. Din ligger antakelig med lemmene ut der og ryggen på den "minste" siden. Magen blir jo litt formet etter hvordan fosteret ligger. Søsteren mi hadde ei i tverrleie, den magen skulle du sett.

Var det jeg trodde, nå er det bare jeg som ser/merker det da siden man ikke ser navlen gjennom klærne. Men da var det ihvertfall ikke noe rart :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff kjipt å høre.. Hvor langt er du på vei nå forresten?

Trøsten er at dte går over for sist jeg sjekket så går ingen gravide for alltid :) siden det er midt på natten og mandag i dag så er jeg 37 uker på vei :D

Takk!

Håper Prinsen snart infinner seg så du slipper å gå lenger. Husker hvor lei jeg var på slutten, og bortsett fra kvalmen og gallestein så hadde jeg lite direkte graviditetsplager. :hug:

takk :) Regner nesten med at jeg har fortjent både en grei fødsel og en grei unge etter disse 9(10)mnd. Mamma bare ler når jeg sier det og passer på å fortelle at selv med HG og sykehusopphold 5-6 mnd av alle svangerskapene så har hun gått med rier i 2døgn før begge vi 2 første var ute... Jaja ut kommer han en eller annen gang før mars er ferdig uansett :)

Frøken vil ikke sove på dag og natt nr 3... Det er litt slitsomt egentlig...

Uff :( Utrolig slitsomt. Ikke at jeg har peiling men så en diskusjon på ei gruppe jeg er med i på facebook og der var det flere som hadde opplevd at babyene ikke slo seg skikkelig til ro på natten fordi alt var så fremmed i forhold til hva de var vandt med. At det enten var for mye bråk, for rolig eller for kaldt feks. Noen hadde hatt god hjelp av varmeflaske i sengen, legge babyen i samme seng som seg siden det ble mer bevegelse da og noen hadde til og med satt på radioen og da hadde babyen blitt mer rolig. Vet ikke om noe sånn kan hjelpe?

Uff, du har all min medfølelse :hug:

På slutten med H opplevde jeg det hele som psykisk tortur altså. Jeg hadde masse modningstegn flere uker før termin, og gikk ei uke over. Kombinasjonen med at det jo strengt tatt er direkte vondt med modning av og til, så går man jo der i en evig "nå? kanskje nå?" og gleder og gruer seg og whatnot. Jeg var så klar da fødselen endelig startet at jeg ble bare supergira og glad da jeg skjønte at det faktisk skulle skje. Det er jo en positiv ting i det hele. Håper du holder humøret oppe og får en fin fødsel når den kommer :)

takk! :) Ja jeg kjenner at det å gå beskje i uke 31 at livmorhalsen er 16mm og det er 1cm åpning ikke akkurat har gjort ventetiden mye kortere. Fikk lungemodning og hjemsendt i uke 32 med beskjed om at de regne ikke med det var lenge før de så meg. Inn igjen i uke 33 og hjem rett før uke 34 med beskjed om at innen 14 dager så er han vell ute.. Jah jeg går her enda og uker 37 i dag. Hatt mye vondt siden før jul og begynner å bli ganske desperat for å ha han ut. Ikke så kjekt å gå så mange plasser heller når kynnerne kommer og et sykt nedpress. Er jo livredd vannet skal gå midt på butikken. :huh: Tror jeg jubler jeg også når jeg forstår at ting endelig er på gang og at han nå skal ut. Heldigvis klarer jeg å tenke positivt store deler av tiden men når ting først blir dritt så blir de skikkelig dritt også så da pleier jeg bare gå fint inn på rommet å legge meg i fred og ro for jeg forstår selv at med hormoner og alt så blir ting fort mye verre enn de egentlig er :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det å være på farten en hel dag med en snart ett-åring er veldig greit bortsett fra mat. Det syns jeg er skikkelig styr. Hva er deres erfaringer, og hva GJØR dere?

Vi hadde små porsjonsbokser med grøt med oss, og varmt vann på termos. Men vi har en grøtelskende unge da. :lol: Brukte også mye sånne små begre med fruktmos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøsten er at dte går over for sist jeg sjekket så går ingen gravide for alltid :) siden det er midt på natten og mandag i dag så er jeg 37 uker på vei :D

takk :) Regner nesten med at jeg har fortjent både en grei fødsel og en grei unge etter disse 9(10)mnd. Mamma bare ler når jeg sier det og passer på å fortelle at selv med HG og sykehusopphold 5-6 mnd av alle svangerskapene så har hun gått med rier i 2døgn før begge vi 2 første var ute... Jaja ut kommer han en eller annen gang før mars er ferdig uansett :)

:lol: Det sa jeg og... at jeg burde få verdens enkleste unge etter å ha spydd i 8 mnd. Fikk en forholdsvis grei fødsel da, men med påfølgende kolikk og fremdeles håpløst sovemønster i en alder av halvannet år...Så vet jeg ikke helt jeg. :lol:

(Hun er verd alt sammen og litt til :wub: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken vil ikke sove på dag og natt nr 3... Det er litt slitsomt egentlig...

