Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekkhundtråden


Heidihj
 Share

Recommended Posts

På ‎14‎.‎12‎.‎2015‎ ‎15‎:‎58‎:‎03, Mud skrev:

Vi har resignert.  Vi gidder ikke bruke penger på kickspark i år. 

Vi får heller bruke akebrett hvis det plutselig skulle komme snø noen uker :lol: 

Du. Drit i kicksparken. Den dagen jeg får råd til ordentlig slede skal jeg rituelt brenne min. Fy ****, det makkværket der altså.

Kort fortalt: den funka greit når jeg sparker rundt med hund som ikke trekker. Når jeg har faktiske trekkhunder blir det for mye belastning/bevegelse der kroppen møte meiene så de festen framme (Der man skal kunne skru skruen halvveis ut og så brette samme herligheten) er for "myke" og bli ødelagte etter hvert. Som vil si at du risikerer at hele ***** kicksparken klapper sammen vi det kommer ett nøkk i lina. Jeg har fått drilla hull og satt inn nye skruer i midten men hele styret er fortsatt veldig bevegelig, noe som ikke akkurat hjelper på balansen.
I tillegg har jeg justert styret så høyt jeg kan for å ikke knekke ryggen mens jeg trener dem, og det skulle jeg tydeligvis ikke gjort? Moro å stå en mil fra bilen når styret LØSNER. (Jeg er bare 170 cm høy altså. Ikke akkurat en kjempe.)

Ooog så er det skiene da. Jeg ser mange sier de ikke har problemer med dette, men ser mange andre som også sliter med dette: nemlig at skiene detter av meiene rimelig ofte. Og får du da snø i dem får du de ikke på igjen før du får tatt dem inn og tint dem.

Dette toppa seg en gang jeg sto ca en time fra bilen med to gærne huskyer. Rattet lå to meter bak meg, skiene hang og slang i stripsen helt forann - som va eneste tilnytning de hadde til sparken lengere, og de plastdingsene OPPÅ meien du står på var borte.

For ordens skyld: dette er tredje vinter jeg har den. I fjor vinter brukte jeg den tre-fire ganger, året før 2 ganger. Den er LITE brukt! Og nei, jeg fikk ikke bytta den heller når jeg prøvde...

 

Vanlig spark gjør samme nytte. Eller, vel, litt bedre. :p



 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som regel klarer ikke jeg med mine kameraferdigheter å fange den fine stemningen av å kjøre hund med hodelykt. Men så.. har man flaks! Bilde fra treningstur i går- Tatt uten blits og på slutten av tre

SE på dette fantastiske spannet fra Vikerfjell-løpet da (mine hunder. Klippet vekk meg selv, er ikke meg som er viktig her) Kari Hope har tatt bildet.

Om han trekker og dere har tenkt å la han trekke så bør han jo ha en sele som er egnet for det synes jeg. Vet noen synes at trekkselen er bare for jobb (spann, sykkel, ski etc) men her i huset brukes

Posted Images

15 minutter siden, Aymee skrev:

Vanlig spark gjør samme nytte. Eller, vel, litt bedre. :p

Jeg er tildels enig med deg :). Jeg har også opplevd at festene som man åpner for å kunne legge sammen sparken har løsnet - i en sving.. og styret har også løsnet en gang, men når jeg har festet dem skikkelig godt, så har det gått fint. Skiene under blir jo veldig fort ripet opp om det er litt grus i snøen, og de egner seg jo overhodet ikke dersom underlaget er litt hardt. Då sparken passer nok best når man kjører litt "lett" på snødekt løype/veg. 

Den gode, gamle sparken bruker jeg når det er hardt underlag og kanskje litt grus på vegen. Den er også mer bevegelig i styringen, altså ikke så stiv som kick-sparken er, men ulempen er at man ikke får regulert noe styre her. 

Jeg liker dem begge godt, jeg, men synes styret på kick-sparken gjør den bedre å bruke på de skogsbilvegene vi ferdes. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har akitaen fått leke trekkhund for første gang. Det han trakk var en veldig ustø Tromsøværing på ski. Jeg syntes det var kjempemorsomt og kan ikke huske sist det var så enkelt å gå på ski.. så fikk lillesøster prøve hunden litt og de par hundre meterne ble jeg dritsvett.. var visst bare lett med hund. 

Han likte slakke (og bratte) nedoverbakker best. Da gav han full pinne, la ørene bakover og løp fortere og fortere hver gang jeg fortalte han for en flink gutt han var. Til slutt er jeg sikker på at han fløy! Han hørte til og med på mine paniske "høyre, venstre" som jeg fikk pressa ut i mellom jubelbrøla. Lenge siden vi har hatt det så gøy! 

