Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby og barnetråden - 2015


Raksha
 Share

Recommended Posts

De er 19 mnd, 2 år i juli. De fikk jo plass i august i fjor, men vi flytta til Fredrikstad før de begynte. Så de fikk jo plass som vi hadde krav på, og da vet jeg ikke om vi har krav på noe igjen. Flytta jo pga samlivsbrudd, hva skal man gjøre liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daaa hopper jeg inn i gravidklubben  Lille reka bosatte seg nesten med en gang, så er 12 uker i dag, nettopp vært hos legen og hørt hjertelyd  Var også på ultralyd for halvannen uke siden og da var og

I dag ble vi foreldre til verdens nydeligeste Kaisa Etter 38 timer med rier kom endelig frøkna på 50 cm og 3120 g til verden

I dag har vi vært på ultralyd, og det kommer en liten jente hit i mars/april (termin 2/4).  Såå koselig!

Posted Images

Tro om igjen :P Blir bare prioritert om man har funksjonshemming (vet ikke om de mente forelder eller barn). Legen skal sende legeerklæring for å se om det hjelper, men dama i kommunen trodde ikke det. Ja, jeg aner ikke om jeg har krav på plass, jeg trodde det. Men kanskje jeg bor i en bakvendtkommune eller noe. Drittkommune hvertfall.

Jeg forstår det bare ikke. .

Jeg ble prioritert selv om jeg søkte etter søknadsfristen og A var født i slutten av september! Jeg søkte i April liksom, og fikk plass fra 1 aug selv om han var under året.

Bare fordi jeg var alenemor i jobb. Men studier blir vel ca noe av det samme?

Og du har tvillinger..

Du bor helt klart i feil kommune :aww:

Jeg kunne faktisk blitt prioritert i Lier også fordi sambo har et multihandicappet barn, men siden han ikke har hovedomsorgen føltes det litt juksete for meg. Vi fikk jo plass uansett, men ikke der jeg søkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker jo helt håpløst om man ikke skal kunne få barnehageplass fordi man har flyttet til ny kommune. Da må man virkelig gjøre gode forundersøkelser om man vurderer å flytte på seg. Man kan jo ikke søke barnehageplass i ny kommune før man har bodstedadresse der heller. Ingen har vel råd til å risikere å måtte være hjemme med barn til de begynner på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er 19 mnd, 2 år i juli. De fikk jo plass i august i fjor, men vi flytta til Fredrikstad før de begynte. Så de fikk jo plass som vi hadde krav på, og da vet jeg ikke om vi har krav på noe igjen. Flytta jo pga samlivsbrudd, hva skal man gjøre liksom...

Hmm.. det var verre, men slik jeg tenker så burde du jo ha krav nå bare basert på at barna er født før 1. september, 2014 og du søker for førstkommende høst.

Men spørrs jo da, om det faktisk stemmer.

Syntes du skal sende dem et brev/mail der du henviser til Barnehageloven (Lov om Barnehagen)

Paragraf 12a og ber dem om å forklare hvorfor dine barn ikke går innunder der, og evt. hvilken lov de mener dine barn går innunder. Vel, noe sånt ihvertfall, sikkert noen her inne som kan hjelpe deg å skrive et litt direkte brev om dette (jeg skulle gjerne hjulpet) men er ikke flink på formuleringer og slikt.

EDIT:

Loven:

§ 12a.Rett til plass i barnehage

Barn som fyller ett år senest innen utgangen av august det året det søkes om barnehageplass, har etter søknad rett til å få plass i barnehage fra august i samsvar med denne loven med forskrifter.

Barnet har rett til plass i barnehage i den kommunen der det er bosatt.

Kommunen skal ha minimum ett opptak i året. Søknadsfrist til opptaket fastsettes av kommunen.

Og jeg vil virkelig tørre å påstå at dine gutter da oppfyller kravene, ettersom de fyller (det vil si har fylt) et år før utgangen av august 2015. Ettersom du har flyttet til ny kommune begynner jo (i mitt syn) kravet på nytt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Krilo vi brukte mye hvit støy på lillemor, hadde en radio som stod mellom to kanaler.

