Gå til innhold
Hundesonen.no

Julestrømpa - hva og når?


Helianthus
 Share

Recommended Posts

Åh .. jeg er i skikkelig julemodus, kjenner jeg :D

Når får/fikk dere julestrømpa, og hva er/var i den?

Vi hang den opp på julaften før vi la oss, og så våknet vi 1. juledag og fant den fylt med godterier

Mannen er vant til å få den på julaften, så vi blir ikke enige om ungene våre skal få dem på julaften eller 1. dag :hmm: Jeg vet selvsagt at 1. juledag er den rette dagen :) Det vi ER enige om er at den med fordel kan inneholde litt andre ting enn godis også, feks en film eller småtterier som ungene kan pusle med. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kidden er litt bekymret for om nissen vet at han ikke liker lakris. Tenk hvis det er masse lakris i strømpa, liksom Men jeg beroliget han med at nisser er som mammaer - det vet ALT

Vi fikk den på julaften. Hengte den opp lillejulaften Da jeg var 5-6 så kom jeg også fram til den konklusjonen at alle strømpene vi hadde hengt opp, hadde blitt fylt med godteri(vi var 5 søsken s

Hang den opp lille julaften, og den var fylt opp da vi stod opp på julaften Godteri, klementin, strømpebukse og julehefte var det stort sett i den. Nevøen min på 4,5 år hadde snakket om julestrømp

Vi fikk den altid første juledag, dvs den hang opp hele julen, men ble fylt opp natt til 1. Sånn forutenom at det er det jeg er oppvokst med og vant til så synes jeg det er veldig allright siden det gjerne er mye annet som skjer på julaften, bare kjekt å få spredd spenningen utover på litt flere dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hang den alltid opp lille julaften, slik at den var fylt opp til selve julaften. Fikk masse godteri, og noen år en liten gave i tillegg.

Da stod jeg alltid tidlig opp, hentet strømpa og tømte alt innholdet utover senga, også satt jeg og koste meg med godteri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hang opp på lille julaften (vi hadde ikke sånne fine julestrømper da, så var vanlige sokker som ble hengt på soveromsdøra :lol: ) Der var det en klementin eller appelsin og litt godteri.

Gleder meg veldig til å ordne julestrømpe til lillemor :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømpa hengte vi opp natt til Julaften.
Det var godis, klementin og rosineske husker jeg. Alltid like spennende å se hva som var i den. Det gjorde ventingen litt lettere ...

Nå henges julestrømpene opp med resten av julepynten, men den fylles natt til Julaften. Poden får alltid en film og godis, da har vi noe å se på og kose oss med. Jeg får gjerne brev og Lovehearts - for det er noe av det beste jeg vet. Bikkjene får noe snadder som de vanligvis ikke får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri som liten, men jeg og mannen innførte det da vi flyttet sammen. :)
Og da er en flaske vin, flaxlodd, julehefter, fazermint, marsipan, en cd eller en film noe av det vi har hatt. :)
Med unntak av vinen passer det jo for barn også.

Liker julestemning! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hang den opp lille julaften, og den var fylt opp da vi stod opp på julaften :) Godteri, klementin, strømpebukse og julehefte var det stort sett i den.

Nevøen min på 4,5 år hadde snakket om julestrømpen her for litt siden, han ville nemlig henge den opp og se om nissen kom litt tidligere i år. Han ble litt overrasket da han våknet og merker at han hadde fått to rå poteter i strømpen :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hang den opp lille julaften, og fikk åpne den grytidlig på julaften når jeg og min søster sto opp for å få med oss TV-programmene, mens mamma og pappa sov litt til. Da hadde vi fått klementin og noe snop, så hadde vi noe å tygge på før det ble frokost etter hvert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hang opp lille julaften, så vi åpnet den julaften. Oppi var det litt godteri og 1-2 julehefter, men best av alt var det når mamma og pappa lagde rebus til oss! Da var det godteriet og da en lapp, iblant et steg, iblant mange, som ledet oss til juleheftene :D Det er en tradisjon jeg vil videreføre, det var SÅ spennende å lete huset rundt etter heftene. Iblant var de kjeeempevanskelige og utrolig frustrerende :teehe:

Samboeren er vant med å henge opp på julaften og få på 1 juledag. Dette kan bli et problem i fremtiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk den på julaften. Hengte den opp lillejulaften :)

Da jeg var 5-6 så kom jeg også fram til den konklusjonen at alle strømpene vi hadde hengt opp, hadde blitt fylt med godteri(vi var 5 søsken som bodde hjemme, altså 5 strømper). Da kunne jeg jo lure nissen litt og få MYE mer godteri, det var jo bare å henge opp flere strømper det!