:hug: Håper det løser seg.

Snuppelupp er feberfri :D Var vel omtrent det igår og, men hun var så slapp så ble hjemme fra barnehagen i dag. I morgen tror jeg vi prøver hvertfall frem til lunsj. Både Bonden og jeg er blitt sjuke så veeeldig fint om det går med noen timer.

Akkurat kranglet i tre timer om soving. Nå sover hun i vår seng omsider, samma det, bare hun sover. 2 og en halv av de 3 timene var nemlig krangling i vår seng. Da var hun i det minste ikke fullstendig hysterisk. Hun har jo sovet på oss i en uke, så er ikke så rart at hun ikke vil sove for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Arielle , har prøvd litt forskjellig, men tror muligens det er for stille på soverommet i forhold til nede hvor hun sover på dagtid. Og hun må ha det litt kaldt. Skal høre med samboer om vi skal sette på litt lav musikk, i hvertfall når hun skal sovne, er det som er vanskelig. Hun våkner når hun er sulten, så da mates det også må vi skifte bleie, stort sett bæsjer hun etter amming, men om hun nekter å sove med bate tissebleie også, så vi må skifte. Og da våkner hun veldig, også ammer vi litt og har vi flaks sovner hun og ikke trenger å rape/gulpe. Men stor sett må vi jobbe litt for å få hun til å sovne.

På dagtid nå er hun som vanlig, sovner fort. Var bare forrige uke vi hadde noen økedøgn :P

Det er også lettere å sovne nede for da kan hun sovne i yndlingsstillingen sin

E6FAC22A-764A-449D-928E-4626E172E336_zps

:lol:

(Det er ikke så lett å få til i senga :-/ )

Takk @raksha, det ordner seg sikkert etter hvert, nå er dagene normale igjen i hvertfall. Men nettene er tøffe altså, kroppen er jo så vandt til å sove da, ikke være våken i noen timer i strekk :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ha barnehageplass... Ringte kommunen nå, spurte om de iallefall kunne garantere plass fra høsten igjen. Nope, det kunne de ikke...

Jeg trodde aleneforeldre ble prioritert. Utrolig dårlig om du ikke får barnehageplass til høsten! Bor du et sted med veldig dårlig barnehagedekning, for du har vel krav til å få plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde aleneforeldre ble prioritert. Utrolig dårlig om du ikke får barnehageplass til høsten! Bor du et sted med veldig dårlig barnehagedekning, for du har vel krav til å få plass?

Tro om igjen :P Blir bare prioritert om man har funksjonshemming (vet ikke om de mente forelder eller barn). Legen skal sende legeerklæring for å se om det hjelper, men dama i kommunen trodde ikke det. Ja, jeg aner ikke om jeg har krav på plass, jeg trodde det. Men kanskje jeg bor i en bakvendtkommune eller noe. Drittkommune hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro om igjen :P Blir bare prioritert om man har funksjonshemming (vet ikke om de mente forelder eller barn). Legen skal sende legeerklæring for å se om det hjelper, men dama i kommunen trodde ikke det. Ja, jeg aner ikke om jeg har krav på plass, jeg trodde det. Men kanskje jeg bor i en bakvendtkommune eller noe. Drittkommune hvertfall.

Hvor gamle er de nå? Du har da krav til plass senest når barnet er ca 2 da (teoretisk tenkt, du kan jo risikere å ikke ha krav til plass etter et år, hvis barnet er født mellom 1. sept og nyttår, men neste år igjen har du jo krav på plass).

Redigert:

Barnehageloven §12a.Rett til plass i barnehage

Barn som fyller ett år senest innen utgangen av august det året det søkes om barnehageplass, har etter søknad rett til å få plass i barnehage fra august i samsvar med denne loven med forskrifter.

Barnet har rett til plass i barnehage i den kommunen der det er bosatt.

Kommunen skal ha minimum ett opptak i året. Søknadsfrist til opptaket fastsettes av kommunen.

Det står ikke noe spesifikt om de som er eldre enn ett år, da, men jeg har tolket det sånn at de da har rett på plass året etter...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ha barnehageplass... Ringte kommunen nå, spurte om de iallefall kunne garantere plass fra høsten igjen. Nope, det kunne de ikke...

Trodde man hadde krav på plass høsten etter barnet har fylt 1 år. Men det er kanskje noe kommunene bestemmer selv... Hvilken kommune bor du i forresten? Fikk litt lyst å se om jeg kunne finne noe svart på hvitt som du kunne brukt for å få plass, for jeg syntes dette begynner å bli veldig hårreisende!

Hvor gamle er forresten gutta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...