Skal teste ut det i natt tenker jeg :)

Ellers tror jeg hun reagerer når jeg har spist sjokolade, ser et mønstet der gitt.. Og jeg som er så glad i sjokolade da.. Jaja. Er bare å holde seg unna for frøknas del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er 19 mnd, 2 år i juli. De fikk jo plass i august i fjor, men vi flytta til Fredrikstad før de begynte. Så de fikk jo plass som vi hadde krav på, og da vet jeg ikke om vi har krav på noe igjen. Flytta jo pga samlivsbrudd, hva skal man gjøre liksom...

Er man nyinnflyttet til en kommune har man krav på barnehageplass..

Vet om flere i min kommune som har flyttet t av kommunen, og så inn igjen etter en kort stund, bare for å få barnehageplass

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man nyinnflyttet til en kommune har man krav på barnehageplass..

Vet om flere i min kommune som har flyttet t av kommunen, og så inn igjen etter en kort stund, bare for å få barnehageplass

Sent from my iPhone using Tapatalk

Gjelder det alle kommuner da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man nyinnflyttet til en kommune har man krav på barnehageplass..

Vet om flere i min kommune som har flyttet t av kommunen, og så inn igjen etter en kort stund, bare for å få barnehageplass

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tror ikke det er noe som står i noe lov ivertfall, mulig det varierer fra kommune til kommune (ikke praksis her...)

Og du mister ikke retten til barnehageplass fordi du flytter og dermed måtte "si opp" den plassen du hadde. Du har ikke rett på plass med en gang hvis du for eksempel flytter i september, men du har like mye rett til plass når du da søker igjen innenfor fristen i en ny kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noe som står i noe lov ivertfall, mulig det varierer fra kommune til kommune (ikke praksis her...)

Og du mister ikke retten til barnehageplass fordi du flytter og dermed måtte "si opp" den plassen du hadde. Du har ikke rett på plass med en gang hvis du for eksempel flytter i september, men du har like mye rett til plass når du da søker igjen innenfor fristen i en ny kommune.

Ok. Håper dette stemmer. Da skal jeg ha plass fra august. Får jeg ikke det da, får jeg heller lage et helvettes leven. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket litt på Kristiansand sine sider: http://www.kristiansand.kommune.no/no/ressurser/TMCore/emneord/Barnehageplass/

Nederst står det:

Dersom det søkes oppstart senere enn august 2015 gjelder retten til barnehageplass fra august 2016. Det samme gjelder for barn som fyller ett år senere enn august 2015, søknader som mottas senere enn 1. mars, samt ved flytting til Kristiansand senere enn august 2015.

Da tolker jeg det slik at dersom man flytter til Kristiansand eks. september 2015, har man rett til barnehageplass. Da vil jeg jo tro at det sto samme tekst ifjor, bare med et tidligere årstall. Og jeg tolker jo da at du har rett til barnehageplass fra og med august 2015.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men problemet er jo at det fysisk ikke ER barnehageplasser ledige, hadde det vært det så ville hun jo fått plass til gutta. De fleste kommuner fyller opp plassene om det er ledig uansett når på året man søker.

Håper virkelig det løser seg til høsten :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på at du tar deg tid til å lete opp :flowers: Men jeg har altså flytta FRA Kr.sand TIL Fr.stad.

Hallo... snakk om å være tett i pappen :P Blir litt vel engasjert :P

Og Fr.stad hadde ikke noen slik fin info, men tror og håper at du virkelig har krav på plass, og mest av alt at de bare tildeler deg plass uten mer om og men. Hvis ikke får du gå til media!;) Da får du nok plass :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men problemet er jo at det fysisk ikke ER barnehageplasser ledige, hadde det vært det så ville hun jo fått plass til gutta. De fleste kommuner fyller opp plassene om det er ledig uansett når på året man søker.

