Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby og barnetråden - 2015


Raksha
 Share

Recommended Posts

Nesten litt overveldene å skulle pakke til den første hytteturen som en familie på 3 (pluss Leo da :aww: )

Tror vi har pakket en god del enn vi trenger til hun :P

Nå gjenstar bare flasker og mat, men det rasker vi med oss før vi smyger hun i bilen grytidlig i morgen og kjører før hun rekker å våkne helt for dagen. Håper vi rekker å komme litt over halvveis før hun våkner :)

Mitt tips er å pakke mer klær enn man tror.. Vi brukte helt skift hver gang hun bæsjet pga tynne lår :lol: :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daaa hopper jeg inn i gravidklubben  Lille reka bosatte seg nesten med en gang, så er 12 uker i dag, nettopp vært hos legen og hørt hjertelyd  Var også på ultralyd for halvannen uke siden og da var og

I dag ble vi foreldre til verdens nydeligeste Kaisa Etter 38 timer med rier kom endelig frøkna på 50 cm og 3120 g til verden

I dag har vi vært på ultralyd, og det kommer en liten jente hit i mars/april (termin 2/4).  Såå koselig!

Posted Images

Mitt tips er å pakke mer klær enn man tror.. Vi brukte helt skift hver gang hun bæsjet pga tynne lår :lol: :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Bank i bordet så har vi ikke hatt bæsjelekasjer på flere mnd nå ;) men hun får jo grøt og moser i tillegg til melk da så den er jo litt fastere nå :lol:

Men har pakket 10 bukser, 20 bodyer, 5 pysjer og diverse ull og litt tykkere klær (skal på fjellet) og vi er hjemme igjen senest på søndag :lol::P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bank i bordet så har vi ikke hatt bæsjelekasjer på flere mnd nå ;) men hun får jo grøt og moser i tillegg til melk da så den er jo litt fastere nå :lol:

Men har pakket 10 bukser, 20 bodyer, 5 pysjer og diverse ull og litt tykkere klær (skal på fjellet) og vi er hjemme igjen senest på søndag :lol::P

20 bodyer!!??

Hjelpes så mange har ikke lillegutt engang, men heldigvis er det vaskemaskin på hytta når vi skal dit i slutten av måneden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 bodyer!??

Hjelpes så mange har ikke lillegutt engang, men heldigvis er det vaskemaskin på hytta når vi skal dit i slutten av måneden :)

Hun har latterlig mange, mange fler enn de 20 vi har pakket nå :lol: blir fort sånn når jeg jobber i butikk og hun har 2 bestemødre som begge synes det er morsomt å handle jenteklær :lol:

Vi har ikke vaskemaskin på noen av hyttene så må pakke ekstra mye sånn sett også :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som har god erfaring med privat gynekolog i Oslo eller omegn?

Kort fortalt har PCOS tatt over kroppen igjen (tror jeg) etter at jeg sluttet på prevensjon, og har ikke time hos det offentlige før i november så vil ikke vente så lenge om denne syklusen bare forlenges.. Er "bare" på CD 38, men har normalt opptil 200-300 (og over) så er kjipt å bare vente på hjelp om jeg kan få det 2-3 måneder tidligere - selv om privat er dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som har god erfaring med privat gynekolog i Oslo eller omegn?

 

Kort fortalt har PCOS tatt over kroppen igjen (tror jeg) etter at jeg sluttet på prevensjon, og har ikke time hos det offentlige før i november så vil ikke vente så lenge om denne syklusen bare forlenges.. Er "bare" på CD 38, men har normalt opptil 200-300 (og over) så er kjipt å bare vente på hjelp om jeg kan få det 2-3 måneder tidligere - selv om privat er dyrt. 

http://www.spesialistsenteretforkvinner.no/behandlingstilbud/ anbefales :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) stikker innom her og håper på gode råd fra gode mødre som forhåpentligvis ikke lager like mye drama som damen på termingruppen vår på facebook. :|

Nå er Tobias 4mnd! Han får kun morsmelk fortsatt og gutteungen legger godt på seg og er blid og fornøyd, men han sovner en gang mellom 20-22 og våkner alltid rundt 02 og får mat. Sover videre til 05-06 våkner for mat og blir i samme slengen tatt inn i sengen med meg og sover til 09. Burde kanskje ikke klage over det? Når begynner de å sove rundt egentlig? I går klarte jeg å vekke han i det jeg var på do og veltet noe som sto inntil veggen i gangen kl 01. så jeg ga han mat da og han sovnet men guttungen våknet alikevell 02.30 og da fikk jeg han ikke til å sove igjen for han var ikke sulten.