Hele greia endte med at jeg fant ALLE sokkene og strømpebuksene i hele huset(det er ganske mange i en familie med 5 barn og 2 voksne!) og hengte ALLE opp på rommet mitt! :D Gjett om jeg var skuffa da jeg våknet til kun en strømpe med godteri :lol:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min og jeg hang opp strømpene våre på lille julaften, også fylte Nissen dem i løpet av natta. Jeg husker et år, da hadde jeg hengt strømpa mi inne på rommet mitt, på en hyssing som var festet til fingeren min. Da strømpa ble fylt våknet jeg av et rykk i hånda ettersom hyssingen ga etter for vekta. Både Nissen (eller mamma da, som det viste seg å være) og jeg lo høyt. :lol:

Vi pleide å få godteri, klementiner og et julehefte i strømpa. De siste årene har det blitt slutt på julestrømpe, men jeg lurer på om jeg ikke skal henge den fram i år og se om Nissen kommer. Tror i så fall Nissen trenger en påminnelse om at julestrømper skal fylles opp. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henges opp på peishylla lillejulaften, godene høstes etter julefrokosten!
Godis (sjokolade for min del, sjokolademons!), noe brukbart småtterier som sokker eller hansker, klementin (? null idé, spiser ikke sitrus) og et juleblad. Jeg fikk alltid Tommy og Tigeren, husker jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henges opp på sengekanten lille juleaften også sniker pappa seg inn på natta og fyller den, så sitter man på morgenen og heller ALT utover senga, også løper man ned i stua og ser på TV og spiser ting og leser knoll og tott :ahappy:

kanskje jeg skulle innført julestrømpe for voksne?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julestrømpe ble hengt opp lille julaften, så jeg hadde noe godt til filmene som går på morgenen. Fylt med godteri, klementiner, juleblad/dvd/noe sånt... Og sokker. Får sokker i alle gaver fra moren min, til og med nå. :P

Det beste med julaften var de timene på morgenen med julestrømpe og Tre nøtter til Askepott syntes jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innførte det for mine da de var små, så det skulle komme en overraskelse før den egentlige pakkeåpningen som var etter kirke-middag-gå rundt juletreet og fryktelig lenge å vente på for småttiser. Da de var små, fikk de en polly-pocket, greie, et lite spill, en film, eller ett eller annet å pusle med og litt godteri. Nå lager de strømpe til meg og jeg til dem. Ia får i år juleNemi, juleskum og noe engelsk. Hva jeg får, vet jeg ikke, men forventningene er store :lol:

De henger oppe når vi våkner julaften morgen. Tror nissen fikser det :SantaHappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh! Minner! :wub:

Vi hadde en tyskinsiprert versjon (pappa er tysk), og kombinerte den norske julestrømpa med den tyske st nicholas. St nicholas-tradisjonen går på at man skal pusse skoene sine, og dersom de er pusset bra, så får man godetri og andre finting. Gjerne hengt opp på kvister. Dersom skoene ikke er pusset bra nok, var det bare tomme kvister (ris) som ventet. Datoen for det er egentlig 6. desember, men fornorsket vi det og fikk det juleaften morgen. Vi pusset dog ikke skoene, men vi vasket cheroksene våre, og satte de utenfor soveromsdøra da vi skulle legge oss. Så var det alltid kjempespennende å vite om vi hadde gjort jobben bra nok eller ikke. Vi hadde jo åpenbart alltid det, for det var alltid noe godt oppi de støvlene neste morgen. Men risikoen gjorde det ekstra spennende. Det var alltid klementin, sjokolade og diverse annet godt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten, hadde jeg heller ikke en slik egen, fin julestrømpe. Vi hang opp vanlige strømper. Da jeg var veldig liten (4/5 år?) hang jeg opp hele strømpebuksa, fordi sokkene var så små at det ikke ville blitt plass til noe særlig i dem. Fikk julehefte/Donald-blad, klementin, marsipangris, og "stjerne-pose" (en pose med blandet godt og kort med bilder av ulike stjerner, f.eks kizz, som var å få kjøpt på 70-80-tallet).

Vi hang opp lille-julaften. Snopet spiste vi mens vi så juleprogrammene om morgenen på julaften.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...