Gå til innhold
Hundesonen.no

Julestrømpa - hva og når?


Helianthus
 Share

Recommended Posts

Julestrømpen kom på mystisk vis inn på soverommet mitt natt til 1 juledag, jeg prøvde alltid å holde meg våken for å få med meg nissen, men klarte det aldri :( Så 1 juledag kosa vi oss med strømpa, som alltid var fylt med 1 klementing, 1 julehefte og snop :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kidden er litt bekymret for om nissen vet at han ikke liker lakris. Tenk hvis det er masse lakris i strømpa, liksom Men jeg beroliget han med at nisser er som mammaer - det vet ALT

Vi fikk den på julaften. Hengte den opp lillejulaften Da jeg var 5-6 så kom jeg også fram til den konklusjonen at alle strømpene vi hadde hengt opp, hadde blitt fylt med godteri(vi var 5 søsken s

Hang den opp lille julaften, og den var fylt opp da vi stod opp på julaften Godteri, klementin, strømpebukse og julehefte var det stort sett i den. Nevøen min på 4,5 år hadde snakket om julestrømp

Guest Belgerpia

Vi hang de opp når vi gikk å la oss lille julaften.

Var viktig det, for ellers så ville jo nissen misse den når han kom med pakkene natt til julaften. Så når vi våknet julaften morgen så var strømpen fylt, og alle julepakkene for øvrig lå under juletreet som mamma og pappa pynta lille julaften etter at vi hadde lagt oss.

Til å begynne med varierte innholdet i strømpen, men siden vi fikk strømpe til vi flytta hjemmefra *ler* - så ble det etter hvert mokkabønner eller kremtopper....... juletreet derimot ble ALLTID pyntet ETTER at vi hadde sovnet.

Det var stor stas å våkne og tusle ut i stua og se juletreet plutselig stå der.

Jeg tok tradisjonen med meg videre, og når jeg flyttet hjemmefra så begynte jeg med å pynte treet på kvelden lille julaften mens jeg knertet en flaske vin. Det er MYE lettere å få lysene til å bli jevnt fordelt når du er halvveis nedi vinflaska :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er MYE lettere å få lysene til å bli jevnt fordelt når du er halvveis nedi vinflaska :)

:lol:

Vi hadde ingen fast tradisjon med julestrømpe hjemme hos oss, men jeg brukte å få en bitteliten julegave på formiddagen bare sånn for å stagge den aller verste nysgjerrigheten på alle de andre julegavene. Huset var for så vidt alltid fullt av godis vi kunne spise og kose oss, med, så ekstra godis i en strømpe var liksom ikke noe savn :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hang de opp når vi gikk å la oss lille julaften.

Var viktig det, for ellers så ville jo nissen misse den når han kom med pakkene natt til julaften. Så når vi våknet julaften morgen så var strømpen fylt, og alle julepakkene for øvrig lå under juletreet som mamma og pappa pynta lille julaften etter at vi hadde lagt oss.

Til å begynne med varierte innholdet i strømpen, men siden vi fikk strømpe til vi flytta hjemmefra *ler* - så ble det etter hvert mokkabønner eller kremtopper.... juletreet derimot ble ALLTID pyntet ETTER at vi hadde sovnet.

Det var stor stas å våkne og tusle ut i stua og se juletreet plutselig stå der.

Jeg tok tradisjonen med meg videre, og når jeg flyttet hjemmefra så begynte jeg med å pynte treet på kvelden lille julaften mens jeg knertet en flaske vin. Det er MYE lettere å få lysene til å bli jevnt fordelt når du er halvveis nedi vinflaska :)

Julenissen kommer da ikke natt til julaften. Han kommer på kvelden på julaften (mens onkel måtte så innmari lenge på do at vi ikke kunne vente)! :ahappy:

Den juletrepyntetradisjonen - vinflasken - får jeg lyst til å adoptere :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julenissen kommer da ikke natt til julaften. Han kommer på kvelden på julaften (mens onkel måtte så innmari lenge på do at vi ikke kunne vente)! :ahappy:

Den juletrepyntetradisjonen - vinflasken - får jeg lyst til å adoptere :D

Han kommer jo på julaften fordi han glemte noen gaver :D Han kommer innom natt til julaften også, det er jeg sikker på :aww:
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hang den alltid opp lille julaften, slik at den var fylt opp til selve julaften. Fikk masse godteri, og noen år en liten gave i tillegg.

Da stod jeg alltid tidlig opp, hentet strømpa og tømte alt innholdet utover senga, også satt jeg og koste meg med godteri :)

Samme her!! Ikke sånn enorme mengder godteri, jeg fikk godteri, klementiner og et julehefte eller to. Kjempekoselig å ha på julaften morgen, og fin avledningsmanøvre fra foreldre som syntes jeg var i overkant giret over at det ENDELIG ER JULAFTEN!!!!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss henges julestrømpene opp på dørhåndtaket kvelden på lille julaften. I løpet av natten blir de fylt av nissen (les: Mamma), som regel med litt julegodis og en pakke eller to (ofte med praktiske gaver, f. eks ullundertøy, undertøy og tilsvarende). Tidligere pleide vi å få en DVD hver som vi så senere i jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hang opp vår på lille julaften.