Så er det dette med soving på dagen og legging. Han er en veldig blid og fornøyd baby men har begynt å slite med å sove. Nå våkner han 09.00 ca og sovnet igjen i 11 tiden men han sover max 1 time og har 2-3økter med soving i løpet av dagen men aldri lengre enn 1 time. Er heldig hvis det er 1time også for ofte er det bare 30min. Men tar jeg han med meg inn i sengen og legger han til puppen og han får sove ved siden av meg sover han lett 2timer. Han våkner etter 30min-1time og er blid som ei sol men det er jo aldri nok til at jeg får tatt meg en skikkelig kvil på dagen eller gjort noe særlig. Er det normalt? Mamma er veldig på at jeg må se å legge han igjen for han er aldeles ikke utkvilt mener hun men hvordan jeg skal legge han da? Ingen forskjell om vi triller eller kjører bil lengre for han våkner da også.

Ja har noen tips til å få rutiner i hverdagen? Kjenner jeg sårt savner det og trenger det nå for det er aldri noen fasitt på når han sovner for kvelden og når han sover i løpet av dagen og hvor lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd til @Arielle er å ikke forvente noen rutiner enda. Jeg hadde det sånn i hytt og vær med alle mine 4. Rutinene har kommet av seg selv sånn etter hvert.

Synes egentlig det høres ut som ganske normale soveøkter for en på 4 mnd. Og hvis han er blid og fornøyd, så er han sannsynligvis utsovet?

Antakelig kommer soveøktene til å bli lengre og færre etter hvert. Med min førstefødte fikk jeg råd om å begynne med grøt på kvelden for å holde ham mett lenger. Det hjalp aldeles ikke noe på søvnen, snarere tvert imot. Magen hans ble antakelig mer urolig av det.

Jeg skjønner at det er stritt med avbrutt nattesøvn, men frustrasjonen vil være mindre om du bare innstiller deg på at sånn er det denne perioden.

Hva om du får en trillepike (eller gutt) etpar timer noen dager i uken? Så får du tatt deg litt inn igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å høre at det er normalt :) Ja han har vært blid som ei sol siden fødselen av den gutten. Aldri slitt med magen eller noen sånn så tror ikke det er noen annen grunn til at han våkner enn at han er sulten. Våkne på natten er egentlig ikke det største problemet men det jeg savner mest er mer fast leggetid rett og slett. Det er så vanskelig her kveld føler jeg. Men det kommer kanskje også av seg selv? Egentlig stresser jeg ikke med det for jeg har vær den av oss som hele tiden har sakt at vi ikke skal stresse for det kommer av seg selv men nå når han plutselig har fått en vane med å bli overtrøtt så føler jeg at vi burde prøve å legge han før det skjer. Tenker å vente lengst mulig med å gi han annen mat også. Skal gi han smaksprøver snart men bare 1-2 skjeer med diverse frukt en gang av og til og heller innføre grøt når jeg starter på jobb rundt 1 september for da er han 5.5mnd.

legge til: Og ja mannen stod opp med han for første gang kl 09 i dag og hadde han i nesten 2timer før han ville ha mer mat. Jeg hater å gi han fra meg og vil helst ha han hele tiden selv. Stoler ikke på noen og får vondt i hjerte ved tanken på at andre skal ta seg av han "bare" for at jeg skal få sove :o Har måttet gå i fra han 3-4 ganger i 1-1,5time for tannlegebesøk og har gått i fra han 1 gang i fra 07-16 for jeg måtte på kurs og det går jo bra når jeg bare har gått men tanken er nok verre og jeg gruer meg i forkant. Men å få andre til å passe han mens jeg skal gjøre ingenting?! tror ikke jeg hadde klart det :blink: og jeg skal være bort 1 døgn i uken fra 1september :|

Endret av Arielle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å høre at det er normalt :) Ja han har vært blid som ei sol siden fødselen av den gutten. Aldri slitt med magen eller noen sånn så tror ikke det er noen annen grunn til at han våkner enn at han er sulten. Våkne på natten er egentlig ikke det største problemet men det jeg savner mest er mer fast leggetid rett og slett. Det er så vanskelig her kveld føler jeg. Men det kommer kanskje også av seg selv? Egentlig stresser jeg ikke med det for jeg har vær den av oss som hele tiden har sakt at vi ikke skal stresse for det kommer av seg selv men nå når han plutselig har fått en vane med å bli overtrøtt så føler jeg at vi burde prøve å legge han før det skjer. Tenker å vente lengst mulig med å gi han annen mat også. Skal gi han smaksprøver snart men bare 1-2 skjeer med diverse frukt en gang av og til og heller innføre grøt når jeg starter på jobb rundt 1 september for da er han 5.5mnd. 