Dagen etterpå begynte det å regne og nå er alt bare is.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MaritaS skrev:

Da har akitaen fått leke trekkhund for første gang. Det han trakk var en veldig ustø Tromsøværing på ski. Jeg syntes det var kjempemorsomt og kan ikke huske sist det var så enkelt å gå på ski.. så fikk lillesøster prøve hunden litt og de par hundre meterne ble jeg dritsvett.. var visst bare lett med hund. 

Han likte slakke (og bratte) nedoverbakker best. Da gav han full pinne, la ørene bakover og løp fortere og fortere hver gang jeg fortalte han for en flink gutt han var. Til slutt er jeg sikker på at han fløy! Han hørte til og med på mine paniske "høyre, venstre" som jeg fikk pressa ut i mellom jubelbrøla. Lenge siden vi har hatt det så gøy! 

Dagen etterpå begynte det å regne og nå er alt bare is.

Er du i Tromsø? I så fall må du ikke la deg lure av de glatte veiene - det var flotte forhold i skiløypa i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Mona skrev:

Er du i Tromsø? I så fall må du ikke la deg lure av de glatte veiene - det var flotte forhold i skiløypa i dag :)

Er det ikke steinhardt? Søstra mi var på Bak-Olsen i dag og hu turte ikke kjøre ned bakken fordi det var så hardt :P Jeg er elendig på ski, så krever ganske snille forhold. 

Men kanskje prøve meg i morgen om jeg tør :P Har fått nye ski i julegave, så de må brukes! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, MaritaS skrev:

Er det ikke steinhardt? Søstra mi var på Bak-Olsen i dag og hu turte ikke kjøre ned bakken fordi det var så hardt :P Jeg er elendig på ski, så krever ganske snille forhold. 

Men kanskje prøve meg i morgen om jeg tør :P Har fått nye ski i julegave, så de må brukes! 

Jeg gikk i tromsdalen i dag. Vil ikke si det var steinhardt, men det var jo ei ganske fast løype (mye hardere enn forrige helg). Hadde ingen problemer i nedoverbakkene (men jeg har jo ikke trekkhund - mona løper løs bak meg i nedoverbakker), men måtte stort sett skøyte hele veien. Det var vel mest fordi jeg bommet med festesmurningen:P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mona skrev:

Jeg gikk i tromsdalen i dag. Vil ikke si det var steinhardt, men det var jo ei ganske fast løype (mye hardere enn forrige helg). Hadde ingen problemer i nedoverbakkene (men jeg har jo ikke trekkhund - mona løper løs bak meg i nedoverbakker), men måtte stort sett skøyte hele veien. Det var vel mest fordi jeg bommet med festesmurningen:P

Jeg prøvde meg på skøyting, gikk nesten på trynet, så det ligger nok litt fram i tid. Tredje turen på ca. 15 år, så er litt rusten på alt :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, MaritaS skrev:

Jeg prøvde meg på skøyting, gikk nesten på trynet, så det ligger nok litt fram i tid. Tredje turen på ca. 15 år, så er litt rusten på alt :D 

Jeg ville nok også hatt ganske mykt føre hvis jeg skulle snørekjørt med en sterk akita:P Det er litt enklere å gå på ski med en liten "løshund".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig med deg over- vanlig spark er BEDRE enn kickspark! Jeg bruker dessuten som regel magebelte når jeg kjører spark med et par hunder.  Plastskiene en får kjøpt til å sette på kickspark passer på vanlig spark også. Og så kan man evt polstre sparken foran om man er redd for å kjøre på hunden med den, eller sette på bøyle som på en slede. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre. Kickspark var noe dritt.. Kjøpte den for er år år siden, og solgte den igjen samme sesong. Direkte farlig å kjøre noe så ustabilt med to malamuter.. Slede og vanlig spark er mye bedre :) 

Her begynner isen å smelte, så da får vi ihvertfall trent med sykkel igjen.. Teller ned til den travleste jula er over så vi kommer oss på fjellet. Krysser fingrene for at det faller mye og bra snø.der oppe i løpet av den neste uka.. Nesten barmark på fjellet også. Skulle gjerne fått noen turer med ski, slede og pulk før vi skal ta trekkhundtester utover vinteren.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Heidihj skrev:

Enig med de andre. Kickspark var noe dritt.. Kjøpte den for er år år siden, og solgte den igjen samme sesong. Direkte farlig å kjøre noe så ustabilt med to malamuter.. Slede og vanlig spark er mye bedre :) 

Her begynner isen å smelte, så da får vi ihvertfall trent med sykkel igjen.. Teller ned til den travleste jula er over så vi kommer oss på fjellet. Krysser fingrene for at det faller mye og bra snø.der oppe i løpet av den neste uka.. Nesten barmark på fjellet også. Skulle gjerne fått noen turer med ski, slede og pulk før vi skal ta trekkhundtester utover vinteren.. 

