Gå til innhold
Hundesonen.no

Ned i vekt..

BareLinn
 Share

Recommended Posts

• Svar 1.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For å ta meg selv som eksempel - så var jeg av de med BMI på over 35. Med en startvekt på svimlende 145 kg! Og en livsstil som en ikke burde anbefale noen! Store og få måltider ( åt en gedigen midda

Tasser innom for å motivere litt jeg Klem til alle som vil ha og heia heia til de som skal starte på ny frisk! Desember 2013 - 145 kg Februar 2015 - 85 kg Sunt kosthold - og økt aktivit

Kikker litt igjennom bilder, og det er litt som har skjedd her de siste årene. 2010: 2015: Kjenner motivasjon for å gå ned de siste kiloene kommer snikende. Kom på noen kilo etter neders

Posted Images

Ser fremdeles ikke logikken. Du skriver at du ikke går ned i vekt fordu du ikke får trent. Trening bruker energi, men tilsvarende energitap kan oppnås ved å redusere energiinntaket. Kutt ned på kaloriene de dagene du ikke får trent. :) 

Er en person overvektig og har ligget stabilt i vekt en god periode så er ikke personen på sparebluss. Da er personen på vedlikehold, slik at kalori inn er lik kalori ut.

Jeg er klar over hvor mye jeg spiser. Jeg er klar over at kroppen er i likevekt i inntak/forbruk av kalorier,  men sparebluss var egentlig ikke ment i forhold til dette men i forhold til opplevd tilgjengelig energi.  Dvs jeg er trøtt og sliten fordi de fleste av mine dager innebærer studier, jobb og transport på mellom 12 og 20 timer. Når jeg har en såpass krevende hverdag kan jeg ikke i tillegg gå i stort energiunderskudd. Da klarer jeg ikke å holde konsentrasjonen oppe. Når jeg bare jobbet var ikke dette noe problem. (jeg gikk ned 40 kg på litt over 1 år). Nå protester kroppen villt ved at jeg blant annet blir svimmel. Dette er en dårlig kombinasjon med bilkjøring f.eks. Mens det ikke betyr så mye på fritiden, og merkes ikke like godt. 

Jeg hadde ikke dette problemet overhodet for 2 år siden, så hvorfor kroppen reagerer slik nå aner jeg ikke. Det er ingen opplagt grunn til fenomenet (har vært hos lege).   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det skulle heller ikke vært hungersnød i verden...

?

"Sparebluss" sier jo ikke at man ikke kan gå ned i vekt/sulte, bare at man går saktere ned i vekt om kroppen tror at den sulter.

At kroppen er ute av stand til å prestere godt når den ikke har tilgjengelige karbohydrater/sukker er heller ikke ukjent, driver man på med krevende ting (studier/mental aktivitet) trenger man disse for å prestere.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreft funker også. Jeg gikk ned 15 kg på halvannen måned ifjor jeg :P  

Ja, jeg har hørt at det skal være effektivt, altså. Bare synd det er så mange andre kjipt ting som følger med også. :P Og at 15 kg på 1.5 måned er litt i overkant for de fleste som ikke er med på sånne amerikanske slankeprogrammer på TV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har hørt at det skal være effektivt, altså. Bare synd det er så mange andre kjipt ting som følger med også. :P Og at 15 kg på 1.5 måned er litt i overkant for de fleste som ikke er med på sånne amerikanske slankeprogrammer på TV.

Samma det vel, så lenge man blir tynn :P 

Det har ikke holdt seg sånn da, jeg er snart oppe i den vekta jeg var i før jeg ble sjuk nå. Nesten på trass, siden alle maste sånn om hvor tynn jeg var da. Ække en shit som sier noe om vekta mi nå lenger nei :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparebluss er en realitet. Kroppen vil gjerne holde på nok energi til å få oss bort fra en evt. fare, selv om mattilgangen er redusert. Slik har det vært fra vi begynte å utvikle oss som mennesker, og slik er det fortsatt. Selv om det nå er vi som regner ut kaloriunderskudd og øker forbruket med trening, reagerer kroppen på samme måte som da vi som urmennesker måtte legge ut på vandring for å finne mat. Ligger vi i underskudd jevnt over vil kroppen tro at det er matmangel og dermed spare på det den kan. 