 

legge til: Og ja mannen stod opp med han for første gang kl 09 i dag og hadde han i nesten 2timer før han ville ha mer mat. Jeg hater å gi han fra meg og vil helst ha han hele tiden selv. Stoler ikke på noen og får vondt i hjerte ved tanken på at andre skal ta seg av han "bare" for at jeg skal få sove :o Har måttet gå i fra han 3-4 ganger i 1-1,5time for tannlegebesøk og har gått i fra han 1 gang i fra 07-16 for jeg måtte på kurs og det går jo bra når jeg bare har gått men tanken er nok verre og jeg gruer meg i forkant. Men å få andre til å passe han mens jeg skal gjøre ingenting?! tror ikke jeg hadde klart det  :blink:  og jeg skal være bort 1 døgn i uken fra 1september  :|

Hva med fast leggetid?

Det har vi her, kl 21ish starter kveldstellet. Dette har vi gjort hver dag og selvom han noen ganger brukte lang tid på å sovne er det mye bedre nå.

Nå kan det hende vi bare er "heldige" med ham da. Men virker som han har fått inn rutine på det nå og spiser godt på siste amming før natten og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) stikker innom her og håper på gode råd fra gode mødre som forhåpentligvis ikke lager like mye drama som damen på termingruppen vår på facebook. :|

Nå er Tobias 4mnd! Han får kun morsmelk fortsatt og gutteungen legger godt på seg og er blid og fornøyd, men han sovner en gang mellom 20-22 og våkner alltid rundt 02 og får mat. Sover videre til 05-06 våkner for mat og blir i samme slengen tatt inn i sengen med meg og sover til 09. Burde kanskje ikke klage over det? Når begynner de å sove rundt egentlig? I går klarte jeg å vekke han i det jeg var på do og veltet noe som sto inntil veggen i gangen kl 01. så jeg ga han mat da og han sovnet men guttungen våknet alikevell 02.30 og da fikk jeg han ikke til å sove igjen for han var ikke sulten.

Så er det dette med soving på dagen og legging. Han er en veldig blid og fornøyd baby men har begynt å slite med å sove. Nå våkner han 09.00 ca og sovnet igjen i 11 tiden men han sover max 1 time og har 2-3økter med soving i løpet av dagen men aldri lengre enn 1 time. Er heldig hvis det er 1time også for ofte er det bare 30min. Men tar jeg han med meg inn i sengen og legger han til puppen og han får sove ved siden av meg sover han lett 2timer. Han våkner etter 30min-1time og er blid som ei sol men det er jo aldri nok til at jeg får tatt meg en skikkelig kvil på dagen eller gjort noe særlig. Er det normalt? Mamma er veldig på at jeg må se å legge han igjen for han er aldeles ikke utkvilt mener hun men hvordan jeg skal legge han da? Ingen forskjell om vi triller eller kjører bil lengre for han våkner da også.

Ja har noen tips til å få rutiner i hverdagen? Kjenner jeg sårt savner det og trenger det nå for det er aldri noen fasitt på når han sovner for kvelden og når han sover i løpet av dagen og hvor lenge.

Barna har sine egne soverutiner..

du sparer deg for mye stress ved å bare akseptere det.

Jeg synes det høres ut som han sover som en ganske normal baby jeg.

De skal jo faktisk ikke sove hele natten når de er så små , de skal ha mat jevnlig..

A hadde mye kortere søvnintervaller frem til han var nesten et år.

I ettertid innser jeg at den største utfordringen med det, og det som slet meg ut, var andres forventninger. Ikke babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gøy kan man finne på med en gutt på snart 2 år? Finnes det noen spesielt gøye barneaktiviteter? Jeg kjenner jeg gleder meg hele tiden til han blir eldre for da kan vi gjøre ditt og datt. Samtidig som jeg nyter all utvikling som skjer med han nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gøy kan man finne på med en gutt på snart 2 år? Finnes det noen spesielt gøye barneaktiviteter? Jeg kjenner jeg gleder meg hele tiden til han blir eldre for da kan vi gjøre ditt og datt. Samtidig som jeg nyter all utvikling som skjer med han nå.