Vi var på fjellet i går. Da vi var tilbake ved bilen etter endt treningstur, så begynte det å regne. Det hølja. Tviler på at sledeføret holdt det været... :( så i kveld blir det kjøretur for å finne bare grusveier. det burde bli enklere utover uka. 

Flere av hundene har begynt å røyte. Denne vinteren altså.. :(

Men vi fikk kjørt i går i det minste. To småspann fordi vi var usikre på  anker- og bremsefestet

 

DSC_3910.JPG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Meg skrev:

Vi var på fjellet i går. Da vi var tilbake ved bilen etter endt treningstur, så begynte det å regne. Det hølja. Tviler på at sledeføret holdt det været... :( så i kveld blir det kjøretur for å finne bare grusveier. det burde bli enklere utover uka. 

Flere av hundene har begynt å røyte. Denne vinteren altså.. :(

Men vi fikk kjørt i går i det minste. To småspann fordi vi var usikre på  anker- og bremsefestet

 

DSC_3910.JPG

Godt dere fikk kjørt litt da. 

Skal ut med Anita og Morten nå kl 12. Skal gå tur med hundene for å sjekke forholda. Dere får komme ut til Hurum å kjøre med oss om det blir bra her snart :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Heidihj skrev:

Godt dere fikk kjørt litt da. 

Skal ut med Anita og Morten nå kl 12. Skal gå tur med hundene for å sjekke forholda. Dere får komme ut til Hurum å kjøre med oss om det blir bra her snart :) 

Drar sørover i dag, hadde lovt noen kollegaer sledetur, men det blir visst vogntur med gjørme istedet. Ikke like sjarmerende. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg skal snart reise sørover på juleferie. Høres ut som jeg bør pakke med meg piggskoene... Det blir stusselig å dra fra fine vinteren her, men nå skal jeg ihvertfall utnytte snøen og ta en skitur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Heidihj skrev:

Godt dere fikk kjørt litt da. 

Skal ut med Anita og Morten nå kl 12. Skal gå tur med hundene for å sjekke forholda. Dere får komme ut til Hurum å kjøre med oss om det blir bra her snart :) 

 

Er det mye steder i Hurum som er bra? Her omkring er det overbefolket og begge mine skal jo hilse og bjeffe på alt vi ser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnnChristin skrev:

 

Er det mye steder i Hurum som er bra? Her omkring er det overbefolket og begge mine skal jo hilse og bjeffe på alt vi ser ;)

Hurum er knall! Masse flotte grusveier og gode løypenett. Møter en og annen hund, men vi er få her ute i forhold til Drammensområdet. 

Vi har bare veier her nå! Da blir det barmark fremover :) mye bedre enn is! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk i dag kjørt vogn i noe som minnet mye mer om vinterlandskap. Ble 11,2 km med snittfart på 12-13km/t fornøyd med det ettersom jeg følte hundene var daffe og trodde farta var enda lavere. Kjørte på en litt annen grusvei, veldig fint område. Og hundene fikk øve seg på å passere veiarbeid. Glatt med vogn, men hadde ikke vært noe bedre med slede. Vi kom helskinnet frem og tilbake.

Kjærestemannen tok bilde når vi kom tilbake til bilen. Da ville hundene gjerne gå lenger og hadde ingen hast med å stoppe. Så betraktelig  mer "vinter" ut noen km vekk fra startpunktet :)

12400878_10153343773247108_5084586255931

lagt til: Høye haler er fordi de ser kjærestemannen, de går ikke normalt med høye haler når de jobber :) 

 

 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Wildlife skrev:

Åå jeg gleder meg til å sette meg mer inn i trekk. 

Hva er greit i begynnelsen for å trene på å trekke? Når man har en hund?

Tips til hva vi starter med kanskje?

Skal på vintersamling med raseklubben om 2 uker. Blir spennende å lærerikt :)

Med en hund så starter jeg med dekk/kjetting også prøver vi oss på sykkel/ski/spark når hunden blir litt eldre og (forhåpentligvis) har litt mer forståelse for hva den skal. Men jeg forsøker så mye som mulig å trene sammen med andre i starten. Tror det både blir artigere, "lettere" og mer engasjement i hunden så den får gode vaner og assosiasjoner fra starten av :) Måtte forøvrig det på den siste jeg har også, forsøkte å sette henne sammen med den andre hunden, men da var det ikke så om å gjøre å trekke uansett, så da fikk jeg med meg sambo så fikk han ta den yngste og jeg eldste også blir det litt mer jakt og motivasjon. Et par turer slik så hadde hun skjønt poenget å da løp hun fint sammen med eldste uten noen foran også. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...