@Snøfrost, unnskyld om jeg spør dumt, men har du sett på hva du spiser og ikke bare hvor mye? Slik at du får i deg nok proteiner og grove karbohydrater, mat som frigjør energi sakte? Har du med deg mellommåltider slik at det ikke går for lang tid mellom hvert påfyll? Drikker du nok?

Hør på kroppen din når du er så sliten/tom at du blir svimmel. Hilsen hun som drev å svimte av på jobb mens hun levde på salat,bananer og kaffe.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparebluss er en realitet. Kroppen vil gjerne holde på nok energi til å få oss bort fra en evt. fare, selv om mattilgangen er redusert. Slik har det vært fra vi begynte å utvikle oss som mennesker, og slik er det fortsatt. Selv om det nå er vi som regner ut kaloriunderskudd og øker forbruket med trening, reagerer kroppen på samme måte som da vi som urmennesker måtte legge ut på vandring for å finne mat. Ligger vi i underskudd jevnt over vil kroppen tro at det er matmangel og dermed spare på det den kan. 

@Snøfrost, unnskyld om jeg spør dumt, men har du sett på hva du spiser og ikke bare hvor mye? Slik at du får i deg nok proteiner og grove karbohydrater, mat som frigjør energi sakte? Har du med deg mellommåltider slik at det ikke går for lang tid mellom hvert påfyll? Drikker du nok?

Hør på kroppen din når du er så sliten/tom at du blir svimmel. Hilsen hun som drev å svimte av på jobb mens hun levde på salat,bananer og kaffe.

jeg spiser en del havre produkter da jeg liker smaken og føler de metter godt. Protein inntaket er nok for lavt enkelte dager, andre dager absolutt ikke. Så tror det er greit nok. Holder på å lære meg å like yoghurt, det vil være en annen næringskilde enn jeg normalt sett har inntatt. 

Pr nå er jeg sjelden sulten veldig lenge før jeg spiser. Men hvis jeg blir opptatt kan jeg glemme å spise. Vet jeg må bli noe bedre på å drikke nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

"Sparebluss" sier jo ikke at man ikke kan gå ned i vekt/sulte, bare at man går saktere ned i vekt om kroppen tror at den sulter.

At kroppen er ute av stand til å prestere godt når den ikke har tilgjengelige karbohydrater/sukker er heller ikke ukjent, driver man på med krevende ting (studier/mental aktivitet) trenger man disse for å prestere.

Nå kommenterte jeg først og fremst at man umulig kan være i såkalt sparebluss om vekten ligger på vedlkehold. :)

Men over til sparebluss generelt, så er det en gjenganger at folk tror sparebluss = umulig å gå ned i vekt. Bare å lese gjennom tråden her det, eller se tv-programmer om vektnedgang, eller lese diverse artikler om slanking på nett. Derfor er det greit å minne om at det faktisk ikke er tilfelle. Og det er faktisk heller ikke sånn at man går saktere ned i vekt om man sulter seg, tvert om så raser man ned i vekt om man sulter seg (eller ikke spiser på grunn av sykdom). Men sunt er det jo absolutt ikke, og vekten man mister kommer jo i veldig mange tilfeller raskt tilbake igjen, fordi et slikt regime ikke er mulig å holde i lengden. Og man kan også risikere å pådra seg spiseforstyrrelser...

Det er også helt greit å ikke ville spise mindre de dagene man ikke har tid til å trene, men da syns jeg det blir rart å være overrasket over at man ikke går ned i vekt. Man går ikke ned i vekt om man ligger på vedlikehold eller energioverskudd, så enkelt er det :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og ser "Kate Hopkins - my fat story". Egentlig veldig fasinerende. Meget usympatisk dame som mener at alle overvektige er fritt villt omtrent. Men interessant å følge henne, hun skulle opp 25 kg på tre mnd, men klarte bare 19. Så skal hun ned igjen samme mengde på samme tid. Poenget hennes er å vise at "spis mindre - trim mer" stemmer. Jeg har litt problemer med å skjønne at folk nekter på den jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Med 16 kg i minus så synes jeg det er på tide å dra opp tråden igjen. Jepp, har greid sommer, bursdager, konfirmasjon, ferie uten o gå opp i vekt. Begynt på igjen med havregrøt og kalorisparing. Greier vel å kverke et kilo til før jul?

• Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillekrapyl skrev:

eed2965c647e60c3c3dec14357a2fa28.jpg

Story of my life. 

Kostholdsendring starter etter siste eksamen, 10.12.

Da er vi to... eksamen 3. 12 her. Da er det skjerpings. Utskjeeielser på bursdager og jul og sånt får være greit, er ikke de dagene som er problemet her, er alle de andre. :aww: 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått ned 5,5 kg siden sommeren og det er ikke ved drastisk endring, men fokus på å spise frokost og ofte nok i løpet av dagen.

Jeg har nok lite muskelsvinn fordi jeg ikke har lagt på grovt underskudd, men tatt det veeldig gradvis. Ligger i gjennomsnitt på 0,3 kg i uken. Er kjempefornøyd :D Når målet 30.juni 2016 om det fortsetter i samme retning.

• Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så himla bollete om dagen at det ikke ligner noenting. :lol:

Her må det rett og slett tas tak. Jeg må begynne å løpe, og er nødt til å faktisk tenke på dette, og ikke ha i meg uhorvelige mengder mat. Jeg spiser ikke noe særlig dritt (jeg liker ikke junk, feks), men jeg er flink til å kose meg med is og salt lakris. Begynner med 5 kg sånn i første omgang, og 3 til om det går bra. Det at jeg er helt utslitt etter arbeidsdagen er ingen unnskyldning, jeg får jo snart ikke på meg en eneste bukse. :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så trøstende at det ikke bare er jeg som har det litt trøblete med kostholdet for tiden. Buksene begynner å bli trange og magen er blitt en skikkelig vaggete deigklump. Men nå blir det full skjerpings, igjen! Vært alt for mange lettvinte løsninger i det siste når det gjelder mat. Har allerede fått orden på maten jeg spiser på jobb, så denne uka er det middagene det skal bli skjerpings på. Godteriet er også ganske under kontroll nå. Så fikse litt på middagene, og begrense snop og tull så blir det greit igjen! :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Line skrev:

Gått litt treigere utover høsten, men i dag viste vekta totalt 10.5 kg siden starten på august, happy-happy :D 

Lavkarbo igjen? 

Jeg er tilbake der. Har nå gått ned 4,5 kg på 3 uker men regner med noe er vann, men merker det på skjørtene mine at de er romsligere :) Jeg skal begynne å trene igjen også, men jeg må prioritere flytting og førjul så det får bli etter nyttår. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde jo slankeplaner for sommer og høst, det ble det brått stopp på når jeg ble gravid, men prøver å, til tross for at gravidhormonene gjør det vanskelig, å opprettholde sunt matinntak og jevnlig trim. Gravidzella roper dog etter sjokolade og chips, men prøver å styre meg, det er jo ikke bra for hverken meg eller babyen. Ikke det at minst mulig vektoppgang er noe mål i seg selv, men å ikke ta helt av tenker jeg er sunt uansett. Så får vi bare se hva sluttresultatet blir :teehe: Enn så lenge står vekta stille til tross for at jeg er 3,5 måned på vei, og med tanke på periodevis utskeiing er ikke det så ille tenker jeg.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
    • Hei! Vi har nå fått svar fra dyrlegen - han hadde ikke kronisk betennelse i bukspyttkjertelen. Rart med det, for jeg ble nesten litt skuffet. Nå vet vi jo ikke hvorfor han stadig har slimete avføring, men kan kanskje utelukke at det har noe med fettinnholdet i maten å gjøre.  Skal snakke med dyrlege om vi kanskje kan sjekke for IBD. Vil jo i alle fall prøve å ha mest riktig tørrfor. Han har jo ikke hatt noen "alvorlige" hendelser med tørrforet han går på nå (gastrointestinal low fat), men det er stadig ganske løs og slimete avføring. Kanskje vi skulle forsøkt å bytte...
    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...