Bading på badeland? Tuva elsker også feks zoo og akvarium. Lekeland? Bare stikke ut et sted hvor han kan gå "løst"? ( :lol:)

Sååå stolt av Tuva. Plutselig knakk hun koden med å gå på do. I går var første dah i barnehagen hvor hun skulle prøve å gå på do der, hun har aldri gått på do noe annet sted enn hjemme før. Tørre bleier hele dagen :D

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer kusina mi snart med veslejenta si på ett år. Gleder meg skikkelig! Tre uker siden jeg var på besøk, og nå kjenner jeg at det er på tide å se begge to. Jeg har lagd ispinner av nektarinpuré, nektarin - og jordbærpuré og nektar -, jordbær - og soyavaniljepuré uten noe annet rart oppi. Vet jo ikke hva som er greit for små barn, men jeg tenkte kanskje at jeg sikret meg med tre forskjellige varianter. Huset er barnesikret og grinder er satt opp. Jeg er klar nå jeg!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta har reist til Tyskland med pappaen sin. Det blir nok gøy for dem :D Da får de mulighet til å bli bedre kjent med familie som de ikke treffer så ofte.

I mellomtiden prøver jeg å forberede oss til barnehagestart. Så mye å tenke på!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bading på badeland? Tuva elsker også feks zoo og akvarium. Lekeland? Bare stikke ut et sted hvor han kan gå "løst"? ( :lol:)

Sååå stolt av Tuva. Plutselig knakk hun koden med å gå på do. I går var første dah i barnehagen hvor hun skulle prøve å gå på do der, hun har aldri gått på do noe annet sted enn hjemme før. Tørre bleier hele dagen :D

Ja, akvariet i Bergen kunne vært noe å gjøre en dag :ahappy: I dag ble det bare tur i en park og litt leking på lekeplassen :) Kjekt det og :ahappy: Badeland er også en idé, men vet ikke hvor mye han har badet før og jeg er selv litt redd for vann, så hadde kanskje vært litt mye å passe på en liten unge som ikke kan svømme i tillegg. Men noe å tenke på :) Takk for tips!

Flinke Tuva :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med fast leggetid?

Det har vi her, kl 21ish starter kveldstellet. Dette har vi gjort hver dag og selvom han noen ganger brukte lang tid på å sovne er det mye bedre nå.

Nå kan det hende vi bare er "heldige" med ham da. Men virker som han har fått inn rutine på det nå og spiser godt på siste amming før natten og sånn.

Ja jeg tror det må bli løsningen å prøve på. Tenker vi starter med bading og kveldstell kl 19 fremover og legger han kl 20. Hvis han begynner å bli trøtt etter 16-17 så får vi prøve å holda han våken litt og heller starte kveldsstellet litt tidligere og dra det ut litt. Så prøve vi det og ser om det kan hjelpe litt og hvis ikke må vi jo bare justerte tidspunktene for stell og legging etter hvert.

Barna har sine egne soverutiner..

du sparer deg for mye stress ved å bare akseptere det.

Jeg synes det høres ut som han sover som en ganske normal baby jeg.

De skal jo faktisk ikke sove hele natten når de er så små , de skal ha mat jevnlig..

A hadde mye kortere søvnintervaller frem til han var nesten et år.

I ettertid innser jeg at den største utfordringen med det, og det som slet meg ut, var andres forventninger. Ikke babyen.

Problemet her er at det ikke finnes rutiner omtrent :( Ting var lettere når han va enda mindre for da bare sovnet han når han var trøtt men nå er vi i en vanskelig periode føler jeg der han kan bli overtrøtt. Det hendte jo aldri før at han ble overtrøtt for han bare sovnet. Blir han overtrøtt så har vi et skikkelig leven her i et par timer med gråting der ingenting hjelper og han bare griner før han til slutt sovner og det er dette som var bakgrunne til at jeg tenkte jeg måtte innføre litt rutiner for å "hjelpe" han vil ro og å sovne før han ble overtrøtt på kvelden. Det fungerte delvis og han la seg rundt 21 før vi reiste til spania i slutten av juni men allerede da merket vi at 21 begynte å bli for seint for det var flere kvelder han allerede da var overtrøtt så vi ville prøve 20. Men nå fungerer ingenting. Før stressa vi ikke med det men bare tok på pysj, mata å la han ned med kosen og gutten sovna han. Nå er det hyling og skriking hvis vi legger han før han e skikkelig trøtt og hyling hvis vi legger han når han er overtrøtt. Hadde vært greit å fått roligere kvelder uten dette styret kjenner jeg. Får også så vondt når han gråter for han har vært en så snill og rolig baby uten gråting eller noe sånn helt til nå.

Selvfølgelig hadde det vært greit med lengre soveøkter på dagen også men hvis det er det han trenger så er det det. Han er blid og fornøyd når han våkner så. Men legger jeg han ved siden av meg sover han jo gjerne 2-2,5 time så derfor jeg var redd at han gjerne ikke får nok søvn på dagen og burde hatt lengre soveøkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...