Håper virkelig det løser seg til høsten :hug:

Men om hun faktisk går innunder loven, og da har krav på plass til høsten så er det vel kommunens sitt problem om de ikke har plass, og da får de ta det med regjeringen. For da snakker vi jo om lovfestet plass, altså en norsk lov som sier at barna SKAL få plass i barnehage.

Og om de fyller opp plassene fortløpende, som da evtgjør at ikke Wednesday sine gutter får plass til høsten, da er det vel noe feil med systemet kanskje? Og igjen, ikke noe som bør gå utover henne og barna.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men problemet er jo at det fysisk ikke ER barnehageplasser ledige, hadde det vært det så ville hun jo fått plass til gutta. De fleste kommuner fyller opp plassene om det er ledig uansett når på året man søker.

Håper virkelig det løser seg til høsten :hug:

Ja, har akseptert at jeg ikke får nå midt i året, det er det ikke plasser til samme hvor prioritert jeg hadde vært. Men man kan ikke ha lovfesta rett til plass på høsten uten å få. Da må de lage flere plasser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder det alle kommuner da?

Det vet jeg ikke.. Hun som fortalte meg det sa det på den måten at jeg kunne tolke det slik, men jeg har ikke satt meg inni problematikken..

Men i kommunen min er det langt over overfylt, men likevel fikk hun jeg snakka med plass nettopp pga det der..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har akseptert at jeg ikke får nå midt i året, det er det ikke plasser til samme hvor prioritert jeg hadde vært. Men man kan ikke ha lovfesta rett til plass på høsten uten å få. Da må de lage flere plasser.

Om du har søkt tidligere, så bør jo gutta dine bli prioritert foran en god del andre som sikkert har søkt senere.. Er jo stort sett noen som flytter/bytter bhg ila året.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor mye lovfestet rett man har så krever det at det er nok barnehageplasser, det er desverre ikke alle kommuner som har full barnehagedekning. Ikke meningen å være party pooper her altså. Men det er sånn det er. Jeg HÅPER jo at de vurderer utifra behov og skjønner at alenemor, med tvillinger, som skal gå på skole TRENGER barnehageplass og hun blir prioritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor mye lovfestet rett man har så krever det at det er nok barnehageplasser, det er desverre ikke alle kommuner som har full barnehagedekning. Ikke meningen å være party pooper her altså. Men det er sånn det er. Jeg HÅPER jo at de vurderer utifra behov og skjønner at alenemor, med tvillinger, som skal gå på skole TRENGER barnehageplass og hun blir prioritert.

Så du mener man skal sitte på henda mens loven seiler sin sjø om man ikke får lovfesta plass?

Nei vet du hva, dette er noe kommuner må ta høyde for og hensyn til, da får de sørge for nok plasser. De vet allerede 1. mars hvor mange søkere de har og det tar nok ikke lang tid å finne ut hvor mange har krav på lovfestet plass og dermed opprette midlertidige plasser frem til permanente plasser kan ordnes.

Evt. får de samarbeide med nabokommune og evt. opprette hjelpe til frakt eller lignende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener man skal sitte på henda mens loven seiler sin sjø om man ikke får lovfesta plass?

Nei vet du hva, dette er noe kommuner må ta høyde for og hensyn til, da får de sørge for nok plasser. De vet allerede 1. mars hvor mange søkere de har og det tar nok ikke lang tid å finne ut hvor mange har krav på lovfestet plass og dermed opprette midlertidige plasser frem til permanente plasser kan ordnes.

Evt. får de samarbeide med nabokommune og evt. opprette hjelpe til frakt eller lignende.

Hvor i allverden har jeg skrevet at man skal sitte på henda og godta ting? Jeg har ikke skrevet en dritt om hva som bør eller ikke bør gjøres. Jeg skriver hvordan ting er. Vi har ikke full barnehagedekning i norge i 2015. Jeg tar det for gitt at man klager om man ikke får det man skal ha, men det er fremdeles ikke full barnehagedekning i norge i 2015.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener man skal sitte på henda mens loven seiler sin sjø om man ikke får lovfesta plass?