For øvrig var det fotballstrømper de siste årene, fordi de var laaaaange.

Fikk klementin og godis, samt julehefter.

Vår datter, nå 23, sover fortatt hjemme natt til julaften.

Nå med hennes amboer og barn.

De voksne får felles strømpe, og i år får lille Joel på 1 1/2 år også strømpe.

De voksne får godis, blader og flaxlodd.

Joel får klementin, rosiner, et par pepperkaker og en kakemann.

Og så får de alle 3 åpne en julegave hver på morran..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og bonden konkluderte med at vi hadde tabba oss ut med å bare kjøpe strømpe til lillemor, vi vil og ha nemlig :aww: Så da må jeg ut og kjøpe to til! :lol:

Tenker flaxlodd, godis, klementiner og julehefter i våre, og klementiner, rosiner, pepperkake og en innpakket leke til henne. :ahappy:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julestrømpe skal spises som frokost på julaften når man ser på tegnefilm :D Har jeg gjort i alle år! Prøvde flere ganger å knipe muttærn, men hadde ikke kjangs... Snik level expert! Nå mekker jeg den selv, og putter oppi det samme som hun gjorde. :ahappy: fox, nox, rox, kick, kinder egg, maoam, sjokoladefigur, marsipan med sjokkotrekk, en sjokolade, klementiner og et blad. Kanskje litt mer og. Skal jo holde helt til middag :P Fikk også en liten pakke oppi også, men har droppet det nå. Burde egentlig innført det. :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Julestrømpa skal være klar på morgenen på julaften, og spises mens man ser på julefilmer. Helst i sofaen med pysjen på :ahappy:

I fjor flyttet jeg hjemmefra og da fortalte jeg samboeren min om hvor viktig julestrømpa var for meg, at jeg har hatt julestrømpe så lenge jeg kunne huske osv osv. Han følte han måtte leve opp til forventningene mine, og jeg tror han tok det svært alvorlig. Når jeg våknet på julaften så fant jeg nemlig ingen julestrømpe, men en pose fra ikea fylt med godteri, pålegg, rundtykker, drikke, blad osv :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overrasket over hvor mange som får strømpa si på julaften! Trodde virkelig det var vanlig med 1 juledag jeg :) På julaften er det jo nok å fråtse i liksom :P

Julestrømpen er for at ungene skal ha noe å gjøre på og noe å knaske på, mens de venter på selve julekvelden, slik at foreldrene kan få lage middag relativ i fred og ro, uten alt for mye mas.

Det er nok matlaging julaften, så vi har ingen stor frokost den dagen. 1 juledags-frokosten derimot, er gigantisk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julestrømpen er for at ungene skal ha noe å gjøre på og noe å knaske på, mens de venter på selve julekvelden, slik at foreldrene kan få lage middag relativ i fred og ro, uten alt for mye mas.

Det er nok matlaging julaften, så vi har ingen stor frokost den dagen. 1 juledags-frokosten derimot, er gigantisk.

Men på julaften får jo de fleste siste pakken i pakkekalenderen (eller helst fire forskjellige kalendre). Det sammen med julestrømpe OG en million pakker blir veldig mye på samme dag, tenker jeg. I det hele tatt så får de stakkars ungene utrolig mye. Det var nok lettere å sette pris på å få ting før :hmm:

Men derfor synes jeg det er lurt med strømpe på 1. juledag, så vi i det minste får spredt velstanden over så mange dager som mulig :P (Våre unger har faktisk bare én kalender hver - lego og barbie ;) )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje 1 dags strømpe er litt Amerika inspirert? Der kommer jo nissen natt til 1 dag :) Jeg synes det var alright å få noe 1 juledag og ihvertfall, man fikk jo så mye på selve julaften :) Og vi pakket alltid opp en gave på morran på julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke pakkekalender (hadde enten sjokolade eller den som hørte til barnetv), ikke julestrømpe og vi fikk heller ikke pakke før på kvelden etter julemiddag. Kan si at "noen" var veldig gira og hyper og i veien, men hadde 2 storebrødre som aktiviserte meg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julestrømpe skal spises som frokost på julaften når man ser på tegnefilm :D Har jeg gjort i alle år! Prøvde flere ganger å knipe muttærn, men hadde ikke kjangs... Snik level expert! Nå mekker jeg den selv, og putter oppi det samme som hun gjorde. :ahappy: fox, nox, rox, kick, kinder egg, maoam, sjokoladefigur, marsipan med sjokkotrekk, en sjokolade, klementiner og et blad. Kanskje litt mer og. Skal jo holde helt til middag :P Fikk også en liten pakke oppi også, men har droppet det nå. Burde egentlig innført det. :P

Har vi samme mor og tradisjoner??? :D Hehe. Høres mistenkelig kjent ut!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...