Nei vet du hva, dette er noe kommuner må ta høyde for og hensyn til, da får de sørge for nok plasser. De vet allerede 1. mars hvor mange søkere de har og det tar nok ikke lang tid å finne ut hvor mange har krav på lovfestet plass og dermed opprette midlertidige plasser frem til permanente plasser kan ordnes.

Evt. får de samarbeide med nabokommune og evt. opprette hjelpe til frakt eller lignende.

Hvor lang tid syns du de burde bruke på å lage en barnehage da? Det er 5 mnd fra mars til august, jeg tror ikke det er noe særlig til barnehage man får på den tiden der, gitt.

Å samarbeide med nabokommune forutsetter jo at nabokommunen har ledige barnehageplasser da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid syns du de burde bruke på å lage en barnehage da? Det er 5 mnd fra mars til august, jeg tror ikke det er noe særlig til barnehage man får på den tiden der, gitt. 

 

Å samarbeide med nabokommune forutsetter jo at nabokommunen har ledige barnehageplasser da. 

Her har de brukt over 1 år på å bygge ny barnehage..

Å bruke mindre enn det krever faktisk at man har lokaler til å romme en barnehage..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid syns du de burde bruke på å lage en barnehage da? Det er 5 mnd fra mars til august, jeg tror ikke det er noe særlig til barnehage man får på den tiden der, gitt.

Å samarbeide med nabokommune forutsetter jo at nabokommunen har ledige barnehageplasser da.

5 måneder burde være nok tid til å finne en midlertidig løsning. Eksempel bruke et velhus, eller annet bygg som krever litt omstilling. Og selvfølgelig forutsetter et samarbeid at det er mulig. Selvfølgelig kan man stå der uten noen mulighet, men dersom det virkelig står så ille til så fatter jeg ikke at man kan ha lovfestet barnehageplass. Da burde jo loven skrives om inntil det finnes nok plasser.

Hvor i allverden har jeg skrevet at man skal sitte på henda og godta ting? Jeg har ikke skrevet en dritt om hva som bør eller ikke bør gjøres. Jeg skriver hvordan ting er. Vi har ikke full barnehagedekning i norge i 2015. Jeg tar det for gitt at man klager om man ikke får det man skal ha, men det er fremdeles ikke full barnehagedekning i norge i 2015.

Det var kanskje dumt sagt, men jeg syntes innlegget ditt lyser av at selvom det er lovfesta plass så er man ikke garantert noe som helst og sånn er det bare. Jeg er litt mer for at man faktisk da skal kjempe for det, hva er liksom poenget med lovfesta plass om det ikke egentlig gjelder...

Nå er jeg litt regelrytter, og mener at finnes det en lov som garanterer noe, burde det faktisk gjelde, evt. være nødløsninger tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 måneder burde være nok tid til å finne en midlertidig løsning. Eksempel bruke et velhus, eller annet bygg som krever litt omstilling. Og selvfølgelig forutsetter et samarbeid at det er mulig. Selvfølgelig kan man stå der uten noen mulighet, men dersom det virkelig står så ille til så fatter jeg ikke at man kan ha lovfestet barnehageplass. Da burde jo loven skrives om inntil det finnes nok plasser.

 

Det var kanskje dumt sagt, men jeg syntes innlegget ditt lyser av at selvom det er lovfesta plass så er man ikke garantert noe som helst og sånn er det bare. Jeg er litt mer for at man faktisk da skal kjempe for det, hva er liksom poenget med lovfesta plass om det ikke egentlig gjelder...

 

 

Nå er jeg litt regelrytter, og mener at finnes det en lov som garanterer noe, burde det faktisk gjelde, evt. være nødløsninger tilstede. 

Problemet er at de ordner lovene før de har det praktiske på plass..

Det gjelder både barnehagene, men også samhandlingareformen..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...